• Anonym (Intr)

Manshatet fortsätter.

Jag vet inte om den här nya reklamvideon av Gillette har diskuterats här? Om man kollar på "Gilla" till "Ogilla" förhållandet så ser man ganska tydligt vad folk tycker om videon och då är inte ogilla siffran ärlig utan de tar bort ogilla markeringar samt kritiserande kommentarer från videon. Något som jag tvivlade på först men mycket riktigt försvann även min ogilla markering.
    En annan fråga är var kommentarerna från de 700k som gillat videon är.

">

Att det är godhetssignalering från Gillette är ganska uppenbart.
    Men folk verkar även vara irriterade och anse att de generaliserar män som grupp samtidigt som det är till män de säljer produkten. En del säger att det är propaganda.

"Gillette to women: "You're awesome! You rock! You rule! Worship the 'V'!"
    Gillette to men: "Is that the best you can do? smh, so disappointed..."
    "Please stop trying to associate every imaginable bad behaviour with men! This is sexist beyond believe..."

Vad tycker folket på familjeliv om reklamvideon?
    Brilljant PR trick för att få uppmärksamhet? Dum ide med tanke på hur många som reagerat negativt och kommer sluta gynna Gillette? 
    Propaganda?
  • Svar på tråden Manshatet fortsätter.
  • Lånehajen
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 21:00:04 följande:

Fast det där har ingenting alls att göra med att få se stora företag lyfta samhällsproblem och strukturer i media, på ett snyggt och gripbart sätt. Det där var mest ett ihopklipp med en störig robotvoiceover.  Inte snyggt och inte säljbart alls. 

Det finns hoper med problem i samhället och det är förbaskat bra att vi börjar lyfta dem. Osunda normer, könsroller, barnuppfostran, psykisk ohälsa, ensamhet, fattigdom, etc etc....  Gillette har tagit ett steg i rätt riktning tycker jag och lyft Ett ämne på ett positivt sätt. 
    Vad tycker du är fel med den reklamen? 

Vad är positivt med att måla upp en bild av att de flesta män inte förstår att man inte ska bete sig illa mot kvinnor på olika sätt? För det är exakt vad det här klippet gör. Annars hade inte det huvudsakliga budskapet varit att män ska förbättra sig och att bara vissa män har förstått att man inte ska trakassera kvinnor sexuellt eller på annat sätt. Problemet ligger inte i att man väljer att lyfta det här ämnet utan på det sätt man gör det rent praktiskt.
  • Anonym (Intr)
    Anonym (Peter) skrev 2019-01-24 21:37:09 följande:
    Jag förstår inte vad Gillette har med det du skriver att göra?
    Det är ett skämt, en copypasta tagen från Youtube kommentarerna.
    De påstår att bara "cucks" gillar videon, något som uppenbarligen är en överdrift.
  • DeathByPickles
    Anonym (Säljochsvälj) skrev 2019-01-24 21:24:58 följande:

Det enda Gilette vill är att sälja sina rakhyvlar.

Att tro att den här reklamfilmen har något annat syfte än kommersiellt är löjligt. De får ju verkligen synas med den här debatten, och debatt visste de garanterat att det skulle bli när de gjorde den här reklamen.

Vilka är det som står för största delen av inköp till hushåll? Vilka är det som tycker den här reklamen är bra och ett steg i rätt rikting. Just det, kvinnor. Genialiskt Gilette!

Det är väl ingen som påstått att Gillette gör det här för att de faktiskt Bryr sig? Det är därför reklamen är smart.  Självklart vill de sälja. 
    Det ger inte budskapet några minuspoäng.  
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Intr)
    Lånehajen skrev 2019-01-24 21:40:59 följande:
    Vad är positivt med att måla upp en bild av att de flesta män inte förstår att man inte ska bete sig illa mot kvinnor på olika sätt? För det är exakt vad det här klippet gör. Annars hade inte det huvudsakliga budskapet varit att män ska förbättra sig och att bara vissa män har förstått att man inte ska trakassera kvinnor sexuellt eller på annat sätt. Problemet ligger inte i att man väljer att lyfta det här ämnet utan på det sätt man gör det rent praktiskt.
    Precis detta.
    Det är detta i samband med taggarna som gör att folk kopplar det till ett politiskt budskap, liberalfeministisk propaganda.
  • Anonym (Peter)
    Lånehajen skrev 2019-01-24 21:40:59 följande:
    Den målar inte upp en bild av att de flesta män beter sig illa utan att förstå det. Den påvisar att vi alla har del i att göra samhället bättre.
  • Anonym (Intr)
    Anonym (Peter) skrev 2019-01-24 21:52:35 följande:
    Den målar inte upp en bild av att de flesta män beter sig illa utan att förstå det. Den påvisar att vi alla har del i att göra samhället bättre.
    Förstår du fortfarande inte tolkningen som majoriteten av tittare har?
    ;De generaliserar män som förtryckare där endast ett fåtal män förstår att man inte ska bete sig illa. Budskapet är ju något så uppenbart att det rent av är en förolämpning mot män som grupp.
    Det är politiskt, liberalfeministisk propaganda för att få stöd av en minoritet.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Intr) skrev 2019-01-24 21:58:23 följande:
    Förstår du fortfarande inte tolkningen som majoriteten av tittare har?
    ;De generaliserar män som förtryckare där endast ett fåtal män förstår att man inte ska bete sig illa. Budskapet är ju något så uppenbart att det rent av är en förolämpning mot män som grupp.
    Det är politiskt, liberalfeministisk propaganda för att få stöd av en minoritet.
    Jag håller inte ens med om att majoriteten gör den tolkningen.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Intr) skrev 2019-01-24 21:58:23 följande:
    Vilka tänker du på här? Reklam vänder sig oftast till flertal snarare än minoriteter, det är liksom inte bra för siffrorna.
  • Lånehajen
    Anonym (Peter) skrev 2019-01-24 21:52:35 följande:

Då väljer man inte den typen av formuleringar som används i klippet.
  • Anonym (Jh)
    KlunsSmurfen skrev 2019-01-24 20:58:25 följande:

har du läst något av det?

Ja, och jag förstår inte var hatet ligger då jag själv är uppvuxen med vuxna kring mig som haft attityden ?pojkar är pojkar?.. Där pojkarna i grupp hetsades att tafsa på tjejerna mot deras viljor i skolan och tjejerna grät och kände sig ofredade, lärarna förklarade med att pojkarna var ju käääära.. De tilläts göra kissbomber på varandra i duschen, hiearkiskt så att de coola killarna kissade på nördarna och om nördarna skulle säga till någon lärare så blev de i bästa fall retade med att de skulle ta av sig sina bindor och man-up och i värsta fall nedslagna.

Dessa pojkar slutade inte tafsa när de blev män, de gick över till att sexuellt ofreda tjejerna med juck och tafs på krogen, påhejade av varandra och high fivade. Hot om stryk och kallad nedsättande öknamn när man avvisade dem. Storyn slutar som du förstår inte här och jag anser att maskulinitetsnormen är toxisk, jag förstår inte vad det har med manshat att göra. Om det är något som skulle få mig att hata män som grupp är det deras beteende, alla män som ofredat mig, alla män som har förminskat mig, alla män som har hotat med stryk eller kränkt mig när jag avvisat dem.

Hade du lagt in länkar från pubmed eller SocINDEX hade jag mer än gärna läst allt du la upp. Men jag klarar utmärkt att diskutera det ur min egen aspekt eftersom manlighet har drabbat mig sedan jag var ett barn och behöver inte slänga flertalet artiklar från wikipedia och FI.
Svar på tråden Manshatet fortsätter.