• Esmes

40+ och gravid - här samlas vi :)

Vicky80 skrev 2020-06-24 22:59:30 följande:

Tack, det gick bra hos bm och

Blodtrycket var bra idag. Tyvärr har dom gjort en del fel där med mig som gäller blodtrycket och trombylen som jag nu inte kommer börja med. Hade en annan bm idag då min ordinarie är på semester, hon kände på magen och sa att nu är bebis huvud rakt neråt. Värmen och den kvava luften gör mig riktigt dålig, bara skugga eller inomhus kan jag vara i. Jag tror också det var värmen igår och mycket stress som gav mig huvudvärk .

Så bra! Kanske skönt att du slipper ta trombylen med? När det ändå inte finns någon riktig anledning till att just du skulle behöva den.
  • Esmes
    Najo skrev 2020-06-26 21:06:18 följande:

Hej alla, är i v 34+4 idag.. varit skonad från gravidkrämpor förutom lite andnöd till och från och lågt blodtryck med matthet oftast på FM, som en effekt av det.

Läg i sängen med sonen och åt en morot i går kväll. När han somnat fick jag halsbränna men sedan när jag ställde mig upp så kommer det mängder med magsaft i flera omgångar. Sjukt ont i halsen då det var så surt. Höll på ett tag och ringde till slut 1177 vid midnatt och de säger att det troligtvis är bebisen som trycker mor magmunnen (reflux el dyl heter det). Hoppas det är övergående men det har kommit tillbaka lite nu ikväll. Då har jag inte ätit samma mängder jag brukar, får liksom inte i mig lika mkt plötsligt. Det är obehagligt för det är inga kräkreflexer som utlöses det bara kommer upp och smakar fruktansvärt starkt. HOppas jag slipper dras med detta 5 veckor till innan det är dags!

Hej! Har också så till och från. För mig har jag märkt att det hjälper att äta fler och ganska mycket mindre måltider. Fet eller kryddig mat verkar förvärra också.

Tycker att det börjar bli lite bättre nu, kanske för att bebisen flyttat nedåt?

Det har dock varit galet jobbigt ibland! Det kommer liksom upp hela tiden och har behövt sova med högt under huvudet för att överhuvudtaget kunna somna. Hoppas att det bättrar sig för dig snart!
  • Esmes
    Amwildas skrev 2020-06-29 10:54:28 följande:

Legat inne sen igår kl 11 då vattnet gick och började blöda . Efter 12 timmar på förlossningen utan action så åkte vi upp på bb för att *sova. Nu väntar vi på att bli hämtade tebax till förlossningen för en igångsättning . Nervös nu . V 39 , 38+0 idag .

Varmt lycka till!
  • Esmes
    Najo skrev 2020-07-08 18:54:03 följande:

Hej! Idag var jag på min numera varannanveckaskontroll, V 36+2, och denna gång var lilltjejen längre ner med huvudet, fixerad. Detta har jag också känt av sista veckan då det börjat trycka och ila nedåt. Dags att börja förbereda sig på att saker kan hända snart. Beräknad till 2 aug, men mitt andra barn (det senaste) kom 12 dgr innan beräknat.

Spännande! Jag har också varit hos bm och fått veta att bebisen är fixerad nu. Känns skönt! Har du förvärkar eller andra känningar?
  • Esmes
    Najo skrev 2020-07-08 20:35:46 följande:

Spännande ji är ju hyfsat nära i tid! Magen är hårdare oftare. T ex stenhård när jag stiger upp på morgonen. Mkt oftare sista veckan samtidigt som jag känt att hon börjat fixera sig. Osäker på om det delvis är förvärkar eller ej, gissar på kraftigare sammandragningar. Annars har jag i vanlig ordning (alla graviditeter samma) ofta andnöd kvällstid vilket har att göra med jur mkt matvdet finns i systemet. Trångt... har du känningar såaom förvärkar etc?

Ja du är en dryg vecka före mig :)

Jag har också allt oftare kraftiga sammandragningar som ibland gör ont. Känner också igen känslan av att det känns trångt. Svårt att äta särskilt stora portioner nu för tiden!
  • Esmes
    Najo skrev 2020-07-11 21:09:51 följande:

Jag hade sammandragningar i natt och har haft det några ggr sista veckan, känns ovant att ha det i liggläge när man är van att livmodern brukar vara mjuk. Har du också det? Håller f ö på att bli tokig på kisseriet. Det kommer jag INTE att sakna! Var ute 2h med min 5åring på FM och allt kretsar kring var jag ska kunna sätta mig ner (så fort jag kissat blir jag kissnödig i igen inom 10.min)..det gör mig nästan aggressiv i kombination med att humöret blivit sämre sista veckan ofta ihop med trötthet, inte superkul när man har såna dagar. Känns som att det händer saker i kroppen iaf vilket skulle kunna vara ett tecken på att den förbereder sig för utdrivandet:)

Ja jag har också sammandragningar även på nätterna nu. I natt gjorde de även lite ont. Som svag mensvärk.

Håller med om att det blir väldigt mycket fokus på var det finns möjlighet att kissa så snart man är ute någonstans. Det är absolut en källa till irritation och jag tycker att känslorna verkligen varit helt upp och ner nu senaste veckan. Jag gråter jättelätt och sen får jag dåligt samvete för att bebisen kanske känner det och då blir jag såklart ännu mer ledsen. Och så plötsligt går det över och allt känns helt okej :)

Även om jag tycker att det känns långt kvar så närmar det sig ju faktiskt nu. Om din äldsta kom några veckor för tidigt så förstår jag verkligen att du känner att det kan hända när som helst nu. Så spännande!
  • Esmes
    Amwildas skrev 2020-07-12 15:12:37 följande:

Ja hjälp det eviga kissandet saknar jag inte . Då när värmeböljan va ville man ju åka till ställen och gick endast att åka dit man visste att det fanns en någorlunda fräsch toa med. Sammandragningarna ska vi inte tala om . De va många o täta sista två v . Hoppas ni får era bebisar snart och får tebax era kroppar någotsånär . Imorgon blir Minelle 2 veckor . Himmel tiden gasar verkligen så fort de tittar ut .

Redan två veckor :) Så härligt! Ja oj vad man längtar nu!
  • Esmes
    Snurranfian skrev 2020-07-13 15:34:20 följande:

Vecka 31 här och har massor av sammandragningar/förvärkar. Hållt på sen v.28. Kollat upp dem på förlossningen och tappen är inte påverkad och bebis mår bra! Tack och lov! Sjukt drygt dock. Får stenhård mage om jag reser mig/sätter mig ner/böjer mig/vänder mig i sängen... ja av ALLT!! Så många veckor kvar med detta! suck!! Sover så sjukt dåligt.... har semester just nu men från nästa vecka är det jobb och det i 5 v framöver. Hur ska det gå?

Kan du inte bli sjukskriven åtminstone delvis? Jag blev det när jag liksom du haft förvärkar från ungefär samma tid. Min tapp var inte heller påverkad.

Det är ju fruktansvärt tungt eftersom man absolut inte klarar av sitt jobb som vanligt och att man verkligen behöver vila när de kommer så frekvent.
  • Esmes
    Snurranfian skrev 2020-07-13 20:38:50 följande:

Jaa jag får se hur det går nu i veckan när jag är ledig..Nästa vecka jobbar jag hemifrån (kontorsarbete) ..men veckan efter det ska jag in på kontoret. Blir sjukt tufft om man inte sover. Ska på TUL om knappt 2 v.... undra om de kan sjukskriva då eller hur man gör? Min BM är på semester.

Har du fått nåt svar på varför du har så mkt sammandragningar? Jag tycker det är läskigt..att inte veta varför. :(

Prata med dem när du gör ditt TUL och säg att du har så mycket besvär att det är svårt att klara av jobbet. Om de inte kan sjukskriva dig så finns det någon läkare där som kan.

Nej de var inte säkra, det kan vara bebisen som sparkar så att livmodern blir retad på något vis. Men det är nog bara så för vissa. Så länge det inte finns någon påverkan så är det ju ingen fara. Min läkare sa att det är lite vanligare att bebisen kommer något tidigare om man har mycket förvärkar, men det behöver inte alls vara så.
  • Esmes

Hej! Hur går det för er andra som börjar närma er bf? Går själv in i v 38 och har de senaste dagarna känt mig lite tröttare och lite mer värkande sammandragningar. Tycker även att det är en tydligare tyngd nedåt. Bebisen har varit fixerad ett par veckor nu.

• Esmes
    Najo skrev 2020-07-21 18:38:17 följande:

Hej,

Var på kontroll idag 38+1 och allt såg bra ut. Magen mätte till 35 cm. Min äldsta kom på BF och min yngre kom 12 dgr före BF. I dag är det 12 dgr kvar till mitt tredje barn är beräknat. Jag frågade i dag om ev igångsättning om det går över beräknat och att jag är 45. Trodde man max får få över 1 v r man är över 40 men nu fick jag veta att denna regel endaat gäller förstföderskor... (bor i sthlm). BM skulle iaf skriva en remiss till förlossningen på DS om att jag max vill gå över en vecka. I praktiken blir det 8 dagar till V 41+0, BF är ju 39+6. Jag hoppas iaf att jag slipper gå över tiden, det skulle i sånt fall bli första gången. I övrigt såg allt fint ut på dagens kontroll. Nästa kontroll är 4 aug, 2 dagar efter BF. Men hoppas lilltjejen är ute då!

Så skönt att allt såg bra ut i dag! Jag trodde också att den regeln gällde alla över 40, inte enbart förstföderskor.

Det är väl kanske inte så troligt att du går över tiden nu när du inte gjort det med de andra två, men bra att bm skrev remiss.

Jag känner mig själv väldigt orolig att gå över tiden. Det här med att moderkakan försämras mot slutet och att bebisen i så fall inte skulle få nog med näring skrämmer mig. Vi får hoppas på att de vill ut snart våra små tjejer!
  • Esmes
    Najo skrev 2020-08-02 04:49:43 följande:

Vartnet gick nu i natt prick kl 03 (på BF-datumet). Nu väntar jag på att värkarna ska starta.

Så spännande! Stort lycka till nu!!
  • Esmes
    Najo skrev 2020-08-03 12:59:57 följande:

I morse kl 0713 föddes min tjej. Vattnet gick på BF och hon föddes dagen efter.3560 gram och 52 cm.

Åh grattis!! Så fantastiskt! Så himla kul att ha följt dig ända sedan plusset i vår ivf-tråd och fram till att bebisen äntligen kommit! Ser fram emot att själv snart vara där.

Ha det så mysigt nu med den lilla nya och de säkert mycket stolta storasyskonen :)
  • Esmes
    sommar 77 skrev 2020-08-18 15:49:44 följande:

Hej alla!

Tisdag 11/8 föddes min lilla dotter Isolde genom planerat kejsarsnitt. Allt gick superbra!

Grattis!! Så härligt att allt gick bra! :)

Här är det övertid och långsam väntan. Hoppas på att det ska komma i gång spontant.
  • Esmes
    Najo skrev 2020-08-18 21:32:14 följande:

Var du beräknad 10 aug? Blir du igångsatt 2v över tiden el tidigare?

Hej! Japp det var den 10 aug jag hade bf. Har en remiss för igångsättning tidigare men hoppas verkligen att det sätter i gång av sig själv. Har inte fått något datum för igångsättning ännu men det blir nog i slutet av veckan i så fall.

Hur går det för dig i nya bebislivet? :)
  • Esmes

Hej! Nu har äntligen även min lilla flicka kommit!

Lycka till med era små ni som fått och heja er som fortfarande väntar!

• Esmes
    velig13 skrev 2020-08-22 10:39:03 följande:

Så söta och fina bebisar! Stort grattis till er alla!

Även jag har fått min lilla groda!

Stort lycka till alla!

Grattis! :)
  • Esmes
    Najo skrev 2020-08-21 12:48:21 följande:

Hej! Fick en flicka 2 sept.

Så otroligt söt hon är!!
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)