• Anonym (Mamma)

Simskolan kräven simmössa

Min dotters simskola kräver att de har simmössa, har aldrig hört om såna krav tidigare, är det verkligen normalt?

Min dotter har aspergers och klarar inte av att ha det utan att få panik, men simskolan håller fast vid att alla ska ha det.

Får de ens ha såna krav? Det kan ju knappast bara vara min dotter med liknande problem.

• Svar på tråden Simskolan kräven simmössa
  • Anonym (Leta lösning!)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-18 18:11:31 följande:
    Men att det är bra med simmössa hjälper ju inte vår situation.

Har någon en funktionsnedsättning kan man behöva fixa speciallösningar. Har ni pratat med dem som håller i simskolan? Kanske går det att göra ett undantag. Uppsatt hår kanske duger eller kanske det funkar med något annat än en klassisk supertajt simmössa såsom en liten sjal eller en tunn mössa av behagligare material.
  • Anonym (Mamma)
    Leijan skrev 2018-10-18 18:18:54 följande:

Betalar du för simskolan?

Skrev du på ett kontrakt där det uttryckligen stod att det var krav på simmössa?

Om ja på första frågan och nej på andra , så tycker jag absolut inte att dom har någon rätt att kräva det av din dotter. Det är krav på att lära sig simma innan 12årsålder, tror knappast att det står någonstans att du ska ha simmössa under tiden du lär dig.

Under min uppväxt så badade/simmade jag minst 2 ggr i veckan och max 4 och jag har då aldrig blivit ombedd att ha simmössa på mig.

Ja vi betalar och står ingenstans att de måste ha simmössa, det har hon inte haft där tidigare terminer heller.
  • Glinda från Oz

Har du testat att prata med dem? Jag frågar för det är så många som startar en tråd och eldar upp sig helt i onödan. Om du testat det och det inte går, kolla om hon kan använda en duschmössa istället, de sitter inte alls tajt utan är mer som en plastpåse med gummiband. Går inte det heller får du kräva pengarna tillbaka.

• Vinterankan
    Glinda från Oz skrev 2018-10-18 19:39:55 följande:

Har du testat att prata med dem? Jag frågar för det är så många som startar en tråd och eldar upp sig helt i onödan. Om du testat det och det inte går, kolla om hon kan använda en duschmössa istället, de sitter inte alls tajt utan är mer som en plastpåse med gummiband. Går inte det heller får du kräva pengarna tillbaka.

Ja precis min tanke också. Vad säger simskolan när du pratar med dem och förklarar situationen? Eller har du inte gjort det ännu?
  • Anonym (Mamma)

Ja jag har pratat med dem, de är fasta vid att de ska ha simmössa.

• Trent

Det är klart att de får ha såna krav om de vill. Det är ingen som tvingar er att vara med. Sen kan det kanske gå att diskutera med dem om det går att göra undantag. Men kravet som sådant är självklart helt okej.

• Kendra

Tycker intedet är konstigt att de kräver simmössa, men tycker däremot att det är konstigt att de inte kan göra ett undantag för ditt barn!

• Trent
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 07:08:52 följande:

Då är det det som gäller. De förlorar eventuellt en kund i er men anser tydligen att det är värt det.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 07:08:52 följande:

Då är det så, din dotter får hitta en annan fritidsaktivitet. Det är inget konstigt krav, alla simskolor kräver det förr eller senare.
  • Anonym (Mamma)

Helt sjukt att de får ha krav som utesluter vissa barn. Är ju inte ens alla som har simmössa, bara vissa grupper.

Svar på tråden Simskolan kräven simmössa