Det vore klädsamt om du valde att läsa länkarna du själv länkar till. Så du slipper att göra bort dig mer än vad du gjort.
Jag skall bearbeta dina länkar EN efter EN.
Har du bara bemödat dig med att läsa rubriken?
Läser man ingressen i artikeln så står det följande, jag citerar:
"
Fyra företag måste omedelbart upphöra att sälja hampaprodukter som innehåller ämnet cannabidiol. Enligt Läkemedelsverket är produkterna att klassas som läkemedel och företagen har inte tillstånd för läkemedelsförsäljning."
(slut citat)
Att de fyra företagen blev förbjudna att sälja CBD-Oljan är för att det är KLASSAT som LÄKEMEDEL, enligt Läkemedelsverket. Inte för att CBD-oljan i sig är olaglig. De fyra företagen hade inte tillstånd att sälja läkemedel.
Läste du ens HELA artikeln i Aftonbladet?
Här är ett utdrag ur artikeln jag citerar:
"Låga halter av THC, den substans som finns i cannabis och ger psykoaktiva verkningar finns i CBD-olja men en dom från Högsta domstolen 2007 undantar produkten som görs av industrihampa, om den är av de sorter som Statens jordbruksverk godkänner och innehåller max 0,2 procent av substansen THC."
(slut citat)
Den som läser här i artikeln ser att industrihampa är undantaget då det innehåller nä'st intill obefintliga mängder med THC, då den innehåller max 0,2% av substansen THC. Svenska domstolen har ju även godkänt odlingar av just Industrihampa då den har så låga halter av THC så det kan inte skapa "rus" och "drogmissbruk" av det.
Även vanliga Svensson kan få tillåtelse att ha _industrihampa_ i lägenheten om de så vill. Och tro mig snuten känner igen industrihampan till utseendet.
I den artikeln har det inget stöd i heller om att det är olagligt med CBD-Olja.
Det står däremot i artikeln att man inte får sälja CBD-Olja som läkemeddel, om det inte ahar bliviot registerade och godkända som läkemedel.
Läser man det sista stycket i artikeln, jag citerar:
"Företag som vill utveckla läkemedel baserade på cannabidiol kan göra det inom ramen för läkemedelslagstiftningen."
(slut citat)
Så får företag utveckla läkemedel med CBD inom ramen för läkemedels lagstiftningen.
Anonym (Anonymm) skrev 2018-11-15 14:35:00 följande:
Det är bara inget att hålla på med.
Om du skall bevis hur dumt det är att hålla på med något så kanske du bör undvika att använda tekniken "fall på eget grepp" i dina inlägg.
Dina artiklar har inte visat ett dugg på det ville ha fram, d.v.s "det är dumt att hålla på med.
Jag skall förstärka lite ytterligare. Direkt från Läkemedelsverket på hur fel du har.
Det är från deras "Vanliga frågor" sida om just CBD.
Vad är CBD?Växten Cannabis sativa (hampa) innehåller många olika aktiva ämnen (cannabinoider) varav två är tetrahydrocannabinol (THC) och cannabidiol (CBD). THC ger hallucinogena effekter, medan CBD inte har de egenskaperna. THC omfattas av narkotikalagstiftningen. CBD omfattas av läkemedelslagstiftningen.
Gäller Läkemedelsverkets beslut alla typer av hampaprodukter?Nej, Läkemedelsverkets beslut gäller beredningar för oralt bruk eller inhalation som innehåller CBD från extrakt av hampa. Ett exempel på sådan beredning är så kallad CBD-olja.
Kosmetika (till exempel schampon) och livsmedel (till exempel vegetariska biffar) innehåller ofta kallpressad olja från cannabisfrön. Cannabisfrön är i stort sett fria från THC eller CBD.
Hur kan ni klassa industrihampa som ett läkemedel?Besluten innebär inte att industrihampa är klassat som ett läkemedel. Besluten handlar om beredningar med CBD som utvinns ur industrihampa.
Källa Läkemedelsverket.
https://lakemedelsverket.se/OVRIGA-SIDOR/Vanliga-fragor-om-CBD/
Taa-daa, inte ens Läkemedelsverket går på din linje om att det är "olagligt" med CBD i sig.