Ingår duschhuvudet?
Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?
Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?
Så den kan inte krävas tillbaka?
Det vanligaste är väl att hyresrätter inreder med standardutrustning. Så ett fint och (förmodat) dyrt duschmusntycke hör nog inte till lägenheten utan är med största sannorlikhet lägenhetsinnehavarens privata egendom, eller kanske något som lämnats kvar av en föregående hyresgäst. Det är dock inte det som hyresbolaget förväntar sig finna på duschslangen vid en hyresgästs avflyttning.
Så frågan man bör ställa är:
Är det tillåtet för hyresgäster att byta ut lägenhetens standard-duschmunstycke mot ett eget inköpt?
Om så är fallet så är ju ett privat inköpt munstycke lika privat egendom som något annat som hyresgästen köper och väljer att dekorera lägenheten med. Finns folk som köper speciella persienner för egna pengar, eller köksluckor, skåpknoppar (som någon nämnde). Så länge ingreppen är godkända av hyresvärden och lägenheten kan återställas när hyrsegästen flyttar så får man ju göra mindre ändringar även i en hyresrätt.
Om en hyresgäst vid avflyttning tar med sig ett privat inköpt duchmunstycke bör ju det som hör till lägenheten sättas tillbaka. Om detta inte finns längre så får väl den nya hyresgästen ta upp det med hyresvärden som förmodligen kommer att ordna med ett nytt (standard) och eventuellt fakturera den förra hyresgästen.
Men ett privat inköpt duschmusntycke kan man inte kräva att hyresgästen skall lämna kvar bara för att det är fint och råkar sitta uppe vid en visning. Däremot bör ju originalmunstycket sättas tillbaka. Det bör mao finnas en fungerande dusch när man flyttar in.
Jag har själv ett mycket standard (och väldigt billigt) duschmusntycke av en lite äldre modell som jag inte skulle lämna kvar någonstans. Det är svårt att få tag på idag, lite retro, utan alla stril-funktioner som finns idag och som jag bara irriterar mig på.
Så den kan inte krävas tillbaka?
Men det står ju refererat från hyreslagen, att det behöver inte hyresgästen göra.