• Sharper

Skolan bryr sig inte

Vi har problem med att 8-åringen är utåtagerande. Dels i skolan men även hemma hos sin mamma. Hos sin pappa ät det inga problem alls (nästan inga dispyter men dom som finns är normala så att säga). Skolan har tröttnat och går in för att han skulle ha ADHD, är jobbigt och dum i huvudet typ. Mamman är också inne på utredning. Pappan säger nej då han inte ser problemen hemma utan det är i skolan och hos mamman, hade det varit ADHD hade vi märkt något hemma hos oss. Skolan påstår att de gjort allt de kan. Senaste grejen var att det fanns någon stödperson i klassen som var med pojken och 2 andra. Men det hade inte fungerat alls utan han hade varit likadan (efter 1 försök!!) Pappan är trött på att inget händer. De gånger pojken är i situationer då han blir slagen mm och slår tillbaka i försvar får han alltid skulden, för att de som gick på honom säger det. Vi vet inte vad vi ska göra. Samarbetet mellan föräldrarna fungerar inte och kommer dessvärre aldrig göra det heller. De tycker helt olika. Jag och pappan vet inte vad vi ska göra gör att framförallt hjälpa pojken att må bra och sluta vara så utåtagerande. Vi pratar om detta med honom varje vecka han är hos oss, i regel är det någon incidens varje vecka, ibland är pojken upphovsman till det och ibland inte.

• Svar på tråden Skolan bryr sig inte
  • mammatill6

Fast skolan verkar ju bry sig och vill ha en utredning. Varför är ni emot det? Kan mycket väl vara så att det inte syns hos er. Ni kanske har en vardag med den strukturen han behöver, men i skolan med alla krav och alla intryck funkar det inte.

• MsFry

Varför är pappan emot en utredning?

Om det inte är något problem i form av ADHD eller liknande så visar ju utredningen det.

• Anonym (Jag)

Vettiga föräldrar lär sina barn att inte slå tillbaka, varför har dom inte det?

Pappan får vara med i skolan nån vecka så kan ni se då hur det funkar.

• mammatill6

[quote=79209996][quote-nick]Anonym (Jag) skrev 2018-11-13 07:15:57 följande:[/quote-nick]Vettiga föräldrar lär sina barn att inte slå tillbaka, varför har dom inte det?

Pappan får vara med i skolan nån vecka så kan ni se då hur det funkar.[/

Så lätt är det inte. Han man adhd klarar man inte alltid av att hejda sig.

• Sharper
    Hanssons Klister skrev 2018-11-13 07:13:58 följande:

Skolan kan självklart inte lösa konflikten mellan sonens föräldrar, vilket kan vara orsaken till hans beteende. Om du vill får du gärna beskriva kortfattat hur pojkens boendesituation(er) är strukturerade och vad du själv tror ligger till grund för konflikten mellan föräldrarna.

Är du pojkens plastmamma hos fadern?

Pappan lever ihop med mig och mina 2 barn sen snart 1 år tillbaka varannan vecka.

Nu när vi lever ihop har de inget morgonfritids då jag pluggar på distans. Han går på fritids måndag och tisdag 1 timme varje tillfälle för att sedan följa med storasyster hem.

2 aktiviteter o veckan, mamman försöker få till fler. Vi har sagt nej då han har det kämpigt i skolan + den aktiviteten det gäller ligger på fredagar vilket inte passar oss tyvärr.

Hos oss får de hjälpa till med vissa sysslor tex gå ut med mat till hönorna, duka/duka av, plocka i och ur diskmaskin, städa sina rum, lägga sin smutstvätt i tvättkorgen, lägga in sin rena tvätt i garderoben.

Han är gärna med och hjälper till med att "vuxenjobb" typ vid renovering och liknande vilket min man uppmuntrar väldigt mycket. Ibland får han ligga hos oss en stund på kvällen när mina barn lagt sig för att få lite extra pappamys. Vi är noga med rutiner. I regel får han lägga sig mellan 19.30-20 på vardagar. En dag i veckan kan klockan bli närmare 20.30 pga aktivitet som slutar 19.45.

Han leker mycket med min 2-åring, badar gärna med honom, hjälper honom med att bre frukostmacka, myser i soffan och busar ute.
  • Sharper
    MsFry skrev 2018-11-13 07:13:32 följande:

Varför är pappan emot en utredning?

Om det inte är något problem i form av ADHD eller liknande så visar ju utredningen det.

Därför att det är kränkande mot pojken då han inte har någon ADHD. Det har tidigare gjorts något test eller dylikt (alltså ingen utredning) dom inte visade någon som helst problematik. Skola skyller allt på 8-åringen även om andra barn går på honom först tex retas eller så.
  • Sharper
    Anonym (Jag) skrev 2018-11-13 07:15:57 följande:

Pappan har varit med i skolan flera gånger under håret jag varit med i bilden. Vi lär barnen att de får försvara sig om det behövs. MEN bara om någon annan slår först, tex blir man retad så slår man inte utan då går msn till en vuxen. Och det har han gjort också men ändå får han skulden.
  • mammatill6
    Sharper skrev 2018-11-13 07:31:59 följande:

Därför att det är kränkande mot pojken då han inte har någon ADHD. Det har tidigare gjorts något test eller dylikt (alltså ingen utredning) dom inte visade någon som helst problematik. Skola skyller allt på 8-åringen även om andra barn går på honom först tex retas eller så.

Är det kränkande att göra en utredning? Har han inte så visar det sig ju. Men ni måste ju vara öppna för att han kanske har det när problemen visar sig i skolan och hos mamman.
  • Anonym (Okunskap)
    Anonym (Jag) skrev 2018-11-13 07:15:57 följande:

Det är kommentarer från folk som du som gör det så in i helvetes svårt att ha ett barn med adhd. Önskar så att du fått känna på hur det är. ?Vettiga föräldrar lär sina barn att inte slå tillbaka?.. fy fan så dumt skrivet.
  • Anonym (Okunskap)

Och ta. Skriv inte ?adhd och dum i huvudet?. De flesta med adhd ligger över medel på begåvning.

Svar på tråden Skolan bryr sig inte