• Anonym (X)

    Utöka Samtyckeslagen

    "Jag tycker att vi skall infoga en samtyckeslagstiftning där kvinnan måste bevisa samtycke till barnet. Lyckas hon inte med det så skall mannen inte ha någon försörjningsskyldighet eller underhålls ansvar alls. Mannen skall vara helt ansvars befriad sådant fall.
     
    Det är allt för många män som blivit pappa mot sin vilja och det är dags att vi får kontroll på detta."

  • Svar på tråden Utöka Samtyckeslagen
  • MrFlex

    Jag tycker att nuvarande lagstiftning är lite för ojämställd. Har dock inget riktigt bra förslag till förbättring. Nedanstående exempel är från vänner i mitt liv och pekar ut problem som jag tycker är direkt orättvisa och felaktiga.

    1. Kille och tjej träffas på korgen och börjar dejta. Tjejen påtalar att hon äter piller och de har oskyddad sex vid ett antal tillfällen efter en tids dejtande. Det blir ingen relation utan de slutar dejta efter någon/några månader. En tid senare hör tjejen av sig och meddelar att hon är gravid och tänker behålla barnet. Tjejen är inte intresserad av en relation med barnets far. Både tjejens och killen föräldrar försöker övertala tjejen om att ett barn i dessa unga år och under dessa omständigheter är en dålig ide men tjejen har bestämt sig för att fullfölja. Killen är helt juridiskt hjälplös i detta fallet och blir ensamstående pappa helt mot sin vilja.En teori som inte går att bevisas är att kvinnan inte åt några p-piller utan medvetet planerade graviditeten.

    2. Kille och tjej är i en längre samborelation. De är unga (21-22år) och tjejen vill ha barn. Killen tycker de är för unga och vill vänta tills de är mer redo med utbildning och arbete. Kvinnan slutar äta sina p-piller utan att meddela detta till sin kille och blir gravid.

    Att vara förälder är betydligt större än DNA. Det är en roll och ett åtagande som måste bygga på vilja och kärlek. Detta kan inte påtvingas genom lagstiftning. Allt som kan påtvingas är försörjningsstöd. Just detta tycker jag är konstigt. Det borde finnas omständigheter där män, via domstol, faktiskt kan friskrivas juridiskt föräldraskap trots att barnet har 50% av deras DNA. Om en kvinna till 100% kan besluta om ett barns vara eller icke vara så borde hon också kunna (juridiskt) bli 100% förälder och inte bara 50%.

    Det blir dock betydligt svårare i de fallen kvinnan vill göra abort men mannen vill behålla. Här går det nog inte att göra annat än att låta kvinnan ha 100% av beslutsrätten. Alternativet är att förbjuda abort men det vore ju helt galet.

    Jag tror inte ett dugg på att bandet till våra barn ligger i DNA utan i våra känslor. Därför spelar det mindre roll just vems ägg eller spermier det gäller, vilket också visas vid adoption eller i relationer där det finns barn sedan tidigare. Lagstiftningen fokuserar ju enbart på det fysiska.

  • Bjoer
    Anonym (X) skrev 2019-10-23 11:03:19 följande:
    Jag tänkte, potientiellt ansvar. Aborteras fostret försvinner potentialen 
    Precis, och då finns det inte längre något ansvar att ta. Så reglerna kring ansvarstagande är samma för båda idag. Ingen kan avsäga sig ansvaret.
  • Bjoer
    Xzx skrev 2019-10-23 00:32:06 följande:
    Där håller jag inte med dig. Vill mamman ta hand om barnet får hon göra det. Vill hon inte ta hand om det slipper hon. Exakt samma, menar jag, ska gälla för pappan. Även om han, med nödvändighet, inte kan ha veto ang om barnet ska komma till eller ej.
    Men nog måste du inse att, på grund av biologiska förutsättningar, en graviditet inte är samma för en man och en kvinna? Visst är det väl rimligt isf. att lagen avspeglar förutsättningarna så bra som möjligt?

    Mannens möjlighet att påverka är fram tills befruktning, för det är där han är delaktig till producerandet av barnet.
    Kvinnans möjlighet att påverka är fram till ett bestämt datum (just nu v.18), för där är hon fortfarande delaktig i producerandet av barnet.
    Efter det tar barnets rättigheter vid (som nu anses vara en individ) och varken mannen eller kvinnan kan avsäga sig något ansvar. Utom vid gemensamt beslut till adoption.

    Lagarna är baserade på förutsättningar som verkligheten sätter. Ska vi ignorera verkligheten för att hålla någons slags princip?
  • Samtalshoran
    Anonym (Ja) skrev 2019-10-23 10:24:30 följande:

    Du tycker att underhållet är en baggis, en småslant som inte spelar så stor roll. Men vet du, det är inte så för alla. Surprise!

    1500 i månaden är inte en futtig peng för en vanlig knegare, alla är inte högutbildade akademiker förstår du.

    1500 i månaden kan vara skillnaden mellan t ex trångboddhet kontra ett vettigt hem. Eller mellan vatten till maten kontra mjölk, att frysa tårna av sig kontra ett par rejäla vinterkängor.

    Dina "futtiga" 1500 blir 18000 på ett år, är det också futtigt?

    Detta vansinnesbidrag, för ovilliga påtvingade pappor, kan vara skillnaden mellan ett förhållande kontra att vara singel. För vi är många som valt bort pappor pga ekonomin. 

    Den futtiga summan på 324 000 (oförändrat penningvärde) är ju en baggis.

    Då har vi inte räknat på den korrekta summan heller som idag är 1573, upp till en viss ålder. Sedan höjs det till 1723.

    Så den korrekta summan är snarare i runda siffror 350 000, såvida inte ungen studerar vidare. Då blir det ytterligare drygt 60 000, alltså över 400 000 kronor.

    Men åh, så futtigt!


    Jag håller med om att det inte futtigt, och pengarna ska gå till att barnet inte behöver frysa om tårna eller bo kefft.
  • Drottningen1970
    MrFlex skrev 2019-10-23 11:18:30 följande:

    Jag tycker att nuvarande lagstiftning är lite för ojämställd. Har dock inget riktigt bra förslag till förbättring. Nedanstående exempel är från vänner i mitt liv och pekar ut problem som jag tycker är direkt orättvisa och felaktiga.

    1. Kille och tjej träffas på korgen och börjar dejta. Tjejen påtalar att hon äter piller och de har oskyddad sex vid ett antal tillfällen efter en tids dejtande. Det blir ingen relation utan de slutar dejta efter någon/några månader. En tid senare hör tjejen av sig och meddelar att hon är gravid och tänker behålla barnet. Tjejen är inte intresserad av en relation med barnets far. Både tjejens och killen föräldrar försöker övertala tjejen om att ett barn i dessa unga år och under dessa omständigheter är en dålig ide men tjejen har bestämt sig för att fullfölja. Killen är helt juridiskt hjälplös i detta fallet och blir ensamstående pappa helt mot sin vilja.En teori som inte går att bevisas är att kvinnan inte åt några p-piller utan medvetet planerade graviditeten.

    2. Kille och tjej är i en längre samborelation. De är unga (21-22år) och tjejen vill ha barn. Killen tycker de är för unga och vill vänta tills de är mer redo med utbildning och arbete. Kvinnan slutar äta sina p-piller utan att meddela detta till sin kille och blir gravid.

    Att vara förälder är betydligt större än DNA. Det är en roll och ett åtagande som måste bygga på vilja och kärlek. Detta kan inte påtvingas genom lagstiftning. Allt som kan påtvingas är försörjningsstöd. Just detta tycker jag är konstigt. Det borde finnas omständigheter där män, via domstol, faktiskt kan friskrivas juridiskt föräldraskap trots att barnet har 50% av deras DNA. Om en kvinna till 100% kan besluta om ett barns vara eller icke vara så borde hon också kunna (juridiskt) bli 100% förälder och inte bara 50%.

    Det blir dock betydligt svårare i de fallen kvinnan vill göra abort men mannen vill behålla. Här går det nog inte att göra annat än att låta kvinnan ha 100% av beslutsrätten. Alternativet är att förbjuda abort men det vore ju helt galet.

    Jag tror inte ett dugg på att bandet till våra barn ligger i DNA utan i våra känslor. Därför spelar det mindre roll just vems ägg eller spermier det gäller, vilket också visas vid adoption eller i relationer där det finns barn sedan tidigare. Lagstiftningen fokuserar ju enbart på det fysiska.


    Dina exempelv påvisar ju enbart att en person som inte vill bli förälder måste ta 100% ansvar för att skydda sig själv.
  • Anonym (B)
    Anonym (Ja) skrev 2019-10-23 10:24:30 följande:

    Mamman och barnet ÄR en enhet när det handlar om graviditet. Kvinnan är dessutom envåldshärskare, domare över bade det eventuella barnet och mot mannen.

    Mannen har inte ett dugg att säga till om utan måste dansa efter kvinnans pipa.

    Du tycker att underhållet är en baggis, en småslant som inte spelar så stor roll. Men vet du, det är inte så för alla. Surprise!

    1500 i månaden är inte en futtig peng för en vanlig knegare, alla är inte högutbildade akademiker förstår du.

    1500 i månaden kan vara skillnaden mellan t ex trångboddhet kontra ett vettigt hem. Eller mellan vatten till maten kontra mjölk, att frysa tårna av sig kontra ett par rejäla vinterkängor.

    Dina "futtiga" 1500 blir 18000 på ett år, är det också futtigt?

    Detta vansinnesbidrag, för ovilliga påtvingade pappor, kan vara skillnaden mellan ett förhållande kontra att vara singel. För vi är många som valt bort pappor pga ekonomin. 

    Den futtiga summan på 324 000 (oförändrat penningvärde) är ju en baggis.

    Då har vi inte räknat på den korrekta summan heller som idag är 1573, upp till en viss ålder. Sedan höjs det till 1723.

    Så den korrekta summan är snarare i runda siffror 350 000, såvida inte ungen studerar vidare. Då blir det ytterligare drygt 60 000, alltså över 400 000 kronor.

    Men åh, så futtigt!


    Det är en futtig summa sett till vad det kostar att fostra ett barn. Underhållet utgör inte mycket mer än en fjärdedel av levnadsomkostnaderna för barnet och mamman lär i ditt exempel även med barnbidraget betala över 800 000 kr ur egen ficka. Det är dessutom långtifrån endast ovilliga påtvingade pappor som betalar underhåll, blir det en separation senare finns det gott om män som ogärna tar mer ansvar än vad de absolut måste för sina barn. Resten dumpar man på kvinnan så blir det bekvämt och bra.

    För att då inte tala om hur pinsamt lågt underhållet varit fram tills för några år sedan. Idag är det fortfarande en kraftigt rabatterad summa men som jag ser det till viss del väger upp för att mannen har mindre att säga till om kring barnet. Det är åtminstone en klar förbättring mot tidigare belopp.

    Sen behöver man inte någon akademikerlön för att ha råd med 1500 kr i månaden och fortfarande kunna dricka mjölk till maten eller köpa ett par vinterkängor. Är man inte helt bortkommen ekonomiskt är det inga problem att leva rätt ok på en knegarlön i Sverige. För barnet däremot kan den summan mycket väl göra en stor skillnad.
  • Anonym (X)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-23 11:26:03 följande:
    Dina exempelv påvisar ju enbart att en person som inte vill bli förälder måste ta 100% ansvar för att skydda sig själv.
    Finns ju trådar här på familjeliv där tjejer frågar hur man går tillväga för att befrukta sig med sats från använd kondom. Även om en tjejer drogar mannen och kirurgiskt tar hans säd, borde han inte ha något att säga till om?
  • Drottningen1970
    Anonym (X) skrev 2019-10-23 11:29:58 följande:

    Finns ju trådar här på familjeliv där tjejer frågar hur man går tillväga för att befrukta sig med sats från använd kondom. Även om en tjejer drogar mannen och kirurgiskt tar hans säd, borde han inte ha något att säga till om?


    Det är fruktansvärt omoraliskt att göra på det viset, men det är fortfarande inte barners fel och barnet har fortfarande sina rättigheter till försörjning, släkt arv etc oavsett hur barnet blivit till.
  • Anonym (Ja)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-23 10:32:56 följande:
    Ja det är futtigt i relation till alla andra komplikationer som uppstår i förhålllande till ett oönskar föräldrarskap. De fäder som önskar sig juridisk abort skulle antagligen gladligen betala det dubbla för att slippa bli far mot sin vilja.
    Du och jag har uppenbart inte samma åsikt i frågan. Och det är i sin ordning.
    Men att kalla 350-400 k för "futtig summa", nej där håller jag inte med.

    Vad fäderna skulle välja har jag ingen vetskap om, men de borde ha valet. Och har en juridisk abort genomförts så finns inget förhållande till varken mor eller barn att tänka på.
  • Anonym (Ja)
    MrFlex skrev 2019-10-23 11:18:30 följande:

    Att vara förälder är betydligt större än DNA. Det är en roll och ett åtagande som måste bygga på vilja och kärlek. Detta kan inte påtvingas genom lagstiftning. Allt som kan påtvingas är försörjningsstöd. Just detta tycker jag är konstigt. Det borde finnas omständigheter där män, via domstol, faktiskt kan friskrivas juridiskt föräldraskap trots att barnet har 50% av deras DNA. Om en kvinna till 100% kan besluta om ett barns vara eller icke vara så borde hon också kunna (juridiskt) bli 100% förälder och inte bara 50%.

    Det blir dock betydligt svårare i de fallen kvinnan vill göra abort men mannen vill behålla. Här går det nog inte att göra annat än att låta kvinnan ha 100% av beslutsrätten. Alternativet är att förbjuda abort men det vore ju helt galet.

    Jag tror inte ett dugg på att bandet till våra barn ligger i DNA utan i våra känslor. Därför spelar det mindre roll just vems ägg eller spermier det gäller, vilket också visas vid adoption eller i relationer där det finns barn sedan tidigare. Lagstiftningen fokuserar ju enbart på det fysiska.


    Kunde inte sagt det bättre.
    +100 på detta.
Svar på tråden Utöka Samtyckeslagen