Inlägg från: Anonym (Möter barnen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Möter barnen)

    Socionomer ljuger och ställer diagnoser

    Många av de så kallade felaktiga fallen handlar inte om fina, trygga familjer som blivit felaktigt misstänka. Det handlar om ( i de fall jag känner till) : mamman blev av med sin bostad för tredje gången ( vägrat betala och smutsat ner varje bostad groteskt mkt och därför blivit vräkt) och därför fick barnen flytta till familjehem. Det visade sig vara fel att flytta barnen då mamman i sista stund fick låna en sommarstuga av en släkting.

    Ett annat att fall handlade om att mamma bara knarkat litegrann. Ett fall var barn till ett utvecklingsstört par där dom i sista stund tog emot stöd och därför gavs en chans till.

    Dessa fall beskrevs alla som felaktiga...

    Jag har mött hundratals barn som är så tacksamma över att dom fått flytta till familjehem. Barnen blommar upp, får bättre betyg och får en egen personlighet. Nästan alla barn säger att dom inte vågar berätta för sina bioföräldrar hur dom känner. Dom vill inte såra sina redan utsatta föräldrar och därför ljuger dom vid umgängen.

  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-03-15 17:41:52 följande:

    Det blev väldigt tyst på de som idogt försvarat socialtjänsten i tråden.

    Har de kanske stoppat huvudet i sanden likt strutsen när det började komma lite obehaglig fakta?

    Eller så kanske de inte tycker att små människoliv har något annat värden än papperet som journalen är skriven på?

    Hur som så är det ganska talande ...


    Nej. Det handlar om att vi sett såna här trådar tidigare. Föräldrar som vägrar se att dom skadat sina barn. Som vägrar erkänna sina fel och istället ylar högt om alla andras fel. Era barn mår inte bättre av att ni intalar er att ni fungerar som föräldrar

    Vettiga människor orkar inte argumentera med er. Det är som att spela schack med en duva. Oavsett hur det går så struttar duvan omkring, välter pjäser och bajsar på planen. Duvan är hela tiden övertygad om att hen har vunnit spelet.

    Ingen orkar spela schack med en duva...
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-03-16 12:27:25 följande:

    Inget bra svar på frågan, 

    Sveriges Radio Ekot är den källa som brukar anses som mycket trovärdig och Dagens Nyheter har ett gott anseende.

    Så svara gärna på frågan


    En debattartikel är ingen bra källa. Inte ens DN står för det som står i deras debattartiklar. Vem som helst kan skriva och skicka in en sådan.
  • Anonym (Möter barnen)

    Ett annat viktigt problem I dessa diskussioner är tystnadsplikten.

    Föräldrarna kan säga precis vad som helst till media och hitta på vilka historier som helt om vad som sägs och görs från soc sida.

    Men dom som arbetar på socialen får inte försvara sig. Dom får inte ge sin historia av vad som hänt. För dom har tystnadsplikt.

    Då blir det ensidigt.

    Dessutom ser vi aldrig dom tusentals fall där socialens personal räddar livet på barn. Det händer hela tiden och varje dag. Men personalen har tystnadsplikt så dom skryter inte om det dom gör. Däremot så hör vi föräldrarna som nästan vanvårdat sina barn till dötts. Dom skriver på forum och i tidningar. Skriver sin historia och påstår sig fått sina barn stulna. Den riktiga historian är däremot skyddad och dåld bakom tystnadsplikten.

  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-03-17 22:47:57 följande:

    Lars Celander: Socialtjänsten tar barn på vaga grunder

    Nedan några korta utdrag ur artikeln.


    Socialtjänsten brister när det gäller vårdnadstvister och omhändertagande av barn. Socialtjänstlagen är luddig och personalen har inte rätt kunskaper och viktiga beslut tas utifrån tyckande.
    Bristerna hos Socialtjänsten kan få konsekvenser för alla föräldrar. Varje förälder kan när som helst få en kallelse till ett möte hos socialtjänsten om det har kommit in en orosanmälan. Då börjar socialtjänsten utreda.
     
    Det hände min dotter. Någon trodde något. Socialtjänsten snickrade ihop en utredning som bekräftade det de fått för sig. Sedan baserades handläggningen på den utredningen. De begrep rätt snart att vad de trott var helt fel ­ men det ville man inte erkänna. Ingripandet fortsatte.
     
    Jag gick till domstol. Min advokat avrådde mig, han sa att socialtjänsten ändå alltid vinner. Nu vann jag över socialtjänsten. Trots allt. Efter drygt två års hård strid, ytterst disciplinerat och taktiskt genomförd, var eländet över. Min dotter har fått komma hem och kan börja läka, inklusive att återuppta sin avbrutna skolgång. IVO har kritiserat handläggningen. Ansvarig chef har lämnat. Handläggaren är utbytt.
     
    Hur kunde det bli så här fel? Det är nog inte alla föräldrar som vet hur illa socialtjänsten fungerar.
     
    Man kan börja med att titta på deras kanske viktigaste verksamhet: att producera utredningar. Docent Bo Edvardsson, f.d. Örebro Universitet, landets kanske främsta expert på vårdnadsutredningar, har i ett uttalande sagt att de flesta vårdnadsutredningar är bristfälliga. Inte att det förekommer brister, inte att det är vanligt med brister, att majoriteten är undermåliga. Edvardsson har tittat på runt 2000 utredningar.
    Hur skall man då som förälder skydda sig mot en schabblande socialtjänst? Bra fråga. Ett alternativ är att flytta  utomlands. Ett annat är att aldrig skaffa barn. Min dotter, som nu är 16 år, väljer bägge. Hon vågar inte ta den risken man tar som förälder i Sverige.

    www.dn.se/asikt/socialtjansten-tar-barn-pa-vaga-grunder/
    Du ställer höga krav på fakta och objektivitet säger du. Sedan länkar du till insändare och debattartiklar?

    Du vet att vem som helst kan skriva in i princip vad som helst på dessa sidor?

    Jag kan skriva om tomten på dessa sidor. Det är för att alla vet att sidorna är till för personligt tyckande, inte fakta.
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Idioti) skrev 2019-04-27 12:40:35 följande:

    Håller inte med. Är övre medelklass från Sveriges rikaste kommun, min släkt är detsamma. Mina föräldrar har blivit slagna och försummade och psykiskt kränkta av sina föräldrar och det är jättevanligt bland mammas och pappas vänner också. Alla mina mostrar (läkare, hotellägare, arkitekt) har ätstörningar och störd anknytning till sina egna barn. Det är ju allmänt känt att väldigt framgångsrika föräldrar har dålig kontakt med sina barn. Det ligger ju i sakens natur med hög frånvaro från hemmet, olika nannies och en osund uppfostran bara inriktad på prestation. Mycket alkohol. Liten insyn i tonåringarnas leverne med sina vänner och deras fester så länge det är rätt kompisar.


    Det är ju inte så konstigt att alla i er familj har svårt att vara föräldrar. Det är ju bevisat att problemskapande beteende och psykisk ohälsa går i arv. Både som genetiskt och kulturellt arv. Barn till dåliga föräldrar blir i regel dåliga föräldrar själv.

    I övrigt har du fel. Det är faktiskt så att barn till lågutbildade har en kraftigt ökad risk för att utsättas. Psykisk ohälsa, missbruk och liknande är mycket vanligare hos fattiga än rika. I flera undersökningar och statistik så ser man samma mönster. Barn till fattiga har fler benbrott, mer karies, mer fetma, fler npfdiagnoser, mer psykisk ohälsa, fler självmord och mer missbruksproblem.

    Barn till fattiga har också oftare en frånvarande pappa.

    Föräldrar som är högutbildade är föräldralediga längre och delar mer lika på föräldraledigheten än lågutbildade

    (SCB, Problemskapande beteende av Andershed., mm)
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-04-27 19:10:19 följande:

    Som det mesta i samhället så finns det utmaningar, men du får inte glömma uppdraget som du är skyldig att efterleva i ditt dagliga arbete om det nu är så att du arbetar inom socialtjänsten.

    Kunskapsbristen har många gånger visat sig stor inom denna myndighet, varför jag i sig inte är förvånad över svaren.


    Så du har inget emot om socialen spontant och helt utan misstanke knackat på hos dig och ifrågasätter din förmåga som förälder? Du hade sett positivt på en spontan utredning av din förmåga som förälder?
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Idioti) skrev 2019-04-27 21:41:49 följande:

    Du har väl gjort en klassresa eller så skiljer du inte på medelklass och övre medelklass. Jag pratar inte om lågstadielärare och sjuksköterskor. Du är iallafall helt okunnig.

    Jag skriver absolut inte utifrån bara min familj och det jag säger finns det faktiskt flera studier om som bekräftar. Men har man levt hela sitt liv i en annan kultur än den du tillhör så känner man till fler exempel än bara sin mamma och pappa.

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1948879/

    ?Children of the affluent, challenges to wellbeing by Suniya S. Luthar and Shawn J. Latendresse?

    ?

    Growing up in the culture of affluence can connote various psychosocial risks. Studies have shown that upper-class children can manifest elevated disturbance in several areas?such as substance use, anxiety, and depression?and that two sets of factors seem to be implicated, that is, excessive pressures to achieve and isolation from parents (both literal and emotional). Whereas stereotypically, affluent youth and poor youth are respectively thought of as being at ?low risk? and ?high risk,? comparative studies have revealed more similarities than differences in their adjustment patterns and socialization processes. In the years ahead, psychologists must correct the long-standing neglect of a group of youngsters treated, thus far, as not needing their attention. Family wealth does not automatically confer either wisdom in parenting or equanimity of spirit; whereas children rendered atypical by virtue of their parents' wealth are undoubtedly privileged in many respects, there is also, clearly, the potential for some nontrivial threats to their psychological well-being.?

    Även mannen som myntade teorin om anknytning växte själv upp i den övre medelklassen och hade exakt samma erfarenhet, dvs distanserade och kalla föräldrar och krav på prestation vilket generade psykisk ohälsa. Andra exempel är Prince Charles tex. Finns hur många som helst. Som sagt är det standard.


    Min klass är ointressant. Jag är dock ingen lågstadielärare eller sjuksköterska.

    Har du verkligen aldrig hört talas om socioekonomiska effekter??

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9a7a67ec492f46b28511d9c6ee274bd4/socioekonomiska-villkor-psykisk-ohalsa-tonaringar-15137.pdf&ved=2ahUKEwjk8aXohfHhAhVPpIsKHZbwDygQFjACegQIARAB&usg=AOvVaw2RecRI5neQe_-gdFQlqQZ6&cshid=1556394668558

    www.tandlakartidningen.se/arkivet/nyhet/tandhalsan-ojamlik-redan-hos-sma-barn/

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.msb.se/ribdata/filer/pdf/23731.pdf&ved=2ahUKEwin2uq1h_HhAhVBkMMKHVGvBhYQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw148lyeDUiZdZbH5jZ0CgVW

    www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/socioekonomiska-skillnader-i-alkohol-narkotika-och-tobak--delvis-olika-monster-for-beroende-och-utsatthet/

    Jag har hur mycket underlag som helst för det jag skriver. Det är tydligt och välkänt att familjens ekonomi och utbildning påverkar hela barnet och barnets möjligheter och risker.

    Barn omhändertas oftare från dessa grupper för att barn faktiskt oftare skadas pga bristande omsorg.

    Socialen är inte elaka och fördomsfulla. Dom agerar oftare i vissa familjer för att barn oftare far illa där
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-04-30 20:25:36 följande:

    Om du är påläst så då vet du rimligtvis vad som menas med förarbeten och var du hittar dessa. Och då borde det vara ganska klart för dig


    Jag börjar förstå varför det är helt omöjligt för Socialens personal att nå fram till dig. Du har fruktansvärt svårt med förståelsen. Det gör att du inte heller kan ta till dig vilka fel du gör som förälder. Då ser du inte heller hur du skadar dina barn och ett omhändertagande blir nldvändigt
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-05-01 08:25:57 följande:

    Ditt agerande strider mot forumreglerna och därför så går jag inte i polemik med dig. Ditt agerande säger mer om dig än om mig


    Jag kan ta hand om minabarn och ger dom en bra barndom. Du kanske skulle ta tips av mig istället för att gnälla på dom som vill skydda dina barn....
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-05-01 08:41:47 följande:

    Du fortsätter i samma anda, lägg ner.

    Denna tråd handlar inte om vår familjesituation som du verkar ha fått för dig, utan det som är grund är det jag konfronterats med i samband med interaktion med andra föräldrar och familjer.

    Detta är sista gången jag säger till dig, lyssna nu och lägg ner, lämna tråden säg inget mer överhuvudtaget så är det bra med det så får du ägna din tid åt dina barn istället.


    Jag ägnar tid med mina barn. Just därför så har jag inga problem med soc. :) Men självklart ska jag lämna tråden. Att diskutera med dig är som att spela schack med en duva...
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-05-01 09:05:47 följande:

    Du klarade inte av det enkla budskapet att bara lägga ner och lämna utan du var tvungen att fortsätta. 


    Enkla budskap är inte riktigt din grej.
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-05-01 09:19:10 följande:

    Det är beklagligt att du inte förstår det enkla budskapet

    "Detta är sista gången jag säger till dig, lyssna nu och lägg ner, lämna tråden säg inget mer överhuvudtaget så är det bra med det så får du ägna din tid åt dina barn istället."

    Nej det är nog naivt att tro, men man kan ha en förhoppning om att det skulle gå att hålla en rimlig ton i diskussionen.

    Vem som helst har rätt till sin egen åsikt och ståndpunkt, men att sänka nivån och gå till angrepp på person är inte ok.


    Du har fått flertalet tydliga och raka frågor som du ignorerar. Du länkar till debattartiklar som om dom vore fakta. Du förstår inte enkla begrepp och du förstår inte enkla resonemang.

    Jag förstår ditt budskap men skiter i det. Du förstår varken budskap eller fakta.
  • Anonym (Möter barnen)
    Anonym (Why) skrev 2019-05-01 10:05:04 följande:

    Att du som du själv skriver "Jag förstår ditt budskap men skiter i det" har du visat med all tydlighet samt att du vidare inte har någon respekt för forumreglerna.

    Jag har snällt uppmanat dig ett antal gånger, men då detta inte har fått någon effekt så har du blivit anmäld och nu är det upp till FL. hur de ser på ditt agerande i förhållande till forumreglerna.


    Så du menar att det i forumreglerna står att du bestämmer vem som får skriva på forumet? Du tolkar forumregler som du tolkar lagen.
Svar på tråden Socionomer ljuger och ställer diagnoser