• Anonym (Freddan)

Ingår duschhuvudet?

Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?

• Svar på tråden Ingår duschhuvudet?
  • Anonym (AV)

Vi bor i en hr och har satt upp gardinstänger själva, ny hatthylla osv. Inte fasen skulle jag montera ner allt inför en visning där man inte ens vet om personen i fråga tackar ja.
    När vi kollade på vår lgh hade damen i fråga tvättmaskin. Ingenstans tolkade jag det som att den skulle tillfalla oss vid flytt då det inte är standard.

Däremot när vi köpte vårt landställe så blev vi förvånade över att fasta väggskåp och tvättmaskinen var borta när vi flyttade in.

• sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:09:57 följande:
    Jag antar att ni informerade nästa hyresgäst om det, eller att ni monterade ner det innan visning. I så fall är det ju helt ok. Men man kan inte visa en lägenhet, och SEDAN montera ner en massa grejer.
    Den informationsplikten har man inte som hyresgäst. Detta räknas som lösa inventarier enligt jordabalken, eftersom det inte är ägaren till fastigheten som monterat detta.

• Anna60
    Anonym (AV) skrev 2019-01-16 11:12:20 följande:
    Vi bor i en hr och har satt upp gardinstänger själva, ny hatthylla osv. Inte fasen skulle jag montera ner allt inför en visning där man inte ens vet om personen i fråga tackar ja.
    När vi kollade på vår lgh hade damen i fråga tvättmaskin. Ingenstans tolkade jag det som att den skulle tillfalla oss vid flytt då det inte är standard.

Däremot när vi köpte vårt landställe så blev vi förvånade över att fasta väggskåp och tvättmaskinen var borta när vi flyttade in.
    Folk är ointresserade att ta reda på såna regler. Fasta inventarier tar man inte bort. Som jag skrev ovan, ex.vis persienner. Som säljare, eller avflyttande från hyresrätt, så säger man till exakt vad som INTE kommer lämnas kvar i lägenheten. Dvs: "jag kommer montera bort duschhuvudet. Tvättmaskinen är min personliga och ingår heller inte". SÅ gör man. 
    Men jag börjar backa här. Det är INTE självklart att de lämnar kvar duschhuvudet, eftersom alla människor helt enkelt inte har min rättskänsla. För mig är det "det du ser, det ingår - om jag inte säger annat". Men alla funkar ju inte som jag. 

• Anonym (AV)

Anna60, vi är inte på väg att flytta men jag ska tänka på detta om det sker någon gång. Självklar info att lämna.

• Anna60
    Anonym (AV) skrev 2019-01-16 11:22:30 följande:
    Anna60, vi är inte på väg att flytta men jag ska tänka på detta om det sker någon gång. Självklar info att lämna.
    Vad bra. Då har den här tråden gjort lite nytta. Säljer man en lägenhet, så kan man ju ta betalt för det man själv investerat och det man lämnar kvar. Men det går ju inte i en hyresrätt.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:20:11 följande:
    Folk är ointresserade att ta reda på såna regler. Fasta inventarier tar man inte bort. Som jag skrev ovan, ex.vis persienner. Som säljare, eller avflyttande från hyresrätt, så säger man till exakt vad som INTE kommer lämnas kvar i lägenheten. Dvs: "jag kommer montera bort duschhuvudet. Tvättmaskinen är min personliga och ingår heller inte". SÅ gör man. 
    Men jag börjar backa här. Det är INTE självklart att de lämnar kvar duschhuvudet, eftersom alla människor helt enkelt inte har min rättskänsla. För mig är det "det du ser, det ingår - om jag inte säger annat". Men alla funkar ju inte som jag. 
    Fortfarande så har man som hyresgäst inte den upplysningsskyldigheten. Man kan inte heller som blivande hyresgäst ta det som självklart att allt sådan ingår.
    Har inte hyresvärden bekostat detta och satt upp detta, så tillhör detta inte lägenheten.
    Så ts kan inte förvänta sig att duschmunstycket är kvar.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:25:08 följande:
    Vad bra. Då har den här tråden gjort lite nytta. Säljer man en lägenhet, så kan man ju ta betalt för det man själv investerat och det man lämnar kvar. Men det går ju inte i en hyresrätt.
    Och man behöver inte lämna kvar sådant som inte fanns när man flyttade in.

Vi kommer ta med oss allt som vi har satt upp, lampor, skåp (ja, vi har ett extra köksskåp). Även det som är väggfast.
  • Coccolina
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:04:26 följande:
    Det gör man innan visning i så fall. Och det skall informeras om. Hade det varit en insatslägenhet hade det varit lite annorlunda. 

Nej man måste inte plocka bort sitt eget inköpta duschmunstycke eller ens påpeka att det inte ingår. Om du ser att det inte är ett standard munstycke i duschen på en hyresrätt kan du räkna med att det är hyresgästens egna. 

Det är skillnad på att ta bort helt (dvs ta bort gardinstänger och hatthyllor helt och inte lämna något där) och sätta tillbaka standard inventarierna. Det finns alltid en standard som är bas i lägenheten och det är den som man betalar för som hyresgäst, så om de som bor innan har haft något som faller utanför standarden, tex köpt ett eget duschmunstycket så är det fritt att ta med det bara de ser till att sätta dit originalet innan de lämnar lägenheten så de inte lämnar slangen obrukbar. 

Anonym (Freddan) skrev 2019-01-16 11:04:22 följande:
    Under visningen ja, men inte längre. Duschhuvudet är utbytt.

Går att hitta bra och billiga munstycken på ClasOhlsson. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Liva)

Men i en hyresrätt, är det inte hyresvärdens ansvar att informera om vad som ingår/inte ingår? Jag menar, ibland är ju inte ens nuvarande hyresgäst hemma när visning sker. Och inte kan man begära att nuvarande hyresgäst ska plocka bort allt eget (som kan uppfattas som inventarier)? Hur kan man ens kräva att en hyresgäst ska känna till vad som ska informeras om eller inte?

• Anna60
    Coccolina skrev 2019-01-16 11:28:16 följande:

Nej man måste inte plocka bort sitt eget inköpta duschmunstycke eller ens påpeka att det inte ingår. Om du ser att det inte är ett standard munstycke i duschen på en hyresrätt kan du räkna med att det är hyresgästens egna. 

Det är skillnad på att ta bort helt (dvs ta bort gardinstänger och hatthyllor helt och inte lämna något där) och sätta tillbaka standard inventarierna. Det finns alltid en standard som är bas i lägenheten och det är den som man betalar för som hyresgäst, så om de som bor innan har haft något som faller utanför standarden, tex köpt ett eget duschmunstycket så är det fritt att ta med det bara de ser till att sätta dit originalet innan de lämnar lägenheten så de inte lämnar slangen obrukbar. 

Går att hitta bra och billiga munstycken på ClasOhlsson. 

Ja, man skall återställa till originalskick. Men man skall också säga till att "detta kommer vi ta med oss och sätta tillbaka originalet" om man låter sina egna prylar vara kvar vid visning. 

Förstår inte vad som är så svårt att förstå?
Svar på tråden Ingår duschhuvudet?