Manshatet fortsätter.
"Gillette to women: "You're awesome! You rock! You rule! Worship the 'V'!"
Jag förstår inte vad en del (inte alla
) män blir upprörda över.
Reklamen visar på förhållanden som går att rätta till så folk slipper må dåligt, hur blir man kränkt av det?
(Hade diskussionen gällt det cyniska i att företaget lägger fram självklarheter och tjänar pengar på det hade jag förstått det, men att bli kränkt över påpekandet att alla kan få samhället att se bättre ut?)
Jag tror att de blir irriterade/kränkta eftersom de anser att videon generaliserar män och ser det som politiskt. Att Gillette hoppar på iden att stereotypen de målar upp i videon är normen i samhället, för att godhetssignalera till en minoritet.
Visst kan man tolka videon som att man inte ska bete sig som skit, jag tror de flesta är överens om att man ska bete sig bra men de som är irriterade tycks anse att de pissar på män för att förmedla detta budskap genom att se på stereotypen som en norm, detta trots att män är deras huvudgrupp vad gäller rakhyvlar.
Sen att det skulle vara fel att närma sig en kvinna är ganska löjligt.
Jag håller med dig angående godhetssignaleringen, hur de påpekar självklarheter för att tjäna pengar.
Tycker inte att det är något manshat i den videon.
"Toxic masculinity", det är en vänsterfeminist som gjort den så "manshatet" går ju diskutera
Jag ser inget manshat i den alls.
Visst kan man bli irriterad över att en reklam för rakblad tar upp sextrakasserier. Tala om OT.
Men hur ts är så lättkränkt att han kan få budskapet "Gillette är mot sextrakasserier" till att bli manshat är obegripligt. Budskapet är väl lika harmlöst som: "krig är fel", "bebisar är söta" eller " man ska inte mobba".
Visst kan man bli irriterad över att en reklam för rakblad tar upp sextrakasserier. Tala om OT.
Men hur ts är så lättkränkt att han kan få budskapet "Gillette är mot sextrakasserier" till att bli manshat är obegripligt. Budskapet är väl lika harmlöst som: "krig är fel", "bebisar är söta" eller " man ska inte mobba".
Jag vill ha en förklaring från dig, inte
Hegemonic masculinity - Wikipedia
en.wikipedia.org/wiki/Hegemonic_masculinity
Våld mot kvinnor · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ
feministisktinitiativ.se/politik/vald-mot-kvinnor/
Om bilbränder och maskulinitet · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ
feministisktinitiativ.se/roster/om-bilbrander-och-maskulinitet/
Inför feminism i skolan för killar | Aftonbladet
www.aftonbladet.se/debatt/a/gPR0EL/infor-feminism-i-skolan-for-killar
Samhällsdebattören: Skeva strukturer bakom mäns våld mot kvinnor | SVT Nyheter
www.svt.se/nyheter/inrikes/i-ett-sadant-har-samhalle-far-vi-rakna-med-att-man-kommer-bruka-vald-i-nara-relationer
Stoppa våldet mot kvinnor - med genuspedagogiken
www.expressen.se/debatt/stoppa-valdet-mot-kvinnor-med-genuspedagogiken/
Våld gör killar till män | Nationella sekretariatet för genusforskning
www.genus.se/nyhet/vald-gor-killar-till-man/
Maskulinitet och våld | Unizon
unizon.se/mans-vald-mot-kvinnor/maskulinitet-och-vald
Boråsforskaren: Uppfostra era pojkar som flickor
www.expressen.se/gt/forskaren-uppfostra-era-pojkar-som-flickor/
APA issues first-ever guidelines for practice with men and boys
www.apa.org/monitor/2019/01/ce-corner.aspx
Jag förstår inte vad en del (inte alla
) män blir upprörda över.
Reklamen visar på förhållanden som går att rätta till så folk slipper må dåligt, hur blir man kränkt av det?
(Hade diskussionen gällt det cyniska i att företaget lägger fram självklarheter och tjänar pengar på det hade jag förstått det, men att bli kränkt över påpekandet att alla kan få samhället att se bättre ut?)
Jag tror att de blir irriterade/kränkta eftersom de anser att videon generaliserar män och ser det som politiskt. Att Gillette hoppar på iden att stereotypen de målar upp i videon är normen i samhället, för att godhetssignalera till en minoritet.
Visst kan man tolka videon som att man inte ska bete sig som skit, jag tror de flesta är överens om att man ska bete sig bra men de som är irriterade tycks anse att de pissar på män för att förmedla detta budskap genom att se på stereotypen som en norm, detta trots att män är deras huvudgrupp vad gäller rakhyvlar.
Sen att det skulle vara fel att närma sig en kvinna är ganska löjligt.
Jag håller med dig angående godhetssignaleringen, hur de påpekar självklarheter för att tjäna pengar.
Fast jag tycker ju tvärtom att de hyllar de män som är shyssta och beter sig som folk, inte att de pissar på resten?
Jag tycker att det är en snygg, aktuell och viktig reklam! Smart drag av Gillette! Vi vill se mer av den typen i vanlig media tycker jag. Stora märken som tar upp samhällsproblem, strukturer och som faktiskt har någonting att säga.
Nu ska de bara sluta upp med att bara producera de kvinnoinriktade produkterna i babyblått och rosa, göra en liknande upplyftande reklam för kvinnor och jämka priserna också. ;)