• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • misu80
    Ang82 skrev 2019-08-09 13:49:55 följande:
    Jag provade att ringa imorse och kom fram. Ska börja som planerat, imorgon bitti

Tycker det har varit lite rörigt med informationen från dom. Den barnmorskan vi träffade var väldigt noga med att berätta att dom har semester stängt v 28-32 så om jag hade frågor så fick jag ringa innan dom gick eller v33. Nu gick det så bara glad över det. Slipper jag känna mig osäker om starten.
    Vad skönt att det fixade sig! 
  • misu80
    Hoppet19 skrev 2019-08-09 14:24:24 följande:
    Tack för dina ord! Det värmer.

Ja tyckte hon var alldeles för hård, dessutom tog jag ett gravtest på testdagen som var negativt och då borde det väl visat positivt även fast jag slutat med tabletterna någon dag tidigare! Nu hoppas jag att undersökningen på måndag visar på något bra och att dessa blödningar slutar. Vill så gärna få en chans till!
    Ja hon var tveklöst för hård, hon hade kanske en dålig dag men så himla onödigt att säga så iallafall!

Absolut, det borde ha visat positivt om det hade blivit en graviditet denna gång, så du kan nog vara säker på att det inte har tagit och sen stötts bort.

Håller tummarna för att dina blödningar slutar snart. Kram
  • misu80
    Limarie skrev 2019-08-09 14:53:51 följande:
    Tack för alla era ord. Hopp om ultraljudet på måndag har jag inte, ärligt talad. Så svårt att se det positiva i det hela och jag är ännu mer irriterad på kliniken då vi redan vid försök 1 ville prova det långa protokollet men de tyckte inte det kan ge någon skillnad. Nu ville vi prova på nr 2 men de tyckte förra gången blev ju ett bra resultat med 5 ägg. Klart, ingen vet hur det kommer bli med det långa och det blir en jobbigare fas. Fram för allt om man utsätter sig för alla biverkningar och den långa behandlingsfasen och puff på bara ett ultraljud så ser man att allt var för givet. Det är svårt att acceptera våra förutsättningar.

Att det funkar för oss naturligt är osannolikt med tanke på sambons spermier. De skulle nog ändå aldrig kunna befrukta mina ägg naturligt. Och konstigt att inte ett enda ägg befruktades vid ICSI. Idag sa läkaren att mina ägg såg toppen ut och att det ju också finns en manlig faktor och tittade på sambon. Han säger aldrig någonting så snart det är prat om spermierna eller äggdonation. Jag är frustrerad. Ingen kan säga om det är äggen eller spermierna det är fel på. Men jag är nära att vela testa snart en spermadonation eller en insemination med donerade spermier. Varför är det jag, som annars har bra ägg, normal cykel osv som plötsligt ska satsa på äggdonation om vi inte ens vet om det kommer fungera med hans spermier? Problemet är att han inte verkar vara där. I acceptansen att det kan bero på honom. Med hans tidigare fru fick de inte heller barn, men i alla fall två graviditeter som ledde till tidig missfall. Hon fått däremot direkt barn med den nya partnern. Jag vet, det är bara en känsla jag har, men jag tror det är spermiernas "fel" och det är så svårt att prata om det hemma. Han gör allt han kan för att förbättra kvaliteten. Så där är han full engagerad sedan några år tillbaka men det blir inte bättre. 

Idag är det en sån mörk dag och även om det kommer ser ljusare ut om några dagar så är det svårt att acceptera att man från och med nu inte kommer så mycket längre innan det är dags för ett nytt försök om några månader. 
    Låter som att långa protokollet är ett bra val nästa gång. Hoppas att det blir så. Kan tänka mig att biverkningarna är värre, men ändå. 

Jag hade god lust att skriva ett långt inlägg om tyngden som läggs på oss kvinnor när det kommer till infertilitet, när sanningen är att männen står för 50 %, precis som oss kvinnor. Men jag hejdade mig, This is not the arena for that. Men jag vill ändå påminna oss kvinnor om att inte bli sänkta och känna att problemet nödvändigtvis ligger hos oss. Det är kombinationen som är utmaningen och vi ska inte bära hundhuvudet för det! 

Sen är det såklart jättesvårt att prata om såna här svåra saker i förhållandet och att hålla skuld och skam utanför är sjukt svårt. Det kommer lätt indirekt, från båda håll. Det viktigaste är att man gör så gott man kan, och där verkar ni båda göra det ni kan för att bli gravida.

Ja det är en mörk dag idag, förmodligen imorgon också, men sen vänder det, jag lovar. 
  • Hedblomster

Suck, jag GLÖMDE sprutan ikväll!!! Sprutdag 2. Tog den två timmar efter jag skulle ha tagit den. Men det borde väl vara okej ändå?! Har ställt larm nu. Förra gången var jag supernoga men då var allt så nytt. Tycker för övrigt nålen på Bemfola känns mycket mer än den på gonal f...

Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2019-08-09 23:23:02 följande:

Suck, jag GLÖMDE sprutan ikväll!!! Sprutdag 2. Tog den två timmar efter jag skulle ha tagit den. Men det borde väl vara okej ändå?! Har ställt larm nu. Förra gången var jag supernoga men då var allt så nytt. Tycker för övrigt nålen på Bemfola känns mycket mer än den på gonal f...

Vet du, jag tror inte det är nån som helst fara!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Loviisa89
    Hedblomster skrev 2019-08-09 23:23:02 följande:

Skulle tro att det bara blir mest optimalt när man tar samma tid, så tror att det borde vara lugnt att du tog den lite senare. Är ju ovitrellen som är jätteviktig med tid, dom andra är det nog inte lika noga med :)

Jaha, jag tyckte att Bemfola inte kändes typ, och när jag körde Menopur tyckte jag den kändes mer. Så Gonal f kanske är suuperliten :)
    Insta: Ivfskafunka
  • LillaFågelSvart

Hoppar gärna in här.

Oförklarligt barnlösa, påbörjade IVF innan sommaren med korta protokollet. Blev dock överstimulerad så blev totalfrys. Så besviken när man har ställt in sig på att få något tillbaka, men fick iaf 6 fina blastocyster till frysen.

Gjorde FET i ostimulerad cykel denna veckan och ruvar alltså just nu - så spännande! Vid återförandet utbrast embryologen "nämen titta, den har börjat kläckas också, SÅ FINT!" Känner mig hoppfull men samtidigt går man runt med en konstant oro som många av er beskriver. Inte kan det väl gå, det kommer inte bli något, varför skulle det funka på första försöket, osv...

Det som är allra jobbigast för mig är dock jobbet. Har en chef som beter sig riktigt illa och hon får mig att må så dåligt i allt det här. Hon fick mig att berätta när vi höll på med utredningen för då hade jag en rejäl dipp och blev sjukskriven för stress. I början var hon jättestöttande och ville veta allt (och jag berättade såklart, dum som jag var). Men nästan på dagen när jag började med sprutorna började hon bete sig annorlunda. Ifrågasatte mina leveranser, la mer uppgifter på mitt bord trots att vi kommit överens om ett par uppgifter jag skulle hålla mig till efter sjukskrivningen.

När jag blev överstimulerad och knappt kunde röra på mig för jag var så svullen ifrågasatte hon mina sjukdagar och tyckte jag skulle vara på kontoret för "det är bra om du syns, folk frågar efter dig". Jag blev helt knäckt, samtidigt som jag var fullpumpad med hormoner. Tog mod till mig och frågade om något har hänt, och berättade att hon får mig att må dåligt och varför. Då svarar hon - och jag citerar - "ja men jag vill ju trycka till och testa dig för att se vad du klarar av".

??? Om man vet att ens medarbetare går igenom något av det svåraste man kan gå igenom som människa, inte fan väljer man att pressa dom lite extra under en sådan period?? Känner mig helt nedbruten. Som om man inte går igenom tillräckligt redan...

Sorry för långt inlägg, ser det som någon typ av ventil att få skriva av mig. Någon som har varit i en liknande situation? Hur hanterar man en chef som beter sig såhär i samband med IVF? Känner ju att allt förtroende är borta och vill inte yttra ett ord till för henne om hur det går för oss.

• fannylinnea
    LillaFågelSvart skrev 2019-08-10 09:46:52 följande:

Hoppar gärna in här.

Oförklarligt barnlösa, påbörjade IVF innan sommaren med korta protokollet. Blev dock överstimulerad så blev totalfrys. Så besviken när man har ställt in sig på att få något tillbaka, men fick iaf 6 fina blastocyster till frysen.

Gjorde FET i ostimulerad cykel denna veckan och ruvar alltså just nu - så spännande! Vid återförandet utbrast embryologen "nämen titta, den har börjat kläckas också, SÅ FINT!" Känner mig hoppfull men samtidigt går man runt med en konstant oro som många av er beskriver. Inte kan det väl gå, det kommer inte bli något, varför skulle det funka på första försöket, osv...

Det som är allra jobbigast för mig är dock jobbet. Har en chef som beter sig riktigt illa och hon får mig att må så dåligt i allt det här. Hon fick mig att berätta när vi höll på med utredningen för då hade jag en rejäl dipp och blev sjukskriven för stress. I början var hon jättestöttande och ville veta allt (och jag berättade såklart, dum som jag var). Men nästan på dagen när jag började med sprutorna började hon bete sig annorlunda. Ifrågasatte mina leveranser, la mer uppgifter på mitt bord trots att vi kommit överens om ett par uppgifter jag skulle hålla mig till efter sjukskrivningen.

När jag blev överstimulerad och knappt kunde röra på mig för jag var så svullen ifrågasatte hon mina sjukdagar och tyckte jag skulle vara på kontoret för "det är bra om du syns, folk frågar efter dig". Jag blev helt knäckt, samtidigt som jag var fullpumpad med hormoner. Tog mod till mig och frågade om något har hänt, och berättade att hon får mig att må dåligt och varför. Då svarar hon - och jag citerar - "ja men jag vill ju trycka till och testa dig för att se vad du klarar av".

??? Om man vet att ens medarbetare går igenom något av det svåraste man kan gå igenom som människa, inte fan väljer man att pressa dom lite extra under en sådan period?? Känner mig helt nedbruten. Som om man inte går igenom tillräckligt redan...

Sorry för långt inlägg, ser det som någon typ av ventil att få skriva av mig. Någon som har varit i en liknande situation? Hur hanterar man en chef som beter sig såhär i samband med IVF? Känner ju att allt förtroende är borta och vill inte yttra ett ord till för henne om hur det går för oss.

Hej o välkommen :)

Hoppas verkligen att det tar sig för er, det vore ju fantastiskt! Det är många som lyckas på första försöket. Men som du säger vågar man ju aldrig hoppas för mycket. Jag tror att alla som är i ivf-svängen har lärt sig det. Men försök att inte ta ut några sorger i förskott, utan njut av att du ruvar och att embryologen kom med så fina ord!

Jag blir helt bedrövad av att läsa om din chef - FY FAN! Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan bete sig så som hon gör. Jag kan förstå att en chef vill "testa" en anställd som är lat och gärna jobbar så lite som möjligt. Men vad fan, man testar inte en person som varit sjukskriven för stress och som dessutom berättat vilket helvete man går igenom. Verkligen inte OK!!!

Vad svarade du på hennes idiotiska kommentar? Förstår att du känner dig nedbruten.

Jag har tyvärr inga egna erfarenheter av en chef som beter sig på det där sättet i samband med ivf, vi har inte dragit igång än. Men jag gruvar mig för att ta upp det med min chef. Inte för att han är elak på något sätt, men för att det är så otroligt privat och jag är rädd att han kommer att tycka att situationen är lite jobbig. Typ att han bara kommer att säga "okej, vi löser det" men sen inget mer. Och så är det en elefant i rummet som ingen pratar om. Typ så.

Varm kram till dig. Försök att njuta av det faktum att du ruvar och skit i din korkade chef. Låt inte henne förstöra din dag! (Vet att det är lättare sagt än gjort, men försök)
  • fannylinnea
    misu80 skrev 2019-08-08 21:24:02 följande:
    Kan inte hålla mig för skratt när jag läser om din manliga chef, som beter sig typiskt manligt! En kvinnlig chef hade med största sannolikhet skickat hem dig, men män behöver ofta (ursäkta att jag generaliserar nu) ha väldigt tydligt uttalat vad man behöver för de läser inte mellan raderna! Jag tror att det kommer gå bra när du ska prata med honom, ett tips är att prata med din sambo och fråga hur han skulle ha uttryckt sig (kanske kort och koncist?) och så försöker du köra på det och inte förvänta dig någon känslomässig respons. Oavsett så har du ju "vunnit" bara genom att ha vågat öppna dig och berätta om vad ni ska göra. Det kommer säkert kännas riktigt skönt efteråt!

Det verkar vara olika från landsting till landsting. Ja, håller tummarna för att det ska gå bra, och det vore ju toppen om det blir över något ägg till frysen också så det blir lite enklare att göra fler försök. 
    Haha, ja eller hur! Han är ju verkligen inte elak på något sätt. Men vissa karlar blir ju så sjukt obekväma när det ska pratas om mens osv. Egentligen allt som är jobbigt att prata om brukar han dra sig ifrån. Men det är okej att generalisera och ja, han är en typisk man ;)

Jag tror också att en kvinnlig chef hade skickat hem mig, faktiskt. För alla som har mensvärk förstår vad det handlar om. Åh, önskar att ALLA skulle få känna på en redig mensvärk... Det hade underlättat för många kvinnor :)

Haha vet inte om min sambo är den bästa att fråga, kommer aldrig att kunna berätta på hans sätt. Han har verkligen inga problem alls att berätta, han lägger liksom ingen tanke i det han säger. Han bara slänger ut det i luften. Han sa såhär till sina föräldrar: ja nu är det ju åt helvete för vi har fått reda på att min kuk inte funkar som den ska så det är ju därför vi aldrig blir gravida och nu måste vi ju göra ivf.

Jag är lite mer eftertänksam. Önskar att jag var mer som honom i det här läget :) Att man bara kunde slänga ur sig det och sen var det problemet ur världen. 

Hoppas att ni får ut många guldägg så att ni kan frysa in ett gäng, det vore ju för underbart!

• Loviisa89
    LillaFågelSvart skrev 2019-08-10 09:46:52 följande:

Hoppar gärna in här.

Välkommen! Hoppas verkligen du inte behöver genomlida massor av misslyckanden, utan att det du ruvar på nu fastnar och utvecklas bra :)

Men fy vad arg jag blir på din chef!!! Hur kan man bete sig på det sättet, det måste ju vara en person med noll empati! Vad jobbigt för dig att ha det så :(
    Insta: Ivfskafunka
Svar på tråden IVF hösten 2019