Anonym (molnbank) skrev 2019-10-26 13:49:38 följande:
Tack för en bra kommentar. Det är det jag undrar - tänker jag rätt?
Jag är beredd att bygga ett nytt gemensamt hem om vi bestämmer oss för att satsa på varandra. Antingen att hon köper in sig i huset och förändrar det eller att vi köper ett nytt. Det enda förbehållet är att jag kommer att vilja säkra mitt kapital på något sätt så att jag har råd med ett hus om det blir skilsmässa.
Du lyfter fram det väsentliga också - att jag kommer att bli gammal före henne och hon kommer troligen att få leva 10-15 år som änka när jag dött. Det är tufft.
Vad som är rätt är ju upp till var och en, men ditt sökande blir ju inte direkt lättare med de premisserna.
Bra iallafall att du inte "sitter ihop" med huset, och att du skulle vilja säkra med ett äktenskapsförord skulle iallafall inte jag sätta mig emot.
När min son gifte sig var det jag som påminde honom om just detta, då han redan ägde en fastighet innan äktenskapet.
Inget konstigt alls.
Men, det där med åldersskillnaden... skulle du vilja ha den omvända situationen? Tänk bort barnafödandet, du träffar en kvinna som är 15 år äldre än dig. Närmare 60 alltså. När du fyller 50 blir hon pensionär. När du går i pension, och förhoppningsvis ännu är pigg då är hon 80 år.
Känns det lockande? För det är precis det du önskar din kvinna!
Mitt råd till dig är att sänka kraven, främst på åldern.
Nästa sak är att du kanske inte borde söka barnfria, barnsugna, kvinnor när du redan har två halvstora barn sedan tidigare.
Varför skulle en ung, barnlös kvinna vilja gå in i det? Ge mig en anledning.
Jag kanske låter lite hård, det är inte min mening. Men jag vill få dig att "vakna till" lite.