• Anonym (Um)

Chefen ifrågasätter mig p.g.a för stor frånvaro

Hej. Jag är anställd på ett företag där det är tynga lyft.Jag står upp och jobbar hela dagarna. Jag har varit hemma mycket. P.g.a olyckor och sjukdomar. Har småbarn oxå som varit sjuka men även jag. Och jag har lite otur ibland då jag skadar mig. Från hjärnskakning till skärskador. Och nu för en vecka sen stukade jag foten kraftigt så jag är hemma från jobbet just nu. Men chefen kom fram till mig en gång och ifrågasatte min frånvaro. Han frågade om jag trivs? Varför jag har så hög frånvaro. Och nu är jag lite nervös att han ska fråga mig igen när jag kommer tillbaka. Någon som har varit med om liknande? Eller har tips? Kan dom sparka mig?

• Svar på tråden Chefen ifrågasätter mig p.g.a för stor frånvaro
  • Ärtuffastistan

Vad har du för anställningsform? Hur många tillfällen har du varit sjuk detta år? Om du varit borta i 6 omgångar eller fler så kan arbetsgivaren begära förstadagsintyg.

• MsFry

Nej sparka dig kan de inte göra om du har grund för din frånvaro.

Däremot har de ett rehabiliteringsansvar om man har hög sjukfrånvaro. Arbetsmiljön verkar brista en del hos er om du skadar dig så pass ofta, om jag var du skulle jag välkomma en rehabutredning så att bristerna kommer fram.

• Anonym (Greta)

Chefen gör rätt. Faktum är att han SKA råga dig då han har ett rehabansvar enligt lag och efter upprepade tillfällen av sjukfrånvaro ska det utredas. Det handlar inte om att sparka folk utan att hjälpa. Det var väl bra att han frågade om du trivs?

• Anonym (Såfunkarfet)

En arbetsgivare har inte med ditt privatliv att göra, förrens det går ut över arbetet. Att ha många frånvarotillfällen gör att deras personalenhet reagerar. Chefen har ett ansvar att hjälpa dig om det förekommer ohälsa på arbetsplatsen.

De är oxå skyldiga att erbjuda en planering så du kan arbeta utan att skada dig eller bli sjuk oftare än vanligt.

Är man sjuk mer än 10gpnger på ett pr så kan arbetsgivaren vilja att du ansöker im ett särskilt högkostnadsskydd på fk. Det innebär att fk betalar din karensdag både till dig och arbetsgivaren. Staten står alltså för dina karensdagar. En läkare måste skriva det intyget. Jag har ett sådant för att jag har en allvarlig sjukdom.

• Anonym (Greta)

Sen finns det väl också en liten risk att han tror att du inte är sjuk vid alla tillfällen du stannar hemma och då kan det bli så att han vill ha förstadagsintyg, men det ska ju först till ett ordentligt möte med facket närvarande m fl. 

Men det verkar det väl inte handla om i ditt fall?

• Anonym (H)

Om dina skador är arbetsrelaterade har arbetsgivaren ett rehabiliteringsansvar.
    Du kan inte få sparken för giltig frånvaro, hur klantig du än är på din fritid.

Däremot kommer du få luppen på dig med hög korttidsfrånvaro. Arbetsgivaren kan komma börja kräva sjukintyg från första dagen och noga följa din frånvaro. Är arbetsgivaren "bra" är det i syfte att följa upp om de har rehabansvar eller inte.

Sjukintyg från första dagen kan ju vara bra även för dig, då du har svart-på-vitt varför du är borta. Så AG inte tror att du sjukskriver dig själv för att du inte trivs på jobbet och hellre är hemma.

• Anonym (Greta)
    Anonym (Såfunkarfet) skrev 2019-08-19 08:47:54 följande:

En arbetsgivare har inte med ditt privatliv att göra, förrens det går ut över arbetet. Att ha många frånvarotillfällen gör att deras personalenhet reagerar. Chefen har ett ansvar att hjälpa dig om det förekommer ohälsa på arbetsplatsen.

De är oxå skyldiga att erbjuda en planering så du kan arbeta utan att skada dig eller bli sjuk oftare än vanligt.

Är man sjuk mer än 10gpnger på ett pr så kan arbetsgivaren vilja att du ansöker im ett särskilt högkostnadsskydd på fk. Det innebär att fk betalar din karensdag både till dig och arbetsgivaren. Staten står alltså för dina karensdagar. En läkare måste skriva det intyget. Jag har ett sådant för att jag har en allvarlig sjukdom.

Ja, fast sådant får man inte för att man är hemma 10 ggr för olika saker utan det ska ju finnas någon grundsjukdom som gör att man lättare blir sjuk.
  • Kjell2
    Anonym (Um) skrev 2019-08-19 08:41:30 följande:

Hej. Jag är anställd på ett företag där det är tynga lyft.Jag står upp och jobbar hela dagarna. Jag har varit hemma mycket. P.g.a olyckor och sjukdomar. Har småbarn oxå som varit sjuka men även jag. Och jag har lite otur ibland då jag skadar mig. Från hjärnskakning till skärskador. Och nu för en vecka sen stukade jag foten kraftigt så jag är hemma från jobbet just nu. Men chefen kom fram till mig en gång och ifrågasatte min frånvaro. Han frågade om jag trivs? Varför jag har så hög frånvaro. Och nu är jag lite nervös att han ska fråga mig igen när jag kommer tillbaka. Någon som har varit med om liknande? Eller har tips? Kan dom sparka mig?

Vid frekvent frånvaro har arbetsgivaren en skyldighet att följa upp och utreda. 

Har du timanställning eller provanställning så kan det leda till att du inte blir kvar. Har du en tillsvidareanställning och det kommer fram till att du behöver olika stödåtgärder och du inte går med på det kan det i extrema fall leda till uppsägning.

Pratat med facket om du är osäker.

• BurningDiamond
    Ärtuffastistan skrev 2019-08-19 08:45:43 följande:

Vad har du för anställningsform? Hur många tillfällen har du varit sjuk detta år? Om du varit borta i 6 omgångar eller fler så kan arbetsgivaren begära förstadagsintyg.

Det är från kollektivavtal till kollektivavtal vilket antal sjukomgångar som gäller.

TS, som övriga har sagt, din AG har ett rehabansvar och måste ställa dessa frågor. Om du dessutom skadar dig på jobbet ofta så bör din AG se över arbetsmiljön. Övriga kollegor med samma arbetsuppgifter, skadar de också sig i samma utsträckning?
  • Anonym (Såfunkarfet)
    Anonym (Greta) skrev 2019-08-19 08:51:20 följande:

Ja, fast sådant får man inte för att man är hemma 10 ggr för olika saker utan det ska ju finnas någon grundsjukdom som gör att man lättare blir sjuk.

Det kanske hon har? En arbetskamrat till mig fick intyg för nedstämdhet och ångestattacker.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Såfunkarfet) skrev 2019-08-19 09:00:29 följande:
    Det kanske hon har? En arbetskamrat till mig fick intyg för nedstämdhet och ångestattacker.
    Ja, det kanske hon har men det är inte det som beskrivs i TS utan helt olika saker som stukningar, skärskador, hjärnskakningar osv.
  • Ärtuffastistan
    BurningDiamond skrev 2019-08-19 08:58:19 följande:

Det är från kollektivavtal till kollektivavtal vilket antal sjukomgångar som gäller.

TS, som övriga har sagt, din AG har ett rehabansvar och måste ställa dessa frågor. Om du dessutom skadar dig på jobbet ofta så bör din AG se över arbetsmiljön. Övriga kollegor med samma arbetsuppgifter, skadar de också sig i samma utsträckning?

De flesta har dock 6 tillfällen som standard.
  • BurningDiamond
    Ärtuffastistan skrev 2019-08-19 09:14:46 följande:
    De flesta har dock 6 tillfällen som standard.
    Ja, men som du skrev det så kan det uppfattas som en sanning och inte ett vanligt förekommande förfarande. I vilket fall som helst så är det off topic. TS höga frånvaro har lett till att AG reagerar, och det bör vara positivt för både AG och TS.
  • Anonym (Såfunkarfet)
    Anonym (Greta) skrev 2019-08-19 09:04:10 följande:

Ja, det kanske hon har men det är inte det som beskrivs i TS utan helt olika saker som stukningar, skärskador, hjärnskakningar osv.

Jag menar underliggande sjukdom som kan förklara varför hon är så klumpig och sjuk ofta.

Men troligtvis är det inte så, det är liten risk.
  • Ärtuffastistan
    BurningDiamond skrev 2019-08-19 09:18:32 följande:

Ja, men som du skrev det så kan det uppfattas som en sanning och inte ett vanligt förekommande förfarande. I vilket fall som helst så är det off topic. TS höga frånvaro har lett till att AG reagerar, och det bör vara positivt för både AG och TS.

Det har du iofs rätt i. I vilket fall delar jag din uppfattning att det är positivt att ag reagerar i ts fall.
  • Mrs Moneybags

Där jag jobbar måste arbetsplatsen utreda efter att man har varit sjuk ett visst antal dagar, varken de vill eller ej.

Det är för allas skull. 

Svar på tråden Chefen ifrågasätter mig p.g.a för stor frånvaro