Najo skrev 2020-07-21 18:38:17 följande:
Hej,
Var på kontroll idag 38+1 och allt såg bra ut. Magen mätte till 35 cm. Min äldsta kom på BF och min yngre kom 12 dgr före BF. I dag är det 12 dgr kvar till mitt tredje barn är beräknat. Jag frågade i dag om ev igångsättning om det går över beräknat och att jag är 45. Trodde man max får få över 1 v r man är över 40 men nu fick jag veta att denna regel endaat gäller förstföderskor... (bor i sthlm). BM skulle iaf skriva en remiss till förlossningen på DS om att jag max vill gå över en vecka. I praktiken blir det 8 dagar till V 41+0, BF är ju 39+6. Jag hoppas iaf att jag slipper gå över tiden, det skulle i sånt fall bli första gången. I övrigt såg allt fint ut på dagens kontroll. Nästa kontroll är 4 aug, 2 dagar efter BF. Men hoppas lilltjejen är ute då!
Så skönt att allt såg bra ut i dag! Jag trodde också att den regeln gällde alla över 40, inte enbart förstföderskor.
Det är väl kanske inte så troligt att du går över tiden nu när du inte gjort det med de andra två, men bra att bm skrev remiss.
Jag känner mig själv väldigt orolig att gå över tiden. Det här med att moderkakan försämras mot slutet och att bebisen i så fall inte skulle få nog med näring skrämmer mig. Vi får hoppas på att de vill ut snart våra små tjejer!