• Anonym (Freddan)

Ingår duschhuvudet?

Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?

• Svar på tråden Ingår duschhuvudet?
  • KaptenOhoy
    Anna60 skrev 2019-01-16 13:52:19 följande:

Nej, man kan inte kräva det tillbaka. Fasta inventarier såsom persienner är dock brukligt att man lämnar kvar. Vad jag talar om handlar om god ton. Däremot om man plockat bort en innerdörr etc, så skall denna återställas.Men det är oerhört luddigt. Och har man inte sagt att "detta är mitt duschmunstycke, och det tar jag bort" så bör man inte plocka bort det. 

Det handlar om god ton. Stora hyresvärdar har regler vad som är brukligt eller ej. 

Nej, du talade inte alls om "god ton", utan om REGLER för att inventarier såsom duschmunstycken, gardinstänger och andra saker som man SJÄLV VALT att montera upp! Sluta ljuga och skylla bort dig för att du blir motbevisad.
  • Anonym (V)
    Anonym (Ola) skrev 2019-01-16 14:03:32 följande:
    Enligt hyreslagen finns inga såna skyldigheter helt korrekt, men i mina kontrakt har oftast funnits en rad formulerat någonting i stil med "Hyresgästen förbinder sig att vid uppsägning visa lägenheten för en ny hyresgäst eller om så inte är möjligt tillåta hyresvärden att visa lägenheten" och därmed godkänner man detta vid kontraktsskrivning. Hurvida det är korrekt och laglig att formulera sig så vågar jag inte svara på. Hittar inga exempel på att det prövats rättsligt. Kort och gott har man egentligen inte så många alternativ.
    1. Visa lägenheten när det själv passar en utan värdens inblandning.
    2. Låta hyresvärden visa lägenheten när man själv är hemma (på kontorstid antar jag).
    3. Genom fullmakt godkänna att värden visar lägenheten när man inte är hemma.
    Många värdar utnyttjar säkert det faktum att de flesta tycker alternativ 1 är smidigare än 2 och 3.
    Mitt svar handlade mest om att det är ett vanligt sätt att lösa det hela på även om inte alla stött på det.
    Japp så har det stått i mina kontrakt också. Jag har inte kunnat säga "nej jag vägrar visa lägenheten med alla mina saker". Det har varit mer en fråga om att "följande veckor kan det komma någon, vi återkommer med namn och tid". 

Utflytten har varit ca 2-3 månader efter flera personer sett lägenheten och någon av dem valde den troligen. Den senaste lägenheten jag bodde i var det 3 månaders uppsägningstid och fem personer kunde komma i fråga att titta på lägenheten under en tvåveckorsperiod när vi hade sagt upp den.
  • Coccolina
    Anna60 skrev 2019-01-16 13:52:19 följande:
    Nej, man kan inte kräva det tillbaka. Fasta inventarier såsom persienner är dock brukligt att man lämnar kvar. Vad jag talar om handlar om god ton. Däremot om man plockat bort en innerdörr etc, så skall denna återställas.Men det är oerhört luddigt. Och har man inte sagt att "detta är mitt duschmunstycke, och det tar jag bort" så bör man inte plocka bort det. 

Det handlar om god ton. Stora hyresvärdar har regler vad som är brukligt eller ej. 

Du är helt ute och cyklar... Så enkelt är det. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • viseversa

Nej allt som dom nya ägarna köpt efteråt får dom ta med sig. Dock ska dom hu sätta dit ett annat som fingerar. Sen är det inte alla som skulle plocka med sig sånt men inget ni kan räkna med nej.

• viseversa
    Anonym (Freddan) skrev 2019-01-16 11:01:09 följande:
    Så den får inte bytas ut mot ett annat duschhuvud?
    Jo det får den. Den som bor där får självklart ta med sig sina egna saker.
  • Anonym (V)
    viseversa skrev 2019-01-16 17:43:15 följande:
    Nej allt som dom nya ägarna köpt efteråt får dom ta med sig. Dock ska dom hu sätta dit ett annat som fingerar. Sen är det inte alla som skulle plocka med sig sånt men inget ni kan räkna med nej.
    Om en hyresgäst lämnar ett lyxigt duschmunstycke kan värden också välja att byta ut det mot ett standard vid genomgången innan den nya flyttar in.

Värden behöver bara tillhandahålla vad som är standard i lägenheten.
  • Anonym (....)
    Anonym (V) skrev 2019-01-16 13:26:14 följande:

I alla de hyresrätter jag bott i har jag som hyresgäst visat runt hur det ser ut. Av hyresvärlden har jag bara fått en tid och ett namn på någon som kommer. Hyresvärden har aldrig varit med.

Visst. Och jag har aldrig (under 30 år som hyresgäst hos olika bostadsbolag runt om i landet) varit med på en visning av min lägenhet utan hyresvärdens representant har mött upp spekulanterna och visat min lägenhet. Jag har bara fått ett datum och en tid av hyresvärden för att lämna lägenheten inför visningen.
  • EnAnonumius
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:35:59 följande:
    Ja, man skall återställa till originalskick. Men man skall också säga till att "detta kommer vi ta med oss och sätta tillbaka originalet" om man låter sina egna prylar vara kvar vid visning. 

Förstår inte vad som är så svårt att förstå?
    I en hyresrätt så har man som hyresgäst inget "krav" på sig att säga till på visning (av sin hyresrätt) om vad som skall ingå eller inte ingå. Det är hyresvärdens uppgift.

Anna60 skrev 2019-01-16 12:22:06 följande:
    Det är ju inte klokt att man tackar ja till en lägenhet med vissa finesser, och när man sen flyttar in är lägenheten helt avskalad på de finesser man trott ingår. HUR skall en blivande hyresgäst veta vad som är standard hos just den hyresvärden? 

Om man skall hyra en lägenhet så tar man ju reda på i förväg vad för standard det är på lägenheten av hyresvärden. Det är det brukliga förfarandet om man skall hyra en hyresrätt. Inte ta för givet att hyresgästen (om denne bor kvar när det är lägenhetsvisning) jobb att upplysa om det och upplysa om vilka som är de "privata" som man själv har skaffat in extra.. Då det är hyresvärdens jobb att upplysa om vilken standar det är på hans/hennes lägenheter hon hyr ut. Alternativt ett ombud  i form av huschef/bovärd uppgift.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Biobonus)

Du kan ju prova att kräva det av hyresvärden. Berätta att lägenheten skiljer sig från det ni såg på visningen och be att hen åtgärdar det. Det värsta som kan hända är att du får nej + anses som krävande. Föregående hyresgäst har inga förpliktigelser till dig.

• Anonym (....)
    Anonym (Ola) skrev 2019-01-16 13:10:08 följande:

Vanligare än du tror, till och med vanligare enligt Hyresgästföreningen.

www.hemhyra.se/nyheter/bostadsbolag-later-hyresgasten-gora-jobbet/

Jag antar att jag har haft tur som har haft mer seriösa hyresvärdar än vad du och andra har haft. Jag skulle aldrig ställa upp med att visa en hyreslägenhet till spekulanter.
Svar på tråden Ingår duschhuvudet?