• Anonym (hjälp)

Restips för trygghetsnarkoman

Hej, jag önskar restips! Jag vill ha trygghet, är inte van att resa ensam. Nu vill jag resa ensam. Var ska jag åka? Det viktiga är att resa iväg, så jag är öppen för förslag helt enkelt.

• Svar på tråden Restips för trygghetsnarkoman
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Charter-Anna) skrev 2018-12-03 15:00:29 följande:
    Det är inget ovanligt alls med ensamresande på charter. Inget alls besvärligt att vara för sig själv i buffén. Jag markerar mitt bord med en kofta, en bok eller liknande. Hämtar mat och ärer i sällskap med antingen en bok eller mobilen.

Det är en jätteskön avkoppling att slippa engagera sig i andra människor.

Ts vill vara ifred och vila, då är en singelresa alldeles perfekt.
    Tack!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Charter) skrev 2018-12-03 15:55:03 följande:

Charter, oavsett vart egentligen, men Europa är ju tryggast när det gäller tillgång till sjukvård och så. Man blir vallad dit man ska, och väljer du all-inclusive behöver du inte ens ta dig utanför hotellområdet om du inte vill.

Ja charter låter bra.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Charter-Anna) skrev 2018-12-03 18:14:44 följande:
    Och res, se till att göra det.
    Du kommer sannolikt inte att ångra dig!

Själv reser jag som sagt alltid själv, det har hänt att någon kompis velat hänga på men då har jag sagt nej. Iallafall till att dela rum.
    När jag singelreser så är jag bara JAG, gör det JAG vill när JAG vill, hur JAG vill.

Hoppas du kommer iväg!

Och som sagt, undrar du någon så fråga gärna. Jag åker förresten iväg i januari igen. Själv såklart. 
    Skönt att vara för sig själv ibland!
  • Anonym (Kristina)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-12-02 18:00:17 följande:

Hej, jag önskar restips! Jag vill ha trygghet, är inte van att resa ensam. Nu vill jag resa ensam. Var ska jag åka? Det viktiga är att resa iväg, så jag är öppen för förslag helt enkelt.

Tryggt är det att åka på bussresa till någon av de tyska hamnstäderna med all inclusive. Du riskerar inte att tappa bort dig vid något tågbyte och hamna på fel plats.

Mysiga städer att spatsera i, särskilt nu när julen närmar sig. Fantastisk arkitektur och härliga människor.

Välj i så fall en gammal Hansa-stad!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Kristina) skrev 2018-12-03 20:31:39 följande:
    Tryggt är det att åka på bussresa till någon av de tyska hamnstäderna med all inclusive. Du riskerar inte att tappa bort dig vid något tågbyte och hamna på fel plats.

Mysiga städer att spatsera i, särskilt nu när julen närmar sig. Fantastisk arkitektur och härliga människor.

Välj i så fall en gammal Hansa-stad!
    Det låter fint, tack.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Pia) skrev 2018-12-04 10:07:39 följande:

Japan!

Japan verkar fantastikst att åka till.
    Men ensam ? Nja
  • Anonym (Hjfj)

Måste flika in med en fråga då jag känner igen mig i ts, kan man inte åka på paketresa istället för charter? Vad är skillnaden?

• nnnnnnnn
    Anonym (Hjfj) skrev 2018-12-04 19:37:13 följande:
    Måste flika in med en fråga då jag känner igen mig i ts, kan man inte åka på paketresa istället för charter? Vad är skillnaden?
    Paketresa är väl bara ett annat namn på att det ingår både transport och boende tex flyg + hotell?
    Typ:
    Ving/TUI/solresor/andra charterbolag - ordnar det till dej = charterresa
    Du bokar flyg+ hotell själv tex genom Ticket/momondo/SAS/Norwegian/annat flygbolag eller resebyra = paketresa
  • Anonym (Hjfj)
    nnnnnnnn skrev 2018-12-04 19:53:02 följande:

Paketresa är väl bara ett annat namn på att det ingår både transport och boende tex flyg + hotell?

Typ:

Ving/TUI/solresor/andra charterbolag - ordnar det till dej = charterresa

Du bokar flyg+ hotell själv tex genom Ticket/momondo/SAS/Norwegian/annat flygbolag eller resebyra = paketresa

Men jag har sett att t ex Ving har paketresor - förutom charterresor. Kan boka transfer till också. Eller kan det handla om att de anordnar utflykter med resebyrån? O att resebyråns folk väntar vid utgången (flygplatsen)? Vingvärdar typ.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Hjfj) skrev 2018-12-04 20:11:18 följande:
    Men jag har sett att t ex Ving har paketresor - förutom charterresor. Kan boka transfer till också. Eller kan det handla om att de anordnar utflykter med resebyrån? O att resebyråns folk väntar vid utgången (flygplatsen)? Vingvärdar typ.
    men då reser man med reguljärflyg, inte charterbolagets egna flyg.
    Så bokar du paketresa genom tex ving, så är ving som en resebyrå och bokar ditt reguljärflyg + hotell, istället för att du tex låter ticket, agoda, momondo eller andra resebyråer göra detta...
  • nnnnnnnn

Wikipedia säger:

Paketresa Hoppa till navigering Hoppa till sök

Paketresa är ett arrangemang där flera av de komponenter som hör till en resa, framför allt transport och inkvartering, ingår och som säljs till ett totalpris.

I Sverige finns bestämmelser om paketresor bland annat i lagen (1992:1672) om paketresor. Med paketresa avses i lagen ett arrangemang som har utformats av researrangören i förväg, alltså innan arrangören och resenären har träffat något avtal. En sådan paketresa

består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med någon turisttjänst som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transport eller inkvartering, varar mer än 24 timmar eller inbegriper övernattning samt säljs eller marknadsförs för ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.[1]

Paketresor omfattas av den statliga resegarantin.

Källor
    ^ 2 § lagen (1992:1672) om paketresor.

Charter, turistcharter

Med charter menas oftast charterflyg eller turistcharter, där ett helt flygplan används som del av en paketresa, i vilken resa, boende och eventuellt mat med mera säljs i ett paket. Charter- och framförallt charterflyg används ibland som synonymer för taxiflyg. Skillnaden mellan vanlig charter och taxiflyg är att i det sistnämnda fallet säljs inte enskilda flygstolar som del av ett paket till privatpersoner, utan hela flygplanet hyrs ut tillfälligtvis för transport av passagerare och/eller gods på uppdrag av företagsledningar, artister osv.

Traditionellt har researrangören hyrt flygplan och besättning från ett flygbolag för att utföra en eller flera charterflygningar. Numera äger ofta de stora researrangörerna även flygbolagen som utför charterflygningarna.

Skillnaden mellan charter och reguljärflyg har blivit mindre, då researrangörerna sedan ett antal år också ofta säljer flygstolar i charterflygningarna. Skillnaden är att charterflygningar inte ingår i systemet för flygbokningar utan biljetter säljs via arrangörer och resebyråer. Paketresor bestående av både transport och boende omfattas av ett speciellt konsumentskydd, där resenären får hjälp av svenska staten vid eventuella konkurser, naturkatastrofer etcetera, även vid reguljära flygningar. Lagen omfattar dock inte flygstolar på charter eller reguljära flygningar.

Charterflygningar går endast under en viss turistsäsong, vilken beror på resmålets karaktär. Plan går normalt en viss rutt oftast en gång varje eller varannan vecka, eftersom turisterna normalt vill vara borta så länge. I början och slutet av en säsong måste en tomflygning göras (om planet har turistmålet som bas blir flygningen för att hämta dem första gången tom, om planet har turisternas hemland som bas blir flygningen tillbaka första gången tom). Det gör att man vill ha en viss längd på säsongen.

• Anonym (Hjfj)
    nnnnnnnn skrev 2018-12-04 21:43:10 följande:

men då reser man med reguljärflyg, inte charterbolagets egna flyg.

Så bokar du paketresa genom tex ving, så är ving som en resebyrå och bokar ditt reguljärflyg + hotell, istället för att du tex låter ticket, agoda, momondo eller andra resebyråer göra detta...

Aha du menar så. Tack för rediga svar!
  • Anonym (Roro)

Har du kommit fram till var/hur du vill resa?

• Anonym (Liv)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-12-03 18:19:35 följande:
    Spahotell kan ju vara ett alternativ förstås. Jag känner dock inte för att vara näck med andra i massomklädningsrum. Om någon vet något spa där man slipper det så ge gärna tips.

Personligen älskar jag Loka Brunn Spa och skulle rekommendera det då det är en väldigt avslappnande atmosfär där. De har ett bra spa, god mat och mysiga promenadleder, och för mig är det drömmen att åka dit när jag är sliten. De har dock massomklädningsrum, men funkar det inte att duscha av dig och byta om på hotellrummet, eller inne på omklädningsrummets toalett, om det är jobbigt att vara naken med andra? Annars tror jag att jag har sett spahotell med jacuzzi på rummet, men har ingen koll på namn eller så tyvärr! En annan nackdel med Loka Brunn är att det inte är billigt tyvärr, men för min del spenderar jag gärna pengar där eftersom jag riktigt kan slappna av och vila upp mig där.

Svar på tråden Restips för trygghetsnarkoman