• Anonym (molnbank)

Hitta ny partner

Hur svårt är det för en man, 40+, att hitta en ny partner efter skilsmässan? Jag har barn som bor varannan vecka och är sams med exet.

Vad värdesätter ni kvinnor egentligen? Hur viktigt är det med utseendet? Ekonomi? Karriär? Skulle en kvinna ca 30-35 år som vill ha barn vara intresserad eller är det osannolikt?

• Svar på tråden Hitta ny partner
  • SandraEriksson92

Du låter som en riktig mansgris. Varför skulle det vara attraktivt för en kvinna att bo i DITT hus? Så att du kan använda det emot henne sen? Du har väldigt konstiga krav, och det du har att erbjuda är knappast något unikt eller särskilt tilltalande. Fråga dig istället varför det tog slut med ditt ex.

• Mella-Bella

Jag håller med Johanna, du verkar resonera lite konstigt och det kanske skulle snarare vara där det tog stopp än allt det andra. Nu är ju jag inte ute efter en partner att flytta ihop och skaffa barn med direkt men om man skulle träffa någon det klickar med så kanske jag skulle kunna tänka mig det. Men då måste det även klicka med barnen som mannen redan har och de måste också vara fullständigt OK med att bo ihop med mig och att vi skaffar fler barn. Jag skulle aldrig kunna tvinga på dem något sånt. Och ett nytt boende som vi skaffar ihop, jag skulle ha svårt att känna mig hemma i någon annans redan befintliga hem. Eller att mannen flyttar in i mitt hus om han inte har samma tänkande som jag om det.

• Anonym (Titti)
    Anonym (molnbank) skrev 2019-10-26 13:49:38 följande:
    Tack för en bra kommentar. Det är det jag undrar - tänker jag rätt?

Jag är beredd att bygga ett nytt gemensamt hem om vi bestämmer oss för att satsa på varandra. Antingen att hon köper in sig i huset och förändrar det eller att vi köper ett nytt. Det enda förbehållet är att jag kommer att vilja säkra mitt kapital på något sätt så att jag har råd med ett hus om det blir skilsmässa.

Du lyfter fram det väsentliga också - att jag kommer att bli gammal före henne och hon kommer troligen att få leva 10-15 år som änka när jag dött. Det är tufft.
    Vad som är rätt är ju upp till var och en, men ditt sökande blir ju inte direkt lättare med de premisserna.

Bra iallafall att du inte "sitter ihop" med huset, och att du skulle vilja säkra med ett äktenskapsförord skulle iallafall inte jag sätta mig emot.
    När min son gifte sig var det jag som påminde honom om just detta, då han redan ägde en fastighet innan äktenskapet.
    Inget konstigt alls.

Men, det där med åldersskillnaden... skulle du vilja ha den omvända situationen? Tänk bort barnafödandet, du träffar en kvinna som är 15 år äldre än dig. Närmare 60 alltså. När du fyller 50 blir hon pensionär. När du går i pension, och förhoppningsvis ännu är pigg då är hon 80 år.

Känns det lockande? För det är precis det du önskar din kvinna!

Mitt råd till dig är att sänka kraven, främst på åldern. 
    Nästa sak är att du kanske inte borde söka barnfria, barnsugna, kvinnor när du redan har två halvstora barn sedan tidigare.
    Varför skulle en ung, barnlös kvinna vilja gå in i det? Ge mig en anledning.

Jag kanske låter lite hård, det är inte min mening. Men jag vill få dig att "vakna till" lite.
  • Flikkan92

För 4 år sedan träffade jag min sambo. Jag var då 23 och han 38 med 3 barn (7-11år). Vi är gifta idag med ett gemensamt barn. Så jo, självklart finns det kvinnor som kan ta sig an rollen som bonusmamma och bilda ny familj.

• Anonym (Titti)
    Anonym (molnbank) skrev 2019-10-27 01:07:11 följande:

Sådana som mig hittar man på barnens aktiviteter. Superbra sätt att träffas. Man lär känna både mig och barnen på samma gång i ett bekvämare sammanhang än en dejt. Och om barnen blir kompisar så kan ju föräldrarna bli det också.

Jag vet inte hur kemin fungerar för er kvinnor. Förklara gärna. Men jag pirrar och klickar inte direkt. Jag tror jag funkar så här: Om hon är vettig och trevlig, ser OK ut, har något jag tycker om, verkar passa som flickvän, gillar mig och kysser mig på ett sätt jag gillar kan jag tänka mig att ligga med henne. Kärleken kommer sedan. Sex plus idén om att bli ett par skapar kärleken.

Och de barnlösa kvinnorna går inte på barnaktiviteter. Så där lär du inte hitta henne.

Du säger att du är 43 år, och tror fortfarande att alla kvinnor fungerar på samma sätta? Och alla män för den delen?

Hur går du från att tycka att hon är trevlig och vettig till att ta reda på hur hon kysser? Kysser du trevliga kvinnor lite här och där för att kolla efter om hon duger? Och att bara säga att du "kan tänka dig att ligga"? 
    Förlåt mig, men du känns allt lite mansgrisig.

Jag skulle inte kyssa någon utan några som helst känslor med, än mindre ligga. För mig, personligen, tar du saker i fel följd.
    Men, jag kan inte tala för alla kvinnor. Såklart.
  • Anonym (Anna)
    Pope Joan II skrev 2019-10-27 07:47:27 följande:
    Du kan acceptera att rätt kvinna har barn? Men vill helst ha en tjej utan egna barn? Vilket urbota idiotiskt resonemang. 
    Varför är det idiotiskt?

Föredrar man en partner utan egna barn men ev kan acceptera att barn finns, om känslorna verkligen klickar. Är det konstigt? Hur?
  • Anonym (Titti)
    Flikkan92 skrev 2019-10-27 09:38:06 följande:

För 4 år sedan träffade jag min sambo. Jag var då 23 och han 38 med 3 barn (7-11år). Vi är gifta idag med ett gemensamt barn. Så jo, självklart finns det kvinnor som kan ta sig an rollen som bonusmamma och bilda ny familj.

Ja, det finns undantag. Det gör det alltid.

Ni är ännu unga, speciellt du. Vänta och se vad tidens tand ställer till med, facit ligger i framtiden.
  • Ess
    Anonym (molnbank) skrev 2019-10-26 12:56:44 följande:

Jag skulle helst ha en tjej utan egna barn. Har hon egna barn sen tidigare blir hela tillvaron krångligare med fler parter inblandade som måste komma överens, större ombyggnad av huset, osv. Men träffar jag rätt tjej med barn så kan jag acceptera det.

Jag tror att det finns ganska många tjejer 30-40 som satsat på utbildning, jobb och resor och upptäcker att deras kompisar börjar bilda familj och börjar bli stressade. Då borde det vara intressant med en man som redan har hus och karriär och vill bilda familj. Även om det finns barn och åldersskillnad??

Väldigt få köper konceptet att flytta in hos någon, och dessutom får det att fungera. Du får troligtvis räkna med att flytta till nytt när det blir aktuellt med en sammanflytt.
    Vill du ha mer än ett barn till?
    För jag ville i alla fall ha syskon till mina barn. Halvsyskon är inte alls samma sak.

Jag tror du har rätt stor chans att hitta en ny tjej, men du får va beredd på att jobba hårt för att få ihop det till att ens likna någon form av familj. För det är inte ovanligt att man lever parallella liv när det finns barn sen tidigare åt speciellt ena hållet. 
  • smulpaj01
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-27 05:24:33 följande:

Jag frågar för att jag har aldrig hört det argumentet förut. För mig skulle det kunna vara negativt om det var samboskap jag sökte ifall den blivande partnern är bunden till ett specifikt hus och inte har möjlighet/vill sälja det (arvegods, bonde osv) Jag skulle inte vilja flytta in i en partners hem. Utöver just den aspekten skulke personens boendeform vara totalt irrelevant för mig. Jag har aldrig förut hört att husägande i sig skulle vara en påtaglig plusfaktor när man aöker partner.

För min del är det en enorm nackdel om mannen jag dejtar bor i hus. Det vore t.o.m en dealbreaker för mig. Så nej, att ha hus är absolut ingen fördel för alla men möjligen för en del.

Att du har två barn och söker en barnlös kvinna ts kommer även det försvåra för dig. Men inget är omöjligt.
  • Pope Joan II
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-27 09:42:03 följande:
    Varför är det idiotiskt?

Föredrar man en partner utan egna barn men ev kan acceptera att barn finns, om känslorna verkligen klickar. Är det konstigt? Hur?
    Det är förmätet, egoistiskt, barnsligt och idiotiskt att "föredra" en partner utan egna barn när man själv har barn. Det är helt förkastligt att själv vilja undvika krångel och samtidigt tycka att en annan människa ska göra en sådan anpassning. 

Människor utan barn brukar vara barnlösa/barnfria av orsaker som att de vill ha barn men ännu inte fått några, de vill ha barn men kan inte få några eller så vill de inte ha barn. I de målgrupperna tänker sig ts att leta partner mot att den utvalda får bo i hans hus (och förmodligen också ta hand om hans barn) - det tycks mig som en osund ingång till en för båda parter givande relation. Faktum är att scenariot skriker misslyckande redan innan det ens uppstått. 
Svar på tråden Hitta ny partner