• Esmes

40+ och gravid - här samlas vi :)

Någon mer som har mycket smärtsamma sammandragningar och förvärkar? Är i v 27 och har haft problem i några veckor nu. Har varit inne på förlossningen för koll och det finns ingen påverkan på livmodertappen som det är nu i alla fall. Är delvis sjukskriven i en månad.

• Esmes
    krammm skrev 2020-05-12 09:04:27 följande:

Ja jag har säkert 20-30 sd per dag. Men ingen påverkan på tappen. är i vecka 25 och väntar 5:e barnet. 

Får du även förvärkar som gör riktigt ont? För mig känns de som extrem mensvärk. Hade du mycket sd även med de andra barnen? Det här är mitt första så jag har ingen erfarenhet och oroar mig såklart att bebisen ska komma för tidigt.
  • Esmes
    Najo skrev 2020-05-12 15:04:04 följande:

Jag hade som ihållande sammandragningar för några v sedan som höll i sig så d kändes som träningsvörk men BM sa att det är lugnt bara livmoder som tränar inför vad som komma skall. Men man kanske ska sänka tempot lite om det går. Vad som gäller kring förvärkar vet jag inte då jag inte haft det vad jag vet. Jag är i v 29 nu och har inte haft sd på 1-2 v så det kan säkert lugna ner sig för dig:)

När jag har mina mer vanliga sammandragningar så känns de nog ungefär så som du beskriver. Den här andra smärtan (förvärkarna förmodar jag) var däremot så smärtsamma att jag inte visste var jag skulle ta vägen, aldrig haft så ont förut. Väldigt skönt att få veta att livmodertappen var opåverkad och att bebisen mådde bra. Det gav med sig efter något dygn men läkaren sa att jag måste vila och undvika lyft, trappor och stress.

Hoppas att det stämmer med så som det varit för dig, att det lugnar ner sig om en vecka eller två. Hur går det för dig annars? Skönt att ha passerat den andra trimestern kan jag tänka mig? :)
  • Esmes

[quote=80397726][quote-nick]Najo skrev 2020-05-12 19:35:03 följande:[/quote-nick]Det går bra, har varit matt v25-27 trvis pga lågt blodtryck vilket jag ff har men bu är jag spm vanligt. Glömmer lätt bort att jag har en gravidkula förutom när jag ska resa mig upp:) var på koll hos BM i går. Magen hade växt till 26 cm (23 cm 4 v innan). Min viktuppgång har börjat plana ut, äter mer som vanligt nu. Hoppas att det lugnar ner sig lite för dig med sd och förvärkarna framförallt! Mår du brai övrigt? Var detta ditt första?

Skönt att du blivit bättre från mattheten. Det påverkar ju vardagen så mycket att inte riktigt orka. Mitt järnvärde är något lågt och jag känner mig lite tröttare pga det.

Min mage var 27 cm för en vecka sedan. Normalt enligt bm men jag tycker att den ser ganska stor ut :) Har gått upp ganska mycket men jag tycker också att det verkar plana ut lite nu.

Jag mår bra i övrigt. Har en del halsbränna men det är absolut hanterbart. Foglossning har jag ju haft sedan ganska tidigt men nu vet jag ungefär hur mycket jag kan anstränga mig innan det blir värre (nu knappt något men det är ju pga sd och förvärkar).

Det är mitt första barn så allt är nytt och inget är som jag trodde förstås. Skönt att kunna prata med er som är lite mer erfarna :) Visst är detta ditt tredje?

• Esmes
    Najo skrev 2020-05-14 21:13:24 följande:

Mitt tredje men första gången jag skaffar barm själv:)

Jag förstår, skulle du i framtiden bli gravid igen har du ngt att jmf med. Jag kan inte påstå att åldern verkar påverka graviditeten. Jag är 45 nu men har inga krämpor, inte heller med de tidigare graviditeterna. Ja förutom lite trötthet periodvis. Var nog ändå tröttare när jag var gravid med min 4åring, då hade jag låga järndepåer vilket jag inte har nu. Viktuppgången är ungefär densamma, kanske ngt kilo mer denna gång. Alla har nog sina graviditeter helt enkelt, lika vanligt med foglossning som inte. Har för mig att det är typ 8 dagar mellan oss.. jag har BF 2 AUG. Vilket datum har du?

Ja det är nog som du säger väldigt olika. Det är jobbigare än jag trodde men jag är så oändligt tacksam över att det funkade till slut att jag ändå känner att det är helt okej :)

Jag har BF 10e så det stämmer att det är 8 dagar mellan oss.
  • Esmes
    Vicky80 skrev 2020-05-15 17:07:57 följande:

Hej. Du och jag och Esmes har BF nästan samtidigt... 11 augusti är jag beräknad. Tar järntabletter varje dag förebyggande och just nu har jag gått upp 12 kilo, hungrig på det mesta sen illamående plötsligt från ingenstans och halsbränna men ingen foglossning än iallafall..mitt första barn så jag har ingen tidigare erfarenhet av graviditeter men förstår att det kan se väldigt olika ut.

Jag har också gått upp 12 kg just nu. Är smal i grunden så än så länge är det helt okej men hoppas att inte gå upp alltför mycket. Ökade mycket i början men nu har det planat ut lite den senaste tiden.
  • Esmes
    NiMi12 skrev 2020-06-11 12:45:20 följande:

Missfall bekräftat i vecka 7+3.

Så tråkigt då vi verkligen såg fram emot att få en liten bebis i januari. Men risken för missfall är ganska stor när man är 41, så visste att risken fanns.

Beklagar verkligen. Hoppas att ni orkar ta nya tag och att det funkar bättre nästa gång.
  • Esmes
    velig13 skrev 2020-06-11 17:59:54 följande:

Någon här som gjort en flödesmätning? Jag har hört att moderkakan är sämre som äldre och att en del gör det. Känner mig ibland orolig pga åldern (41 och är i v 30).

Jag gjorde det för att jag ändå var på ultraljud pga mycket förvärkar. Har inget mer ultraljud inplanerat. Är i v 32 nu.

Hoppas att du får göra en koll så att du kan släppa den oron. Man oroar sig ju så lätt för allt i dessa veckor tycker jag.
  • Esmes
    Vicky80 skrev 2020-06-24 07:04:30 följande:

Hej. Hoppas allt löser sig för er med bebisarna och att ni får fina resultat och svar på olika undersökningar ni gör och kan njuta av sommaren även om oro finns.

Själv är jag i v33+0 idag och har fått en extra tid hos bm idag om blodtrycket pga att jag fick mycket ont i huvudet igår och mådde illa hela dagen. Tog en Alvedon och det kanske blev pyttelite bättre men har vaknat nu och är trött och tung i huvudet igen, annars skulle jag ringa till förlossningen.

Vill inte vara i solen och den värsta värmen. Måste se till att dricka mer vätska.

Får se vad dom säger när jag kommer dit, bebis har börjat fixera sig och ligger nu diagonalt. Känns som elstötar ibland och ordentliga boxningsslag ibland.

Är orolig hela tiden för allting och för förlossningen som är min stora utmaning.

Vi kämpar verkligen och genomlider olika saker vi kvinnor

Hoppas att det går bra för dig hos bm i dag! Det kan ju vara värmen som ger dig huvudvärk och illamående. Jag kan knappt vara i solen alls nu, solhatt funkar en liten stund men mest är det skuggan som gäller. Älskar värme i vanliga fall.
  • Esmes
    RiaraMaria skrev 2020-06-25 10:58:55 följande:

Vi avvaktar. Sammandragningarna försvann. Det kan va kärl i moderkakan som är lättblödande. Fostret hickar o lever. Nästa koll rutinul 3/7 om jag ej får infektion eller nåt annat. Han är hoppfull ändå då tappen är lång o stängd

Åh så bra! Då finns det ju fortfarande en god chans att det faktiskt går vägen! Hur såg det ut med fostervattnet nu? Håller tummarna!
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)