• Kolimin

    Män som hatar att gå i affärer

    Jag har varit tillsammans med en underbar man i två år. Vi träffas regelbundet på helgerna och umgås. Jag har en ekonomi i balans och handlar inte saker i onödan eller spontanhandlar. Jag älskar att få åka till Ullared en gång om året och då få gå i lugn och ro och handla det jag behöver under kommande år. Mannen hatar att handla och det har jag haft förståelse för och jag försöker att inte släpa med honom i affärer om jag inte måste köpa något.

    Jag vill så gärna åka förbi Ullared när vi ska på semester och bara få gå där en halv dag och få titta på allt som finns och få köpa det jag behöver. Mannen har gått med på att stanna till där men säger att jag bara får två timmar på mig vilket gör mig så stressad och ledsen. Jag har inte gått med honom i en enda klädaffär sedan förra sommaren så han borde inte ha tröttnat på mig för den sakens skull. Jag har försökt få åka med vänner som ska dit för att han inte ska behöva ställa upp på mig men de har inte haft plats i sina bilar.

    Är det vanligt att män i medelåldern hatar att gå i affärer och då speciellt Ullared?

  • Svar på tråden Män som hatar att gå i affärer
  • Kjell2

    Det är nog inte ovanligt att anse en heldag på Ullared är en pina och inget önskvärt.

    Ungefär som att gå på fotboll, konstmuseum, vandra i naturen, konsert eller finrestaurang för andra.

  • Mr K69
    Kolimin skrev 2019-06-18 08:23:57 följande:

    Jag har varit tillsammans med en underbar man i två år. Vi träffas regelbundet på helgerna och umgås. Jag har en ekonomi i balans och handlar inte saker i onödan eller spontanhandlar. Jag älskar att få åka till Ullared en gång om året och då få gå i lugn och ro och handla det jag behöver under kommande år. Mannen hatar att handla och det har jag haft förståelse för och jag försöker att inte släpa med honom i affärer om jag inte måste köpa något.

    Jag vill så gärna åka förbi Ullared när vi ska på semester och bara få gå där en halv dag och få titta på allt som finns och få köpa det jag behöver. Mannen har gått med på att stanna till där men säger att jag bara får två timmar på mig vilket gör mig så stressad och ledsen. Jag har inte gått med honom i en enda klädaffär sedan förra sommaren så han borde inte ha tröttnat på mig för den sakens skull. Jag har försökt få åka med vänner som ska dit för att han inte ska behöva ställa upp på mig men de har inte haft plats i sina bilar.

    Är det vanligt att män i medelåldern hatar att gå i affärer och då speciellt Ullared?


    Jag har aldrig gillat att gå i affärer (förutom mataffärer då jag gillar att laga mat) men gör det ibland för att min fru gillar det. Jag brukar tänka happy wife, happy life. Men då får hon också följa med på affärer hon inte tycker om med mej....happy man, happy fan..
  • Anonym (kräk)
    Kolimin skrev 2019-06-18 08:23:57 följande:

    Jag har varit tillsammans med en underbar man i två år. Vi träffas regelbundet på helgerna och umgås. Jag har en ekonomi i balans och handlar inte saker i onödan eller spontanhandlar. Jag älskar att få åka till Ullared en gång om året och då få gå i lugn och ro och handla det jag behöver under kommande år. Mannen hatar att handla och det har jag haft förståelse för och jag försöker att inte släpa med honom i affärer om jag inte måste köpa något.

    Jag vill så gärna åka förbi Ullared när vi ska på semester och bara få gå där en halv dag och få titta på allt som finns och få köpa det jag behöver. Mannen har gått med på att stanna till där men säger att jag bara får två timmar på mig vilket gör mig så stressad och ledsen. Jag har inte gått med honom i en enda klädaffär sedan förra sommaren så han borde inte ha tröttnat på mig för den sakens skull. Jag har försökt få åka med vänner som ska dit för att han inte ska behöva ställa upp på mig men de har inte haft plats i sina bilar.

    Är det vanligt att män i medelåldern hatar att gå i affärer och då speciellt Ullared?


    Det är väldigt vanligt att människor inte vill åka till Ullared, både män och kvinnor i alla åldrar.

    Själv skulle jag knappt kunna tänka mig något vidrigare, skulle nog hellre göra en rotfyllning än lägga en semesterdag på Ullared. Och ärligt talat skulle jag ha väldigt svårt att umgås med eller vara ihop med någon som vill till Ullared på sin semester.

    Se kan jag tycka att inom ett par kan man gärna göra olika saker utifrån vars och ens intressen. Dvs om han älskar att fiska och du hatar att fiska så kan han fiska ensam. Och vissa saker gillar ni båda och då gör ni det tillsammans.

    Åk på egen hand istället för att tvinga med honom på sånt. Fast du kanske mest är ute efter att han ska köra dig och bistå med lastutrymme efter din onödiga köpfest?
  • Kjell2

    Men lös problemet, åk dit själv eller hitta något han kan göra under den tid du är på Ullared.

  • Praktisk58

    Min far hade samma problem med min mor.
    Hon bara VILLE INTE till Clas Ohlson i Insjön.

    Lösningen blev att han stack dit själv och hon gjorde något annat.

    Nu vet inte jag vad din man gillar som du klarar dig utan.
    Det är en halvtimme till Varberg, 80 min till Göteborg.
    Bättre, du tar en heldag och han kan se på Festningen i Varberg,
    Avenyen i Göteborg eller köra tor till Köpenhamn.

    Att han ska vänta i timmar på att du sprätter en massa pengar på onödiga saker är helt misslyckat. Men en tur ensam utefter kusten, fiskar han, spelar golf ...
    Han kan dumpa dig 8 på morgonen och komma tillbaka till kvällsmaten. Han får hitta kvällsmaten, färska räkor från en kustfiskehandel eller gå på Ullareds bästa tacorestaurang.

  • Kolimin

    Jag har föreslagit att jag kan åka dit själv men då ville han att vi skulle åka tillsammans och att han kan tänka sig att gå där en stund. Jag känner att jag inte vill tvinga dit honom om han ändå inte tycker om det. Det finns så mycket annat vi kan göra tillsammans som vi båda tycker om och jag kan ta mig dit själv om jag vill. Har egen bil med lastutrymme, men det är långt att åka och jag skulle uppskatta att ha sällskap på resan.

    Jag får försöka prata med honom och säga att vi inte alls behöver åka tillsammans på semestern. Jag löser det på egen hand som jag gör med så mycket annat.

  • Kjell2
    Kolimin skrev 2019-06-18 08:44:43 följande:

    Jag har föreslagit att jag kan åka dit själv men då ville han att vi skulle åka tillsammans och att han kan tänka sig att gå där en stund. Jag känner att jag inte vill tvinga dit honom om han ändå inte tycker om det. Det finns så mycket annat vi kan göra tillsammans som vi båda tycker om och jag kan ta mig dit själv om jag vill. Har egen bil med lastutrymme, men det är långt att åka och jag skulle uppskatta att ha sällskap på resan.

    Jag får försöka prata med honom och säga att vi inte alls behöver åka tillsammans på semestern. Jag löser det på egen hand som jag gör med så mycket annat.


    Nu får du vara hård mot honom. Helt ok att han inte vill med till Ullared. Men åk då själv eller tillsammans med någon annan. Alternativ, han följer med eller gör något helt annat.

    Sen gör ni något kul tillsammans på övriga dagar.


  • Anonym (Hedda)

    Usch aldrig att jag vill gå och shoppa på Ullared! Fy bubblan!

    Du får åka dit själv och givetvis måste du få  vara där mer än två timmar. Mina kusiner åker dit en gång om året och då är de där en hel dag. Åker buss dit tror jag.

  • Anonym (kräk)
    Kolimin skrev 2019-06-18 08:44:43 följande:

    Jag har föreslagit att jag kan åka dit själv men då ville han att vi skulle åka tillsammans och att han kan tänka sig att gå där en stund. Jag känner att jag inte vill tvinga dit honom om han ändå inte tycker om det. Det finns så mycket annat vi kan göra tillsammans som vi båda tycker om och jag kan ta mig dit själv om jag vill. Har egen bil med lastutrymme, men det är långt att åka och jag skulle uppskatta att ha sällskap på resan.

    Jag får försöka prata med honom och säga att vi inte alls behöver åka tillsammans på semestern. Jag löser det på egen hand som jag gör med så mycket annat.


    Han kan ju inte både vägra dig att åka själv och vägra att åka med dig. Det är inte okej.

    Antingen åker du på egen hand och gör det som du vill, eller så åker ni tillsammans och då låter han dig göra det på dina villkor. Men ni kan väl göra annat tillsammans på semestern?
  • cosinus

    Förstår inte riktigt problemet. Ni behöver väl inte planera om hela semestern för att du vill ha mer än två timmar. Han får väl hitta på något annat under tiden just den dagen. 

    Skulle min man vilja gå och inventera hela ullared en dag skulle han få göra det men jag skulle kunna göra något helt annat. Eftersom den som är i affären inte behöver någon bil går det ju dessutom att köra någon timme för något man själv vill se under tiden.

  • Anonym (Man)

    Haha är i samma sits. Det låter precis som min fru, hon älskar Ullared o jag ogillar det.

    Men de har fixat bra mansdagis på Ullared. Finns sportbar med tv o fika, där jag brukar sätta mig o läsa nyheter, kolla tv, pilla på mobilen osv. Så jag ställer upp på min fru. Hon brukar krokna efter 5-6h av handel. Finns ju annat i livet som min fru inte uppskattar som hon får ställa upp på mig.

  • Anonym (Göran)

    De flesta män tycker inte om att gå i butiker om det inte är biltema el byggmax.

    Jag är väl ovanlig som man. Jag tycker om Ullared Ikea och kan gå där i timmar. Jag bor ca 45 min från Ullared.

  • annabellelee

    Jag är kvinna och skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG åka till Ullared.Jag hade hellre huggit av mig ett finger än tillbringa semesterdagar där. Om min man vill åka dit får han fixa det själv. Går det inte arrangerade bussresor dit? Googla!

    Kan alla bara sluta skriva rubriker som: "Kvinnor hatar oskulder","Män vill inte gå i affärer" baserade på oftast EN, max två individer. Man kan inte generalisera så.

  • annabellelee
    Kolimin skrev 2019-06-18 08:44:43 följande:

    Jag har föreslagit att jag kan åka dit själv men då ville han att vi skulle åka tillsammans och att han kan tänka sig att gå där en stund. Jag känner att jag inte vill tvinga dit honom om han ändå inte tycker om det. Det finns så mycket annat vi kan göra tillsammans som vi båda tycker om och jag kan ta mig dit själv om jag vill. Har egen bil med lastutrymme, men det är långt att åka och jag skulle uppskatta att ha sällskap på resan.

    Jag får försöka prata med honom och säga att vi inte alls behöver åka tillsammans på semestern. Jag löser det på egen hand som jag gör med så mycket annat.


    Hmm. Här låter det ju som catt problemet egentligen inte är Ullared.Jag utan något helt annat.
  • Anonym (åk själv?)
    Kolimin skrev 2019-06-18 08:23:57 följande:
    Jag har varit tillsammans med en underbar man i två år. Vi träffas regelbundet på helgerna och umgås. Jag har en ekonomi i balans och handlar inte saker i onödan eller spontanhandlar. Jag älskar att få åka till Ullared en gång om året och då få gå i lugn och ro och handla det jag behöver under kommande år. Mannen hatar att handla och det har jag haft förståelse för och jag försöker att inte släpa med honom i affärer om jag inte måste köpa något.

    Jag vill så gärna åka förbi Ullared när vi ska på semester och bara få gå där en halv dag och få titta på allt som finns och få köpa det jag behöver. Mannen har gått med på att stanna till där men säger att jag bara får två timmar på mig vilket gör mig så stressad och ledsen. Jag har inte gått med honom i en enda klädaffär sedan förra sommaren så han borde inte ha tröttnat på mig för den sakens skull. Jag har försökt få åka med vänner som ska dit för att han inte ska behöva ställa upp på mig men de har inte haft plats i sina bilar.

    Är det vanligt att män i medelåldern hatar att gå i affärer och då speciellt Ullared?
    Inte bara män. Jag är kvinna och skulle inte ens få för mig att åka till Ullared. Aldrig i livet. Jag gillar inte heller att shoppa med min sambo. Jag HATAR att ränna runt i affärer. Nu vet jag inte var du bor, men i de flesta städer finns bussar som går till Ullared. Med andra ord. ta dig ditt själv. Då kan du strosa runt bäst du kan istället för att han en trumpen gubbe med dig. 
  • Anonym (A)

    Jag tycker ju att oavsett om man gillar att gå i affärer eller inte så får man ibland ?offra sig? och göra något sin partner tycker om även om man själv inte tycker det är roligt. Det är inte för mycket begärt att få en halvdag i ullared nån gång om året. Tycker det är otroligt egoistiskt att inte gå med på att någon gång då och då göra någon sån aktivitet som sin partner vill bara för att man tycker det är tråkigt.

  • Mr K69
    annabellelee skrev 2019-06-18 10:27:21 följande:

    Jag är kvinna och skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG åka till Ullared.Jag hade hellre huggit av mig ett finger än tillbringa semesterdagar där. .


    Och jag hade kunnat hugga av några fingrar för att ha en kvinna som ALDRIG skulle vilja åka dit över huvudtaget. *asg*
  • Anonym (Göran)
    annabellelee skrev 2019-06-18 10:30:10 följande:

    Hmm. Här låter det ju som catt problemet egentligen inte är Ullared.Jag utan något helt annat.


    Jag tror det handlar om pengar. Han är kanske snål.
  • IceKitten

    Alltså Ullared låter vedervärdigt. Men hade min sambo velat gå där 1 dag och strosa av 365 stycken så hade han fått det och jag hade hängt med och sett glad ut.

    Vissa saker gör man ju i ett förhållande enbart för att göra den andra lycklig, i går tillbringade jag flera timmar med att prata om reservdelar till cyklar......... Kompromissa liksom och en dag är inte så farligt.

    Min sambo är väl inte jätteförtjust i att shoppa men han hänger ändå med mig in i butiker och sen snackar vi om allt mellan himmel och jord och har kull tillsammans. Sällskapet gör det roligt liksom, man behöver ju inte bara gå och läsa innehållsförteckningen direkt. Det är som en vanlig promenad med lite "vad tycker du om denna?" inblandat.

    Gör du inte saker som du helst skulle slippa för honom ibland?

  • Anonym (hej)
    Kolimin skrev 2019-06-18 08:23:57 följande:

    Jag har varit tillsammans med en underbar man i två år. Vi träffas regelbundet på helgerna och umgås. Jag har en ekonomi i balans och handlar inte saker i onödan eller spontanhandlar. Jag älskar att få åka till Ullared en gång om året och då få gå i lugn och ro och handla det jag behöver under kommande år. Mannen hatar att handla och det har jag haft förståelse för och jag försöker att inte släpa med honom i affärer om jag inte måste köpa något.

    Jag vill så gärna åka förbi Ullared när vi ska på semester och bara få gå där en halv dag och få titta på allt som finns och få köpa det jag behöver. Mannen har gått med på att stanna till där men säger att jag bara får två timmar på mig vilket gör mig så stressad och ledsen. Jag har inte gått med honom i en enda klädaffär sedan förra sommaren så han borde inte ha tröttnat på mig för den sakens skull. Jag har försökt få åka med vänner som ska dit för att han inte ska behöva ställa upp på mig men de har inte haft plats i sina bilar.

    Är det vanligt att män i medelåldern hatar att gå i affärer och då speciellt Ullared?


    Jag tycker inte om att gå i affärer alltför länge men jag skulle ALDRIG neka min kvinna att spendera en dag på Ullared. Det är oavsett vad jag anser om saken. Det är hennes rätt att göra det och jag skulle inte hindra henne.
    Sätt ner foten.
Svar på tråden Män som hatar att gå i affärer