40+ och gravid - här samlas vi :)
Höga värden på beta hcg i kombination med låga på papp-a ökar risken för downs. För trisomi 13 resp 18 ska tydligen båda vara låga. Jag har analyserat mig till döds sista veckan. Jag bad om proverna även när jag var gravid med min son (gjorde då kub när jag var 39 den ggn). Fick då 1:189 för downs (gick inte vidare med ytterligare tester och han kom ut frisk). Denna gång hade jag högt på beta hcg (och normalt på papp-a tror jag) och förra gången hade jag lågt papp-a (och normalt beta-hcg). Så helt omvänt mao. Jag försöker tänka positivt men självklart kommer detta hänga över en tills man vet.
Båda är proteiner, papp-a har med moderkakan att göra och beta hcg är en del av HCG (finns en alfta och en beta kedja) men mer än så vet jag inte.
En annan sak jag funderar på är de andra mått som kan indikera downs. Har läst att de ibland tittar på näsben och lårben. Sa de något till dig om det? Barnmorskan som gjorde ultraljudet sa att lårbenet såg helt normalt ut men att det egentligen var för tidigt att mäta. Hon sa inget om näsbenet.