Jag tänker, att eftersom ni ska ha barn tillsammans, så finns det all anledning att försöka reda upp det här. För barnets skull. Och även om ni inte ska leva tillsammans som ett par, så måste ni ju ha en fungerande föräldrarelation i 18-20 år - och på ett sätt resten av livet. Barnet är prio ett, tänker jag.
Om din tjej eller extjej ska förlåta dig för det här, så tror jag att du måste bestämma dig för att ändra ditt liv helt och hållet. Alltså sluta gå ut på krogen, sluta dricka alkohol. I alla fall något år, helt och hållet, för att komma ur de här dåliga vanorna. Ta ett "vitt år", lova dig själv och henne det. Bryt med eventuella polare som försöker dra med dig ut ändå. Ditt barn och förhållandet till dess mamma är mycket viktigare i den fasen som du kommer in i nu om ett par månader, när barnet föds.
Jag har själv inte upplevt precis det här, men jag tror att jag skulle kunna förlåta det. Om det bara vara en fyllegrej som sagt, med en tjej som mannen inte kände sedan innan och aldrig kommer att träffa igen, och mannen inte fått ha sex på länge.
Det som ALDRIG skulle gå att förlåta, är om mannen haft en långvarig älskarinna, och under tiden ljugit för mig om övertidsjobb, tjänsteresor och påhälsningar hos släktingar - när han i själva verket varit med henne. För det värsta skulle inte vara själva sexet, utan sveket, lögnerna och tanken på att han sagt till henne också att han älskar henne, att de pratat förtroligt, kanske smitt planer om en gemensam framtid o.s.v.. Sex är inte så viktigt egentligen - men andra kvinnor kan förstås känna olika när det gäller det.