• Mudcakemonster

IVF maj 2019

Hej! Kollade lite igenom efter trådar men hittade inga nya så jag tänkte starta en ny tråd för att hitta andra i samma situation just nu som vill följas åt?

Vi genomgår vårt första IVF försök (manlig faktor). Hade mitt livs första äggplock igår och imorgon är det dags för ET såvida de inte idag ringer från sjukhuset och säger att det inte blivit nåt att lägga in igen. Är så nervös att jag nästan spricker.

• Svar på tråden IVF maj 2019
  • cutepoison

Hej, Hoppar in här. Vi fick en son på första IVF försöket 2016 på sahlgrenska. Vi fick ut 6 ägg, 3 blev befruktade, 1 återfördes, inga till frysen. 

I fredag (31/5) gjorde vi en återföring på färskt äggplock på nordic ivf, en 2-dagars eftersom de bara fick ut 5 ägg denna gång. 4 hade befruktats, vilket kändes jätte positivt. 1 återfördes. Är så sjukt nervös nu. Har testdag 16/6. Känns som en evighet till dess. Någon annan som också har testdag senare i juni?

• Najo
    cutepoison skrev 2019-06-02 20:01:35 följande:

Hej, Hoppar in här. Vi fick en son på första IVF försöket 2016 på sahlgrenska. Vi fick ut 6 ägg, 3 blev befruktade, 1 återfördes, inga till frysen. 

I fredag (31/5) gjorde vi en återföring på färskt äggplock på nordic ivf, en 2-dagars eftersom de bara fick ut 5 ägg denna gång. 4 hade befruktats, vilket kändes jätte positivt. 1 återfördes. Är så sjukt nervös nu. Har testdag 16/6. Känns som en evighet till dess. Någon annan som också har testdag senare i juni?

Välkommen!. Då har du samma som jag. Återförde 2dgrs i fredags 31 maj. Testdag 16 juni. 6 av 7 ägg var mogna och 4 befruktades. Ska ringa kliniken i morgon o se om ngt kommer till frysen.

Jag har blivit gravid på båda mina ivfer (2008, 2014) men frysförsöket på den senaste ivfen (fick 2 till frysen) gick åt skogen. Fick MA i april och den andra klarade inte tiningen. Jag är 44 år nu och just nu glädjs jag åt att 4 blev befruktade och dessutom toppkvalitet (de tidigare som blev mina barn hade lägre score). Men detta betyder inte så mkt krasst antar jag då man inte ser kvaliten inuti och det är ju där fostret är.. men detta är min sista chans sedan får jag överväga äggdonation om det inte går vägen.
  • LLW
    Ölandstoka skrev 2019-06-02 19:22:36 följande:

Jag vill så gärna känna det där mysiga, få låtsas lite att jag är gravid typ. Men det känns som vanligt. Är så inställd på mens att jag inte vågar släppa loss och bara njuta. Men det känns bra också, kan inte fatta att vi har gått igenom en hel behandling. Försöker också skicka positiv energi :)

Känner mig svullen och lite illamående fortfarande men hoppas någonstans att den känslan stannar nio månader ungefär ;)

Hur mår du i ruvandet?

Hur var det, tar du lutinus? Hur lång lutealfas brukar du ha vanligtvis?

Jag känner lite molvärk till och från, och humöret åker bergochdalbana. Annars ingenting! Förra gången hade jag väldigt ont i magen och var svullen typ en vecka efter plock, men då sa dom också på återföringen att det inte ens såg ut som att blåsorna blivit tömda (men det hade dom) så det var inte så konstigt. Bättre denna gång!

Nu nojar jag mest för om det här var vårt sista landstingsförsök eller ej. Läst lite olika om vad som räknas som ett försök. Första gången fick vi inget befruktat och alltså inget tillbaka att ruva på, så vet inte om det räknas eller om det är plocket som räknas. Vågar typ inte fråga kliniken medan jag ruvar för dom är så himla rabiata med att man inte ska tänka på fler försök medan man genomgår behandling... Jag vill ju dock ha en plan och vara förberedd.
  • Ölandstoka
    cutepoison skrev 2019-06-02 20:01:35 följande:

Hej hej! Jag har testat 17/6 men det är en måndag så jag kommer att testa då den 16/6 om jag inte har fått mens :)
  • Ölandstoka
    LLW skrev 2019-06-02 21:58:27 följande:

Hur var det, tar du lutinus? Hur lång lutealfas brukar du ha vanligtvis?

Jag känner lite molvärk till och från, och humöret åker bergochdalbana. Annars ingenting! Förra gången hade jag väldigt ont i magen och var svullen typ en vecka efter plock, men då sa dom också på återföringen att det inte ens såg ut som att blåsorna blivit tömda (men det hade dom) så det var inte så konstigt. Bättre denna gång!

Nu nojar jag mest för om det här var vårt sista landstingsförsök eller ej. Läst lite olika om vad som räknas som ett försök. Första gången fick vi inget befruktat och alltså inget tillbaka att ruva på, så vet inte om det räknas eller om det är plocket som räknas. Vågar typ inte fråga kliniken medan jag ruvar för dom är så himla rabiata med att man inte ska tänka på fler försök medan man genomgår behandling... Jag vill ju dock ha en plan och vara förberedd.

Låter smart att vänta med att fråga. En viktig sak i taget :) Men hoppas att detta räknas som det andra försöket!

Japp, kör på med lutinus nu. Är det ok att använda typ olja som lite glid, tycker att det känns så strävt att föra in :S Jag vet att man "ska" ha lika lång lutealfas men min varierar mellan 12-16 dagar. Och som jag förstår det så kan lutinus skjuta upp mensen också?
  • Najo
    Ölandstoka skrev 2019-06-02 22:38:08 följande:

Låter smart att vänta med att fråga. En viktig sak i taget :) Men hoppas att detta räknas som det andra försöket!

Japp, kör på med lutinus nu. Är det ok att använda typ olja som lite glid, tycker att det känns så strävt att föra in :S Jag vet att man "ska" ha lika lång lutealfas men min varierar mellan 12-16 dagar. Och som jag förstår det så kan lutinus skjuta upp mensen också?

Det ska kunna skjuta upp mensen men det behöver inte. Det är det svar jag fått.. Jag har f ö ibte haft mkt symptom innan jag plussat ngn gång. Men den blaston jag fick in i mars ich plussade med så började det ila i brösten efter 5 dgr. Samt få tandvärk o irriterat tandkött. I dag är mitt (och flera av era) embryon blastocyster om de ff utvecklas.. så nu till helgen blir stora "symptomkännarhelgen" för mig...
  • Josefine C

Den 31/5 sattes 2 stycken 2-dagars in och jag har testdag 16/6. Jag är 40+ och det här är min tredje ivf. Mina tidigare ivf:er ledde till två graviditeter som båda slutade i missfall v.7-8. Det såg bra ut på första ul och hjärtat slog båda graviditetena. Sen gick något fel. Jag har läst om svårigheter att bli gravid pga ålder och har även hjälpmediciner denna gång mot överaktivt immunförsvar. Hoppas jag blir gravid och att det inte blir missfall denna gång.

• Najo
    Josefine C skrev 2019-06-03 07:29:36 följande:

Den 31/5 sattes 2 stycken 2-dagars in och jag har testdag 16/6. Jag är 40+ och det här är min tredje ivf. Mina tidigare ivf:er ledde till två graviditeter som båda slutade i missfall v.7-8. Det såg bra ut på första ul och hjärtat slog båda graviditetena. Sen gick något fel. Jag har läst om svårigheter att bli gravid pga ålder och har även hjälpmediciner denna gång mot överaktivt immunförsvar. Hoppas jag blir gravid och att det inte blir missfall denna gång.

Hej,

Håller tummarna för dig. Är som du 40+ (44, född 75). Får man fråga vilken klinik du går på? Jag är på Carl von Linne och det är tack vare min historik jag får göra en IVF så här sent (2 lyckade IVF:er samt PCO-S vilket innebär att mina reserver ff är ok, AMH 1.4). Jag har också testdag 16/6 på 2 dagars. Fick MA i april efter ett frysåterförande från min senaste IVF 2014. Det var mitt första missfall. Det galna är att vid denna pågående IVFfick jag toppbetyg på alla befruktade ägg om det nu egentligen betyder ngt. Det är ju bara en utvändig besiktning så att säga.
  • Josefine C
    Najo skrev 2019-06-03 07:52:33 följande:

Hej,

Håller tummarna för dig. Är som du 40+ (44, född 75). Får man fråga vilken klinik du går på? Jag är på Carl von Linne och det är tack vare min historik jag får göra en IVF så här sent (2 lyckade IVF:er samt PCO-S vilket innebär att mina reserver ff är ok, AMH 1.4). Jag har också testdag 16/6 på 2 dagars. Fick MA i april efter ett frysåterförande från min senaste IVF 2014. Det var mitt första missfall. Det galna är att vid denna pågående IVFfick jag toppbetyg på alla befruktade ägg om det nu egentligen betyder ngt. Det är ju bara en utvändig besiktning så att säga.

Jag går på Livio i Falun och har hjälp av Life Clinic i Aten med bedömning av dosering av mediciner mot immunförsvaret. Jag är också 44, insåg sent att jag vill ha barn. Mina värden är mycket bra för min ålder, men en plan b är det dags för om denna ivf inte leder till barn.

Eftersom jag inte har facit på exakt vad som gick fel tidigare är det svårt att veta vad som är bäst att göra. Olika läkare ger olika råd och forskning om äldre kvinnors och mäns fertilitet ger motstridiga resultat. Vissa menar att det är en myt att äggkvaliten blir så mycket sämre med åren. fof.se/tidning/2012/9/artikel/myt-att-aldre-kvinnor-har-samre-agg

Jag håller tummarna för dig också!
  • Najo
    Josefine C skrev 2019-06-03 08:41:39 följande:

Jag går på Livio i Falun och har hjälp av Life Clinic i Aten med bedömning av dosering av mediciner mot immunförsvaret. Jag är också 44, insåg sent att jag vill ha barn. Mina värden är mycket bra för min ålder, men en plan b är det dags för om denna ivf inte leder till barn.

Eftersom jag inte har facit på exakt vad som gick fel tidigare är det svårt att veta vad som är bäst att göra. Olika läkare ger olika råd och forskning om äldre kvinnors och mäns fertilitet ger motstridiga resultat. Vissa menar att det är en myt att äggkvaliten blir så mycket sämre med åren. fof.se/tidning/2012/9/artikel/myt-att-aldre-kvinnor-har-samre-agg

Jag håller tummarna för dig också!

Ok jag förstår! Jag är absolut inget proffs men det låter ju som att dina ägg verkligen håller måttet.. Dina graviditeter (lyckats bli gravid direkt dessutom) har ju passerat den första viktiga checken dvs foster och hjärtljud (jag hade tom hinnsäck i v 7). Det tyder på att ditt immunförsvar kan vara boven. Undrar varför sverige är så långt bakom i vissa frågor. Kromosomanalys också. I italien kan de kolla detta innan återföring.

vetenskapeni kring ivf och fertilitet har nog mycket kvar att lära. Att kliniker numera odlar blastocyster i första hand är rätt nytt t ex. Förut gjordes det på andra grunder än nu. intressant artikel.. låter ju helt klart vettigt. Om nu ägganlagen skapas redan i fosterstadiet varför ska äggen man få ut sent vara sämre.
Svar på tråden IVF maj 2019