• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Issari
    Noanda skrev 2019-03-12 23:02:01 följande:

Jag skulle också vilja göra nipt men som ni skriver är det så sjukt dyrt. Och då börjar jag känna att det inte är värt det. Det finns ju massor av ovanliga sjukdomar och diagnoser som inte kan upptäckas med nipt så nipt är ingen garanti för ett friskt barn. Fast jag vet inte. Visst vore det skönt att kunna lägga just den oron åt sidan.

Vi hade inte gjort NIPT om vi hade behövt betala. I vårt Lansting är det gratis om kvinnan är över 32.
  • Noanda
    Issari skrev 2019-03-13 05:51:14 följande:

Vi hade inte gjort NIPT om vi hade behövt betala. I vårt Lansting är det gratis om kvinnan är över 32.

Wow! Var bor du?
  • Etta
    Noanda skrev 2019-03-12 23:02:01 följande:

Jag skulle också vilja göra nipt men som ni skriver är det så sjukt dyrt. Och då börjar jag känna att det inte är värt det. Det finns ju massor av ovanliga sjukdomar och diagnoser som inte kan upptäckas med nipt så nipt är ingen garanti för ett friskt barn. Fast jag vet inte. Visst vore det skönt att kunna lägga just den oron åt sidan.

Jag känner likadant! Vet flera barn som fötts med andra sällsynta sjukdomar eller funktionsnedsättningar som inte kunnat upptäckas innan födseln. Så orolig är jag absolut men tycker också nipt är för dyrt baserat på att det ändå är så få diagnoser man får svar på. Vad jag förstått så får man ju också göra nipt gratis iaf i Västra Götaland om man får förhöjda siffror på kub. Men hade det varit gratis är det ju en annan sak!
  • Issari
    Noanda skrev 2019-03-13 09:36:52 följande:

Wow! Var bor du?

I sydöstra delen av landet. :)
  • Anonym (lilla4an)

Blir 40 lagom till bebisen kommer men vi tror faktiskt att vi hoppar över testerna. I vårt län erbjuds alla ett vanligt ul i v12 för att man inte ska vara ?tvungen? att ta kub för att få ett tidigt ul. När jag fick veta att det var så kände vi båda att den som är i magen är menad att vara där och det som sker sen det sker. Skulle ha väldigt svårt att ta beslutet att avbryta graviditeten oavsett...så tänker jag Är glad att vi har möjlighet att välja <3

• ballerinakakaoreo

Jag var på mitt tredje ultraljud i tisdags och hon konstaterade att jag har en hjärtformad livmoder! Hjälp. Allt jag läser är om missfall, för tidigt födda barn och förlösning med kejsarsnitt. Nu blir jag orolig igen. Barnet såg dock bra ut, rörde sig lite precis när hon började undersöka men verkade vila. Hjärtat slog på fint och den har växt på sig.

• Anonym (Emelie)
    ballerinakakaoreo skrev 2019-03-14 12:45:19 följande:

Jag var på mitt tredje ultraljud i tisdags och hon konstaterade att jag har en hjärtformad livmoder! Hjälp. Allt jag läser är om missfall, för tidigt födda barn och förlösning med kejsarsnitt. Nu blir jag orolig igen. Barnet såg dock bra ut, rörde sig lite precis när hon började undersöka men verkade vila. Hjärtat slog på fint och den har växt på sig.

Frågade du inte vad det kunde innebära? Annars kanske du borde göra det! :)

Det enda jag vet är att det blir trångt för bebisen att vara där och det kan göra så att man blir förlöst med kejsarsnitt istället.
  • Etta
    ballerinakakaoreo skrev 2019-03-14 12:45:19 följande:

En vän till mig har det! Hon fick också reda på det under graviditeten. Det blev förlossning med kejsarsnitt (planerat) men var inga andra komplikationer!
  • ballerinakakaoreo
    Anonym (Emelie) skrev 2019-03-14 15:13:34 följande:
    Frågade du inte vad det kunde innebära? Annars kanske du borde göra det! :)

Det enda jag vet är att det blir trångt för bebisen att vara där och det kan göra så att man blir förlöst med kejsarsnitt istället.
    Etta skrev 2019-03-14 17:08:27 följande:
    En vän till mig har det! Hon fick också reda på det under graviditeten. Det blev förlossning med kejsarsnitt (planerat) men var inga andra komplikationer!
    Jag tänkte faktiskt inte på att fråga just då, tänkte inte på att det kunde innebär några komplikationer. Jag ska fråga min barnmorska på måndag, kan skriva svaret här då utfall någon själv undrar :) 

Planerat kejsarsnitt låter för mig helt perfekt så det får gärna bli trångt därinne så länge barnet inte tar skada, har extrem förlossningsrädsla och har viljat ha snitt sen flera år tillbaka. Skönt att livmodern inte leder till några komplikationer (förhoppningsvis) :) 
  • Etta

Fick hem brev från barnmorskan idag att jag bör börja med järntabletter direkt, konstigt för när jag var där och lämnade proverna sa hon att järnvärdet såg bra ut?? Jag har sååå dåliga erfarenheter av järntabletter, fick jätteont i magen och blev helt förstoppad förra gången jag tog dem, då försökte jag ändå äta massa katrinplommon samtidigt. Nån som har tips på nåt mer man kan göra för att slippa förstoppning? Jag äter ju så få grejer också pga illamående...

Svar på tråden BF oktober 2019!