• Anonym (Intr)

Manshatet fortsätter.

Jag vet inte om den här nya reklamvideon av Gillette har diskuterats här? Om man kollar på "Gilla" till "Ogilla" förhållandet så ser man ganska tydligt vad folk tycker om videon och då är inte ogilla siffran ärlig utan de tar bort ogilla markeringar samt kritiserande kommentarer från videon. Något som jag tvivlade på först men mycket riktigt försvann även min ogilla markering.
    En annan fråga är var kommentarerna från de 700k som gillat videon är.

">

Att det är godhetssignalering från Gillette är ganska uppenbart.
    Men folk verkar även vara irriterade och anse att de generaliserar män som grupp samtidigt som det är till män de säljer produkten. En del säger att det är propaganda.

"Gillette to women: "You're awesome! You rock! You rule! Worship the 'V'!"
    Gillette to men: "Is that the best you can do? smh, so disappointed..."
    "Please stop trying to associate every imaginable bad behaviour with men! This is sexist beyond believe..."

Vad tycker folket på familjeliv om reklamvideon?
    Brilljant PR trick för att få uppmärksamhet? Dum ide med tanke på hur många som reagerat negativt och kommer sluta gynna Gillette? 
    Propaganda?
  • Svar på tråden Manshatet fortsätter.
  • Anonym (Intr)
    Anonym (Peter) skrev 2019-01-24 22:01:35 följande:
    Vilka tänker du på här? Reklam vänder sig oftast till flertal snarare än minoriteter, det är liksom inte bra för siffrorna.
    De får uppmärksamhet eftersom det är kontroversiellt oavsett om det tilltalar en majoritet eller inte.
  • Anonym (Säljochsvälj)
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 21:42:01 följande:

Det är väl ingen som påstått att Gillette gör det här för att de faktiskt Bryr sig? Det är därför reklamen är smart.  Självklart vill de sälja. 

Det ger inte budskapet några minuspoäng.  

Jo det är förvånansvärt många som verkar glömma att Gilette först och främst är ett företag som vill tjäna pengar.

Självklart kan och får man tycka att budskapet är hur bra eller dåligt man vill.
  • Anonym (Intr)
    Anonym (Jh) skrev 2019-01-24 22:09:27 följande:
    Ja, och jag förstår inte var hatet ligger då jag själv är uppvuxen med vuxna kring mig som haft attityden ?pojkar är pojkar?.. Där pojkarna i grupp hetsades att tafsa på tjejerna mot deras viljor i skolan och tjejerna grät och kände sig ofredade, lärarna förklarade med att pojkarna var ju käääära.. De tilläts göra kissbomber på varandra i duschen, hiearkiskt så att de coola killarna kissade på nördarna och om nördarna skulle säga till någon lärare så blev de i bästa fall retade med att de skulle ta av sig sina bindor och man-up och i värsta fall nedslagna.

Dessa pojkar slutade inte tafsa när de blev män, de gick över till att sexuellt ofreda tjejerna med juck och tafs på krogen, påhejade av varandra och high fivade. Hot om stryk och kallad nedsättande öknamn när man avvisade dem. Storyn slutar som du förstår inte här och jag anser att maskulinitetsnormen är toxisk, jag förstår inte vad det har med manshat att göra. Om det är något som skulle få mig att hata män som grupp är det deras beteende, alla män som ofredat mig, alla män som har förminskat mig, alla män som har hotat med stryk eller kränkt mig när jag avvisat dem.

Hade du lagt in länkar från pubmed eller SocINDEX hade jag mer än gärna läst allt du la upp. Men jag klarar utmärkt att diskutera det ur min egen aspekt eftersom manlighet har drabbat mig sedan jag var ett barn och behöver inte slänga flertalet artiklar från wikipedia och FI.
    Att du blivit utsatt för ofredande, trakasserier och liknande är mycket trist och förklarar till viss del din syn, det går att förstå. Det är ingen som förnekar att det finns både män och kvinnor som beter sig mycket illa. 
    Vad, hur ska en man vara?
  • Anonym (Jh)
    Anonym (Intr) skrev 2019-01-24 22:34:36 följande:

Att du blivit utsatt för ofredande, trakasserier och liknande är mycket trist och förklarar till viss del din syn, det går att förstå. Det är ingen som förnekar att det finns både män och kvinnor som beter sig mycket illa. 

Men jag är inte ensam om att blivit utsatt för det här. Hela Metoo vittnar om kvinnor inom alla yrkeskategorier som blivit utsatta av chefer och kollegor. Istället för att analysera vad orsaken till problemet är och hitta en lösning så blir män kränkta, misstror och skriker inte alla män.
  • Anonym (Line)
    Anonym (Intr) skrev 2019-01-24 22:34:36 följande:

Fast när i princip ALLA kvinnor utsatts så är det ett strukturellt problem. När i princip ALLA kvinnor måste se sig över axeln och känna oro när de är ute sent så är det ett mönster. När en kvinnas största hot i livet är en man så ska det tas på allvar.

Nej det är inte alla män. Men tillräckligt jävligt många. Och det måste upphöra.
  • Lånehajen
    Anonym (Jh) skrev 2019-01-24 22:48:32 följande:

Men jag är inte ensam om att blivit utsatt för det här. Hela Metoo vittnar om kvinnor inom alla yrkeskategorier som blivit utsatta av chefer och kollegor. Istället för att analysera vad orsaken till problemet är och hitta en lösning så blir män kränkta, misstror och skriker inte alla män.

Könsroller och normer analyseras väl snarast in absurdum i Sverige. Varför tycker du att alla vi män som inte trakasserar kvinnor på olika sätt ska behöva bära en kollektiv skuld för de som faktiskt gör det? Vill du ta på dig att det finns kvinnor som beter sig sexistiskt, gör falskanmälningar, misshandlar eller t.o.m våldtar och mördar män bara för att du själv råkar vara en kvinna?
  • Solarn

Jag förstår inte heller problemet, tycker videon är rena motsatsen till manshat.

• DeathByPickles
    Lånehajen skrev 2019-01-24 21:40:59 följande:
    Vad är positivt med att måla upp en bild av att de flesta män inte förstår att man inte ska bete sig illa mot kvinnor på olika sätt? För det är exakt vad det här klippet gör. Annars hade inte det huvudsakliga budskapet varit att män ska förbättra sig och att bara vissa män har förstått att man inte ska trakassera kvinnor sexuellt eller på annat sätt. Problemet ligger inte i att man väljer att lyfta det här ämnet utan på det sätt man gör det rent praktiskt.

Fast att  en del av den normativa mansrollen är ett problem är väl ingenting man behöver hymla med längre? 
    Varför ska en människa ta illa vid sig om han känner att han inte är en del av problemet utan istället kan vara en del av lösningen? Jag förstår verkligen inte. 
    Reklamfilmen lyfter ju verkligen de män som inte är en del av problemet, så varför inte identifiera sig med dem istället? 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Intr)
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 23:42:25 följande:

Fast att  en del av den normativa mansrollen är ett problem är väl ingenting man behöver hymla med längre? 
    Varför ska en människa ta illa vid sig om han känner att han inte är en del av problemet utan istället kan vara en del av lösningen? Jag förstår verkligen inte. 
    Reklamfilmen lyfter ju verkligen de män som inte är en del av problemet, så varför inte identifiera sig med dem istället? 

Bakslaget beror nog inte på att folk identifierar sig med männen i videon, utan snarare att det inte är en korrekt stereotyp överhuvudtaget.

Jag kan se varför det blir bakslag.
  • Lånehajen
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 23:42:25 följande:

För att videon följer ett mycket tydligt tema där män i stort utmålas som sexistiska grisar varpå metoo inträffar. Nu börjar en del män lyckligtvis inse vad som är rätt och fel så de kan stoppa sina dreglande bröder från att ränna efter främmande kvinnor på stan. Ändå lämnas man som tittare med en naggande misstanke om att det nog inte är särskilt många män som kommit till någon slags insikt ännu.

Om du inte förstår vad som är kränkande med att skildra ett helt kön på det sättet vet jag inte hur jag ytterligare kan belysa vad som är fel med den här reklamfilmen. Ja det finns män som är och har varit sexistiska, som förgripit sig på kvinnor eller som på andra sätt har betett sig på sätt som inte kan accepteras. De flesta män begår dock inte övergrepp eller kränker kvinnor på en regelbunden basis. Många män förstår också problematiken med de män som faktiskt gör det och hur det drabbar de kvinnor som blir utsatta.
Svar på tråden Manshatet fortsätter.