• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • fannylinnea
    misu80 skrev 2019-08-07 11:40:27 följande:
    Fick mens i måndags så nu är IVF i september ett faktum. Det känns faktiskt riktigt bra, trodde nog aldrig att jag skulle känna så, men så är det och det är jag otroligt tacksam för. Nu känns det bara positivt och spännande!

Jag kommer att köra det långa protokollet med spray (synarela) och sprutor (menopur) med start dag 19, vilket blir 23/8. Vet inte hur lång tid det tar innan det är dags för äggplock, men gissar att det är någon gång i mitten/slutet av september. Jag får göra ultraljud hemma, sen ta mig 100 mil till kliniken när det är dags för äggplock. Gissar att det blir att stanna i Uppsala mellan plock och insättning eftersom det är så långt hem.

Pratade med min chef igår och berättade vad jag har framför mig och hon var så stöttande, uppmuntrade mig att sjukskriva mig om jag kände mig hängig och att jag gärna får jobba hemifrån om jag inte vill komma in till kontoret. Väldigt skönt att ha det stödet.
    Jag förstår att det känns bra att bollen är i rullning! Gud så skönt :) Vad fint att du kan få känna positivitet, pirr och förväntan. En ny fokus liksom :)  Och vad fantastiskt att du har en så bra chef som stöttade dig. Det är inte alla som har det kan jag lova. Jag gruvar mig för att behöva prata med min chef om det... Har spenderat många timmar grubblandes på om jag kan "gå runt problemet" eller inte... Dels för att det känns så otroligt privat, dels för att chefen inte är så "känslig" av sig och det känns som att han skulle bli obekväm och inte veta vad hans ska säga. Och jag avskyr när man outar något jobbigt och sen får man ingen direkt respons Förvånad Då står man ju där o känner sig som en clown.

Sa läkarna vad det är som avgör om man kör det korta eller långa protokollet?
    Jag hade missuppfattat infertilitetsläkaren som vi var hos totalt, trodde att sambon skulle lämna nytt spermaprov nu i augusti, men nej, det är i september. Åh, det känns så himla lång tid. Och jag vågar nästan säga att jag vet att det provet inte heller kommer att vara bra. Så det känns bara som att dom slösar vår tid. Vill bara komma igång. 

• Hoppet19
    Ivfgotthis skrev 2019-08-07 16:16:17 följande:

Hej!

Har följt tråden ett tag, men bestämde att det var dags för en presentation :).

Jag och min man är oförklarligt barnlösa och gjorde vår första IVF-behandling i påskas. Då gjorde jag den korta behandlingen, svarade, av oklar anledning, bara på en äggstock. Fick ut 6 ägg, varav 5 var mogna och 4 befruktades. 2 överlevde till dag 5. Första behandlingen resulterade tyvärr inte i någon graviditet och vårt frysta embryo klarade inte upptiningen. Nu ska vi starta andra behandlingen i nästa vecka. Denna gång blir det en lite högre dos Bemfola, så hoppas vi på svar på båda äggstockarna :).

Såg att någon undrade om sprutorna kunde förvaras i rumstemperatur, och i FASS står att de går att förvaras i max 25 grader. Man får dock inte lägga tillbaka dem i kylen efter att ha förvarat dem i rumstemperatur!

Välkommen hit! Skönt att få starta nästa vecka och att den högre dosen hjälper till????
  • misu80

Hahaha, vet inte vad som hände i slutet av det jag skrev ovan, det kanske blev för långt!! En massa ?? hamnade i texten istället för citat och smileys Skrattande Så här ska det stå:

Finns en metafor för detta: Tänk dig ett barn som söker uppmärksamhet, om det inte får uppmärksamhet börjar det gnälla och tillslut skrika allt högre och högre, men om man redan från början uppmärksammar barnets behov, visar att man ser det, kommer det med största sannolikhet att leka vidare, lugnt och tryggt. Behovet blev tillgodosett. Så är det med oroskänslan också, det handlar om att bekräfta sig själv "nu är det jobbigt och det är helt okej" och ge sig själv den där mentala kramen. Det är stor sannolikhet att oron lättar och ju mer man övar desto lättare blir det.

När det kommer till alla gravidmagar och bebisar som så ofta har väckt avundsjuka i mig - nu försöker jag se alla dem som ett tecken på att det är min tur nästa gång (minns mitt mantra "Jag litar på att vår bebis kommer till oss när tiden är inne"). För mig fungerar det bra, nu känner jag faktiskt glädje och hopp istället för avundsjuka. Åtminstone mer än hälften av gångerna ;)

• Hoppet19
    Loviisa89 skrev 2019-08-08 09:37:22 följande:

Vad jobbigt att ägglossningen kan komma på fel dag för dig, hoppas den kommer rätt nu!

Jag ska göra min fjärde FET denna cykeln. Jag kör också med letrozol denna gången och hade vul idag. Så nu väntar jag bara på ägglossning :) Hon hittade rätt mycket vätska bakom livmodern (förstod inte riktigt vart det var). Så nu skulle hon ta lite blodprover. Så skönt att dom ibland reagerar, tänk om det är nått dom kan hitta med detta! :)

Spännande att du är igång! Har du kört letrozol hela tiden? Ja faktiskt bra att hon ville undersöka saken närmre! Undrar vad det var...?
  • fannylinnea
    Jagvetdåinte skrev 2019-08-08 00:26:18 följande:

Hejsan!

Vad skönt att jag hittade denna tråd. Vi ska på ett första besök under hösten. Ej fått kallelse än men när jag frågade trodde dem att vi får ett besök i början av oktober. Jag är verkligen nervös och rädd för hur man ska orka med om det inte tar sig vid ivf försöken. Känns fint att kunna få stöd av andra som är på samma resa som vi är. Snacka om att vi i alla fall kommer få väldigt efterlängtade barn!?? Under vår resa till ett barn har något av det mest påfrestande varit att under tiden vi försökt har syskon å vänner blivit gravida på stört och under tiden oxå hunnit föda. Har haft mycket skuldkänslor över att jag inte känt någon speciell glädje för deras skull, sorgen har mest ökat för egen del. Bara nu för någon vecka sedan fick jag reda på att ytterligare en nära vän blivit gravid. Skäms så över att fejka glädje. Känner någon igen det? Styrkekramar till er alla! <3

Hej.

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver - jag har jättesvårt att hantera gravidbesked och jag har det senaste året tagit avstånd från vänner som varit gravida och fött sina barn :( Jag tar verkligen på mig the mask när vi ses men innerst inne känner jag mig sååå fejkad. Samtidigt orkar jag inte prata om vad jag bär på heller för det är alldeles för smärtsamt. Vi har bara berättat för några vänner och våra familjer.

Klandra inte dig själv för att du känner som du gör. Vi är inte dåliga människor för att vi har svårt att känna glädje. Jag tror det handlar om att vi själva bär på sån enorm sorg och längtan att det inte riktigt finns plats för att glädjas åt andra människor som får det vi inte tycks kunna få.

Såg att misu80 hade skrivit ett långt och fint meddelande om att lära sig hantera känslorna. Jag tycker att det var så bra skrivet så jag skriver inte mer. Ville bara sticka in huvudet och säga att du är inte ensam med dina känslor. Kram <3
  • misu80
    fannylinnea skrev 2019-08-08 10:26:45 följande:
    Jag förstår att det känns bra att bollen är i rullning! Gud så skönt :) Vad fint att du kan få känna positivitet, pirr och förväntan. En ny fokus liksom :)  Och vad fantastiskt att du har en så bra chef som stöttade dig. Det är inte alla som har det kan jag lova. Jag gruvar mig för att behöva prata med min chef om det... Har spenderat många timmar grubblandes på om jag kan "gå runt problemet" eller inte... Dels för att det känns så otroligt privat, dels för att chefen inte är så "känslig" av sig och det känns som att han skulle bli obekväm och inte veta vad hans ska säga. Och jag avskyr när man outar något jobbigt och sen får man ingen direkt respons Förvånad Då står man ju där o känner sig som en clown.

Sa läkarna vad det är som avgör om man kör det korta eller långa protokollet?
    Jag hade missuppfattat infertilitetsläkaren som vi var hos totalt, trodde att sambon skulle lämna nytt spermaprov nu i augusti, men nej, det är i september. Åh, det känns så himla lång tid. Och jag vågar nästan säga att jag vet att det provet inte heller kommer att vara bra. Så det känns bara som att dom slösar vår tid. Vill bara komma igång. 

Hm, inte kul situation, bara att han är en man gör ju lätt att det känns mer utelämnande! Min chef är en kvinna, som passade på att berätta om sina egna gynekologiska besvär, jag inser att jag har väldigt tur.

Jag har tydligen låg äggreserv, AMH 0,8. Därför blir det det långa protokollet. Och dessutom erbjöds vi inte att köpa ett paket på 3 försök (måste ha mer än 1.0 för det), så det blir att pynta 40 000 isch för varje gång!  

Nej vad tråkigt, förstår din frustration när man bara vill komma igång och så förskjuts det framåt.

Styrkekramar till dig!
  • Hedblomster
    Jooosen skrev 2019-08-07 09:55:18 följande:

Haha åh då får du låna den helt enkelt..! Det blir bra. Vad ska ni göra i Sthlm? Jaaa jag har nog oftast läst dag 2... men vet att vissa har börjar dag 3 oxå! Hoppas att den här jäkla hösten är vår höst nu.

Haha ja, lite sjukt men... Vi ska gå på fotboll så egentligen ska vi väl till Solna och friends arena men för mig som knappt varit i Stockholm räknas allt som just Stockholm haha! Vi ska bo på hotell och gå en sväng på mall of scandinavia också, har dock varken råd eller lust för shopping men man kan ju titta lite iaf. Vi var tvungna att hämta hem vår kattunge i förrgår också fast planen var söndag, så nu måste vi ha kattvakt i helgen och känns ju knäppt att inte vara med henne men allt är ju bokat och huvudsaken är att hon har det bra och det får hon med kattvakten också...

Hoppas verkligen det är vår höst! Du skulle också köra samma protokoll igen va? Jag börjar spruta ikväll :)
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • Hedblomster
    LLW skrev 2019-08-07 15:30:54 följande:

Nu behöver jag massor hållna tummar!!

Pratade precis med läkaren på RMC där vi gjort våra tre landstingsförsök. Trodde att det var slut nu men tydligen räknar de inte bara äggplock, utan utvärderar alla försöken tillsammans och beslutar om man får fler. Och läkaren sa att vi med stor sannolikhet kommer få göra en fjärde behandling hos dom!! Ååh vilken lättnad isåfall! Dels 7 timmar mindre bilväg än till Falun (som vi valt att gå vidare med privat) och dels typ 70.000 kronor mindre!

Hoppas så innerligt att vi får göra ivf där en gång till! Nästa vecka skulle de ha konferens och gå igenom vårt fall, så efter det får vi svar. Kommer bli långa dagar..

Håller tummarna!!
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • Hedblomster

Är det någon annan här som gjort eller gör ivf på akademiska? Ska börja spruta idag och har ultraljud om en vecka och de sa att det är svårt att hitta parkering så bättre att parkera typ i ett bostadsområde eller på stan, men jag har aldrig varit i Uppsala ens förut och känner mig lite nervös över det, vill inte bli sen. Sambon kan inte följa med heller. Någon som har bra parkeringstips?

• misu80
    Hedblomster skrev 2019-08-08 14:02:33 följande:

Är det någon annan här som gjort eller gör ivf på akademiska? Ska börja spruta idag och har ultraljud om en vecka och de sa att det är svårt att hitta parkering så bättre att parkera typ i ett bostadsområde eller på stan, men jag har aldrig varit i Uppsala ens förut och känner mig lite nervös över det, vill inte bli sen. Sambon kan inte följa med heller. Någon som har bra parkeringstips?

Tycker att det är ganska svårt att hitta lediga parkeringsplatser i centrala Uppsala eftersom det finns förhållandevis få, de vill gärna att man ska parkera i parkeringshus. Kolla denna länk för att se var parkeringarna finns https://www.uppsala.se/contentassets/4423f6efc4d541f28f1a8e8f4d81e620/19-1156-komu-p-karta_2019_uppd-i-januari.pdf 
    Det finns några parkeringar vid Svandammen, som är nära Akademiska, om du har tur kan det finnas någon ledig där.
Svar på tråden IVF hösten 2019