• Anonym (Intr)

Manshatet fortsätter.

Jag vet inte om den här nya reklamvideon av Gillette har diskuterats här? Om man kollar på "Gilla" till "Ogilla" förhållandet så ser man ganska tydligt vad folk tycker om videon och då är inte ogilla siffran ärlig utan de tar bort ogilla markeringar samt kritiserande kommentarer från videon. Något som jag tvivlade på först men mycket riktigt försvann även min ogilla markering.
    En annan fråga är var kommentarerna från de 700k som gillat videon är.

">

Att det är godhetssignalering från Gillette är ganska uppenbart.
    Men folk verkar även vara irriterade och anse att de generaliserar män som grupp samtidigt som det är till män de säljer produkten. En del säger att det är propaganda.

"Gillette to women: "You're awesome! You rock! You rule! Worship the 'V'!"
    Gillette to men: "Is that the best you can do? smh, so disappointed..."
    "Please stop trying to associate every imaginable bad behaviour with men! This is sexist beyond believe..."

Vad tycker folket på familjeliv om reklamvideon?
    Brilljant PR trick för att få uppmärksamhet? Dum ide med tanke på hur många som reagerat negativt och kommer sluta gynna Gillette? 
    Propaganda?
  • Svar på tråden Manshatet fortsätter.
  • DeathByPickles
    Lånehajen skrev 2019-01-25 01:04:00 följande:
    För att videon följer ett mycket tydligt tema där män i stort utmålas som sexistiska grisar varpå metoo inträffar. Nu börjar en del män lyckligtvis inse vad som är rätt och fel så de kan stoppa sina dreglande bröder från att ränna efter främmande kvinnor på stan. Ändå lämnas man som tittare med en naggande misstanke om att det nog inte är särskilt många män som kommit till någon slags insikt ännu.

Om du inte förstår vad som är kränkande med att skildra ett helt kön på det sättet vet jag inte hur jag ytterligare kan belysa vad som är fel med den här reklamfilmen. Ja det finns män som är och har varit sexistiska, som förgripit sig på kvinnor eller som på andra sätt har betett sig på sätt som inte kan accepteras. De flesta män begår dock inte övergrepp eller kränker kvinnor på en regelbunden basis. Många män förstår också problematiken med de män som faktiskt gör det och hur det drabbar de kvinnor som blir utsatta.

Du väljer alltså att helt och hållet bortse från att minst hälften av den korta reklamsnutten handlar om hur män/pojkar behandlar andra män/pojkar?

Nej, det handlar inte bara om sexism och mansgriseri, utan om en problematisk mansnorm i samhället. Det är ett problem att flickor gärna får vara "pojkflickor" medan pojkar inte får vara "flickpojkar" Det handlar om att mäns/pojkars frustrationer ofta tar uttryck i våld och hur det ger problem i skolgång (till exempel) medan flickor som har problem ofta inte ses alls och att det i slutänden leder till att ingen får rätt hjälp. 

Varför är det så svårt för män som ÄR reko att identifiera sig med männen i reklamen (de som lyfts fram) som också beter sig som folk? Det är ju det man vill premiera. Det är det som är bra
    Sedan ska man förstås  ha i åtanke att det ÄR en reklamfilm och framför allt att den skildrar amerikansk kultur, men jag tycker ändå att den har en helt del vettigt att säga. .

Och nu babblar jag. Det är sent och jag ska gå och lägga mig. Glad

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • NilsGranlund
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 23:42:25 följande:

Fast att  en del av den normativa mansrollen är ett problem är väl ingenting man behöver hymla med längre? 
    Varför ska en människa ta illa vid sig om han känner att han inte är en del av problemet utan istället kan vara en del av lösningen? Jag förstår verkligen inte. 
    Reklamfilmen lyfter ju verkligen de män som inte är en del av problemet, så varför inte identifiera sig med dem istället? 

Då gör jag en liten trevare och säger att feminister är feta. Det är givetvis upp till var och en av de feminister som läser detta att ta åt sig.
  • DeathByPickles
    NilsGranlund skrev 2019-01-25 01:29:53 följande:
    Då gör jag en liten trevare och säger att feminister är feta. Det är givetvis upp till var och en av de feminister som läser detta att ta åt sig.

Fast nu är du mest märklig. Övervikt har ingenting att göra med tråden eller diskussionen överhuvudtaget.   

Skulle du däremot påstå att många kvinnor (jag antar fräckt att du menar feminister som specifikt är kvinnor? ) är våldsamma, att många kvinnor våldför sig på män, eller, för all del, att många kvinnor kritiserar andra kvinnor vore jämförelsen mer aktuell. 

Feminister är en ännu mindre mindre homogen grupp än kvinnor, eftersom den omfattar individer av alla kön och ickebinära,, men visst kan du vända dig till dem också om du vill. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Intr)
    DeathByPickles skrev 2019-01-25 01:28:38 följande:

Du väljer alltså att helt och hållet bortse från att minst hälften av den korta reklamsnutten handlar om hur män/pojkar behandlar andra män/pojkar?

Nej, det handlar inte bara om sexism och mansgriseri, utan om en problematisk mansnorm i samhället. Det är ett problem att flickor gärna får vara "pojkflickor" medan pojkar inte får vara "flickpojkar" Det handlar om att mäns/pojkars frustrationer ofta tar uttryck i våld och hur det ger problem i skolgång (till exempel) medan flickor som har problem ofta inte ses alls och att det i slutänden leder till att ingen får rätt hjälp. 

Varför är det så svårt för män som ÄR reko att identifiera sig med männen i reklamen (de som lyfts fram) som också beter sig som folk? Det är ju det man vill premiera. Det är det som är bra
    Sedan ska man förstås  ha i åtanke att det ÄR en reklamfilm och framför allt att den skildrar amerikansk kultur, men jag tycker ändå att den har en helt del vettigt att säga. .

Och nu babblar jag. Det är sent och jag ska gå och lägga mig. Glad

Ja det är ett problem, för lite maskulinitet i pojkarnas liv orsakar ofta problem exempelvis.
    Kan du förklara ditt exempel om flickpojkar? 

Mannen i reklamen som finner kvinnan som passerar honom attraktiv och vill ta kontakt med henne men blir stoppad av en annan man, varför är han i samma fack som toxisk maskulinitet? Är du toxisk om du närmar dig en kvinna på stan?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jh) skrev 2019-01-24 22:09:27 följande:
    Ja, och jag förstår inte var hatet ligger då jag själv är uppvuxen med vuxna kring mig som haft attityden ?pojkar är pojkar?.. Där pojkarna i grupp hetsades att tafsa på tjejerna mot deras viljor i skolan och tjejerna grät och kände sig ofredade, lärarna förklarade med att pojkarna var ju käääära.. De tilläts göra kissbomber på varandra i duschen, hiearkiskt så att de coola killarna kissade på nördarna och om nördarna skulle säga till någon lärare så blev de i bästa fall retade med att de skulle ta av sig sina bindor och man-up och i värsta fall nedslagna.

Dessa pojkar slutade inte tafsa när de blev män, de gick över till att sexuellt ofreda tjejerna med juck och tafs på krogen, påhejade av varandra och high fivade. Hot om stryk och kallad nedsättande öknamn när man avvisade dem. Storyn slutar som du förstår inte här och jag anser att maskulinitetsnormen är toxisk, jag förstår inte vad det har med manshat att göra. Om det är något som skulle få mig att hata män som grupp är det deras beteende, alla män som ofredat mig, alla män som har förminskat mig, alla män som har hotat med stryk eller kränkt mig när jag avvisat dem.

Hade du lagt in länkar från pubmed eller SocINDEX hade jag mer än gärna läst allt du la upp. Men jag klarar utmärkt att diskutera det ur min egen aspekt eftersom manlighet har drabbat mig sedan jag var ett barn och behöver inte slänga flertalet artiklar från wikipedia och FI.
    "Hade du lagt in länkar från pubmed eller SocINDEX hade jag mer än gärna läst allt du la upp"

Trådens ämne "Manshatet fortsätter", det vänsterfeministiska "manshatet" (de kallar det själva för manshat) det handlar alltså om feministiska teorier om "mansnormen" och vad feminister säger om den men det duger inte att länka till nationella sekretariatet för genusforskning, länsstyrelsen, unizon, APA, F! för att du ska ha länkar till pubmed eller SocINDEX?

Är du seriös?
  • Anonym (Intr)
    KlunsSmurfen skrev 2019-01-25 02:47:24 följande:
    "Hade du lagt in länkar från pubmed eller SocINDEX hade jag mer än gärna läst allt du la upp"

Trådens ämne "Manshatet fortsätter", det vänsterfeministiska "manshatet" (de kallar det själva för manshat) det handlar alltså om feministiska teorier om "mansnormen" och vad feminister säger om den men det duger inte att länka till nationella sekretariatet för genusforskning, länsstyrelsen, unizon, APA, F! för att du ska ha länkar till pubmed eller SocINDEX?

Är du seriös?
    Huvudsaken är att vi män sett reklamvideon och nu inser att mobbning är fel, sexuella trakasserier och övergrepp är fel, "mansplaining" är fel oavsett sammanhang och ja till och med att närma sig en kvinna på stan som man finner attraktiv är fel.
  • Anonym (Töntigt.)

Giltette är ett uselt företag som inte platsar på "listan över jämnställdhet". De låtsas nu att de har sunda starka värderingar. I verkligheten så visar de bara att heterosexuella vita män är idioter. Vilket naturligtvis inte stämmer.

• Anonym (anneli)
    Anonym (Töntigt.) skrev 2019-01-25 03:47:21 följande:

Giltette är ett uselt företag som inte platsar på "listan över jämnställdhet". De låtsas nu att de har sunda starka värderingar. I verkligheten så visar de bara att heterosexuella vita män är idioter. Vilket naturligtvis inte stämmer.

Man har väl gjort en kundundersökning och upptäckt att kundgruppen "svarta" krymper eller så vill man höja den ytterligare. Hur många ORKAR titta på en dylik reklam mer än en halv gång  f ö?
  • Vinterankan

Vad är det för manshat i det där? En uppmaning till alla män att vara sur bästa och stå upp för en schysst behandling av varandra. Man måste verkligen vara djupt nere i offerkoftaträsket för att bli stött av det där.

• Vinterankan
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 18:17:10 följande:

Fast jag tycker ju tvärtom att de hyllar de män som är shyssta och beter sig som folk, inte att de pissar på resten?

Jag tycker att det är en snygg, aktuell och viktig reklam! Smart drag av Gillette! Vi vill se mer av den typen i vanlig media tycker jag. Stora märken som tar upp samhällsproblem, strukturer och som faktiskt har någonting att säga. 

Nu ska de bara sluta upp med att bara producera de kvinnoinriktade produkterna i babyblått och rosa, göra en liknande upplyftande reklam för kvinnor och jämka priserna också. ;) 

Jamen precis så jag också ser den, en hyllning till manliga män som vågar stå upp för andra.
Svar på tråden Manshatet fortsätter.