• Sharper

Skolan bryr sig inte

Vi har problem med att 8-åringen är utåtagerande. Dels i skolan men även hemma hos sin mamma. Hos sin pappa ät det inga problem alls (nästan inga dispyter men dom som finns är normala så att säga). Skolan har tröttnat och går in för att han skulle ha ADHD, är jobbigt och dum i huvudet typ. Mamman är också inne på utredning. Pappan säger nej då han inte ser problemen hemma utan det är i skolan och hos mamman, hade det varit ADHD hade vi märkt något hemma hos oss. Skolan påstår att de gjort allt de kan. Senaste grejen var att det fanns någon stödperson i klassen som var med pojken och 2 andra. Men det hade inte fungerat alls utan han hade varit likadan (efter 1 försök!!) Pappan är trött på att inget händer. De gånger pojken är i situationer då han blir slagen mm och slår tillbaka i försvar får han alltid skulden, för att de som gick på honom säger det. Vi vet inte vad vi ska göra. Samarbetet mellan föräldrarna fungerar inte och kommer dessvärre aldrig göra det heller. De tycker helt olika. Jag och pappan vet inte vad vi ska göra gör att framförallt hjälpa pojken att må bra och sluta vara så utåtagerande. Vi pratar om detta med honom varje vecka han är hos oss, i regel är det någon incidens varje vecka, ibland är pojken upphovsman till det och ibland inte.

• Svar på tråden Skolan bryr sig inte
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 14:27:45 följande:
    Därför att han inte har adhd, skolan påstår att de gjort allt och att de inte finns mer att göra. Han ska kräva att få detta på papper, vad de gjort osv. Är det verkligen allt kanske han kan gå med på en utredning isåfall. Men grejen är att pojken blir "liten" så fort han kommer till skolan. Han ser osäker ut. De gånger andra elever mobbas/retas eller tillochmed slår honom utan att han gjort något får han ändå skiten av skolan. Pappan vill att skolan ska ta tag i de stora problemet innan man anklagar pojken för att det gör de lättare för skolan att göra så. När de får höra att mamman tycker barnen ska byta skola tycker dom de är en bra idé!
    Så ni har bestämt att han inte har ADHD? Om det vore så enkelt att avgöra! Det problemet som han verkar ha i skolan - att han blir lätt provocerad när andra retar och överreagerar då, är väldigt typiskt för ADHD. Och hur skulle ni kunna se dessa problem hemma om det inte finns andra barn med?

Det är klart han får skulden om de andra "bara" retar och han slår till.
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 15:27:18 följande:

Men han har ett problematisk beteende i skolan och det är en anledning att utreda. Då finns det inget att vara kränkt över. Och det finns INGET enskilt test som skulle kunna visa om någon har ADHD.

Skolan gjorde någonting som skulle antyda om det fanns nå got som antydde ADHD (vad vet jag inte) men skolan sa då till min man att det fanns ingenting som tyder på att han skulle ha diagnosen.
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 15:33:46 följande:

Så ni har bestämt att han inte har ADHD? Om det vore så enkelt att avgöra! Det problemet som han verkar ha i skolan - att han blir lätt provocerad när andra retar och överreagerar då, är väldigt typiskt för ADHD. Och hur skulle ni kunna se dessa problem hemma om det inte finns andra barn med?

Det är klart han får skulden om de andra "bara" retar och han slår till.

Han ät inte ensambarn. Vi är 4 barn i familjen + kompisar som kommer, grannbarn som det oftast leks med. Det är ALDRIG några problem. Alla barnen som finns hemma eller i närheten är mellan 1,5-10 år. Jag och min man tror på att hans beteende skulle bli bättre om han och mamman kunde samarbete och prata med varandra och även ha hyffsat liknande rutiner (idag får de ta ansvar på ena stället och bli curlade på det andra och har helt skilda rutiner). Den ena föräldern pratar skit och lögner om den andra inför barnen och i samhället så andra barn har börjat säga saker på skolan om att de har en pappa som e dum i huvudet. Att få höra att man är cp-skadad, dum i huvudet mm och försöker i ett par år att säga till en vuxen men får ändå skulden, då hade jag också börjat göra revolt. Jag förstår att pojken tröttnat och ger igen även om det inte är okej att slå. Men jag förstår att botten blir nådd även för honom. Skolan säger att de gör eller gjort saker men de kan inte säga konkret bäst de gjort och det finns inget nedskrivet, som ett åtgärdsprogram tex. Plocka fram det och jobba med den, sen kan man isåfall ta en utredning om det inte skulle bli bättre då.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 15:39:09 följande:
    Skolan gjorde någonting som skulle antyda om det fanns nå got som antydde ADHD (vad vet jag inte) men skolan sa då till min man att det fanns ingenting som tyder på att han skulle ha diagnosen.
    Som sagt så finns inte något enskilt test som kan utesluta ADHD, och nej, det kan inte ha kommit nyligen heller. Det beror på att man måste titta på helheten, enskilda symptom kan man ha, så man får titta på många olika områden, därför går det bara inte att avgöra med ett enda test.
  • Anonym (Aldrig)
    tankfull skrev 2018-11-13 14:01:14 följande:

Men vad menar pappan att det finns för skäl till att INTE göra en utredning då? Vad är han så rädd för? Som någon skrev så kan man ju komma fram till att pojken inte har ADHD men att han ändå behöver stöd och kanske få gå och prata med någon. Pojken kanske mår bättre om han får prata med en vuxen som inte är inblandad i hans liv på det sätt som du och hans föräldrar är. En förälder som inte går med på något sådant verkar ha något att dölja.

Varför envisas vissa med att barn ska stämplas med diagnoser? Inget förändras av det. Skolan har skyldigheter att ge barnet en advekat utbildning oavsett diagnos.
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 16:43:17 följande:

Som sagt så finns inte något enskilt test som kan utesluta ADHD, och nej, det kan inte ha kommit nyligen heller. Det beror på att man måste titta på helheten, enskilda symptom kan man ha, så man får titta på många olika områden, därför går det bara inte att avgöra med ett enda test.

Som sagt så är detta vad skolan sagt. Och om det enligt skolan inte fanns någon anledning att tro att det fanns en diagnos efter att de gjorde vad de nu gjorde så känns det än mer lustigt att de skriker om ADHD-utredning när de inte ens kan komma med konkreta exempel på exakt VAD det är de har gjort på skolan för att hjälpa pojken. Just nu är förtroendet så lågt för denna skola att jag och min man funderar på att sätta mina barn i en annan skola när det är dags (min äldsta börjar till hösten) för dom att börja förskoleklass. Det har alltid varit mycket problem i denna skolan utan att man tagit tag i problemet. Före detta personal berättar om detta och elever som gått där allt frpn 30 år sen till för bara ett par åt sen.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 15:44:55 följande:
    Han ät inte ensambarn. Vi är 4 barn i familjen + kompisar som kommer, grannbarn som det oftast leks med. Det är ALDRIG några problem. Alla barnen som finns hemma eller i närheten är mellan 1,5-10 år. Jag och min man tror på att hans beteende skulle bli bättre om han och mamman kunde samarbete och prata med varandra och även ha hyffsat liknande rutiner (idag får de ta ansvar på ena stället och bli curlade på det andra och har helt skilda rutiner). Den ena föräldern pratar skit och lögner om den andra inför barnen och i samhället så andra barn har börjat säga saker på skolan om att de har en pappa som e dum i huvudet. Att få höra att man är cp-skadad, dum i huvudet mm och försöker i ett par år att säga till en vuxen men får ändå skulden, då hade jag också börjat göra revolt. Jag förstår att pojken tröttnat och ger igen även om det inte är okej att slå. Men jag förstår att botten blir nådd även för honom. Skolan säger att de gör eller gjort saker men de kan inte säga konkret bäst de gjort och det finns inget nedskrivet, som ett åtgärdsprogram tex. Plocka fram det och jobba med den, sen kan man isåfall ta en utredning om det inte skulle bli bättre då.
    Ja, det är förstås svårt att skilja på vad som är vad om föräldrar beter sig som barn och bråkar. Men det brukar gå att samarbeta bättre om man inte bara skyller på den andra parten utan helt enkelt själv visar stor samarbetsvilja. Jag talar av erfarenhet, mitt ex har också försökt jävlas med mig efter skilsmässan. Och jag ignorerade det helt enkelt och bemötte honom sakligt och t.o.m. vänligt i dem fallen där det gick. Och det blev snabbt bättre. Så jag rekommenderar verkligen att föregå med bra exempel. Påtala det ni har gemensamt, inte det som skiljer er åt, t.ex. att ni båda  bryr er om barnet.

Man måste inte ha samma rutiner, det kan vara ganska omöjligt att få till det exakt likadant. Om det skiljer sig för mycket kan det förstås vara jobbigt. Men barn förstår mycket väl att det är olika.  Det låter lite osannolikt att han blir retad i skolan för sin pappa för att mamman har pratat illa om pappan? Barn brukar ju inte riktigt bry sig om sånt vuxen-tjafs? Jag blir inte klok på historien, men det går antagligen inte att förstå alltihop nu. Men då är frågan om man inte vill flytta honom till en annan skola?

Det kan lätt bli så i skolor att man gör en massa saker och missar att dokumentera allt. Det händer helt enkelt mycket på kort tid och det är alltid viktigast att man gör, inte att man dokumenterar - men det är så klart knepigt om man sedan inte har något att visa för föräldrarna. Eller så har man planerat en sak, märker ganska omgående att det inte är helt idealiskt, ändrar lite och sedan stämmer det inte helt med vad som står där. I en skola händer ju saker hela tiden, så är det.

Hur ser det ut med skolarbetet?  Hänger han med på det? Har han svårt att komma igång, att göra saker klart, att göra sånt som han inte har lust med?
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 17:04:55 följande:

Ja, det är förstås svårt att skilja på vad som är vad om föräldrar beter sig som barn och bråkar. Men det brukar gå att samarbeta bättre om man inte bara skyller på den andra parten utan helt enkelt själv visar stor samarbetsvilja. Jag talar av erfarenhet, mitt ex har också försökt jävlas med mig efter skilsmässan. Och jag ignorerade det helt enkelt och bemötte honom sakligt och t.o.m. vänligt i dem fallen där det gick. Och det blev snabbt bättre. Så jag rekommenderar verkligen att föregå med bra exempel. Påtala det ni har gemensamt, inte det som skiljer er åt, t.ex. att ni båda  bryr er om barnet.

Man måste inte ha samma rutiner, det kan vara ganska omöjligt att få till det exakt likadant. Om det skiljer sig för mycket kan det förstås vara jobbigt. Men barn förstår mycket väl att det är olika.  Det låter lite osannolikt att han blir retad i skolan för sin pappa för att mamman har pratat illa om pappan? Barn brukar ju inte riktigt bry sig om sånt vuxen-tjafs? Jag blir inte klok på historien, men det går antagligen inte att förstå alltihop nu. Men då är frågan om man inte vill flytta honom till en annan skola?

Det kan lätt bli så i skolor att man gör en massa saker och missar att dokumentera allt. Det händer helt enkelt mycket på kort tid och det är alltid viktigast att man gör, inte att man dokumenterar - men det är så klart knepigt om man sedan inte har något att visa för föräldrarna. Eller så har man planerat en sak, märker ganska omgående att det inte är helt idealiskt, ändrar lite och sedan stämmer det inte helt med vad som står där. I en skola händer ju saker hela tiden, så är det.

Hur ser det ut med skolarbetet?  Hänger han med på det? Har han svårt att komma igång, att göra saker klart, att göra sånt som han inte har lust med?

Min man försöker men så fort han inte går med på det hon vill blir hon sur och säger saker. Det funkar tyvärr inte, jag har hört samtal, sett sms. Allt ska ske på hennes vis, tycker min man npgot så är det fel. Hon har alltid rätt. Varit med i soc-utredningen, läst den. Fm
  • AndreaBD
    Anonym (Aldrig) skrev 2018-11-13 16:50:26 följande:
    Varför envisas vissa med att barn ska stämplas med diagnoser? Inget förändras av det. Skolan har skyldigheter att ge barnet en advekat utbildning oavsett diagnos.
    För att det är viktigt av pedagogiska skäl, så klart. För att veta hur man bäst ska jobba med barnet. Tycker du det vore bättre om lärare måste testa sig fram? Det kan ta ganska lång tid tills man ligger rätt då. Eller så tänker man fel hela barnets skoltid. En del saker är svåra att veta utan utredning.
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 17:04:55 följande:

Båda barnen har fått höra detta frpn elever på skolan. Det är grova lögner och anklagelser mamman sprider i samhället som barnen fått höra och nu använder mot min mans barn. Skulle det vara aktuellt med ny skola kommer mamman vägra npgot annat än att det ska vara där hon bor. Hon bor 6 mil härifrån så det är inte aktuellt att byta dit (det finns en skola till som ligger 1 mil från oss (samma avstånd för mamman som idag) men hon jobbar som sagt för att barnen ska bo på heltid hos henne pga att hon vill jävlas med min man och då är enbart skolan i hennes kommun intressant.
Svar på tråden Skolan bryr sig inte