• Anonym (Mamma)

Simskolan kräven simmössa

Min dotters simskola kräver att de har simmössa, har aldrig hört om såna krav tidigare, är det verkligen normalt?

Min dotter har aspergers och klarar inte av att ha det utan att få panik, men simskolan håller fast vid att alla ska ha det.

Får de ens ha såna krav? Det kan ju knappast bara vara min dotter med liknande problem.

• Svar på tråden Simskolan kräven simmössa
  • pyssel
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 18:35:58 följande:

Men det gäller inte alla här, bara vissa grupper.

Då, i synnerhet, är det märkligt att en förening inte kan se det ur ett funktionshinderperspektiv. Driv på utifrån autismsperspektivet och tillgänglighet.
    Alla hästar hemma
  • Mia86a

Det var lika på min tid och jag vet inte varför. Säkerligen har de ett giltigt skäl eftersom att de inte vill rubba på reglerna? Oavsett är det deras regler som gäller och då får man acceptera dem eller välja att vända sig någon annanstans.
  • Anonym (mor)
    Mia86a skrev 2018-10-19 18:43:28 följande:
    Inte som jag minns, jag var som sagt liten och det var länge sen. Jag fann mig i det så jag vet inte om det blev ifrågasatt av mina eller andras föräldrar.
    Nä det var kanske som på 60-talet när jag gick i småskolan? Minns hur vi duschades medan "matronor" i vita rockar skrubbade oss med borste! (ja inte rotvarianten men ändå). Ingen klagade........men liksom vi har väl kommit längre än så idag?
  • Mia86a

Har du förresten påtalat att hon inte kan ha mössa pga sin diagnos? I annat fall -gör det! Och är det gjort ser jag inte att du kan göra mer, eller möjligtvis begära pengarna tillbaka.
  • Mia86a
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 18:47:37 följande:

Nä det var kanske som på 60-talet när jag gick i småskolan? Minns hur vi duschades medan "matronor" i vita rockar skrubbade oss med borste! (ja inte rotvarianten men ändå). Ingen klagade........men liksom vi har väl kommit längre än så idag?

Haha fast jag talar om mitten på 90-talet och tycker att simskola med undervisning ser likadan ut nu som då.
  • Anonym (mor)
    Mia86a skrev 2018-10-19 18:52:25 följande:
    Haha fast jag talar om mitten på 90-talet och tycker att simskola med undervisning ser likadan ut nu som då.
    Men simmössa? Jag har aldrig köpt en dylik i hela mitt liv! Är det ngt lokalt?
  • Anonym (Simpappa)

Hörde mig för nere vid den lokala simklubben (där barnen är aktiva).

De har simmössekrav på sig from tävlingsgrupperna (typ 8-12 år beroende hur duktig du är). Kravet kommer ifrån badhusägarna (kommunen) och själva simklubben har inget att säga till om. Klubben måste helt enkelt följa reglerna som är satta för att de ska få nyttja poolen.

För dem var det inget problem då barnen ändå vill ha mössa när de simtränar. Tydligen hygienkrav då bassängen är väldigt hårt belastad när tävlingsgrupperna simmar, 5-10 pers per bana. De jobbar även hårt med ordentlig dusch mellan uppvärmning och simning.

Är det så i ditt fall också så får du klaga på annan part än simklubben. Kanske kan du få dispens ifrån kommunen som du sen kan visa för klubben?

Många bad drivs också av en annan part, dvs ett driftsbolag. De har ofta egna regler för sig själva och för hyresgäster (läs ex simklubbar).

• Anonym (mor)
    Anonym (Simpappa) skrev 2018-10-19 19:14:10 följande:

Hörde mig för nere vid den lokala simklubben (där barnen är aktiva).

De har simmössekrav på sig from tävlingsgrupperna (typ 8-12 år beroende hur duktig du är). Kravet kommer ifrån badhusägarna (kommunen) och själva simklubben har inget att säga till om. Klubben måste helt enkelt följa reglerna som är satta för att de ska få nyttja poolen.

För dem var det inget problem då barnen ändå vill ha mössa när de simtränar. Tydligen hygienkrav då bassängen är väldigt hårt belastad när tävlingsgrupperna simmar, 5-10 pers per bana. De jobbar även hårt med ordentlig dusch mellan uppvärmning och simning.

Är det så i ditt fall också så får du klaga på annan part än simklubben. Kanske kan du få dispens ifrån kommunen som du sen kan visa för klubben?

Många bad drivs också av en annan part, dvs ett driftsbolag. De har ofta egna regler för sig själva och för hyresgäster (läs ex simklubbar).

Ursäkta att jag lägger mig i som inte vet ett dugg MEN det TS gör ett bekymmer av är egentligen rätt vedertaget när det handlar om barn som tränar mer aktivt och liksom med tanke på tävling?
  • neverpreggo
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 19:19:16 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i som inte vet ett dugg MEN det TS gör ett bekymmer av är egentligen rätt vedertaget när det handlar om barn som tränar mer aktivt och liksom med tanke på tävling?
    TS dotter är långt ifrån tävling nu. En 9åring kan lika gärna gå simskola för att lära sig att just simma... det gjorde jag och slutade innan det fanns några som helst tankar om tävling.
  • Anonym (Simpappa)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 19:19:16 följande:

Jo, jag håller med dig men ville ändå lägga en djupare grund då det verkar handla om en diagnos hos barnen.

Många i tråden verkar också blanda ihop simning med skolan, vanlig simskola och simklubb.
Svar på tråden Simskolan kräven simmössa