• Esmes

40+ och gravid - här samlas vi :)

Najo skrev 2020-01-30 18:55:19 följande:

Höga värden på beta hcg i kombination med låga på papp-a ökar risken för downs. För trisomi 13 resp 18 ska tydligen båda vara låga. Jag har analyserat mig till döds sista veckan. Jag bad om proverna även när jag var gravid med min son (gjorde då kub när jag var 39 den ggn). Fick då 1:189 för downs (gick inte vidare med ytterligare tester och han kom ut frisk). Denna gång hade jag högt på beta hcg (och normalt på papp-a tror jag) och förra gången hade jag lågt papp-a (och normalt beta-hcg). Så helt omvänt mao. Jag försöker tänka positivt men självklart kommer detta hänga över en tills man vet.

Båda är proteiner, papp-a har med moderkakan att göra och beta hcg är en del av HCG (finns en alfta och en beta kedja) men mer än så vet jag inte.

Intressant. Bra förklarat! Jag tycker att det hela är väldigt svårbegripligt när jag har försökt googla på det. Så märkligt att du hade helt tvärtom den här gången. Hur är det egentligen med ivf-medicinens påverkan på proverna? Till mig sa barnmorskan att de räknar in det i bedömningen då det kan påverka, men de vet ju inte vilken dos just jag fått.

En annan sak jag funderar på är de andra mått som kan indikera downs. Har läst att de ibland tittar på näsben och lårben. Sa de något till dig om det? Barnmorskan som gjorde ultraljudet sa att lårbenet såg helt normalt ut men att det egentligen var för tidigt att mäta. Hon sa inget om näsbenet.
  • Esmes
    Najo skrev 2020-01-31 14:31:06 följande:

Jag fick precis svaret från NIPT och fosterprovet var normalt! Vilken skön känsla!

Och det blir em TJEJ till (har en dotter på 11 och son på 4.5). Min dotter blev glad över en tjej till men jag är mest glad över att att provet var positivt!

Men så härligt! Vilken lättnad!
  • Esmes
    Snurranfian skrev 2020-02-03 15:23:03 följande:

Vul äntligen idag..efter 10 jobbiga dagar! Och vi fick se ett hjärta picka!! Obeskrivlig lycka!!!!!!!!

Härligt! En fantastisk känsla!
  • Esmes
    Najo skrev 2020-02-06 12:57:20 följande:

Tack för svar! Fick komma över till BM kort nu vid lunch och kolla hjärtljud med doppler så nu är jag lite lugnare.

Så skönt att du fick kolla! Jag börjar också känna Av graviditeten lite mindre, framförallt är jag inte lika vansinnigt trött som jag varit. Längtar också efter att få känna rörelser.
  • Esmes

Hej!

Hur går det för er alla? Visst är första bebisen ut här i tråden på gång någon gång i slutet februari?

Själv väntar jag fortfarande på NIPT-svaret. En lång väntan! Det bör förhoppningsvis komma vilken dag som helst nu.

• Esmes
    Najo skrev 2020-02-17 18:10:53 följande:

Håller tummarna för ett fint resultat? Hur gör du med könet, ta reda på eller inte trycka på knappen?:)

Ja du vet ju redan hur långa de här dagarna känns :)

Jag skulle gärna veta kön men vet inte om jag får det. Tror att jag får svaret i brevlådan. De frågade inte om vi ville veta kön. Tänkte inte på det då utan tog för givet att det ingick, men efter att ha läst runt lite så verkar det inte vara så.
  • Esmes
    Najo skrev 2020-02-17 19:10:39 följande:

Var skickades ditt prov? På karolinska loggar man bara in med bankid (karolinska/foster). Hur många arbetsdagar är det sedamän blodprovet togs?

Ja det verkar mycket smidigare. Mitt görs på Sahlgrenska i Göteborg. I morgon är det 10 arbetsdagar sedan. De sa att det kunde dröja ca 14 dagar.
  • Esmes
    SweetCA skrev 2020-02-18 07:02:58 följande:

ååå vad frustrerande att vänta! hoppas det går bra och att det kommer idag!!!

Tack :) Ja jag hoppas att det kommit i dag när jag kommer hem från jobbet.
  • Esmes
    Littlestar78 skrev 2020-02-18 14:21:12 följande:

Jag har BF nu på fredag den 21a men gissar på att jag går över som sist... Dock har jag mycket förvärkar nu så håller tummarna varje dag det ska dra igång ????

Så spännande! Hoppas att det är på gång nu då :)
  • Esmes
    Let it Rain skrev 2020-02-18 09:53:12 följande:

Om ni vill veta kön kan du ringa numret som står i brevet. Jag gjorde så när jag var med i en NIPT-studie där med mellanbarnet och fick då reda på kön.

Tack för tips! Har fortfarande inte fått brevet men jag hoppas att det i alla fall blir den här veckan.
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)