• Anonym

    Ok att exets nya sover tillsammans med vårt barn?

    Jag vet inte riktigt om jag överreagerar men exets nya sover tillsammans med mitt barn ibland(barnet är 4 år). Jag vet att deras förhållande har varit väldigt ostabilt då dom gjort slut och blivit tillsammans igen flera gånger och jag vet inte alls hur den nya personen är mot mitt barn. När jag fick reda på att dom sover ihop ibland så tyckte jag det lät lite konstigt men jag kanske överreagerar? Är det normalt? Dom har inte varit tillsammans så länge heller. Är min oro berättigad eller överdriven?

  • Svar på tråden Ok att exets nya sover tillsammans med vårt barn?
  • Anonym (Nä)

    Jag tycker att du ska lita på dig själv och att du inte överreagerar. Jag tycker inte att det passar sig att ett barn sover med en utomstående vuxen man knappt känner, inte oavsett faktiskt, absolut inte. Sedan tycker jag att ett barn kan sova med sina föräldrar/familj men inte mammas eller pappas partner. Jag hade utgått från att nya partnern säkert är snäll och helt normal men hade ändå bara inte tyckt att det passar sig. Man gör ju allt för sina barn och skulle ju aldrig förlåta sig själv OM denna vuxna visar sig vara en knäppis. Tycker din oro är fullt normal. Alla gör vi så klart som vi vill och det vi tror blir bäst för våra barn men jag hade INTE låtit mitt barn sova med annan vuxen. Nej Nej. Försök att undvika att det blir en stor grej, försök att på ett trevligt sätt säga att du känner dig inte bekväm med detta helt enkelt och det är inte för att du tror partnern är knäpp utan du tycker bara inte det känns passande, inte ens om det hade vart din nya partner. Jag Kan tycka att du inte skulle behöva förklara dig så mycket egentligen. Men ja man får ju också tänka på att andra kan ta illa vid sig eftersom alla tycker och tänker olika kring såna här saker. Vissa kanske tycker att det är helt okej osv

  • Kverulant67
    Anonym skrev 2019-10-03 20:12:55 följande:
    Ok, nej alltså jag har inte sagt något om det, alltså inte lagt mig i. 
    Haha varför skapar du en tråd då????
    Menar du att ditt ex ska leva som en munk resten av livet för att det ska var ok att vara förälder för ERAT barn????
  • Kverulant67
    Anonym (Angie) skrev 2019-10-05 00:30:30 följande:

    Jag tycker verkligen du ska ta din oro på allvar, allt för att skydda din dotter. Och försök lägg fram det så att det inte handlar om anklagelser till ditt ex pojkvän utan väck tanken om ditt ex skulle förlåta sig själv om det visade sig att nån utsatte er dotter för övergrepp och om det är värt att ta den risken genom.att låta henne sova själv med en man.

    Jag rekommenderar alla som inte förstår allvaret i detta att gå in och läsa på ex. På treskablinoll på Instagram som skapats av eleine eksvärd bla. där man får upp ögonen hur stort och allvarligt detta faktiskt är, att 3 barn i VARJE KLASS utsätt för något slags övergrepp av någon i deras närhet som familjemedlem, bonuspappor, manliga bekanta, farfar/morfar, tränare osv... jag blev mörkrädd när jag insåg att det händer överallt och hela tiden av män som betraktas som helt normala av omgivningen och samhället!! Det syns inte att man är pedofil och de söker sig ofta dit barn är...

    Så du gör så rätt i att vara uppmärksam, läst så många fruktansvärda berättelser från vuxna som återberättar hur vuxna förgrep sig på dem, att ingen såg eller hjälpte dem, att de inte blev trodda eller att de inte vågade berätta för någon...

    Ni som blundar är förövarnas största täckmantel till att de lyckas...igen vill väl misstro som partner, vän eller pappa direkt! Men hellre överbeskyddande och sätta gränser än att riskera att ett barn blir skadat och förstört för resten av livet. Tillsammans och med kunskap kan dessa mönster övervinnas.

    Jag hoppas ditt ex lyssnar på sig och tar dig på allvar. Be henne läsa på kring övergrepp på barn och hur man kan skydda dem om hon inte tror dig.

    Och bra att du uppmärksammar detta, så viktigt och bra. Sen vet jag för allt i hela världen att ditt ex pojkvän är en normalt funtad man som bara tar hand om din dotter på ett normalt sett men tills du vet så fortsätt tills du känner dig helt säker.

    treskablinoll.nu/om-treskablinoll/statistik/
    Hur mår du egentligen???
    Menar du att chansen till övergrepp skulle öka om pappan har sin ny tjej med???? I mina ögon vore chansen större att detta skedde utan en kvinna med i bilden!

    Antar att du har 0 koll på att även mödrar begår övergrepp...


  • Tomelilla15
    ivar37 skrev 2019-10-04 11:38:00 följande:

    Ibland undrar jag över detta forumet. Drar ni hem en man som ni inte litar på ihop med ert barn?

    Vet bara hur jag hade reagerat om en kvinna misstrott mig på detta vis. Litar du inte på mig så hejdå. Då har vi inget att bygga på.


    Fast ts har ju inte dragit hem någon. För ts är denna man vi pratar om främmande.
  • Tomelilla15
    Faile skrev 2019-10-04 22:44:03 följande:

    Alla förskolor. Vilken förskola sover man inte med barnen?


    På vår förskola ligger ingen i personalen bredvid barnen när de sover, inte på någon avdelning.
  • Anonym (Angie)

    [quote=79942494][quote-nick]Kverulant67 skrev 2019-10-05 02:53:50 följande:[/quote-nick]

    [/quote

    Du verkar varken ha kunskap eller läst tråden ordentligt. Det var en man som vi pratade om inget om pappans nya tjej. Och ja kvinnor begår övergrepp men i väldigt liten omfattning jämförelse med män. 97 procent av de som misstänks för sexualbrott är män (2018)15 procent av sexualbrotten sker i offrets eller gärningspersonens hem.

    Så sorgligt att du och många med dig tänker så, gissar att du är man eftersom du ska komma dragandes med att mödrar också begår övergrepp. Det är inte det diskussionen handlar om.utan om att skydda ett barn från risken att bli utsatt genom att inte sova själv med en ny vuxen som inte är barnets förälder.

  • Anonym (Angie)
    Anonym (x) skrev 2019-10-05 01:19:08 följande:

    Mina föräldrar skilde sig, och mamma träffade en ny man som hon dejtade ett tag. Jag var typ sju-åtta år tror jag, och hade hela mitt liv tassat in till mamma och pappa på nattkvisten. Så vaknade jag på natten och gick in till mamma och hennes kille. Då tog han på mig på ett sätt som inte var okej, även om det kanske inte var riktigt "illa". Det var liksom svårt att sätta fingret på vad som var fel - eller det var väl olämpligt i sig att han ens tog på mig egentligen.

    Jag berättade för mamma, men hon trodde inte på mig - sa att jag nog hade missförstått. Jag blev förvånad för jag visste ju att hon tyckte det var fel att göra som han gjort.

    Det tog slut mellan dem inte så långt efteråt. Hon träffade andra killar, men jag gick aldrig in till henne igen på natten, inte ens när hon sov ensam.

    Tror inte pappa skulle blivit så värst glad om han fått veta :/


    Så ledsen för din skull? ledsen för att din mamma inte trodde på dig och kastade ut honom med huvudet före???? din mamma svek ditt förtroende villet aldrig borde få hända hur jobbig sanningen än är att ta in. Du borde berätta för din pappa och prata med din mamma igen om du klarar det. För att sätta ord på det du tänker och undrar kring hur din mamma tänkte. Vi måste våga prata om det svåra för att inte acceptera att tystas ner. Kramar till dig.
  • pyssel
    Pope Joan II skrev 2019-10-05 13:31:53 följande:

    När det gäller pedofili är det inte så att det är tillfället som gör tjuven. 


    Det är sant. Men det finns tillfällen som kan påverka normaliseringen och lättare inlemma övergreppen i vardagliga rutiner. Då ökar också risken att barnet håller tyst. Särskilt när det upplever eller är osäker på om det skulle vara sanktionerat av den andra föräldern.
    Alla hästar hemma
  • Pope Joan II
    pyssel skrev 2019-10-05 13:42:58 följande:
    Det är sant. Men det finns tillfällen som kan påverka normaliseringen och lättare inlemma övergreppen i vardagliga rutiner. Då ökar också risken att barnet håller tyst. Särskilt när det upplever eller är osäker på om det skulle vara sanktionerat av den andra föräldern.
    Korrekt. Bra påpekande.
  • Anonym (A)
    pyssel skrev 2019-10-05 13:42:58 följande:
    Det är sant. Men det finns tillfällen som kan påverka normaliseringen och lättare inlemma övergreppen i vardagliga rutiner. Då ökar också risken att barnet håller tyst. Särskilt när det upplever eller är osäker på om det skulle vara sanktionerat av den andra föräldern.
    +1
  • Anonym (e)
    Pope Joan II skrev 2019-10-05 13:31:53 följande:

    När det gäller pedofili är det inte så att det är tillfället som gör tjuven. 


    Tjuven stjäl om den får tillfälle
    Men tillfället gör inte alla till tjuvar
    Jag stjäl inte grejer som ligger framme och det bara är att ta dem
  • Kverulant67
    Anonym (Angie) skrev 2019-10-05 13:26:31 följande:

    [quote=79942494][quote-nick]Kverulant67 skrev 2019-10-05 02:53:50 följande:[/quote-nick]

    [/quote

    Du verkar varken ha kunskap eller läst tråden ordentligt. Det var en man som vi pratade om inget om pappans nya tjej. Och ja kvinnor begår övergrepp men i väldigt liten omfattning jämförelse med män. 97 procent av de som misstänks för sexualbrott är män (2018)15 procent av sexualbrotten sker i offrets eller gärningspersonens hem.

    Så sorgligt att du och många med dig tänker så, gissar att du är man eftersom du ska komma dragandes med att mödrar också begår övergrepp. Det är inte det diskussionen handlar om.utan om att skydda ett barn från risken att bli utsatt genom att inte sova själv med en ny vuxen som inte är barnets förälder.


    Borde det inte då vara tryggare att pappan har en annan kvinna bredvid sej???
    Vissa damer här verkar helt hmm jag säger inte vad....
  • Anonym (Frånskild mamma)

    I början av mitt nuvarande förhållande sov min kille i samma säng som mitt barn, då 4 år. Hade varit ensam sedan barnet var under 1 år och barnet sov alltid i min säng. Ville dock inte "slänga ut" barnet på studs när min nya började övernatta hos oss så det hände sig att vi alla tre sov i samna säng. Redan när vi blev seriösa med varandra (innan barnet träffat min kille) började jag förbereda barnet för att sova i egen säng och sakta men säkert gick det bättre. Barnet hade inget emot att krypa upp bredvid oss i min säng om h.n vaknade på natten kunde h.n komma och sova med oss.

    Såg absolut inget fel i det och ser heller inget fel i att min killes barn (som är 3&4 år) ibland sover med oss när jag sover hos dem. Vill dock helst att barnen ligger på hans sida då och han i mitten, men ett av barnen sover hellre bredvid mig så jag låter denne göra det. Min kille är okej med det och även barnens mamma, som också har ny partner som sover i samma säng som barnen ibland om de vaknar och vill sova med sin mamma.

    Tycker inte att man ska lägga sig i hur barnen sover hos sin andra förälder. Jag vet inte hur mitt ex gjorde när han hade tjej, men det är upp till honom att avgöra om tjejen sover med barnen eller ej. Hade funnit det mer konstigt och undrat hur det står till med relationen om han skickat ut henne till soffan om barnet kommit in till dem på natten

    Detta gäller då mindre barn som kanske vaknar och kommer till förälderns säng under natten. Tycker inte man ska förbjuda barn att söka närhet och trygghet hos föräldern bara för att någon som barnen inte valt att ha i sitt liv sover i samma säng som föräldern.

Svar på tråden Ok att exets nya sover tillsammans med vårt barn?