• Anonym (Tips)

Löpträna/jogga i 8 grader utan att bli förkyld. Tips tack!

Gillar att springa i skogen men lyckas ofta dra på mig förkylning alka årstider förutom under sommaren när jag springer.

Är det för kallt att springa ute nu el vad har ni för tips för att hålla sig i form och slippa halsont?

• Svar på tråden Löpträna/jogga i 8 grader utan att bli förkyld. Tips tack!
  • Nathiis

Man blir väl ändå inte förkyld av kallt väder utan av baciller? ^^

När jag springer vid kyligare väder har jag alltid en mc-tub (sån där lite tunnare halsduk) som jag drar upp över mun och näsa så jag slipper få ont av kallluften. Och så lager på lager och en ordentlig uppvärmning såklart.

Jag springer året om och fullkomligt älskar att springa på höst/vinter då är energin på topp och vädret skönast. Aldrig något som gjort mig sjuk.

• Anonym (byt skog)
    Då förkylning sprids som en luftburen smitta till exempel vid hosta och nysning, eller genom direktkontakt, till exempel via händerna så bör du byta till en skog utan folksamlingar......
  • transparent

Jag sprang året runt, som kallast i 23 grader. Blev aldrig förkyld av springandet i kyla. Jag hade aldrig långkalsonger eller liknande nertill, däremot såg jag till att ha ganska varmt på överkroppen, men inte för mycket. Du får prova dig fram till vad som passar dig bäst.

• annabellelee

När du springer är du ju varm, så problem är ju innan du hunnit bli varm och framför allt efteråt när du är lite våt och svettig och blir kall. Se till att ha överdragskäder med, tex en vindjacka som du kan ta av och knyta runt dig när du blir varm och övrrdragsbyxor i bilen om du kör till och från joggingspåret. Kör du kan du också ha ombytta av skor i bilen.

Tunn halsduk över ansiktet och vantar plus mössa är också bra.

• sextiotalist

Jag tycker inte 8 grader är kallt, något jag mycket sällan har blivit är förkyld.

• Anonym (Anonymm)
    Nathiis skrev 2018-11-11 08:53:55 följande:

Man blir väl ändå inte förkyld av kallt väder utan av baciller? ^^

När jag springer vid kyligare väder har jag alltid en mc-tub (sån där lite tunnare halsduk) som jag drar upp över mun och näsa så jag slipper få ont av kallluften. Och så lager på lager och en ordentlig uppvärmning såklart.

Jag springer året om och fullkomligt älskar att springa på höst/vinter då är energin på topp och vädret skönast. Aldrig något som gjort mig sjuk.

Jo Det kan man bli om man fryser. Det heter ju för kyld. Går man från varmt till kallt ofta så blir man förkyld.
  • TriC
    Anonym (Anonymm) skrev 2018-11-11 11:03:48 följande:
    Jo Det kan man bli om man fryser. Det heter ju för kyld. Går man från varmt till kallt ofta så blir man förkyld.
    Förkyld blir man av virus, inte låga temperaturer. Däremot kan låga temperaturer göra dig mindre motståndskraftig mot förkylningsvirus. Men så länge du håller dig borta från människor som kan smitta dig så blir du inte förkyld, oavsett temperaturer när du springer. 
  • sextiotalist
    TriC skrev 2018-11-11 11:20:56 följande:

Förkyld blir man av virus, inte låga temperaturer. Däremot kan låga temperaturer göra dig mindre motståndskraftig mot förkylningsvirus. Men så länge du håller dig borta från människor som kan smitta dig så blir du inte förkyld, oavsett temperaturer när du springer. 

Tänk att den okunskapen fortfarande är utbredd.

Som du skriver så är det inte kylan som ger förkylningen, men är man nerkyld så kan man vara mindre motståndskraftig.
  • Anonym (Näh)

8 grader kan knappast räknas som kallt att springa i.

Blir du sjuk ofta är det nog mera kosten och livsstilen du behöver se över.

När det är 8 grader brukar jag ha vanliga löparbyxor, linne och tunn löparjacka + en lite tjockare jacka över (om jag går endel också). Eller en tunn tröja under löparjackan, samt så brukar jag ha pannband och ibland tunna fingervantar.

Ibland får man ev. klä av sig lite när man börjar få upp värmen men Innan man börjar svettas..

När det är runt nollan brukar jag ha vinderlöpartights och är det ännu kallare har jag underställ, samt tjockare strumpor.

Jag föredrar mer kläder på ben, fötter, huvud, händer och lite tunnare klädsel på överkroppen då det typ bara är där jag svettas när det är kallare ute.

Jag springer dock inte flera mil utan några km.

• Anonym (Men nää?)
    Anonym (Anonymm) skrev 2018-11-11 11:03:48 följande:
    Men nu skojar du? Det heter mjältbrand och röda hund också. Gamla namn lever kvar trots att de inte har med orsakerna att göra.

Det är virus som orsakar förkylning, inte kyla. Anledningen till att människor oftare blir förkylda under kallare årstider är för att de i högre grad håller sig inne och tränger ihop sig med andra. För att skolor/dagis börjar igen osv.
  • Anonym (Anonymm)

Typiskt folk på detta forumet ett alltid trycka ner andra så fort man råkar säga något fel. Ursäkta att jag inte vet allt då.

• Anonym (Anonymm)

Räcker väl att säga att det inte är så. Man behlver inte dra till med men skojar du osv... ta i så för en sådan skit grej. Lägg ner bara. Alla kan väl säga fel.

• Anonym (Men nää?)
    Anonym (Anonymm) skrev 2018-11-11 12:33:52 följande:

Typiskt folk på detta forumet ett alltid trycka ner andra så fort man råkar säga något fel. Ursäkta att jag inte vet allt då.

Trycker ner? Se det som att du fick lära dig något nytt i stället, var inte det bra?

Vissa saker kan man tycka hör till allmänbildningen och då blir i alla fall jag förvånad när folk inte vet bättre.
  • annabellelee

Men alla ni som skriver att förkylning får man av virus. Sant. Men virus får man ju genom att åka buss, gå till jobbet, biblioteket osv, dvs saker som man måste göra om man lever ett vanligt liv. Om ts vore eremit och joggade ibland hade det inte varit någon fara, men oddsen talar mot det. Och har man lite virus i kroppen och blir nedkyld minskar motståndskraften rejält.

Så två fronter 1. Tvätta händerna ofta 2. Se till att inte bli nedkyld. Största risken om det är plusgrader ute är ju när man tränar och blivit svettig, så om man inte byter om direkt eller varvar att springa och gå bör man ha en överdragna jacka

• Anonym (Anonymm)
    Anonym (Men nää?) skrev 2018-11-11 12:35:19 följande:

Trycker ner? Se det som att du fick lära dig något nytt i stället, var inte det bra?

Vissa saker kan man tycka hör till allmänbildningen och då blir i alla fall jag förvånad när folk inte vet bättre.

Beror väl på hur man säger det. Jag kanske kan saker ni inte vet. Jag kanske inte kan saker ni vet. Vem bryr sig. Men att uttala sig att folk borde veta bättre. Tack för att du indirekt kallar mig en idiot. Ledsen blir man iallafall.
  • Anonym (Men nää?)
    annabellelee skrev 2018-11-11 12:43:15 följande:

Men alla ni som skriver att förkylning får man av virus. Sant. Men virus får man ju genom att åka buss, gå till jobbet, biblioteket osv, dvs saker som man måste göra om man lever ett vanligt liv. Om ts vore eremit och joggade ibland hade det inte varit någon fara, men oddsen talar mot det. Och har man lite virus i kroppen och blir nedkyld minskar motståndskraften rejält.

Så två fronter 1. Tvätta händerna ofta 2. Se till att inte bli nedkyld. Största risken om det är plusgrader ute är ju när man tränar och blivit svettig, så om man inte byter om direkt eller varvar att springa och gå bör man ha en överdragna jacka

Virus får man av att träffa människor som bär på viruset och som smittar. Dvs som du säger bussar, bibblan osv. Jobbet, barnen, vänner osv. Att löpträna med ett virus i kroppen är inte bra och det kan absolut förvärra tillståndet (eller till och med vara riktigt dåligt) men det är inte kylan som ställer till det.

Tvätta händer är bra, undvika dagisbarn ännu bättre
  • Anonym (Anonymm)

Som sagt det räcker med att rätta någon om den här fel. Men trycka ner kan ni minsann låta bli vem det än gäller.

• Anonym (Anonymm)

Sen om jag tog det så så är det faktiskt det som gäller. Du kanske inte tycker det låter hårt. Men det är som o kalla någon idiot. Sen påstå det är väl inget med det. Men den personen kanske tog det hårdare än du menade. Samma sak. Tog jag det så så var det för hårt sagt.

• Anonym (Men nää?)
    Anonym (Anonymm) skrev 2018-11-11 12:46:45 följande:
    Beror väl på hur man säger det. Jag kanske kan saker ni inte vet. Jag kanske inte kan saker ni vet. Vem bryr sig. Men att uttala sig att folk borde veta bättre. Tack för att du indirekt kallar mig en idiot. Ledsen blir man iallafall.
    Du vet säkert en massa som jag inte vet.

Men idiot har jag aldrig kallat dig, det epitetet ger du dig själv för att du inte visste detta. Det tyder på embarmligt låg självkänsla. Var inte så hård mot dig själv, du kan som du själv säger säkert en massa annat bra.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Men nää?) skrev 2018-11-11 12:50:22 följande:

Du vet säkert en massa som jag inte vet.

Men idiot har jag aldrig kallat dig, det epitetet ger du dig själv för att du inte visste detta. Det tyder på embarmligt låg självkänsla. Var inte så hård mot dig själv, du kan som du själv säger säkert en massa annat bra.

Vet att jag har dåligt självförtroende. Det kanske ni kan tänka på när ni säger saker till folk . Att personen kan ha det. Så nedvärdera inte så. Inte enbart jag som hade tagit det så.
Svar på tråden Löpträna/jogga i 8 grader utan att bli förkyld. Tips tack!