• Anonym (Intr)

Manshatet fortsätter.

Jag vet inte om den här nya reklamvideon av Gillette har diskuterats här? Om man kollar på "Gilla" till "Ogilla" förhållandet så ser man ganska tydligt vad folk tycker om videon och då är inte ogilla siffran ärlig utan de tar bort ogilla markeringar samt kritiserande kommentarer från videon. Något som jag tvivlade på först men mycket riktigt försvann även min ogilla markering.
    En annan fråga är var kommentarerna från de 700k som gillat videon är.

">

Att det är godhetssignalering från Gillette är ganska uppenbart.
    Men folk verkar även vara irriterade och anse att de generaliserar män som grupp samtidigt som det är till män de säljer produkten. En del säger att det är propaganda.

"Gillette to women: "You're awesome! You rock! You rule! Worship the 'V'!"
    Gillette to men: "Is that the best you can do? smh, so disappointed..."
    "Please stop trying to associate every imaginable bad behaviour with men! This is sexist beyond believe..."

Vad tycker folket på familjeliv om reklamvideon?
    Brilljant PR trick för att få uppmärksamhet? Dum ide med tanke på hur många som reagerat negativt och kommer sluta gynna Gillette? 
    Propaganda?
  • Svar på tråden Manshatet fortsätter.
  • Thereisthat
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 23:42:25 följande:

Fast att  en del av den normativa mansrollen är ett problem är väl ingenting man behöver hymla med längre? 

Exakt hur ska vi som inte beter oss illa lösa detta problem?

Det här är exakt varför feminismen har blivit så avskydd idag och anledningen till att feminismen inte blir tagen på allvar. Ni ställer helt orimliga krav på män att vi ska anpassa oss helt och fullt efter ERT perspektiv, som ni inte tål att bli ifrågasatta för. Och ni väljer att hacka på män som grupp istället för att låta de män som faktiskt beter sig illa stå till svars för SINA handlingar. Ni påstår att män har ett kollektivt ansvar för saker ni vet om är individuella problem vissa män har. Det ni drivs av är inte längre en längtan efter jämställdhet eller att höja upp kvinnans position i samhället (obviously då ni fortfarande förnekar hedersförtryck i vissa kulturer), utan ni drivs av manshat. Ni gillar inte män som grupp och därför har ni svärtat ner feminismen och i princip förstört hela den [seriösa] feministiska kampen med ert skitsnack!!

Men vet du vad? Allt detta skulle vara så mycket lättare att smälta om ni inte var så förbannat hycklande. För trots att ni lägger kollektiv skam över män som grupp så blir ni helt till er när några andra gör exakt likadant, även ibland i mildare form. När SD drar alla muslimer över en och samma kam så blir ni så jäkla förnärmade av någon anledning. Och för att rättfärdiga detta hyckleri har ni hittat på en "vetenskap" (?) kallad "intersektionalitet"... Ni måste alltså hitta på vetenskaper istället för att använda redan befintlig vetenskap för att rättfärdiga ert beteende vilket är ytterst anmärkningsvärt (=ett finare ord för att det är helt åt helvete).

Och svaret på den [uppenbara] frågan nu är ja, jag är kränkt. Jag är en kränkt man (vit är jag dock inte=intersektionalitetspoäng). Jag är kränkt av den anledningen att jag är feminist, jag står upp för den feministiska ideologin och insikten (att kvinnorna i många fall missgynnas av samhällets normer). Jag står i alla lägen upp för att jämställdheten mellan män och kvinnor är de just nu viktigaste framstegen som gjorts eftersom att jämställdheten är en garanterad väg till ett välmående samhälle. När jag dock ser att manshatande feminister försöker lägga beslag på ordet "feminism", då blir jag kränkt. Och det är av den enkla anledningen att de som gör absolut mest skada för den feministiska kampen är NI! Ni förstör feminismen eftersom att feminismen blir avskydd tack vare just ert beteende! Och det kränker mig som feminist.
  • DeathByPickles
    Thereisthat skrev 2019-01-25 06:17:00 följande:

Det här är exakt varför feminismen har blivit så avskydd idag och anledningen till att feminismen inte blir tagen på allvar. Ni ställer helt orimliga krav på män att vi ska anpassa oss helt och fullt efter ERT perspektiv, som ni inte tål att bli ifrågasatta för. Och ni väljer att hacka på män som grupp istället för att låta de män som faktiskt beter sig illa stå till svars för SINA handlingar. Ni påstår att män har ett kollektivt ansvar för saker ni vet om är individuella problem vissa män har. Det ni drivs av är inte längre en längtan efter jämställdhet eller att höja upp kvinnans position i samhället (obviously då ni fortfarande förnekar hedersförtryck i vissa kulturer), utan ni drivs av manshat. Ni gillar inte män som grupp och därför har ni svärtat ner feminismen och i princip förstört hela den [seriösa] feministiska kampen med ert skitsnack!!

Men vet du vad? Allt detta skulle vara så mycket lättare att smälta om ni inte var så förbannat hycklande. För trots att ni lägger kollektiv skam över män som grupp så blir ni helt till er när några andra gör exakt likadant, även ibland i mildare form. När SD drar alla muslimer över en och samma kam så blir ni så jäkla förnärmade av någon anledning. Och för att rättfärdiga detta hyckleri har ni hittat på en "vetenskap" (?) kallad "intersektionalitet"... Ni måste alltså hitta på vetenskaper istället för att använda redan befintlig vetenskap för att rättfärdiga ert beteende vilket är ytterst anmärkningsvärt (=ett finare ord för att det är helt åt helvete).

Och svaret på den [uppenbara] frågan nu är ja, jag är kränkt. Jag är en kränkt man (vit är jag dock inte=intersektionalitetspoäng). Jag är kränkt av den anledningen att jag är feminist, jag står upp för den feministiska ideologin och insikten (att kvinnorna i många fall missgynnas av samhällets normer). Jag står i alla lägen upp för att jämställdheten mellan män och kvinnor är de just nu viktigaste framstegen som gjorts eftersom att jämställdheten är en garanterad väg till ett välmående samhälle. När jag dock ser att manshatande feminister försöker lägga beslag på ordet "feminism", då blir jag kränkt. Och det är av den enkla anledningen att de som gör absolut mest skada för den feministiska kampen är NI! Ni förstör feminismen eftersom att feminismen blir avskydd tack vare just ert beteende! Och det kränker mig som feminist.
    Haha! Hoppsan, det var värst vilken insikt du har i vad jag tycker, tror och tänker. Jag föredrar dock att inte bli niad, det går jättebra med Du eller DeathByPickles. Eller bara Pickles. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Ignoramus

Det var ju en faslig överreaktion på en extremt milt uttryckt åsikt. Att säga att "en del av mansnormen är problematisk" är väl ändå långt ifrån "alla män är..." (som i sin tur i princip ingen har sagt, någonsin).

Thereisthat skrev 2019-01-25 06:17:00 följande:

• DeathByPickles
    Anonym (Intr) skrev 2019-01-25 02:39:25 följande:
    Ja det är ett problem, för lite maskulinitet i pojkarnas liv orsakar ofta problem exempelvis.
    Kan du förklara ditt exempel om flickpojkar? 

Mannen i reklamen som finner kvinnan som passerar honom attraktiv och vill ta kontakt med henne men blir stoppad av en annan man, varför är han i samma fack som toxisk maskulinitet? Är du toxisk om du närmar dig en kvinna på stan?

Jag menar att pojkar som inte agerar inom den maskulina normen ofta blir mobbade eller utstötta - framför allt för att allt som fortfarande anses "tjejigt" är lite mindre bra. Pojkflicka är ju ett vedertaget begrepp, hur mycket det än svider i ögonen... kan du inte själv räkna ut vad motsvarighten hos pojkarna skulle vara? 

Och ser du inte vad mannen som slemmar efter kvinnan som går förbi på gatan gör fel, är du kanske en del av problemet? Det är allas rätt att kunna göra ärenden på stan utan att någon ska gå ut bakom en med skrevet före, snegla på en uppifrån och ned och ropa "Hey babeeee!" 
    Man bör inte heller vissla, tuta, eller hojta sexistiska kommentarer efter främmande människor på gatan. 
    Det är inte att ta kontakt, det är att vara otrevlig.
    Vill en närma sig en annan människa på stan kan man göra det helt normalt, med ett leende och ett "hej".  

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Lånehajen
    DeathByPickles skrev 2019-01-25 01:28:38 följande:

Du väljer alltså att helt och hållet bortse från att minst hälften av den korta reklamsnutten handlar om hur män/pojkar behandlar andra män/pojkar?

Nej, det handlar inte bara om sexism och mansgriseri, utan om en problematisk mansnorm i samhället. Det är ett problem att flickor gärna får vara "pojkflickor" medan pojkar inte får vara "flickpojkar" Det handlar om att mäns/pojkars frustrationer ofta tar uttryck i våld och hur det ger problem i skolgång (till exempel) medan flickor som har problem ofta inte ses alls och att det i slutänden leder till att ingen får rätt hjälp. 

Varför är det så svårt för män som ÄR reko att identifiera sig med männen i reklamen (de som lyfts fram) som också beter sig som folk? Det är ju det man vill premiera. Det är det som är bra
    Sedan ska man förstås  ha i åtanke att det ÄR en reklamfilm och framför allt att den skildrar amerikansk kultur, men jag tycker ändå att den har en helt del vettigt att säga. .

Och nu babblar jag. Det är sent och jag ska gå och lägga mig. Glad

Nej jag har inte bortsett från de inslagen utan jag sammanfattade klippet utifrån hur de skildrar mäns syn på kvinnor. Det är fortfarande det som ligger främst i fokus med metoo som den centrala vändpunkten i klippet. Metoo har aldrig handlat om män som blir utsatta för våld av andra män.

Det handlar inte om att det är svårt att identifiera sig med de männen utan om att man inte vill identifiera sig överhuvudtaget med en reklamfilm som skildrar ens kön som sexistiskt och allmänt korkat där män inte förstår bättre än att bete sig som vildar. Men du har alltså inga problem med om en grupp du tillhör skildras på ett extremt stereotypiskt, klumpigt och nedlåtande sätt så länge det också lyfts fram att det finns vissa av er som beter sig bättre som du kan identifiera dig med?
  • Thereisthat
    DeathByPickles skrev 2019-01-25 08:11:05 följande:

Haha! Hoppsan, det var värst vilken insikt du har i vad jag tycker, tror och tänker. Jag föredrar dock att inte bli niad, det går jättebra med Du eller DeathByPickles. Eller bara Pickles. 

Du säger det. Men då kör vi på klassikern: Vad hade hänt om du bytt ut ordet "mansnorm" mot "islamnorm" eller "afronorm"... Hur hade det sett ut då enligt dig? Eller går det inte att jämföra enligt intersektionalitetsperspektivet?
  • Anonym (A)
    Vinterankan skrev 2019-01-25 06:12:24 följande:
    Jamen precis så jag också ser den, en hyllning till manliga män som vågar stå upp för andra.
    Mitt i prick.
  • Godisbuske

Gillette-reklamen 1989. Så skall det se ut. Inte denna smörja. Gillette plockade ner videon och redigerade bort en svart rappare som klämde lite rumpa och fick lova att behålla alla views. På så vis blev det bara shaming på vita män. Gillette tar bort kommentarer och dislikes. Köper bot-likes. Klär tjejer i tajta blå cat-suites med ordet Gillette över röven. Men dom skall lära män att vi skall uppföra oss. Tar mer betalt för sina kvinnliga produkter. Ett skämt hela videon. Så går det när man anlitar en lesbisk feminist att göra en reklamfilm för män. Går ej att ta seriöst.

• Anonym (Intr)
    Godisbuske skrev 2019-01-25 23:05:44 följande:

Gillette-reklamen 1989. Så skall det se ut. Inte denna smörja. Gillette plockade ner videon och redigerade bort en svart rappare som klämde lite rumpa och fick lova att behålla alla views. På så vis blev det bara shaming på vita män. Gillette tar bort kommentarer och dislikes. Köper bot-likes. Klär tjejer i tajta blå cat-suites med ordet Gillette över röven. Men dom skall lära män att vi skall uppföra oss. Tar mer betalt för sina kvinnliga produkter. Ett skämt hela videon. Så går det när man anlitar en lesbisk feminist att göra en reklamfilm för män. Går ej att ta seriöst.

Ja där har vi en vettig reklam, vilken skillnad.
  • Anonym (Intr)
    Godisbuske skrev 2019-01-25 23:05:44 följande:

Ja där har vi en vettig reklam, vilken skillnad.
  • KlunsSmurfen
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 18:17:10 följande:

Fast jag tycker ju tvärtom att de hyllar de män som är shyssta och beter sig som folk, inte att de pissar på resten?

Jag tycker att det är en snygg, aktuell och viktig reklam! Smart drag av Gillette! Vi vill se mer av den typen i vanlig media tycker jag. Stora märken som tar upp samhällsproblem, strukturer och som faktiskt har någonting att säga. 

Nu ska de bara sluta upp med att bara producera de kvinnoinriktade produkterna i babyblått och rosa, göra en liknande upplyftande reklam för kvinnor och jämka priserna också. ;) 

Varför köper du inte de blå produkterna som är billigare?
Svar på tråden Manshatet fortsätter.