• Anonym (Freddan)

Ingår duschhuvudet?

Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?

• Svar på tråden Ingår duschhuvudet?
  • Anonym (....)
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:02:18 följande:

Inte om du redan varit på visning. Är lägenhetsinnehavaren kvar i lägenheten med sina möbler och annat?

Naturligtvis får hyresgästen ta med sina saker och montera originalutrustningen när denne flyttar.
  • Anonym (....)
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:35:59 följande:

Ja, man skall återställa till originalskick. Men man skall också säga till att "detta kommer vi ta med oss och sätta tillbaka originalet" om man låter sina egna prylar vara kvar vid visning. 

Förstår inte vad som är så svårt att förstå?

En hyresrätt brukar visas av någon representant för hyresvärden och inte av nuvarande hyresgästen. Hyresgästen har inga skyldigheter att informera spekulanter i vilka saker som är dennes privata och som kommer att ersättas av originalutrustningen vid en avflytt.
  • KaptenOhoy

Ja, man skall återställa till originalskick. Men man skall också säga till att "detta kommer vi ta med oss och sätta tillbaka originalet" om man låter sina egna prylar vara kvar vid visning. 

Absolut skitsnack. Finns ju absolut ingen poäng i ett montera ner allt som man kan ha satt upp bara för att någon ska titta på lägenheten.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:25:08 följande:
    Vad bra. Då har den här tråden gjort lite nytta. Säljer man en lägenhet, så kan man ju ta betalt för det man själv investerat och det man lämnar kvar. Men det går ju inte i en hyresrätt.
    Du får gärna hänvisa var i jordabalken det står att man har informationsplikt gentemot kommande hyresgäst och var det står att man inte får ta ner det som inte tillhör lägenheten.

• Anonym (Ola)
    Anonym (....) skrev 2019-01-16 11:40:27 följande:

En hyresrätt brukar visas av någon representant för hyresvärden och inte av nuvarande hyresgästen. Hyresgästen har inga skyldigheter att informera spekulanter i vilka saker som är dennes privata och som kommer att ersättas av originalutrustningen vid en avflytt.

Jag har aldrig haft ett kontrakt där det inte ingått i mina åtaganden att visa lägenheten för spekulanter vid avflyttning, eller visats en bebodd lägenhet av hyresvörden så det är ganska vanligt att man visas lägenheten av just den som bor där för tillfället.

I övrigt håller jag med dig.
  • Coccolina

Nej du måste inte säga något då du kanske inte ens är hemma när lägenheten visas, eller så kanske du visar lägenheten långt innan du flyttar ut och då är det inte logiskt att du skall behöva plocka bort saker du använder. 

Det krävs lite eget ansvar när man skall titta på en lägenhet. Om du nu gillar duschhuvudet så mycket men du ser att det inte är ett standard duschhuvud ja då får du öppna käften och FRÅGA "kommer det vara kvar eller kommer ni sätta dit standardhuvudet?". 

Eget ansvar helt enkelt men hyresgästen måste inte sätta postit lappar på allt de äger och har för att påpeka att det skall med dem i flytten. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (....)
    Anonym (Ola) skrev 2019-01-16 11:46:59 följande:

Jag har aldrig haft ett kontrakt där det inte ingått i mina åtaganden att visa lägenheten för spekulanter vid avflyttning, eller visats en bebodd lägenhet av hyresvörden så det är ganska vanligt att man visas lägenheten av just den som bor där för tillfället.

I övrigt håller jag med dig.

Jag har aldrig varit på en visning av en hyresrätt där nuvarande hyresgästen står för visningen. Det kan bli väldigt konstigt om hyresgästen inte trivs med hyresvärden, grannarna, området, lägenheten mm. Men kanske är det så i vissa privata hyresrätter.
  • Anna60
    Anonym (....) skrev 2019-01-16 11:40:27 följande:
    Japp, om lägenheten är tom och man är avflyttad visas den med hyresvärden. Är den inte det, utan inventarier och lösöre finns kvar, så brukar lägenhetsinnehavaren vara med. Inte minst för att skydda sina egna prylar. OCH tala om att "diskmaskinen ingår inte, inte heller duschhuvudet","

Det är ju inte klokt att man tackar ja till en lägenhet med vissa finesser, och när man sen flyttar in är lägenheten helt avskalad på de finesser man trott ingår. HUR skall en blivande hyresgäst veta vad som är standard hos just den hyresvärden? 

• Pilsner
    Anonym (Freddan) skrev 2019-01-16 10:57:13 följande:

Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?

Vem tillhör duschmunstycket? Är det lägenhetens eller nuvarande hyresgästs?

Fråga hyresvärden vad som gäller.

(Jag gissar dock på att hyresvärden inte känner till att nuvarande hyresgäst har bytt munstycke, samt att denne hyresgäst tar med sig det vid flytten och i stället monterar tillbaka det gamla munstycket som hör till lägenheten.)
  • Sonnet
    Anna60 skrev 2019-01-16 12:22:06 följande:
    Japp, om lägenheten är tom och man är avflyttad visas den med hyresvärden. Är den inte det, utan inventarier och lösöre finns kvar, så brukar lägenhetsinnehavaren vara med. Inte minst för att skydda sina egna prylar. OCH tala om att "diskmaskinen ingår inte, inte heller duschhuvudet","

Det är ju inte klokt att man tackar ja till en lägenhet med vissa finesser, och när man sen flyttar in är lägenheten helt avskalad på de finesser man trott ingår. HUR skall en blivande hyresgäst veta vad som är standard hos just den hyresvärden? 
    Genom att fråga! Är du intresserad av att veta exakt vad det är du hyr så frågar du naturligtvis. Behöver ju inte ens vara en specifik fråga, utan "ingår allt som jag nu ser?". Är det nuvarande hyresgäst som visar så svarar hen naturligtvis, är det representant för hyresvärden som svarar och inte har en aning får hen ju ta det ansvaret att kolla upp.
Svar på tråden Ingår duschhuvudet?