• Anonym (Intr)

Manshatet fortsätter.

Jag vet inte om den här nya reklamvideon av Gillette har diskuterats här? Om man kollar på "Gilla" till "Ogilla" förhållandet så ser man ganska tydligt vad folk tycker om videon och då är inte ogilla siffran ärlig utan de tar bort ogilla markeringar samt kritiserande kommentarer från videon. Något som jag tvivlade på först men mycket riktigt försvann även min ogilla markering.
    En annan fråga är var kommentarerna från de 700k som gillat videon är.

">

Att det är godhetssignalering från Gillette är ganska uppenbart.
    Men folk verkar även vara irriterade och anse att de generaliserar män som grupp samtidigt som det är till män de säljer produkten. En del säger att det är propaganda.

"Gillette to women: "You're awesome! You rock! You rule! Worship the 'V'!"
    Gillette to men: "Is that the best you can do? smh, so disappointed..."
    "Please stop trying to associate every imaginable bad behaviour with men! This is sexist beyond believe..."

Vad tycker folket på familjeliv om reklamvideon?
    Brilljant PR trick för att få uppmärksamhet? Dum ide med tanke på hur många som reagerat negativt och kommer sluta gynna Gillette? 
    Propaganda?
  • Svar på tråden Manshatet fortsätter.
  • Tihi
    Anonym (Marlene) skrev 2019-01-24 08:18:21 följande:
    Jag kan inte se videon. Men "Is that the best you can do"? Syftar kanske till att män i regel inte fixar till sig?

En kvinna lägger generellt mycket tid och pengar på sitt utseende  när mannen bara kammar (eventuellt tar i lite vax) och (eventuellt) rakar sig. Klart att kvinnor blir "awsome" och män blir... ja-kammade och eventuellt rakade... Finns inte så mycket awsome i det som män gör för att förbättra sitt utseende kanske? De förstärker inte det positiva och döljer inte det negativa. Resultatet blir därefter...

Jämför man män i filmer och män i verkligheten så ser ju män i filmer bättre ut och det finns en anledning- det ligger mycket tid bakom. Det är tid som män skulle kunna lägga på sig själva för att göra sig attraktiva för sin partner och andra, så som så många kvinnor gör i sin vardag och inte bara i Hollywood.

Som sagt, jag kan inte se videon. Men kanske är det detta man syftar på? En tanke som jag själv ofta tänker: att män skulle kunna vara så mycket snyggare om de bara ansträngde sig.

Det har inget med manshat att göra. Det har med så enkla saker som sexuell selektion att göra, ju snyggare någon är desto snyggare är den (såklart) och det är väl det som reklamen försöker inpränta.

Man kan välja att se det som ett tips, upplysning eller ögonöppnare. Jag förstår inte var hat kommer in i bilden.

Ha en bra dag :)
    Påminner mig om ett ungt par i 20-25-årsåldern som jag såg på en flygplats där dom möttes upp. Tjejen har fina kläder och skor, har fixat håret och smink och ser jättefin ut. Killen har säckiga gamla träningsbyxor, smutsiga sneakers och en ful tröja och hade inte ens borstat håret. Där blev det så uppenbart hur tjejer försöker och killar bara skiter i sitt utseende och ändå får snygga, välvårdade tjejer. Varför kräver man som tjej inte att ens kille är på ungefär samma nivå som man själv? Skulle aldrig vara ihop med en kille som struntade i sitt utseende och då är jag långt ifrån någon primadonna själv men lite kan man ju anstränga sig för att se presentabel ut.
  • Anonym (Intr)
    Thereisthat skrev 2019-01-24 08:29:06 följande:
    Jag tycker iof inte att videon på något sätt är manshatande och jag tycker definitivt att man är lättkränkt om man blir förnärmad av den.

Men om detta citerade inlägg är ett försök till ett seriöst resonemang kring detta så grips jag av en svårartad och melankolisk pessimism... :(
    Anonym (Peter) skrev 2019-01-24 10:45:47 följande:

Jag förstår inte vad en del (inte alla ) män blir upprörda över.
    Reklamen visar på förhållanden som går att rätta till så folk slipper må dåligt, hur blir man kränkt av det?
    (Hade diskussionen gällt det cyniska i att företaget lägger fram självklarheter och tjänar pengar på det hade jag förstått det, men att bli kränkt över påpekandet att alla kan få samhället att se bättre ut?)

Jag tror att de blir irriterade/kränkta eftersom de anser att videon generaliserar män och ser det som politiskt. Att Gillette hoppar på iden att stereotypen de målar upp i videon är normen i samhället, för att godhetssignalera till en minoritet.

Visst kan man tolka videon som att man inte ska bete sig som skit, jag tror de flesta är överens om att man ska bete sig bra men de som är irriterade tycks anse att de pissar på män för att förmedla detta budskap genom att se på stereotypen som en norm, detta trots att män är deras huvudgrupp vad gäller rakhyvlar. 
    Sen att det skulle vara fel att närma sig en kvinna är ganska löjligt.

Jag håller med dig angående godhetssignaleringen, hur de påpekar självklarheter för att tjäna pengar. 

• KlunsSmurfen
    Anonym (A) skrev 2019-01-24 14:16:03 följande:

Tycker inte att det är något manshat i den videon.

"Toxic masculinity", det är en vänsterfeminist som gjort den så "manshatet" går ju diskutera

• Anonym (Jh)
    KlunsSmurfen skrev 2019-01-24 15:49:44 följande:

"Toxic masculinity", det är en vänsterfeminist som gjort den så "manshatet" går ju diskutera

Men förklara manshatet för oss som inte förstår då?
  • Anonym (Man, 41.)

Jag ser inget manshat i den alls.

• Anonym (Lite salt)

Visst kan man bli irriterad över att en reklam för rakblad tar upp sextrakasserier. Tala om OT.

Men hur ts är så lättkränkt att han kan få budskapet "Gillette är mot sextrakasserier" till att bli manshat är obegripligt. Budskapet är väl lika harmlöst som: "krig är fel", "bebisar är söta" eller " man ska inte mobba".

• Anonym (Intr)
    Anonym (Jh) skrev 2019-01-24 16:43:51 följande:
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-01-24 16:54:13 följande:

Visst kan man bli irriterad över att en reklam för rakblad tar upp sextrakasserier. Tala om OT.

Men hur ts är så lättkränkt att han kan få budskapet "Gillette är mot sextrakasserier" till att bli manshat är obegripligt. Budskapet är väl lika harmlöst som: "krig är fel", "bebisar är söta" eller " man ska inte mobba".

Det framgår inte huruvida jag är kränkt eller inte.

Att du tycker det är obegripligt att folk är irriterade är irrelevant eftersom majoriteten av tittare uppenbarligen inte håller med dig.

Tolkningen är att videon generaliserar män och att det är ett politiskt budskap, speciellt med tanke på taggarna #Metoo och #ToxicMasculinity.
    Att Gillette hoppar på iden att stereotypen som målas upp i videon är normen i samhället..
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jh) skrev 2019-01-24 16:43:51 följande:
    Intersektionella perspektiv på våld i nära relationer | Länsstyrelsen Halland

Intersektionellt  perspektiv på  utövande av våld i nära relationer
    I en intersektionell analys kan vi få syn på hur bilden av våldsutövaren som en avvikare riskerar att osynliggöra utsatta personer. Mäns våld mot kvinnor hänger ihop med destruktiva maskulinitetsnormer. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågors (MUCF) undersökningar visar att stereotypa attityder kring maskulinitet och femininitet är en riskfaktor för utövande av våld. I ett  sammanhang där stereotypa föreställningar om kön är veder
    tagna (som att riktiga män ska vara starka och trygga, eller kvinnor ska ta hand om hemmet) förekommer också mer av mäns våld

www.lansstyrelsen.se/halland/tjanster/publikationer/intersektionella-perspektiv-pa-vald-i-nara-relationer.html
    Hegemonic masculinity - Wikipedia
    en.wikipedia.org/wiki/Hegemonic_masculinity
    Våld mot kvinnor · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ
    feministisktinitiativ.se/politik/vald-mot-kvinnor/
    Om bilbränder och maskulinitet · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ
    feministisktinitiativ.se/roster/om-bilbrander-och-maskulinitet/
    Inför feminism i skolan för killar | Aftonbladet
    www.aftonbladet.se/debatt/a/gPR0EL/infor-feminism-i-skolan-for-killar
    Samhällsdebattören: Skeva strukturer bakom mäns våld mot kvinnor | SVT Nyheter
    www.svt.se/nyheter/inrikes/i-ett-sadant-har-samhalle-far-vi-rakna-med-att-man-kommer-bruka-vald-i-nara-relationer
    Stoppa våldet mot kvinnor - med genuspedagogiken
    www.expressen.se/debatt/stoppa-valdet-mot-kvinnor-med-genuspedagogiken/
    Våld gör killar till män | Nationella sekretariatet för genusforskning
    www.genus.se/nyhet/vald-gor-killar-till-man/
    Maskulinitet och våld | Unizon
    unizon.se/mans-vald-mot-kvinnor/maskulinitet-och-vald
    Boråsforskaren: Uppfostra era pojkar som flickor
    www.expressen.se/gt/forskaren-uppfostra-era-pojkar-som-flickor/
    APA issues first-ever guidelines for practice with men and boys
    www.apa.org/monitor/2019/01/ce-corner.aspx

Svante Tidholm:
    2:11 "Det här är ett problem som gäller alla män."
    4:18 "Det viktigaste är att vi pratar om de gemensamma problem som alla vi män har med att inte kunna låta bli att slå kvinnor."
    7:50 "Vi fostras till att bli våldtäktsmän."
    Roks seminarium i Almedalen den 3 Juli 2014
    Kvinnohatet - mäns våld mot kvinnor

7:40
    De nordiska ländernas stora problem med mäns våld mot kvinnor har att göra med den ökande jämställdheten.
    De flesta kvinnor i Sverige och väldigt jämställda länder ute på arbetsmarknaden och många har också icke traditionella jobb.
    Nivån av sexuella trakasserier av kvinnliga höga chefer har ökat och ligger långt över det europeiska genomsnittet.
    Jämställdheten menar de på FRA, de försöker i alla fall göra en tolkning, den här jämställdheten leder alltså också till förändrade könsroller i hemmet.
    och enligt det resonemanget så blir männen så stressade av det så att dom försöker få tillbaka sina privilegier med hot och våld.
    [...]
    Kan man tänka sig att män använder sexuellt våld som en krigsstrategi strategi för att slå tillbaka kvinnors frigörelse kamp i länder med högre grad av jämställdhet? ja eller nej
    - ja i allra högsta grad.
    - ja
    - nej
    - ja.

01:36:00
    Min slutsats är att vi skulle tjäna på det om vi rev ner alla maktstrukturer vi har idag och byggde upp något alldeles nytt.
  • Anonym (Jh)

Jag vill ha en förklaring från dig, inte

KlunsSmurfen skrev 2019-01-24 18:12:19 följande:

Hegemonic masculinity - Wikipedia

en.wikipedia.org/wiki/Hegemonic_masculinity

Våld mot kvinnor · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ

feministisktinitiativ.se/politik/vald-mot-kvinnor/

Om bilbränder och maskulinitet · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ

feministisktinitiativ.se/roster/om-bilbrander-och-maskulinitet/

Inför feminism i skolan för killar | Aftonbladet

www.aftonbladet.se/debatt/a/gPR0EL/infor-feminism-i-skolan-for-killar

Samhällsdebattören: Skeva strukturer bakom mäns våld mot kvinnor | SVT Nyheter

www.svt.se/nyheter/inrikes/i-ett-sadant-har-samhalle-far-vi-rakna-med-att-man-kommer-bruka-vald-i-nara-relationer

Stoppa våldet mot kvinnor - med genuspedagogiken

www.expressen.se/debatt/stoppa-valdet-mot-kvinnor-med-genuspedagogiken/

Våld gör killar till män | Nationella sekretariatet för genusforskning

www.genus.se/nyhet/vald-gor-killar-till-man/

Maskulinitet och våld | Unizon

unizon.se/mans-vald-mot-kvinnor/maskulinitet-och-vald

Boråsforskaren: Uppfostra era pojkar som flickor

www.expressen.se/gt/forskaren-uppfostra-era-pojkar-som-flickor/

APA issues first-ever guidelines for practice with men and boys

www.apa.org/monitor/2019/01/ce-corner.aspx

Jag vill ha en förklaring från dig, inte 100 länkar.
  • DeathByPickles
    Anonym (Intr) skrev 2019-01-24 15:27:51 följande:
    Anonym (Peter) skrev 2019-01-24 10:45:47 följande:

Jag förstår inte vad en del (inte alla ) män blir upprörda över.
    Reklamen visar på förhållanden som går att rätta till så folk slipper må dåligt, hur blir man kränkt av det?
    (Hade diskussionen gällt det cyniska i att företaget lägger fram självklarheter och tjänar pengar på det hade jag förstått det, men att bli kränkt över påpekandet att alla kan få samhället att se bättre ut?)

Jag tror att de blir irriterade/kränkta eftersom de anser att videon generaliserar män och ser det som politiskt. Att Gillette hoppar på iden att stereotypen de målar upp i videon är normen i samhället, för att godhetssignalera till en minoritet.

Visst kan man tolka videon som att man inte ska bete sig som skit, jag tror de flesta är överens om att man ska bete sig bra men de som är irriterade tycks anse att de pissar på män för att förmedla detta budskap genom att se på stereotypen som en norm, detta trots att män är deras huvudgrupp vad gäller rakhyvlar. 
    Sen att det skulle vara fel att närma sig en kvinna är ganska löjligt.

Jag håller med dig angående godhetssignaleringen, hur de påpekar självklarheter för att tjäna pengar. 

Fast jag tycker ju tvärtom att de hyllar de män som är shyssta och beter sig som folk, inte att de pissar på resten?

Jag tycker att det är en snygg, aktuell och viktig reklam! Smart drag av Gillette! Vi vill se mer av den typen i vanlig media tycker jag. Stora märken som tar upp samhällsproblem, strukturer och som faktiskt har någonting att säga. 

Nu ska de bara sluta upp med att bara producera de kvinnoinriktade produkterna i babyblått och rosa, göra en liknande upplyftande reklam för kvinnor och jämka priserna också. ;) 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Manshatet fortsätter.