• HSOF

    Vad ställer du dig till kärnkraften

    Kärnkraftsmotståndet i Sverige har stadigt minskat de senaste årtiondena och i den senaste opinionsundersökningen nu i sommar så påvisar just detta.

    I undersökningen var det hela 71% som ville behålla eller bygga ut kärnkraften i Sverige och endast 16% som vill avveckla den.

    Bland de borgliga och liberala partisympatisörerna är stödet störst men även hos socialdemokratiska väljare är stödet stort.

    Endast Vänsterpartiets och miljöpartiets väljare var i svag majoritet negativa till kärnkraften.

    Vad tycker du om kärnkraft, personligen tycker jag att vi bör behålla och utveckla den för att klara framtidens energimål och om vi ska klara oss utan fossila bränslen. Speciellt nu när den nya generationens kärnkraft är här där man kan utnyttja långt mycket mer av uranet än man gör idag. Idag utnyttjas endast ca 1-2 % av uranet innan det blir kärnavfall. Med den nya tekniken kommer vi kunna använda långt mycket mer och kan på så sätt återanvända det gamla kärnavfallet.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ställer du dig till kärnkraften
  • brallison
    HSOF skrev 2019-08-30 13:57:56 följande:
    Solkraft och vindkraft är bra källor men idag finns det inga bra lagringsmetoder, vilket gör att dessa energikällor måste backas upp av andra energikällor, ( När solen går ner eller det inte blåser)
    Vindkraft har även andra problem för naturen som man fått erfara i Tyskland som satsat enormt mycket på vindkraft, vilket ändå heller inte minskat deras beroende av kol.
    Solceller behöver inte ha strålande sol hela tiden och vinden - tja, i Sverige är det inte många dagar om året som är helt vindfria.
    Vilka problem för naturen har Tyskland fått av vinkraft?
  • Bananböjaren
    brallison skrev 2019-09-02 11:29:26 följande:
    Solceller behöver inte ha strålande sol hela tiden och vinden - tja, i Sverige är det inte många dagar om året som är helt vindfria.
    Vilka problem för naturen har Tyskland fått av vinkraft?
    Det där är fel, solceller behöver ha direkt sol hela tiden för fungera.
    Under sommarmånaderna när det är ljust ger dom lite energi även när det är mulet, typ 10-15procent av vad dom annars skulle ge. Under vintermånaderna ger dom kanske 0,1-0,2% i "mulet" dagsljus.

    Detta vet jag inte för att jag hört det av nån besserwisser utan av erfarenhet eftersom jag ibland brukar extraknäcka med att installera solcellsanläggningar ute i skärgården där det inte finns nått elnät. Det finns dock otroligt många tomtar som gnällt på hur dåligt solceller fungerar och när man åkt dit för att titta så har dom panelerna i skugga 90% av tiden.

    Största problemet med solceller är att dom inte fungerar vintertid på svenska breddgrader. Över 80% av årsproduktionen kommer i maj-augusti.

    Kraftverkens energiproduktion mäts i nått som kallas för kapacitetsfaktor. Vindkraften i Sverige ligger på en kapacitetsfaktor som varierar mellan 25 och 30 procent på årsbasis. Så nej, det blåser inte hela tiden som du tror. Vind och sol kan inte ersätta kärnkraft.
  • Bananböjaren
    KillBill skrev 2019-08-31 11:50:13 följande:
    Du hänvisar till en lista över kärnkraftsinvesteringar som påbörjades innan alternativ elproduktion såsom vind och solkraft blev billigare att producera än kärnkraft
    Det spelar ingen roll fast sol och vind skulle bli gratis att producera eftersom den aldrig kan täcka mera än max 30-35% av årsproduktionen för det. Solen lyser inte och det blåser inte hela tiden nämligen. Och när det gäller kostnadseffektiv lagring av elenergi så är tekniken minst femtio år borta.

    Om du själv är villig att stänga av all ström och inte skriva ett enda inlägg på nätet under dom närmaste femtio åren så kanske det ordnar sig utan kärnkraft dock. Tack för att du förstår, du kan svara på inlägget om femtio år.
  • HSOF
    brallison skrev 2019-09-02 11:29:26 följande:

    Solceller behöver inte ha strålande sol hela tiden och vinden - tja, i Sverige är det inte många dagar om året som är helt vindfria.

    Vilka problem för naturen har Tyskland fått av vinkraft?


    Se Björnböjarens svar. Då jag själv jobbat en hel del med solceller så hade jag tänkt skriva något liknade.

    När det kommer till Tyskland så har den ?enorma? utbyggnaden av vindkraft som för övrigt inte minskat Tysklands utsläpp gjort stor skada för fågel och insektsliv, då de dödas och störs av alla vindsnurror. Sedan har det även blivit ett miljöproblem för oss människor då vindkraftverk inte är precis tysta. Sedan blir landskapsbilden väldigt trist med av alla vindsnurror.
    Bananböjaren skrev 2019-09-02 12:14:01 följande:

    Det där är fel, solceller behöver ha direkt sol hela tiden för fungera.

    Under sommarmånaderna när det är ljust ger dom lite energi även när det är mulet, typ 10-15procent av vad dom annars skulle ge. Under vintermånaderna ger dom kanske 0,1-0,2% i "mulet" dagsljus.

    Detta vet jag inte för att jag hört det av nån besserwisser utan av erfarenhet eftersom jag ibland brukar extraknäcka med att installera solcellsanläggningar ute i skärgården där det inte finns nått elnät. Det finns dock otroligt många tomtar som gnällt på hur dåligt solceller fungerar och när man åkt dit för att titta så har dom panelerna i skugga 90% av tiden.

    Största problemet med solceller är att dom inte fungerar vintertid på svenska breddgrader. Över 80% av årsproduktionen kommer i maj-augusti.

    Kraftverkens energiproduktion mäts i nått som kallas för kapacitetsfaktor. Vindkraften i Sverige ligger på en kapacitetsfaktor som varierar mellan 25 och 30 procent på årsbasis. Så nej, det blåser inte hela tiden som du tror. Vind och sol kan inte ersätta kärnkraft.


  • HSOF
    Bananböjaren skrev 2019-09-02 12:21:18 följande:

    Det spelar ingen roll fast sol och vind skulle bli gratis att producera eftersom den aldrig kan täcka mera än max 30-35% av årsproduktionen för det. Solen lyser inte och det blåser inte hela tiden nämligen. Och när det gäller kostnadseffektiv lagring av elenergi så är tekniken minst femtio år borta.

    Om du själv är villig att stänga av all ström och inte skriva ett enda inlägg på nätet under dom närmaste femtio åren så kanske det ordnar sig utan kärnkraft dock. Tack för att du förstår, du kan svara på inlägget om femtio år.


    Hahaha... precis. Ska man göra en förändring innan en annan tillgänglig lösning finns så är det så man får göra. Bara att flytta ut i en hydda i skogen igen och glöm inte att eldning är förbjudet. Det ökar koldioxidutsläppen :D
  • brallison
    Bananböjaren skrev 2019-09-02 12:14:01 följande:
    Det där är fel, solceller behöver ha direkt sol hela tiden för fungera.
    Under sommarmånaderna när det är ljust ger dom lite energi även när det är mulet, typ 10-15procent av vad dom annars skulle ge. Under vintermånaderna ger dom kanske 0,1-0,2% i "mulet" dagsljus.

    Detta vet jag inte för att jag hört det av nån besserwisser utan av erfarenhet eftersom jag ibland brukar extraknäcka med att installera solcellsanläggningar ute i skärgården där det inte finns nått elnät. Det finns dock otroligt många tomtar som gnällt på hur dåligt solceller fungerar och när man åkt dit för att titta så har dom panelerna i skugga 90% av tiden.

    Största problemet med solceller är att dom inte fungerar vintertid på svenska breddgrader. Över 80% av årsproduktionen kommer i maj-augusti.

    Kraftverkens energiproduktion mäts i nått som kallas för kapacitetsfaktor. Vindkraften i Sverige ligger på en kapacitetsfaktor som varierar mellan 25 och 30 procent på årsbasis. Så nej, det blåser inte hela tiden som du tror. Vind och sol kan inte ersätta kärnkraft.
    www.eon.se/privat/solceller/hur-fungerar-solceller.html Vi precis håller på och utvärderar att installera solceller på vår fastighet (företag), så det ni säger stämmer inte riktigt.
  • Bananböjaren
    brallison skrev 2019-09-02 15:04:50 följande:
    www.eon.se/privat/solceller/hur-fungerar-solceller.html Vi precis håller på och utvärderar att installera solceller på vår fastighet (företag), så det ni säger stämmer inte riktigt.
    Istället för att slänga in en länk till EONs säljsnack så kanske du kunde utveckla vad som inte stämmer så kan jag förklara varför du har fel och jag har rätt.
  • HSOF
    Bananböjaren skrev 2019-09-02 18:53:53 följande:

    Istället för att slänga in en länk till EONs säljsnack så kanske du kunde utveckla vad som inte stämmer så kan jag förklara varför du har fel och jag har rätt.


  • felix le chat
    brallison skrev 2019-09-02 11:29:26 följande:
    Solceller behöver inte ha strålande sol hela tiden och vinden - tja, i Sverige är det inte många dagar om året som är helt vindfria.
    Vilka problem för naturen har Tyskland fått av vinkraft?
    Tyskland har inte fått några problem alls då dom lyfter luren till Polen och ber
    dom skyffla in 50 ton brunkol i sin panna.

    Tyskland är ett föredöme, verkligen. 
  • brallison
    Bananböjaren skrev 2019-09-02 18:53:53 följande:
    Istället för att slänga in en länk till EONs säljsnack så kanske du kunde utveckla vad som inte stämmer så kan jag förklara varför du har fel och jag har rätt.
    Dina ord: Det där är fel, solceller behöver ha direkt sol hela tiden för fungera.
    Under sommarmånaderna när det är ljust ger dom lite energi även när det är mulet, typ 10-15procent av vad dom annars skulle ge. Under vintermånaderna ger dom kanske 0,1-0,2% i "mulet" dagsljus.

    I så fall, ALLA installatörer av solceller blåljuger (E.On bara hade all denna info i ett kort avsnitt) och säger att man inte behöver direktljus för att producera el, att egentligen det är även bättre just elproduktion under vinter, då paneller är kalla och kan tillgodogöra själva ljuset bättre då, att även snötäcke inte är ett problem för just elproduktion (värmeproduktion lider rejält då, men vi snackar bara el här, vad jag förstod).

    Men det är inte jag som ska motbevisa nåt - du och HSOF ska bevisa varför kärnkraft är så mycket bättre. Är det bättre med en global katastrof? Eller är det bättre med radiaktiva avfall som ingen vet hur man ska hantera?
  • felix le chat
    brallison skrev 2019-09-02 15:04:50 följande:
    www.eon.se/privat/solceller/hur-fungerar-solceller.html Vi precis håller på och utvärderar att installera solceller på vår fastighet (företag), så det ni säger stämmer inte riktigt.
    Jag har 35 m2 moderna solpaneler på mitt hus och en mulen
    januaridag så visst dom producerar lite el men knappt så att det
    räcker till att ladda 3 st AAA batterier på en dag.

  • HSOF
    brallison skrev 2019-09-03 11:07:58 följande:

    Dina ord: Det där är fel, solceller behöver ha direkt sol hela tiden för fungera.

    Under sommarmånaderna när det är ljust ger dom lite energi även när det är mulet, typ 10-15procent av vad dom annars skulle ge. Under vintermånaderna ger dom kanske 0,1-0,2% i "mulet" dagsljus.

    I så fall, ALLA installatörer av solceller blåljuger (E.On bara hade all denna info i ett kort avsnitt) och säger att man inte behöver direktljus för att producera el, att egentligen det är även bättre just elproduktion under vinter, då paneller är kalla och kan tillgodogöra själva ljuset bättre då, att även snötäcke inte är ett problem för just elproduktion (värmeproduktion lider rejält då, men vi snackar bara el här, vad jag förstod).

    Men det är inte jag som ska motbevisa nåt - du och HSOF ska bevisa varför kärnkraft är så mycket bättre. Är det bättre med en global katastrof? Eller är det bättre med radiaktiva avfall som ingen vet hur man ska hantera?


    Då undrar jag vad du har pratat med för installatörer. Visst det är klart, de vill ju självklart sälja så helt objektiva är de klart inte. Men du är helt med på banan när du säger att cellerna producerar mer el när de inte går för varma, så en dag med 30 graders värme i juli är inte den optimalaste dagen för hög solenergiproduktion. Snare får du ut mer av det en solig och kall aprildag. Detta då cellerna tappar i effekt när de blir för varma. Sedan är det även sant att cellerna kan producera el även i okt-feb, men de är inget större effekt du kommer få ut då och speciellt om det ligger snö på taket.

    När det kommer till kärnkraft så tillhör den inte bara till de renaste och effektivaste energitten att producera el, det är även ett av de säkraste historiskt sätt. Trots katastrofen i Tjernobyl och jordbävningen i Fukashima så har kärnkraften inte dödat så många under tiden den funnits. Ska man jämföra med tex brunkål som dödat mest människor så kommer inte kärnkraften ens i närheten, inte heller om man kollar på dödsfall som orsakats av vattenkraft.

    Du kan inte jämföra med sol och vind då de inte kan ersätta de ovan nämda energisätt.

    Kärnavfallet löser vi med den nya generationen kärnkraft som utnyttjar kärnbränslet mycket bättre, kanske så mkt som ner till 100% i framtiden.
  • brallison
    HSOF skrev 2019-09-03 13:18:22 följande:
    Då undrar jag vad du har pratat med för installatörer. Visst det är klart, de vill ju självklart sälja så helt objektiva är de klart inte. Men du är helt med på banan när du säger att cellerna producerar mer el när de inte går för varma, så en dag med 30 graders värme i juli är inte den optimalaste dagen för hög solenergiproduktion. Snare får du ut mer av det en solig och kall aprildag. Detta då cellerna tappar i effekt när de blir för varma. Sedan är det även sant att cellerna kan producera el även i okt-feb, men de är inget större effekt du kommer få ut då och speciellt om det ligger snö på taket.

    När det kommer till kärnkraft så tillhör den inte bara till de renaste och effektivaste energitten att producera el, det är även ett av de säkraste historiskt sätt. Trots katastrofen i Tjernobyl och jordbävningen i Fukashima så har kärnkraften inte dödat så många under tiden den funnits. Ska man jämföra med tex brunkål som dödat mest människor så kommer inte kärnkraften ens i närheten, inte heller om man kollar på dödsfall som orsakats av vattenkraft.

    Du kan inte jämföra med sol och vind då de inte kan ersätta de ovan nämda energisätt.

    Kärnavfallet löser vi med den nya generationen kärnkraft som utnyttjar kärnbränslet mycket bättre, kanske så mkt som ner till 100% i framtiden.
    Jag "röstar" inte alls för brunkol (tror inte du riktigt menade kÅl ), den är hemsk på alla sätt och viss.
    Chernobyl orsakade enorma skador och även om inte alla inblandade/påverkade hade dött än, så har de verkligen betalat med sin hälsa för det. Och då pratar man om över en halv miljon människor bara i Sovjet Unionen!
    Nya generationen av kärnkraft som du så varmt pratar om, är inte här än - den är ju fortfarande i forskningsstadie, så vi kan inte anse att problemet är löst än. Och tills det är löst, kan det ta flera liv - man lär ju sig på sina misstag (rätt så sällan lär man sig på andras misstag, tyvärr). Så, NÄR och OM man löser alla dessa problem med kärnkraft - så, varsågod, kör på. Men vi är inte där än på långa vägar.
  • Don3
    brallison skrev 2019-09-03 13:41:50 följande:
    Jag "röstar" inte alls för brunkol (tror inte du riktigt menade kÅl ), den är hemsk på alla sätt och viss.
    Chernobyl orsakade enorma skador och även om inte alla inblandade/påverkade hade dött än, så har de verkligen betalat med sin hälsa för det. Och då pratar man om över en halv miljon människor bara i Sovjet Unionen!
    Nya generationen av kärnkraft som du så varmt pratar om, är inte här än - den är ju fortfarande i forskningsstadie, så vi kan inte anse att problemet är löst än. Och tills det är löst, kan det ta flera liv - man lär ju sig på sina misstag (rätt så sällan lär man sig på andras misstag, tyvärr). Så, NÄR och OM man löser alla dessa problem med kärnkraft - så, varsågod, kör på. Men vi är inte där än på långa vägar.
    Fast med dagens kärnkraftverk kan inte en olycka som i Tjernobyl ske, så ha det som argument är bara dumt. Olyckan berodde på att RBMK-reaktorer har en positiv voidkoefficient vilket gör att kärnklyvningen ökar om kylvattnet börjar förångas. Moderna reaktorer har negativ voidkoefficient vilket gör att kärnklyvningen sjunker eller upphör om kylvattnet börjar förångas. Visst härden kan fortfarande smälta pga restvärme men den kan inte explodera. Jag lever hellre med kärnkraft och löser problemen framåt än kör kolkraft som faktiskt är enda andra alternativet då vind och sol faktisk skapar mer problem och utsläpp an vad de löser.

    På grund av vind och sol har vi fått ökade utsläpp både under uppbyggnad/drift och när vi måste sätta in reservkraft.
    De orsakar problem med att svängmassa saknas då det behövs stora anläggningar för att hålla Hz stabil.

    Vi måste börja bygga ny kärnkraft senast igår.
  • HSOF
    brallison skrev 2019-09-03 13:41:50 följande:

    Jag "röstar" inte alls för brunkol (tror inte du riktigt menade kÅl ), den är hemsk på alla sätt och viss.

    Chernobyl orsakade enorma skador och även om inte alla inblandade/påverkade hade dött än, så har de verkligen betalat med sin hälsa för det. Och då pratar man om över en halv miljon människor bara i Sovjet Unionen!

    Nya generationen av kärnkraft som du så varmt pratar om, är inte här än - den är ju fortfarande i forskningsstadie, så vi kan inte anse att problemet är löst än. Och tills det är löst, kan det ta flera liv - man lär ju sig på sina misstag (rätt så sällan lär man sig på andras misstag, tyvärr). Så, NÄR och OM man löser alla dessa problem med kärnkraft - så, varsågod, kör på. Men vi är inte där än på långa vägar.


    Nä brunkål och olja är ju det vi vill ifrån, den är smutsig på många sätt även om den ligger bakom mänsklighetens stora utveckling de senaste 100 åren.

    Även om många människor har lidit pga chernobyl så är det ändå få som faktiskt dog direkt av katastrofen, bara runt 40 pers om jag minns rätt. Men självklart är det många som påverkats i Chernobyls närområde. Men i Fukushima har inte någon dött pga härdsmältan utan dem som dog, dog utav jordbävningen/tsunamin.

    Dagens nya reaktorer som redan bygga i exempelvis syd Korea är redan väldigt säkra och kan utnyttja kärnbränslet långt mycket mer än de kraftverk vi exempelvis har i Sverige.

    Faktum kvarstår, vad hade du tänkt använda istället om vi ska avveckla, kol och olja och samtidigt kärnkraften. Som sagt vind och sol enbart räcker inte på långa vägar. De står för knappt 1% av dagens energiförsörjning.
Svar på tråden Vad ställer du dig till kärnkraften