Anonym (Badbollen) skrev 2023-02-23 08:01:59 följande:
Jag vägde 90 kg en gång, är 185 cm. Då fick jag kommentarer. "Nu har du allt blivit trind". Själva var dom runda, och ihop med feta män, och ingen av dom tränade själva.
Jag vet inte vad du umgås i för kretsar, drakbollen, men om det (fortfarande) är som du skriver så rekommenderar jag starkt att du byter umgänge!
Vet du, en gång i tiden fick jag höra negativa kommentarer om mitt utseende. Eller egentligen var det nog bara en som sa nåt rakt ut. "Fy fan vad ful du är!" sa hon. Bara sådär, apropå inget. Annars handlade det mest om att jag var töntig och konstig. Det var i högstadiet, men den där enda kommentaren och den syn vissa av mina jämnåriga hade på mig satt kvar. Det dröjde länge innan jag kunde träffa nya människor utan att det enda jag tänkte på hur ful och konstig de säkert tyckte att jag var. Men sen insåg jag att jag inte kunde låta det definiera mig, och vet du vad jag upptäckte då? Jo, att jag inte alls var ful och att det inte heller var så folk såg mig. Tvärtom ansågs jag tydligen attraktiv. Det var svårt att ta in och min dåliga självkänsla hänger delvis kvar (dock inte för mitt utseende). Men förr eller senare måste man sluta älta och inse att några få taskiga människors ord inte betyder ett skit.
Jag tror att det som gör dig oattraktiv (om du nu är det, det vet ju inte jag) inte är ditt utseende, extra kilon eller inte, utan din dåliga självkänsla och din tendens att aldrig kunna släppa gamla oförrätter. Att du väljer att gå vidare betyder inte att de slipper ta ansvar för sina ord. Det innebär att deras ord inte kan skada dig längre och att de har förlorat.