• Esmes

40+ och gravid - här samlas vi :)

Najo skrev 2020-01-17 20:16:10 följande:

Har du fått göra UL? Du har också kommit en bra bit!

Har gjort ett UL. Det var strax efter jul när kliniken öppnade igen. Då var jag i 8+2. Allt såg bra ut då i alla fall :)
  • Esmes
    Sol2020 skrev 2020-01-17 20:15:14 följande:

Känner exakt samma sak, att oron över missfall är det som är mer fokus på nu än nästa steg, Men om jag kommer till 12 v så kan jag nog börja hoppas mer o tänka på nästa steg med prover mm. Hur känner ni inför Nipt test? Vet att många väljer bort kub nu & bara kör på nipt då det verkar stämma mer? Har själv ingen erfarenhet av nipt men tänker nog testa det denna ggn.

Har också förstått att fler gör nipt direkt i stället för kub. Men visst är det ganska dyrt om man går privat? Blir det dåligt resultat på kub så får man gå vidare med nipt ändå? Innan fostervattenprov?
  • Esmes
    Najo skrev 2020-01-22 11:23:06 följande:

Hej, fick 1:109 för downs och låg risk för resten. Så nu kommer jag oroa mig för NIPT resultatet. Det är mindre än 1% risk men hade varit skönt med bättrr odds. Hade ca 1:200 med min son för 5 pr sedan och han är frisk.

Mindre än 1 procent är ju egentligen en väldigt liten risk, men jag förstår verkligen din oro. Är själv orolig inför mitt KUB-test. Hoppas att svaret på NIPT kommer snart så att du får besked och inte behöver vara alltför orolig. Mest troligt så kommer det att gå bra!
  • Esmes
    Let it Rain skrev 2020-01-22 20:28:02 följande:

Har ju glömt att uppdatera här efter RUL, men allting såg fint ut och det blir troligtvis en lillebror.

Grattis! Så härligt!
  • Esmes
    Najo skrev 2020-01-22 20:38:00 följande:

Tack för dina peppande ord. Jag har varit väldigt gråtmild under dagen. Bebisen var så himla fin på ul och börjar redan känna en stark anknytning. Blir ledsen över att tänka att den inte skulle vara helt "frisk". Jag har svårt att tänka mig att jag skulle göra en abort och jag börjar undra om o varför jag ska göra detta nipt. Men jag har 2 friska barn och är ensamstående så det minsta är väl att iaf vara förberedd..

Jag försöker tänka positivt. Kub risken fick jag veta idag är 1/19 (i kubberäkningen) sett enskilt till min ålder (45) - dvs över 5%.. Då tänker jag att eftersom jag fick en total risk på 0.009% måste de andra delarna (nackspalt och blodprov) ha vägt upp rätt mkt...

Jag förstår dina tankar. Det är väldigt svårt att tänka sig att man skulle välja att göra en abort när man längtat så mycket. Och då är det lätt att undra varför man ens gör några tester. Men jag tror verkligen på att det som du säger är bra att i alla fall vara så förberedd som möjligt. I den mån det går. Hur som helst så kommer ditt barn att ha en mamma och två storasyskon som älskar det mest av allt på jorden, oavsett om något är annorlunda eller ej. Det är väl egentligen det som är det viktiga. Vardagen brukar lösa sig på något vis ändå. Men allra mest troligt så är ju bebisen frisk!

Jag har också tänkt på det där med att åldern gör ju risken så mycket högre, och att eftersom du då ändå fick ganska bra så bör ju det innebära att de andra delarna vägde upp ja. Det verkar rimligt.

Jag har fått tid på torsdag. Känner mig nervös och orolig men försöker tänka att man får ta allt steg för steg.
  • Esmes
    Snurranfian skrev 2020-01-22 20:43:45 följande:

Ja all denna oro man har. Här sitter jag o är rädd för druvbörd..kommer vara olika saker man.är rädd för hela tiden. :/ Jag läste nånstans idag att om man har högt hcg kan det höja riskerna på kub. Du kanske har högt sånt? Det har jag... vet inte varför ännu.

Jag visste inget om druvbörd, var tvungen att läsa på. Det låter ju fruktansvärt hemskt. Men det är ju väldigt ovanligt så risken att du skulle ha det är ju minimal. Jag är dock den första att förstå irrationell oro när det gäller graviditeten så jag tycker inte att du är det minsta konstig som funderar på det här. Visst finns det andra anledningar till ovanligt högt hcg? När ska du på ultraljud?
  • Esmes
    krammm skrev 2020-01-25 14:18:30 följande:

Vad är skillnaden mellan nipt & fostervattensprov ? 

NIPT är ett blodprov och ett fostervattenprov är ett fostervattenprov. Då går man in med en tunn nål och tar ut lite fostervatten. Det är därför det finns en liten risk för missfall vid fostervattenprov. NIPT är ju riskfritt eftersom det bara är ett vanligt blodprov från mamman.
  • Esmes
    Esmes skrev 2020-01-25 18:36:21 följande:

NIPT är ett blodprov och ett fostervattenprov är ett fostervattenprov. Då går man in med en tunn nål och tar ut lite fostervatten. Det är därför det finns en liten risk för missfall vid fostervattenprov. NIPT är ju riskfritt eftersom det bara är ett vanligt blodprov från mamman.

Men som jag förstått det så är NIPT ( som mäter fostrets dna) inte heller 100% utan om du får dåligt på NIPT så erbjuds du fostervattenprov för att det ger ett helt säkert svar. (Rätta mig gärna om jag har fel ni som är lite mer proffsiga på det här :)
  • Esmes

Hej,

Har gjort KUB och fick 1:30 för trisomi 21 och väldigt låg risk för de andra. Det var åldern och blodprovet som drog ner siffran för nackuppklarning visade 1,4 mm, vilket är helt normalt. Ska gå vidare med NIPT nu förstås men om det också blir dåligt så känns det svårt. Usch att det ska vara så oroligt det här. Bebisen var så söt och barnmorskan sa flera gånger att allt såg väldigt fint ut.

• Esmes
    Najo skrev 2020-01-30 16:12:43 följande:

Håller tummarna. Fick 1:109 på downs o väntar ff på resultat på NIPT (6 arbetsdagar nu). Jag hade 1/19 bara sett till min ålder (45). UL såg bra ut. Fick du dina värden på blodprov av papp-a resp frit beta hcg?

Fick inga exakta värden. Hon visade bara på skärmen och jag visste inte riktigt vad mer jag skulle titta efter. Har du koll på vad de värdena betyder? Vad är det egentligen de mäter och vad har det med sannolikheten för trisomi 21 att göra? Jag måste ju haft otroligt dåligt på just blodprovet eftersom det blev så dåligt resultat ändå? Jag är 41 så åldern enbart är ju något lägre risk än för dig som är 45.

Får göra NIPT först på onsdag så det blir en lång väntan.

Hoppas att du får ditt svar snart!!
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)