• Sat 10 Aug 2019 10:52
    803 visningar
    12 svar
    12
    803

    Fråga om kost och träning (anonyma)

    Hej!

    Jag vill bli av med fett och bygga muskler. Träning har jag rätt bra kolla på men kosten är jag lite osäker på. Ser att många kör ris kyckling och broccoli. Jag klarar inte av att äta något sådant utan nån form av sås. De brukar även undvika salt.

    Jag gillar att laga thailändsk mat så blir mycket kycklingwok och kycklinggryta med kokosmjölk, till det så antingen äggnudlar eller jasminris. Självklart mycket grönsaker som broccoli morötter vitkål m.m. Dock smaksätter jag med olika soyor som är rätt salta men använder inte vanligt salt så ofta.

    Funkar denna mat? Något jag borde tänka på? Ska man ansa kycklingen från fett? Föredra att äta lårfile framför vanlig då dem inte blir så lätt torra men de har en hel det fett på sig.

  • Svar på tråden Fråga om kost och träning (anonyma)
  • Anonym (Kajsa­)
    Sat 10 Aug 2019 11:16
    #1

    Vad menar du med att bygga muskler? Stora, synliga muskler? 

    Annars är en varierad kost att föredra, muskelbyggare som deffar och bulkar lever definitivt inte hälsosamt. 

  • Anonym (J)
    Sat 10 Aug 2019 11:22
    #2

    Allt handlar ju om mängden du sätter i dig. Skippa nudlar och liknande onödigt.

  • Sat 10 Aug 2019 11:27
    #3

    Vill inte ha några biffiga muskler utan mer att man ser vältränad ut och att musklerna blir mer definierade. Så behöver bli av med en del fett på överkroppen. Vill bli starkare med.

  • Anonym (Kajsa­)
    Sat 10 Aug 2019 11:31
    #4
    Elviram skrev 2019-08-10 11:27:39 följande:

    Vill inte ha några biffiga muskler utan mer att man ser vältränad ut och att musklerna blir mer definierade. Så behöver bli av med en del fett på överkroppen. Vill bli starkare med.


    Man kan inte punktförbränna fett, men du kan bygga muskler på överkroppen.

    Vill du gå ner i vikt, så måste du se över din mat, ät bra mat, uteslut inte fett, fett bränner fett. Däremot kan du dra ner på onödiga kolhydrater. Träna både styrka och kondition, det är bäst för viktnedgång och hälsan.
  • Anonym (Utan extrem diet)
    Sat 10 Aug 2019 11:31
    #5

    Hur tränar du då? Vadå hur ofta hur hårt i förhållande till utgångsläge?

    Ät var tredje timma.

    Kolhydrater behöver du ju för att orka. Näve kolhydrater näve protein o så grönsaker till middag. Några matskedar av vad du kallar sås, jag kör typ hemgjord tsatsiki.

    Beroende på hur du tränar kanske du behöver en liknande lunch. Glöm inte kvällsmålet. Var tredje timma var det ända tills läggdags.

    Vissa säger ätardygn för att chock kroppen men själv har jag svårt att hålla regelbunden diet om jag ?fuskar? en dag har ingen disciplin så det där är individuellt men göttar mig alltid med något efter middag eller på kväll 2 ggr vecka.

  • Sat 10 Aug 2019 11:47
    #6

    Jag vet vet att jag inte kan punktförbränna det mesta av mitt fett är på överkroppen benen har inte så mycket.

    Det är ju skillnad på fett och fett i maten som nätter och avokado är ju bra men jag vet inte om kycklingspett är bra eller kokosmjölk är det och hur mycket kokosmjölk som är lagomt. Jag gillar att ha mycket kokosmjölk när jag väl använder det.

    Jag styrketränar och kör HIIT efter vissa pass. Tränar 4-5 pass i veckan. Bryr mig inte om vikten gör inget om jag går upp i vikt så länge jag bränner fett. Jag har svårt att hålla en strikt diet slutar ofta med att jag skiter i att äta för maten lockar inte eller att jag frossar i mig skräp. Men samtidigt vill jag bli av med mitt fett och förstår att kosten är a och o.

  • Anonym (Kajsa­)
    Sat 10 Aug 2019 11:50
    #7
    Elviram skrev 2019-08-10 11:47:42 följande:

    Jag vet vet att jag inte kan punktförbränna det mesta av mitt fett är på överkroppen benen har inte så mycket.

    Det är ju skillnad på fett och fett i maten som nätter och avokado är ju bra men jag vet inte om kycklingspett är bra eller kokosmjölk är det och hur mycket kokosmjölk som är lagomt. Jag gillar att ha mycket kokosmjölk när jag väl använder det.

    Jag styrketränar och kör HIIT efter vissa pass. Tränar 4-5 pass i veckan. Bryr mig inte om vikten gör inget om jag går upp i vikt så länge jag bränner fett. Jag har svårt att hålla en strikt diet slutar ofta med att jag skiter i att äta för maten lockar inte eller att jag frossar i mig skräp. Men samtidigt vill jag bli av med mitt fett och förstår att kosten är a och o.


    Vill du bränna fett läs på om LCHF.
  • Anonym (dd)
    Sat 10 Aug 2019 11:56
    #8

    Kalorier in och ut, lägg dej på ett underskott ~500 så går du ner i vikt.

    Varierad kost funkar bra, det smidigaste brukar vara att dra ner på kolhydrater. Proteinpulver är inte nödvändigt på något sätt men det förenklar proteinbehovet.

  • Tue 27 Aug 2019 14:26
    #9

    För att bygga muskler och samtidigt tappa fett, så får du den största effekten av tuff styrketräning. Hög belysning med få repitioner. Konditionsträning i form av intervaller kan också vara bra men bäst effekt får du vid tung styrketräning.

    När det kommer till kosten så bör du inte likt många andra ha skräck för fett. En kost med bra fetter är en nödvändighet för ett bra muskelbygge och samtidigt tappa onödiga fettdepåer. Som du skriver här så har du mest fett på överkroppen och inte så mycket på underkroppen. (Jag misstänker att du syftar runt magen?) Det är fett visceralt fett som bildas genom framförallt svängande blodsocker och ett förstadie till metabola syndromet.

    Så för att bränna fettet och samtidigt forma fina muskler, rekommenderar jag att du tränar styrketräning med ev lite konditionsträning på slutet av passet. Kondtion är alltid bra att h i hälsosyfte. Sedan försöker du äta en kost med ca 2g protein per kg kroppsvikt per dag och samtidigt som du försöker minimera snabba kolhydrater. Fyll istället upp tallriken med mer fett, kycklinglår är ett perfekt livsmedel likaså fet fisk såsom lax, makrill och strömming. Om du måste prestera och har kort tid mellan två hårda pass kan kolhydrater vara att föredra men om målet bara är att bränna fett mot muskler så tjänar kolhydraterna inte något större värde för dig.

    Jag är utbildad nutrionist med inriktning idrott och träning. Så har du fler frågor eller vill ha rådgivning så får du gärna skicka mig ett pm här.

  • Tue 27 Aug 2019 14:36
    #10
    +1
    HSOF skrev 2019-08-27 14:26:16 följande:

    För att bygga muskler och samtidigt tappa fett, så får du den största effekten av tuff styrketräning. Hög belysning med få repitioner. Konditionsträning i form av intervaller kan också vara bra men bäst effekt får du vid tung styrketräning.

    När det kommer till kosten så bör du inte likt många andra ha skräck för fett. En kost med bra fetter är en nödvändighet för ett bra muskelbygge och samtidigt tappa onödiga fettdepåer. Som du skriver här så har du mest fett på överkroppen och inte så mycket på underkroppen. (Jag misstänker att du syftar runt magen?) Det är fett visceralt fett som bildas genom framförallt svängande blodsocker och ett förstadie till metabola syndromet.

    Så för att bränna fettet och samtidigt forma fina muskler, rekommenderar jag att du tränar styrketräning med ev lite konditionsträning på slutet av passet. Kondtion är alltid bra att h i hälsosyfte. Sedan försöker du äta en kost med ca 2g protein per kg kroppsvikt per dag och samtidigt som du försöker minimera snabba kolhydrater. Fyll istället upp tallriken med mer fett, kycklinglår är ett perfekt livsmedel likaså fet fisk såsom lax, makrill och strömming. Om du måste prestera och har kort tid mellan två hårda pass kan kolhydrater vara att föredra men om målet bara är att bränna fett mot muskler så tjänar kolhydraterna inte något större värde för dig.

    Jag är utbildad nutrionist med inriktning idrott och träning. Så har du fler frågor eller vill ha rådgivning så får du gärna skicka mig ett pm här.


    Kan bara instämma. Jag brukar köra med jävligt hög belysning. Känns oerhört tillfredsställande...
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (543)
    Tue 27 Aug 2019 16:48
    #11

    Detta följde jag för att gå ner i vikt och bli hälsosam. Väldigt goda smoothies b14c3aqdzwpwgkeinjugm5u0ui.hop.clickbank.net/

  • Tue 27 Aug 2019 23:31
    #12
    Anonym (543) skrev 2019-08-27 16:48:31 följande:

    Detta följde jag för att gå ner i vikt och bli hälsosam. Väldigt goda smoothies b14c3aqdzwpwgkeinjugm5u0ui.hop.clickbank.net/


    Det är en kortsiktig bantningskur som många liknade. Visst smoothies är väl bättre än någon pulverdiet om nu dessa är gjorda på riktiga ingredienser? Men bantningsdieten är dömda att misslyckas och hela industrin bygger på att du ska vara en återkommande kund.

    Satsa på en fullständig livstilsändring istället. Ursprungsvikten kommer alltid tillbaka när bantningen är över och du återgår till dina vanliga rutiner igen. Kroppen är ju fortfarande densamma, även efter bantningen. Dock förmodligen med en sänkt ämnesomsättning efter ha levt på svältdiet i några veckor. Voilà slutresultatet blir att du går upp några kilon istället..,
Svar på tråden Fråga om kost och träning (anonyma)