Ingår duschhuvudet?
Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?
Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?
Vi bor i en hr och har satt upp gardinstänger själva, ny hatthylla osv. Inte fasen skulle jag montera ner allt inför en visning där man inte ens vet om personen i fråga tackar ja.
När vi kollade på vår lgh hade damen i fråga tvättmaskin. Ingenstans tolkade jag det som att den skulle tillfalla oss vid flytt då det inte är standard.
Däremot när vi köpte vårt landställe så blev vi förvånade över att fasta väggskåp och tvättmaskinen var borta när vi flyttade in.
Anna60, vi är inte på väg att flytta men jag ska tänka på detta om det sker någon gång. Självklar info att lämna.
Nej man måste inte plocka bort sitt eget inköpta duschmunstycke eller ens påpeka att det inte ingår. Om du ser att det inte är ett standard munstycke i duschen på en hyresrätt kan du räkna med att det är hyresgästens egna.
Det är skillnad på att ta bort helt (dvs ta bort gardinstänger och hatthyllor helt och inte lämna något där) och sätta tillbaka standard inventarierna. Det finns alltid en standard som är bas i lägenheten och det är den som man betalar för som hyresgäst, så om de som bor innan har haft något som faller utanför standarden, tex köpt ett eget duschmunstycket så är det fritt att ta med det bara de ser till att sätta dit originalet innan de lämnar lägenheten så de inte lämnar slangen obrukbar.
Går att hitta bra och billiga munstycken på ClasOhlsson.
Men i en hyresrätt, är det inte hyresvärdens ansvar att informera om vad som ingår/inte ingår? Jag menar, ibland är ju inte ens nuvarande hyresgäst hemma när visning sker. Och inte kan man begära att nuvarande hyresgäst ska plocka bort allt eget (som kan uppfattas som inventarier)? Hur kan man ens kräva att en hyresgäst ska känna till vad som ska informeras om eller inte?
Nej man måste inte plocka bort sitt eget inköpta duschmunstycke eller ens påpeka att det inte ingår. Om du ser att det inte är ett standard munstycke i duschen på en hyresrätt kan du räkna med att det är hyresgästens egna.
Det är skillnad på att ta bort helt (dvs ta bort gardinstänger och hatthyllor helt och inte lämna något där) och sätta tillbaka standard inventarierna. Det finns alltid en standard som är bas i lägenheten och det är den som man betalar för som hyresgäst, så om de som bor innan har haft något som faller utanför standarden, tex köpt ett eget duschmunstycket så är det fritt att ta med det bara de ser till att sätta dit originalet innan de lämnar lägenheten så de inte lämnar slangen obrukbar.
Går att hitta bra och billiga munstycken på ClasOhlsson.