• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Etta
    3mmaHavsg1itter skrev 2019-03-11 09:28:03 följande:

Tack!

Det ska bli andra barnet. Har haft flera stycken missfall då jag blödde lite gran fast utan att ha ont. Blev alltid MA som behövdes skrapas eller hjälp av tabletter.

Med dottern blödde jag inte en enda droppe hela graviditeten därför oron ...

Sen är det nog kanske ett bra tecken att jag har sett ett levande foster en vecka sen efter två blödningar, så man KAN ju faktiskt blöda utan att det är missfall direkt :)

Helt slut av all oro.

Usch vad jobbigt! Jag hade ju blödningar i min graviditet med min dotter som jag skrivit om tidigare, de upphörde i v 13 ca, så jag har ju erfarenhet av att det kan gå hur bra som helst trots (rejäla) blödningar, men det var så otroligt påfrestande och oroligt!! Kram!
  • Etta

Idag berättade jag för min närmaste kollega att jag var gravid, då sa hon att hon misstänkt det och påpekade att det börjat synas lite, inte jättekul i v 11... är ju liksom inte direkt bebisen som syns..! Hade tänkt vänta några veckor med att berätta för kollegor och vänner, men med denna uppspända kulmagen känns det som jag snart kommer få frågan från nån!

• Sandra14
    Etta skrev 2019-03-07 16:49:52 följande:
    Förstår att det känns så! Men jag hade gärna sluppit... Jag började må illa i v 7 denna gången och förra gången jag var gravid i v 8 så det kommer kanske för dig med! ;) Kanske det bästa hade varit lite morgonillamående så visste man att man var gravid men att det gick över så man ändå kunde äta lunch och middag som vanligt!

Ångrar nästan min kommentar nu, mitt illamående kom i lördags och mår konstant illa. Böhövt springa in på toaletten och hulka men kommer inget.

Att jobba med detta illamående är så tufft! BM tipsade om åksjuketabletter så det åker jag och köper idag för att testa. 

Hur har ni andra gjort som mår dåligt på jobbet?

Jag får knappt i mig någon mat och vi äter alltid tillsammans alla kollegor..

• Etta
    Sandra14 skrev 2019-03-11 16:14:37 följande:

Ångrar nästan min kommentar nu, mitt illamående kom i lördags och mår konstant illa. Böhövt springa in på toaletten och hulka men kommer inget.

Att jobba med detta illamående är så tufft! BM tipsade om åksjuketabletter så det åker jag och köper idag för att testa. 

Hur har ni andra gjort som mår dåligt på jobbet?

Jag får knappt i mig någon mat och vi äter alltid tillsammans alla kollegor..

Hehe, misstänkte nästan du skulle ångra dig... ;) Jag tycker det varit otroligt tufft med illamåendet, har sjukskrivit mig vissa dagar och fick berätta tidigt för min chef. Jag har inte kunnat vara i lunchrummet på flera veckor, ätit på mitt kontor typ risifrutti och macka. Jobbigt om man ej har nån sån möjlighet! Tagit många lunchpromenader också. Jag tipsar om att äta hela tiden, när det var som värst tryckte jag i mig olika smoothies, frukter och godis (okej, kanske ej att rekommendera) en gång i timmen. Jag har gjort av med svinmycket pengar på ?frosh?-smoothien från pressbyrån den senaste månaden. Man får ta det som funkar helt enkelt! Hoppas åksjuke-tabletter funkar för dig!
  • Scintilla
    brallison skrev 2019-03-11 11:55:21 följande:

Jag är 40 och väntar vårt andra barn (v. 8 nu). Jag ska definitivt göra privat NIPT för att vara säker - som många skriver KUB endast visar statisk risk men inte den riktiga bilden. Risken blir högre med ålder av den enkla anledning att äggen blir äldre och av sämre kvalité (de produceras inte under hela livet som spermier gör, utan man födds med dem).

Tänker likadant. Jag blir 36 i år och vill veta säkert, så vi kommer göra NIPT i vecka 10+0 på egen bekostnad. Visst är det dyrt men det känns utan tvekan värt det för att slippa oroa sig.
  • Issari
    Etta skrev 2019-03-11 15:23:15 följande:

Idag berättade jag för min närmaste kollega att jag var gravid, då sa hon att hon misstänkt det och påpekade att det börjat synas lite, inte jättekul i v 11... är ju liksom inte direkt bebisen som syns..! Hade tänkt vänta några veckor med att berätta för kollegor och vänner, men med denna uppspända kulmagen känns det som jag snart kommer få frågan från nån!

Jobbigt med folk som ska uttala sig så. Min mage är med svullen och dessutom gick jag upp några kg redan innan graviditeten vilket inte gör saken bättre. Om någon skulle fråga kommer jag svara att jag bara börjar bli lite tjock... Ska försöka vänta med att berätta så länge jag kan.
  • ballerinakakaoreo
    Issari skrev 2019-03-12 09:10:30 följande:

Jobbigt med folk som ska uttala sig så. Min mage är med svullen och dessutom gick jag upp några kg redan innan graviditeten vilket inte gör saken bättre. Om någon skulle fråga kommer jag svara att jag bara börjar bli lite tjock... Ska försöka vänta med att berätta så länge jag kan.

Jag tycker det är rent av elakt att folk kommenterar eller frågar om graviditet. Tänk om man är svullen eller har gått upp i vikt samt har svårt att få barn och får frågan, eller varit gravid men precis fått missfall, det kan ju bli hur känsligt som helst.. Vissa är respektlösa.. Jag ska nog också vänta men det är svårt att hålla sig
  • Issari
    ballerinakakaoreo skrev 2019-03-12 10:38:25 följande:

Jag tycker det är rent av elakt att folk kommenterar eller frågar om graviditet. Tänk om man är svullen eller har gått upp i vikt samt har svårt att få barn och får frågan, eller varit gravid men precis fått missfall, det kan ju bli hur känsligt som helst.. Vissa är respektlösa.. Jag ska nog också vänta men det är svårt att hålla sig

Jag håller med om att det är elakt. Jag är 33 i år och har ännu inga barn. Har fått så många kommentarer under de senaste 6-7 åren. Vi har visserligen bara försökt ett år innan vi lyckades men det har känts jobbigare och jobbigare med folk som kommenterar, pikar och frågar. Så okänsliga. Om jag inte svarar att jag är tjock så kommer jag bara säga att ?sådär säger/frågar man inte? och sen lämna det därhän.

Ja, det är absolut svårt att hålla sig. Jag har berättat för en vän, men jag har flera nära vänner som inte vet. Familjen väntar vi också med. Ska göra NIPT och vill vänta på resultatet som kommer nån gång vecka 14-15. Känns inte som nån idé att avslöja för för många om det skulle gå åt skogen sen...
  • Noanda
    Etta skrev 2019-03-10 17:12:56 följande:

Får man inte per automatik sämre siffror pga att man är äldre denna gången? Trodde det var så men stämmer kanske inte!

När jag var 38 fick jag 1:20000 så jag tror inte det.
  • Noanda

Jag skulle också vilja göra nipt men som ni skriver är det så sjukt dyrt. Och då börjar jag känna att det inte är värt det. Det finns ju massor av ovanliga sjukdomar och diagnoser som inte kan upptäckas med nipt så nipt är ingen garanti för ett friskt barn. Fast jag vet inte. Visst vore det skönt att kunna lägga just den oron åt sidan.

Svar på tråden BF oktober 2019!