40+ och gravid - här samlas vi :)
Har du fått göra UL? Du har också kommit en bra bit!
Har du fått göra UL? Du har också kommit en bra bit!
Känner exakt samma sak, att oron över missfall är det som är mer fokus på nu än nästa steg, Men om jag kommer till 12 v så kan jag nog börja hoppas mer o tänka på nästa steg med prover mm. Hur känner ni inför Nipt test? Vet att många väljer bort kub nu & bara kör på nipt då det verkar stämma mer? Har själv ingen erfarenhet av nipt men tänker nog testa det denna ggn.
Hej, fick 1:109 för downs och låg risk för resten. Så nu kommer jag oroa mig för NIPT resultatet. Det är mindre än 1% risk men hade varit skönt med bättrr odds. Hade ca 1:200 med min son för 5 pr sedan och han är frisk.
Har ju glömt att uppdatera här efter RUL, men allting såg fint ut och det blir troligtvis en lillebror.
Tack för dina peppande ord. Jag har varit väldigt gråtmild under dagen. Bebisen var så himla fin på ul och börjar redan känna en stark anknytning. Blir ledsen över att tänka att den inte skulle vara helt "frisk". Jag har svårt att tänka mig att jag skulle göra en abort och jag börjar undra om o varför jag ska göra detta nipt. Men jag har 2 friska barn och är ensamstående så det minsta är väl att iaf vara förberedd..
Jag försöker tänka positivt. Kub risken fick jag veta idag är 1/19 (i kubberäkningen) sett enskilt till min ålder (45) - dvs över 5%.. Då tänker jag att eftersom jag fick en total risk på 0.009% måste de andra delarna (nackspalt och blodprov) ha vägt upp rätt mkt...
Ja all denna oro man har. Här sitter jag o är rädd för druvbörd..kommer vara olika saker man.är rädd för hela tiden. :/ Jag läste nånstans idag att om man har högt hcg kan det höja riskerna på kub. Du kanske har högt sånt? Det har jag... vet inte varför ännu.
Vad är skillnaden mellan nipt & fostervattensprov ?
NIPT är ett blodprov och ett fostervattenprov är ett fostervattenprov. Då går man in med en tunn nål och tar ut lite fostervatten. Det är därför det finns en liten risk för missfall vid fostervattenprov. NIPT är ju riskfritt eftersom det bara är ett vanligt blodprov från mamman.
Hej,
Har gjort KUB och fick 1:30 för trisomi 21 och väldigt låg risk för de andra. Det var åldern och blodprovet som drog ner siffran för nackuppklarning visade 1,4 mm, vilket är helt normalt. Ska gå vidare med NIPT nu förstås men om det också blir dåligt så känns det svårt. Usch att det ska vara så oroligt det här. Bebisen var så söt och barnmorskan sa flera gånger att allt såg väldigt fint ut.
Håller tummarna. Fick 1:109 på downs o väntar ff på resultat på NIPT (6 arbetsdagar nu). Jag hade 1/19 bara sett till min ålder (45). UL såg bra ut. Fick du dina värden på blodprov av papp-a resp frit beta hcg?