• Anonym (Trött)

10 åring kan inte somna själv, hjälp!!

Vi har ett stort problem med vår äldsta dotter som fyller 10 år nu i sommar. Hon kan inte somna själv. Vi har haft problem med hennes sömn sen hon föddes, svårt att söva och vaknade typ 20 gånger per natt. Nu är hon ?bara? svår att söva.

Hon och hennes 1 år yngre syster gör sig i ordning för sängen vid 20.00, de får läsa om de vill, men oftast vill de inte det. Min man sitter i tv rummet utanför och jag är där nere och lägger de små. Hennes syster somnar på max en halvtimme medan den stora går ner flera gånger till mig och in till de små för att fråga när jag är klar med deras nattning för hon vill att jag ska sitta där uppe med henne. Detta resulterar i att de små vaknar till och svåra att få och somna igen. När de små äntligen somnat, ska jag egentligen fixa med disk, brukar börja men den stora hör det och kommer ner och ber mig komma upp. Då är kl ca 21.15-21.30. Jag går upp, min man går ner och fixar med disken, duschar och så. Den stora kommer ut flera gånger till tv rummet och säger att hon inte kan sova och gråter. Jag frågar varför? Har det hänt något? Osv. Men det svara hon bara att hon inte kan somna och att hon inte är som vanliga barn. Tillslut somnar hon och då brukar klockan vara mellan 23.00- 01.00. Jag hinner sova en timme och sen vaknar den minsta och vill komma över till vår säng.

Jag har sagt att hon kan läsa eller lyssna på ljudbok. Men det vill hon inte för hon tycker inte det hjälper.

Min fråga är: är detta normalt?

Kan ni ge mig tips på hur vi ska få henne att somna själv?

Går vi och lägger oss innan hon har somnat väcker hon oss.

• Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!
  • louisa83

Hon kanske kan få vara med dig när du nattar de små? Antingen bara ligga stilla bredvid eller aktivt vara med och läsa bok gör dem. För hon vill ju uppenbarligen vara med dig, eller inte vara ensam. Då känner hon sig delaktig också. När jag var i den åldern tyckte jag det var jätteroligt att hjälpa till med mina systrar. Jag läste godnattsaga för dem och lade dem ibland. Mina systrar tyckte också att det var jätteroligt. Men det funkar såklart inte in de yngsta är jättemammiga. Det kan i och för sig ändras om de får in en ny rutin,dvs om de ser att systern numer är med vid nattningen varje gång. Tänk om du t.o.m skulle få hjälp i framtiden med att systern lade barnen någon gång? Av att själv vara med vid småbarnens nattande kanske också gör att hon blir trött och somnar lättare sen.

• Poison82

Låt henne vara uppe (Men ha gjort kvällsbestyren så hon är redo för sängen) medans du nattat de små. Sen var med henne inne på hennes rum (alltså inte utanför i tv rummet) . Prata en liten stund och logg sen med henne och spela lite lugn musik.

• nernu

Att en tioåring förstör läggningen av småbarn när pappa finns tillgänglig är inte okej nej.

Du skriver att hon säger att hon inte är som andra barn. Vad menas med det? Kan ni prata om det här på dagen?

• möjligt
    Anonym (Trött) skrev 2019-06-04 14:57:19 följande:

Vart skriver jag att jag/vi skuffar undan henne??? När jag lägger de små får hon vänta tills jag är färdig med dem. Hennes pappa är där uppe. Jag sitter där uppe med henne när de små sover (som jag skrev i ts. Så kommer hon ner och hämtar mig och sen sitter jag hos henne utanför i tv-rummet) Pratar med henne när hon gråter och kramar om henne och finns där.

Men detta är VARJE kväll! Jag umgås med mina barn hela helgerna och kvällarna och fram tills förra hösten har jag varit hemma med barnen alltså inte jobbat!! Jag har vaggat alla mina barn till sömns i min famn från det att de var nyfödda tills 2-3 års ålder efter det har vi turats om att ligga jämte. Nu har det blivit min man som tagit nattning av de stora för den minsta är i en mammig period och kan enbart somna hos mig just nu.

Jag förstår att det är otroligt tröttande och jag förstår att det känns frustrerande och jobbigt men med det sagt,

Du säger att ni i alla fall har en ordentlig rutin. Ja, jo, men det är ju en rutin som uppenbarligen inte alls fungerar för just barnet med sömnproblem så då är det väl dax att ta bort den rutinen och prova något annat? På samma sätt som detta blir frustrerande och jobbigt för er så är det säkert också hemskt för henne, hon vet att rutinen aldrig fungerar men måste ändå följa den och hon märken ju 100% på er att det frustrerar er också att hon inte kan somna vilket bara skapar mer stress och press vilket gör det ännu Det blir bara en ond cirkel så bryt den!

Backa

Ändra rutinen

Hon visar tydligt att hon inte är redo att somna tiden ni satt, så ändra tiden.

Hon visar också att hon vill ha DIG, inte pappa en stund på Kan ju också bli extra mycket nu när dina små också ärbmammiga.

Låt henne vara uppe tills efter att du nattat de små, om den mindre inte har samma behov kan ju pappan fixa undanplock och disk under tiden.

När du är klar med de små kan du gå upp och sitta med henne. Vet hon det kanske det löser sig av dig själv?

Gör det inte det så får ni testa något annat, nu vet jag inte hur dina små är men kanske får ni annars ändra sovarrangemangen? Kan 9åringen sova i rummet med pappa och de små? Eller kan pappan sova däruppe ett tag och 10åringen sova med dig och de mindre barnen?
  • Anonym (Tvärtom faktiskt)

Hej TS! Jag tycker du ska testa att göra lite tvärtom. Låt henne vara uppe på samma villkor som ni. Hjälpa till med disk, vika tvätt, sortera strumpor, sy i knappar; allt "kul" som händer när hon måste ligga där och vänta på sömn som aldrig kommer.

Ta det under en sommarvecka så det inte gör något om hon är lite trött dagtid. Någon av testkvällarna kan innehålla te och kortspel eller något motsvarande (dvs inte tv/dator) men flera kvällar kan vara vanligt "plock" efter dagen och förberedelser inför nästa.

Tror utifrån egen erfarenhet (både jag själv och mitt äldsta barn höll delvis på som hon) att hon får ett stort lugn av att få vara med. Vi är flockdjur, vissa mår sämre än andra när flockmedlemmarna är på olika håll.

Sedan tycker jag att ni försiktigt ska nysta i det där att hon säger att hon inte är som andra barn. Är det något viktigt hon vill men inte vågar förmedla? Eller vill hon bara göra sig lite spännande? I så fall kanske man försiktigt ska nysta i det också, men det kan ju också vara en del av utvecklingen, prepubertet etc. Jag minns att i hennes ålder hade jag otroligt levande fantasier om att jag i själva verket tillhörde en primitiv stam, att jag bara bodde tillfälligt med min familj, att jag var fantastiskt bra på att kasta spjut, klättra i höga träd, fånga små apor och tämja. I den åldern blev också Guinness rekordbok superviktig för mig - gissar att det handlar om att förstå sin egen plats mellan alla dessa ytterligheter.

Till sist: jag tycker faktiskt att en tioåring kan avgöra själv när det är dags att gå och lägga sig. Ni kan ha som absolut krav att hon ska vara tyst (inte störa sovande personer), och att hon ska orka upp till skolan, men hon borde kunna få prova att ta ansvar. Ni märker ju på bara ett par kvällar om det funkar eller ej.

Lycka till!

• Anonym (Herrens men inte Josefs son.)
    Anonym (Medium) skrev 2019-06-04 17:35:29 följande:

Tips kontakta www.lottalinden.se hon kan hjälpa.

Finns inget normalt/onormalt. Alla barn är olika.

Ni kan testa ställa sängen på annan plats o se om det hjälper (läs om currykors).

Hon är förmodligen lite lik vår son. Ser hon saker som ingen annan ser? Vår son är extremt öppen och ser andar/änglar. Han har väldigt svårt att somna och springer ofta upp 5-10 ggr per kväll. Det stör såklart hans syskon. Han vägrar sova på sitt rum för på något sätt gör det att han ser mer saker. Han lyssnar på ljudbok för att slippa tänka så mycket men somnar ändå mellan 22-23.30. Han fyller 10 snart.

Han har iofs alltid varit svår med sömnen.

Men kolla med Lotta (länken) hon är toppen. Sen kan kalcium och magnesium hjälpa samt se till så det inte finns tv eller skärmar i närheten som strålar. Det stör enormt.

Bra förslag! Men om det inte hjälper så är nästa steg att driva ut onda andar. Svarta energier kan ha intagit sovrummet eller dotterns kropp. Om detta är fallet så kan man använda principen ont mot ont. Typ tortera en kattunge eller liknande.

Bäst av allt är nog att kasta knasigheter och religiösa idéer i papperskorgen. Pang i currykrysset!
  • Anonym (Tvärtom faktiskt)
    Anonym (Herrens men inte Josefs son.) skrev 2019-06-06 00:04:00 följande:

Bra förslag! Men om det inte hjälper så är nästa steg att driva ut onda andar. Svarta energier kan ha intagit sovrummet eller dotterns kropp. Om detta är fallet så kan man använda principen ont mot ont. Typ tortera en kattunge eller liknande.

Bäst av allt är nog att kasta knasigheter och religiösa idéer i papperskorgen. Pang i currykrysset!

• Cox Orange
    Anonym (Xxx) skrev 2019-06-05 15:31:59 följande:

TEXT

Dina inlägg var på spiken, tack för det!
    Det bästa jag läst på länge.
  • Anonym (Hanna)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-05 06:32:58 följande:
    Handlar såklart inte om att hon försöker styra utan om att sänggåendet hemma har kommit in i en negativ spiral som ger ungen ångest. Därför behöver man bryta det genom att göra nåt helt annorlunda. Bort med kravet om att hon SKA kunna somna i sin säng och låt henne somna på soffan eller nåt istället. Sen gör man en nystart, kanske genom att möblera om hennes rum köpa en fin sänghimmel etc för att locka till sin egen säng utan p ångest igen.
    Så gör man med småbarn, men inte med en 10 åring.

Ska ungen då få ligga på soffan tills klockan blivit 24 (eller senare), och delta i dom vuxnas aktiviteter? DET är ju vad som händer om hon ska ligga på soffan med föräldrarna. Hon kommer inte somna, och föräldrarna får inget gjort.

Hon kan somna hos andra= det är inte en trygghetsfråga. En 10 åring är lika duktig som en 4 åring på att manipulera sina föräldrar, och det är exakt det hon gör.
    Min 4 åring kan ha mig springa oändligt med vändor in i rummet efter läggdags om hon får som hon vill. Men här tillåter jag inte att man ska ha mig att spring maraton efter att barnen lagt sig, och det är alla bekväma och trygga med.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hanna) skrev 2019-06-06 11:11:32 följande:

Så gör man med småbarn, men inte med en 10 åring.

Ska ungen då få ligga på soffan tills klockan blivit 24 (eller senare), och delta i dom vuxnas aktiviteter? DET är ju vad som händer om hon ska ligga på soffan med föräldrarna. Hon kommer inte somna, och föräldrarna får inget gjort.

Hon kan somna hos andra= det är inte en trygghetsfråga. En 10 åring är lika duktig som en 4 åring på att manipulera sina föräldrar, och det är exakt det hon gör.

Min 4 åring kan ha mig springa oändligt med vändor in i rummet efter läggdags om hon får som hon vill. Men här tillåter jag inte att man ska ha mig att spring maraton efter att barnen lagt sig, och det är alla bekväma och trygga med.

Ålder är irrelevant. Det är behov som styr. Men flera mindre barn i hushållet som antagligen tar massa uppmärksamhet kan hennes känslomässiga behov vara yngre än hennes fysiska ålder. Jag pratar heller inte om att hon ska springa omkring utan om att man under en period ska bryta det negativa hon förknippar med läggning och låta henne komma till ro och somna på soffan medans föräldrarna gör sina egna bestyr.

Att göra saker enbart utifrån nån princip fast det uppenbarligen inte funkar är bara onödigt skit.

Detta är en fas som inte kommer att hålla i sig förevigt, men fasen kan bli jävligt lång om man fortsätter envisas med bad ungen BORDE klara utifrån sin fysiska ålder. Lägg prestigen på hyllan och chilla lite så kommer kvällar och läggning bli betydligt mer okomplicerat för alla.

Att hon somnar tryggt hos andra visar inte att barnet försöker manipulera utan just att läggningen hemma har blivit förknippat med nåt som väcker obehag. En 10 åring är ganska liten ibland och din inställning till barnet är obehaglig.
  • Anonym (...)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-06 12:05:22 följande:

Ålder är irrelevant. Det är behov som styr. Men flera mindre barn i hushållet som antagligen tar massa uppmärksamhet kan hennes känslomässiga behov vara yngre än hennes fysiska ålder. Jag pratar heller inte om att hon ska springa omkring utan om att man under en period ska bryta det negativa hon förknippar med läggning och låta henne komma till ro och somna på soffan medans föräldrarna gör sina egna bestyr.

Att göra saker enbart utifrån nån princip fast det uppenbarligen inte funkar är bara onödigt skit.

Detta är en fas som inte kommer att hålla i sig förevigt, men fasen kan bli jävligt lång om man fortsätter envisas med bad ungen BORDE klara utifrån sin fysiska ålder. Lägg prestigen på hyllan och chilla lite så kommer kvällar och läggning bli betydligt mer okomplicerat för alla.

Att hon somnar tryggt hos andra visar inte att barnet försöker manipulera utan just att läggningen hemma har blivit förknippat med nåt som väcker obehag. En 10 åring är ganska liten ibland och din inställning till barnet är obehaglig.

Instämmer verkligen.
  • hon mot strömmen

Jag har en 10åring, visserligen med Adhd,men har även sömnproblem. Räddningen har valt melatonin och ett kedjetäcke på 6kilo samt att 10åringen samsover fortfarande till en viss del med mig i sängen.

Kraven vid sänggående är minimala, somnar ungen med kläderna på så spelar det ingen roll, somnar ungen i soffan spelar det ingen roll, somnar ungen med mobilen i handen så spelar det ingen roll osv. Man kan ta av kläderna efter det att ungen har somnat samt lyfta över till ungens egna säng.

Ditt barn kanske känner en enorm press på kvällarna som gör att det låser sig i kroppen, försök att gör ingen stor sak av hela processen för ditt barn, kör lite mer avslappnad stil och se hur det går.

Låt en lampa i fönstret vara tänd så det inte är kolsvart i rummet.

• Sommardrömmar2020

Hej Ts.

För ca 6-7 månader sedan hade vi samma problem med vår 10-åriga dotter. Samma bakgrund som eran dotter, besvärlig bebis som hade sömn och magproblem. Men har sovit i sin egna säng ändå. Tills en dag. Tvärstopp! Hon fick panik och kunde inte sova. Alltid somnat till sagobok. Nu funkade inte det heller! Frustrationen växte. Vi kunde sitta ute i vardagsrummet säkert 1-2 h innan man gav upp för hon kom ut och kollade så man satt kvar säkert 2-3 ggr när det var som värst. Eller vaknade till precis när man stängt av tv:n och skulle sova. Detta höll i sig säkert 7-8 månader.

Vi löste det genom att hon fick flytta in kudde och täckte till lillasysters rum. Funkade utmärkt. Lillasyster var 4 år. Där sov hon i hennes säng. Tills hon märkte hur varmt och trångt det blev. Tillbaka till hennes rum och så fock hon en tv och en Apple TV. Hon kollar tills hon somnar. Senast kl 22.

Hoppas det löser sig för er. Det var en väldigt jobbig period att jag övervägde ringa någon psykolog. Men allt löste sig! Idag är hon väldigt självgående. Fyller 11 i sommar.

• Anonym (*.*)
    Sommardrömmar2020 skrev 2019-06-06 17:42:54 följande:
    Hej Ts.
    För ca 6-7 månader sedan hade vi samma problem med vår 10-åriga dotter. Samma bakgrund som eran dotter, besvärlig bebis som hade sömn och magproblem. Men har sovit i sin egna säng ändå. Tills en dag. Tvärstopp! Hon fick panik och kunde inte sova. Alltid somnat till sagobok. Nu funkade inte det heller! Frustrationen växte. Vi kunde sitta ute i vardagsrummet säkert 1-2 h innan man gav upp för hon kom ut och kollade så man satt kvar säkert 2-3 ggr när det var som värst. Eller vaknade till precis när man stängt av tv:n och skulle sova. Detta höll i sig säkert 7-8 månader.
    Vi löste det genom att hon fick flytta in kudde och täckte till lillasysters rum. Funkade utmärkt. Lillasyster var 4 år. Där sov hon i hennes säng. Tills hon märkte hur varmt och trångt det blev. Tillbaka till hennes rum och så fock hon en tv och en Apple TV. Hon kollar tills hon somnar. Senast kl 22.
    Hoppas det löser sig för er. Det var en väldigt jobbig period att jag övervägde ringa någon psykolog. Men allt löste sig! Idag är hon väldigt självgående. Fyller 11 i sommar.
    Hon gick ut flera gånger för att kolla att ni var kvar? What. Det låter oerhört otryggt. Körde ni någon fem-minuters metod på barnet när det var litet eller?
  • Sommardrömmar2020

Nej det har vi aldrig gjort. Hon var väldigt stressad och otrygg just under denna period. Hon drömde mycket och vaknade lätt. Men vi satt alltid kvar i vardagsrummet. . Och dom gångerna hon var för stressad fick hon sova i vår säng. För sömn måste ju alla ha.

• Anonym (*.*)
    Sommardrömmar2020 skrev 2019-06-06 21:45:15 följande:
    Nej det har vi aldrig gjort. Hon var väldigt stressad och otrygg just under denna period. Hon drömde mycket och vaknade lätt. Men vi satt alltid kvar i vardagsrummet. . Och dom gångerna hon var för stressad fick hon sova i vår säng. För sömn måste ju alla ha.
    Vad bra!
Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!