• Anonym (Mamma)

Simskolan kräven simmössa

Min dotters simskola kräver att de har simmössa, har aldrig hört om såna krav tidigare, är det verkligen normalt?

Min dotter har aspergers och klarar inte av att ha det utan att få panik, men simskolan håller fast vid att alla ska ha det.

Får de ens ha såna krav? Det kan ju knappast bara vara min dotter med liknande problem.

• Svar på tråden Simskolan kräven simmössa
  • Anonym (mor)

Mina barn gick med skolan och lärde sig simma och ALDRIG har jag hört talas om "simmössa". Absolut hade det varit bra för då slapp de åka buss hem på vintern med blött hår...........men liksom KRAV!? Absurt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 18:21:00 följande:

Mina barn gick med skolan och lärde sig simma och ALDRIG har jag hört talas om "simmössa". Absolut hade det varit bra för då slapp de åka buss hem på vintern med blött hår...........men liksom KRAV!? Absurt.

Håret ska duschas innan den åker på, så blött är det ändå.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 18:22:06 följande:
    Håret ska duschas innan den åker på, så blött är det ändå.
    Obegripligt.
  • Mia86a

Fast det är väl helt naturligt med badmössa? När jag gick på babysim med min dotter var det krav på badmössa och då hade jag inte ens huvudet under eller vid vattenytan. De sa att det var pga hygien att det annars blir hår i poolen, vilket lät helt logiskt i mina öron. Självklart vet jag att äventyrsbad och andra badhus inte har krav på badmössa, men man får rätta sig efter de regler som finns helt enkelt eller välja annan aktivitet/annat badhus om det inte passar.

• Mia86a

Fast det är väl helt naturligt med badmössa? När jag gick på babysim med min dotter var det krav på badmössa och då hade jag inte ens huvudet under eller vid vattenytan. De sa att det var pga hygien att det annars blir hår i poolen, vilket lät helt logiskt i mina öron. Självklart vet jag att äventyrsbad och andra badhus inte har krav på badmössa, men man får rätta sig efter de regler som finns helt enkelt eller välja annan aktivitet/annat badhus om det inte passar.

• Mia86a

Jag gick för övrigt själv på simskola som liten, ca 25 år sedan, och det var ett krav att ha det även för oss. Då var det simskola för barn alltså för att lära sig bröstsim och ryggsim etc, så långt ifrån en avancerad nivå.

• Anonym (mor)
    Mia86a skrev 2018-10-19 18:27:56 följande:

Är det helt naturligt med badmössa? När man ser simtävlingar på teve så är det naturligt.......men liksom annars? Jag kan inte minnas att jag någonsin sett ngn i badmössa.
  • Anonym (mor)
    Mia86a skrev 2018-10-19 18:33:28 följande:

Jag gick för övrigt själv på simskola som liten, ca 25 år sedan, och det var ett krav att ha det även för oss. Då var det simskola för barn alltså för att lära sig bröstsim och ryggsim etc, så långt ifrån en avancerad nivå.

Fick ni ngn förklaring till kravet på badmössa? Var det ngn som undrade?
  • Anonym (Mamma)
    Mia86a skrev 2018-10-19 18:33:28 följande:

Men det gäller inte alla här, bara vissa grupper.
  • Mia86a
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 18:35:13 följande:

Fick ni ngn förklaring till kravet på badmössa? Var det ngn som undrade?

Inte som jag minns, jag var som sagt liten och det var länge sen. Jag fann mig i det så jag vet inte om det blev ifrågasatt av mina eller andras föräldrar.
Svar på tråden Simskolan kräven simmössa