• Teresia0407

Varför går jag inte ner i vikt?!

Jag blir galen, frustrerad och tappar hoppet/ motivationen. Jag har verkligen försökt i 5 år att gå ner i vikt med motion och kosthållning. Vill uppnå allmän bra hälsa. Men det spökar, det går inte. Just nu exempelvis motionerar jag med rätt kosthållning, men likt förbannat åt helvete. Det är tröstlöst.

Vad gör jag för fel?????? Bra hållbara tips??

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?!
  • Lilla Gs mamma

Jag tror absolut att hormoner och sådant som påverkar hormonproduktionen i kroppen kan påverka vilten och möjligheten att gå med i vikt väldigt mycket. Därför värt att kolla sköldkörtelhormoner och kortisol.

Och Lifesum, som nämnts tidigare, som är en bra app (man får en hyfsad bild av sitt kaloriintag av gratisversionen) för man inser vad det är man egentligen får i sig under en dag.

• 2barnsmorsan

Håller med alla som tipsat om en kaloriräknar-app som tex life-sum.

Du verkar ju överlag äta helt okej saker men det innebär inte att du ligger på det nödvändiga kaloriunderskott som krävs för att man ska gå ner i vikt.

Om du står stilla i vikt så är mängden du äter idag troligen lagom när du väl har nått din målvikt och vill behålla den. Men du behöver minska kaloriintaget för viktnedgång.

• Teresia0407

Har nu gått med i life sum och ingått 3 månaders prenumeration. Synkar träning med en annan app. Tror det kommer bli bra, vi får se.. Jag gjorde en power Walk på 30 min idag och fortfarande en timme senare är jag tung i andning och känner stress påslag, det liksom blir som en rastlöshet invändigt. Så jäkla tröstlöst men jag ger inte upp.

Till kvällen ska jag få scheman av två vänliga själar här.

• Teresia0407

Förslag på bra smör och mörkt bröd? Enligt lifesum är Lätta betyg E och det mörka brödet jag köper D.

• 2barnsmorsan
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 14:31:42 följande:

Förslag på bra smör och mörkt bröd? Enligt lifesum är Lätta betyg E och det mörka brödet jag köper D.

Ett tips är att skippa brödet helt och hållet. Det brukar jag göra när jag behöver tappa några kilon.
  • Teresia0407
    2barnsmorsan skrev 2019-08-08 14:41:18 följande:

Ett tips är att skippa brödet helt och hållet. Det brukar jag göra när jag behöver tappa några kilon.

Okej, vad ska jag ersätta det med?
  • 2barnsmorsan
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 15:16:17 följande:

Okej, vad ska jag ersätta det med?

Om det är till frukost så hade jag ersatt det med tex havregrynsgröt med rivet äpple.

I övrigt, tex om du brukar ta en kvällsmacka eller bröd som mellanmål så hade jag tagit en frukt eller grönsak istället.
  • Rebecca1987

Jag har slutat med att äta typ ketchup, och socker man lägger till. Äter små portioner typ som min dotter på 4 år. Jag promenerar 30 min på FM och 30 min på kvällen. Äter inge godis eller läsk alls. Ingen mat från annat än hemlagad. Det har hjälpt mig tycker jag. Har gått ner i vikt ca 10 kg på 7 månader. Trots att jag är gravid. Jag fortsatte äta samma diet nu under graviditeten då jag inte utsatte barnet för något enligt läkaren

• AniieeHär
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 11:57:38 följande:
    Det är just det, måste hålla i tiden och jag måste trivas med det. Jag älskar god mat, men är inget mat monster, att leva enbart på broccoli och keso är inte min grej även om jag kan göra det för en period. Sen att leva hälsosamt utan snabbmat och konstigheter, bara jag hittar den rätta goda maten som alternativ, absolut. Jag älskar grönt och husmanskost, så jag har absolut förutsättningar för det. Däremot blir jag ibland akut hungrig och då blir det något just akut, vad som helst skit. Om du förstår?

Får försöka hitta nån träning som passar mig. Absolut.
    Blir du akut hungrig så ha nöt- och fröpåsar i väskan/skrivbordslådan/whatever.. Jag fixade till mig själv när jag hade svårt att äta och ville täcka upp hela näringsintaget (vitaminer och mineraler) på ett säkert sätt. Jag gör fortfarande påsar att ha just in case.

I kylen hemma kan du ha ost och kallskuret. 
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 14:31:42 följande:

Ät riktigt smör/bregott och grovt bröd. Jag har dålig koll på grova köpebröd, dock. De få jag tittat på innehåller ganska mycket socker och sockerkulör. Jag bakar grovt bröd.

Vilket mörkt bröd brukar du köpa?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?!