• Anonym (molnbank)

Hitta ny partner

Hur svårt är det för en man, 40+, att hitta en ny partner efter skilsmässan? Jag har barn som bor varannan vecka och är sams med exet.

Vad värdesätter ni kvinnor egentligen? Hur viktigt är det med utseendet? Ekonomi? Karriär? Skulle en kvinna ca 30-35 år som vill ha barn vara intresserad eller är det osannolikt?

• Svar på tråden Hitta ny partner
  • Anonym (molnbank)
    Anonym (Titti) skrev 2019-10-26 13:31:29 följande:

Och tjejer med barn kanske känner som du?

Vad är det som är självklart med att ni ska bo hemma hos dig? Att flytta in i någons existerande hem blir aldrig som hemma. Är du beredd att skapa ett nytt hem ihop någon annanstans?

Du tänker nog rätt fel i din spaning.

Att bilda familj är inte att ta över en annan kvinnas man och barn! Eller hus för den delen. Du har redan bildat familj, med en annan kvinna.

Jag är äldre än du och kan se i backspegeln, hur jag utvecklats med tiden. Jag har levt i ett förhållande med en ganska mycket äldre man, en man som jag tyckte var snygg och spännande. Då.

Idag ser jag en grå pensionär när jag möter på honom ibland. Själv är jag runt 50.

Du behöver nog tänka om, om både det ena och det andra.

Tack för en bra kommentar. Det är det jag undrar - tänker jag rätt?

Jag är beredd att bygga ett nytt gemensamt hem om vi bestämmer oss för att satsa på varandra. Antingen att hon köper in sig i huset och förändrar det eller att vi köper ett nytt. Det enda förbehållet är att jag kommer att vilja säkra mitt kapital på något sätt så att jag har råd med ett hus om det blir skilsmässa.

Du lyfter fram det väsentliga också - att jag kommer att bli gammal före henne och hon kommer troligen att få leva 10-15 år som änka när jag dött. Det är tufft.
  • Anonym (Sara)

Kan inte se att din ålder eller dina barn skulle vara ett hinder som gör att du inte kan träffa någon. Inte heller att du vill träffa någon yngre.

Det viktiga är nog att du befinner dig i samnanhang där träffar nya människor och har möjlighet att klicka med nån. Då spelar nog personlighet störst roll.

• Anonym (Sara)
    Anonym (molnbank) skrev 2019-10-26 12:56:44 följande:

Jag skulle helst ha en tjej utan egna barn. Har hon egna barn sen tidigare blir hela tillvaron krångligare med fler parter inblandade som måste komma överens, större ombyggnad av huset, osv. Men träffar jag rätt tjej med barn så kan jag acceptera det.

Jag tror att det finns ganska många tjejer 30-40 som satsat på utbildning, jobb och resor och upptäcker att deras kompisar börjar bilda familj och börjar bli stressade. Då borde det vara intressant med en man som redan har hus och karriär och vill bilda familj. Även om det finns barn och åldersskillnad??

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara en fördel att du har ett hus. Är det en fördel när du säker partner, att kvinnan i fråga äger ett hus?
  • Anonym (Hands Up)
    Anonym (molnbank) skrev 2019-10-26 13:39:02 följande:

Jag är inte det minsta sugen på att dricka en massa sprit och krogragga så var träffar jag kvinnor som dig? Är heller intresserad av några one night stands eller sånt utan vill ha en partner. Hon ska vilja ha familj och sätta familjen främst, kunna ta vara på sig själv och sen ska kemin finns där. Det är viktigast.

Tycker egentligen att en lång skogspromenad med kaffe i termos, mackor och chokladpraliner vore en perfekt dejt men jag vet ju att kvinnor absolut inte ska gå på en sådan dejt med en okänd man.

Jag är också i bra form, välvårdad, mogen, vet vad jag vill, inga känslostormar, ser hyfsat bra ut.

Kan inte helt låta bli att se det som en kontaktannons :)

Intressant fråga faktiskt, vart man träffar kvinnor som mig. Jag vet faktiskt inte, och något för mig själv att reflektera över egentligen - jag befinner mig nämligen mest på jobbet, hemma, själv i naturen och med vänner på en middag (och då helt osugen att bli raggad på). Kanske på någon föreläsning eller kurs då och då men är väl generellt inte särskilt mottaglig under sådana sammanhang heller. Haha, jag tror jag får börja tänka lite utanför min box lite. Vart träffar man sådana som dig då?

Har testat dejtingappar men nej, det blir aldrig bra. Har nästan förlikat mig med att jag aldrig kommer hitta den där kemin du pratar om :) och förbli självvalt singel för resten av mitt liv.
  • Anonym (molnbank)
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-26 13:54:23 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara en fördel att du har ett hus. Är det en fördel när du säker partner, att kvinnan i fråga äger ett hus?
    Det är en stor fördel. För att kunna köpa ett hus behöver man ha ett eget kapital. Ett ett eget hus är oftast är trevligare boende än en lägenhet, även om det finns många som föredrar en lägenhet också. Villaområden har oftast en låg nivå av sociala problem och skötsamma invånare. Det är särskilt viktigt för barnen. Det är så världen ser ut tyvärr.
  • Anonym (molnbank)
    Anonym (Hands Up) skrev 2019-10-26 22:43:27 följande:
    Intressant fråga faktiskt, vart man träffar kvinnor som mig. Jag vet faktiskt inte, och något för mig själv att reflektera över egentligen - jag befinner mig nämligen mest på jobbet, hemma, själv i naturen och med vänner på en middag (och då helt osugen att bli raggad på). Kanske på någon föreläsning eller kurs då och då men är väl generellt inte särskilt mottaglig under sådana sammanhang heller. Haha, jag tror jag får börja tänka lite utanför min box lite. Vart träffar man sådana som dig då?

Har testat dejtingappar men nej, det blir aldrig bra. Har nästan förlikat mig med att jag aldrig kommer hitta den där kemin du pratar om :) och förbli självvalt singel för resten av mitt liv.

Sådana som mig hittar man på barnens aktiviteter. Superbra sätt att träffas. Man lär känna både mig och barnen på samma gång i ett bekvämare sammanhang än en dejt. Och om barnen blir kompisar så kan ju föräldrarna bli det också.

Jag vet inte hur kemin fungerar för er kvinnor. Förklara gärna. Men jag pirrar och klickar inte direkt. Jag tror jag funkar så här: Om hon är vettig och trevlig, ser OK ut, har något jag tycker om, verkar passa som flickvän, gillar mig och kysser mig på ett sätt jag gillar kan jag tänka mig att ligga med henne. Kärleken kommer sedan. Sex plus idén om att bli ett par skapar kärleken.

• Anonym (Sara)
    Anonym (molnbank) skrev 2019-10-27 00:04:03 följande:

Det är en stor fördel. För att kunna köpa ett hus behöver man ha ett eget kapital. Ett ett eget hus är oftast är trevligare boende än en lägenhet, även om det finns många som föredrar en lägenhet också. Villaområden har oftast en låg nivå av sociala problem och skötsamma invånare. Det är särskilt viktigt för barnen. Det är så världen ser ut tyvärr.

Min fråga var inte varför det var trevligare att bo i hus utan varför det var en fördel att äga ett hus när man dejtar. Vardör det skulle upofattas som mer attraktivt.

Men du tänker att det är för att det då verkar som att man har/har haft ett eget kapital? Och att det är attraktivt?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-27 05:19:48 följande:

Min fråga var inte varför det var trevligare att bo i hus utan varför det var en fördel att äga ett hus när man dejtar. Vardör det skulle upofattas som mer attraktivt.

Men du tänker att det är för att det då verkar som att man har/har haft ett eget kapital? Och att det är attraktivt?

Jag frågar för att jag har aldrig hört det argumentet förut. För mig skulle det kunna vara negativt om det var samboskap jag sökte ifall den blivande partnern är bunden till ett specifikt hus och inte har möjlighet/vill sälja det (arvegods, bonde osv) Jag skulle inte vilja flytta in i en partners hem. Utöver just den aspekten skulke personens boendeform vara totalt irrelevant för mig. Jag har aldrig förut hört att husägande i sig skulle vara en påtaglig plusfaktor när man aöker partner.
  • Anonym (Absolut!)

Hej du!

Jo, det går. Men stirra dig inte blind på åldern, det är tillräckligt svårt ändå att träffa någon man blir kär i. Strunta i det där om att du "måste" få fler barn, nöj dig med dem du har samt eventuella bonusbarn. Får ni ett gemensamt så fine. Jag skulle kunna tänka mig ett barn till, jag har även erbjudit en man att ge honom ett barn om han ber mig. Ja, jag är dödligt kär i honom, men vi kan inte skaffa barn ihop på grund av yttre omständigheter.

Skulle du å din sida kunna tänka dig en kvinna som jag? 42 år och tre barn. Bostadsrätt, välbetalt jobb och lagar skitgod mat? Eller är jag rökt på marknaden?

• Pope Joan II
    Anonym (molnbank) skrev 2019-10-26 12:56:44 följande:

Jag skulle helst ha en tjej utan egna barn. Har hon egna barn sen tidigare blir hela tillvaron krångligare med fler parter inblandade som måste komma överens, större ombyggnad av huset, osv. Men träffar jag rätt tjej med barn så kan jag acceptera det.

Jag tror att det finns ganska många tjejer 30-40 som satsat på utbildning, jobb och resor och upptäcker att deras kompisar börjar bilda familj och börjar bli stressade. Då borde det vara intressant med en man som redan har hus och karriär och vill bilda familj. Även om det finns barn och åldersskillnad??

Du kan acceptera att rätt kvinna har barn? Men vill helst ha en tjej utan egna barn? Vilket urbota idiotiskt resonemang. 
Svar på tråden Hitta ny partner