• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Kate000
    Annisennn skrev 2019-03-15 18:41:07 följande:

Är i vecka 9 idag bara. Kub och första ultraljudet först i vecka 14. Tyckte det kändes sent. Och tiden här går väldigt långsamt.

Hur tror du att det känns för jag då som är i v 10+ 6 idag och får mitt första ultraljud v 21 när jag är i v 20!?

Här görs första ultraljudet kring v 20 som standard.

Ska man få göra något utöver rutiner och vill göra fler prover rullar kostnader på 800-1100kr för ultraljudet endast och det privat på annan klinik som man själv naturligtvis måste fixa....
  • Etta

Tack så mycket för alla tips! Googlade lite och såg att Sideral innehöll 30 mg järn, kanske var det den du tänkte på också Blåsippan? Jag kör nog på den tillsammans med järnrik kost och massa torkade aprikoser så ser jag hur långt det räcker! (Minns att torkade aprikoser ska vara jättejärnrika)

• kattfnatt

Hakar på här! Är 38, tredje barnet, tror jag är i vecka 11. Känns väldigt overkligt och chockartat allting. Har mått dåligt sen vecka 5, illamående och extremt trött. Börjar bli lite less på att må dåligt men vet ju att det är för en bra sak. Försöker att pepp mig. Bokat in mig på KUB bara för att få ultraljud. Annars vänta till RUL och det pallar jag inte. Vill se att barnet lever.

• Scintilla
    Etta skrev 2019-03-15 17:27:05 följande:

Fick hem brev från barnmorskan idag att jag bör börja med järntabletter direkt, konstigt för när jag var där och lämnade proverna sa hon att järnvärdet såg bra ut?? Jag har sååå dåliga erfarenheter av järntabletter, fick jätteont i magen och blev helt förstoppad förra gången jag tog dem, då försökte jag ändå äta massa katrinplommon samtidigt. Nån som har tips på nåt mer man kan göra för att slippa förstoppning? Jag äter ju så få grejer också pga illamående...

Vet inte om det räcker om järnvärdet är alltför lågt, men jag klarade mig på enbart Blutsaft hela förra graviditeten. Det var min barnmorska som tipsade om det. Först efter förlossningen (akut kejsarsnitt med rätt mycket blodförlust) fick jag börja med Niferex.
  • Scintilla
    Annisennn skrev 2019-03-15 18:41:07 följande:

Är i vecka 9 idag bara. Kub och första ultraljudet först i vecka 14. Tyckte det kändes sent. Och tiden här går väldigt långsamt.

Är också bara i vecka 9 och tycker tiden släpar sig fram. Har visserligen första ultraljudet nu på onsdag i samband med inskrivningen på MVC (det ingår på den mottagning vi valt). Men jag vill bara komma förbi de första tolv veckorna så jag kan berätta på jobbet, för vänner osv. Det är redan svårt att dölja magen som är galet spänd och svullen.
  • Xrissy

Här har tiden bara rullat på. Idag i v 11 (10+5) har inte haft någon aptit sedan v 8 och spytt sporadiskt. Nu har jag dock börjat spy så fort jag gör mina toalettbesök...?! Oavsett om jag bara ska kissa eller göra nr 2 så kickar kräkreflexerna in!

Någon fler som upplevt detta? Försökt med allt, hålla för näsan, andas lugnt, slappna av... vad ska jag göra?

• Etta
    Xrissy skrev 2019-03-18 10:49:31 följande:

Här har tiden bara rullat på. Idag i v 11 (10+5) har inte haft någon aptit sedan v 8 och spytt sporadiskt. Nu har jag dock börjat spy så fort jag gör mina toalettbesök...?! Oavsett om jag bara ska kissa eller göra nr 2 så kickar kräkreflexerna in!

Någon fler som upplevt detta? Försökt med allt, hålla för näsan, andas lugnt, slappna av... vad ska jag göra?

Inte i samband med toalettbesök, däremot har kräkreflexen kickat in på mig flera gånger när jag böjer mig ner för att lyfta upp något eller går i snabb takt efter att ha suttit stilla. Vid minsta ansträngning liksom! Jätteirriterande! Tycker nästan det känns lite psykiskt? Nu i vecka 12 börjar jag tack och lov återfå aptiten lite så hoppas illamåendet snart lägger sig helt!
  • Annisennn
    Kate000 skrev 2019-03-16 09:28:07 följande:

Hur tror du att det känns för jag då som är i v 10+ 6 idag och får mitt första ultraljud v 21 när jag är i v 20!?

Här görs första ultraljudet kring v 20 som standard.

Ska man få göra något utöver rutiner och vill göra fler prover rullar kostnader på 800-1100kr för ultraljudet endast och det privat på annan klinik som man själv naturligtvis måste fixa....

Oj, ja det var ett tag kvar.

Här fick man ett tidigt ul om man inte vill göra kub, vid samma tidpunkt ungefär. Så var det inte när jag bodde på annan ort (20 min härifrån) så verkar vara väldigt olika.
  • Annisennn
    Scintilla skrev 2019-03-17 19:56:05 följande:

Är också bara i vecka 9 och tycker tiden släpar sig fram. Har visserligen första ultraljudet nu på onsdag i samband med inskrivningen på MVC (det ingår på den mottagning vi valt). Men jag vill bara komma förbi de första tolv veckorna så jag kan berätta på jobbet, för vänner osv. Det är redan svårt att dölja magen som är galet spänd och svullen.

Längtar.med tills jag kan berätta på jobbet då det sen kommer bli väldigt krävande. Här syns ingen skillnad och märker inte av så mycket mer än kraftig huvudvärk, illamående som kommer och går och trötthet.

Knappt nån molvärk heller så än så behöver jag inte oroa mig om magen ;)
  • 3mmaHavsg1itter

Idag har jag varit på VUL, kontroll efter senaste blödningen. Allt såg bra ut, bebben höll på vinka o slå kullerbytten! Helt galet att det är ett sådant liv där inne o man känner absolut ingenting :) 11+1 fast läkaren sa det är säkert en eller två dagar mer men han kunde inte mäta ordentligt pga all morgongympa därinne.

Ska försöka pusta ut lite grann nu, orkar inte längre oroa mig så mycket hela tiden. Ska nog även våga ringa barnmorskan imorgon :)

Är väldigt trött konstant, kanske är det också järnvärdet som redan spökar?

Är också väääldigt uppblåst och det går knappt att knäppa byxorna utan att jag får ont och oroar mig över bebisen som blir ihjältryckt. Så jag funderar faktiskt över att använda mammabyxor redan, fast det känns ju liiiite tidigt :D

Svar på tråden BF oktober 2019!