• Anonym (molnbank)

Hitta ny partner

Hur svårt är det för en man, 40+, att hitta en ny partner efter skilsmässan? Jag har barn som bor varannan vecka och är sams med exet.

Vad värdesätter ni kvinnor egentligen? Hur viktigt är det med utseendet? Ekonomi? Karriär? Skulle en kvinna ca 30-35 år som vill ha barn vara intresserad eller är det osannolikt?

• Svar på tråden Hitta ny partner
  • Anonym (Anna)
    Pope Joan II skrev 2019-10-27 11:11:09 följande:
    Det är förmätet, egoistiskt, barnsligt och idiotiskt att "föredra" en partner utan egna barn när man själv har barn. Det är helt förkastligt att själv vilja undvika krångel och samtidigt tycka att en annan människa ska göra en sådan anpassning. 

Människor utan barn brukar vara barnlösa/barnfria av orsaker som att de vill ha barn men ännu inte fått några, de vill ha barn men kan inte få några eller så vill de inte ha barn. I de målgrupperna tänker sig ts att leta partner mot att den utvalda får bo i hans hus (och förmodligen också ta hand om hans barn) - det tycks mig som en osund ingång till en för båda parter givande relation. Faktum är att scenariot skriker misslyckande redan innan det ens uppstått. 
    Visst, jag håller med om allt du skriver här!

Men, att ändå ha det som en önskan måste väl inte vara så fel? Eller idiotiskt som du uttrycker det.
    Sen att det högst troligt inte infrias är ju en annan femma.

Det var bara det jag vände mig mot.Glad

• Anonym (nä)
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-27 09:42:03 följande:
    Varför är det idiotiskt?

Föredrar man en partner utan egna barn men ev kan acceptera att barn finns, om känslorna verkligen klickar. Är det konstigt? Hur?

fast man vill väl att känslorna verkligen ska klicka även med en barnlös partner, varför ska man annars dela ett liv skaffa barn liksom
  • Pope Joan II
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-27 11:19:43 följande:
    Visst, jag håller med om allt du skriver här!

Men, att ändå ha det som en önskan måste väl inte vara så fel? Eller idiotiskt som du uttrycker det.
    Sen att det högst troligt inte infrias är ju en annan femma.

Det var bara det jag vände mig mot.Glad
    Jo, det är fel. Och eftersom det tyvärr finns en reell chans att önskan infrias är det viktigt att betona exakt hur idiotiskt det är. 
  • Anonym (molnbank)
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-27 05:24:33 följande:
    Jag frågar för att jag har aldrig hört det argumentet förut. För mig skulle det kunna vara negativt om det var samboskap jag sökte ifall den blivande partnern är bunden till ett specifikt hus och inte har möjlighet/vill sälja det (arvegods, bonde osv) Jag skulle inte vilja flytta in i en partners hem. Utöver just den aspekten skulke personens boendeform vara totalt irrelevant för mig. Jag har aldrig förut hört att husägande i sig skulle vara en påtaglig plusfaktor när man aöker partner.

Och i den här tråden kan jag vara helt ärlig och inte försköna någonting eftersom jag är helt anonym. En person med resurser är attraktivare än en person utan resurser. Om man måste välja mellan två enäggstvillingar och den har 25000 kr på banken och den andra har just vunnit en halv miljon på lotto - vilken väljer man?

Resurser är inte allt, utan en utvalsfaktor.

Anonym (Titti) skrev 2019-10-27 09:33:12 följande:
    Men, det där med åldersskillnaden... skulle du vilja ha den omvända situationen? Tänk bort barnafödandet, du träffar en kvinna som är 15 år äldre än dig. Närmare 60 alltså. När du fyller 50 blir hon pensionär. När du går i pension, och förhoppningsvis ännu är pigg då är hon 80 år.

Känns det lockande? För det är precis det du önskar din kvinna!

Mitt råd till dig är att sänka kraven, främst på åldern. 
    Nästa sak är att du kanske inte borde söka barnfria, barnsugna, kvinnor när du redan har två halvstora barn sedan tidigare.
    Varför skulle en ung, barnlös kvinna vilja gå in i det? Ge mig en anledning.

Jag kanske låter lite hård, det är inte min mening. Men jag vill få dig att "vakna till" lite.

Du får gärna vara hård. Jag vill veta hur verkligheten ser ut.

Det blir fel om man bara vänder åldersresonemanget utan sammanhang. Jag erbjuder en yngre kvinna som vill bilda familj en helhet. Jag är mognare och klokare än de flesta yngre män, jag vet vad jag vill, det blir inget "spel" och hon får en familj snabbare och med bättre ekonom än vad de flesta yngre män kan erbjuda. Priset hon får betala än att jag blir gammal före henne och hon kommer att få leva ett decennium som änka. Kvinnor förstår detta men många inser också att alternativet om man är 35-40 och singel kanske är att man aldrig kommer att träffa en man att bilda familj med. Det innebär ofta en tillvaro med jobb, resor, vänner och netflix som man säger att man trivs med men samtidigt har man en krypande känsla av meningslöshet. Och slutet på ålderdomen blir kanske ensam, och när man dör så är det inte alls säkert att det finns någon där som kan hålla en i handen.

Denna krönika är bra:

www.dn.se/kultur-noje/hanna-hellquist-jag-vill-dra-en-unge-i-vagn-pa-grusvagen-ute-pa-landet/

Flikkan92 skrev 2019-10-27 09:38:06 följande:

För 4 år sedan träffade jag min sambo. Jag var då 23 och han 38 med 3 barn (7-11år). Vi är gifta idag med ett gemensamt barn. Så jo, självklart finns det kvinnor som kan ta sig an rollen som bonusmamma och bilda ny familj.

Hopp!

Tack!

Anonym (Titti) skrev 2019-10-27 09:38:43 följande:
    Och de barnlösa kvinnorna går inte på barnaktiviteter. Så där lär du inte hitta henne.

Du säger att du är 43 år, och tror fortfarande att alla kvinnor fungerar på samma sätta? Och alla män för den delen?

På barnaktiviteterna är jag för barnens skull. Signaturen hands up kan däremot hitta sådana som mig där :).

Alla män och kvinnor fungerar såklart inte på samma sätt men det finns generella mönster.

Hur går du från att tycka att hon är trevlig och vettig till att ta reda på hur hon kysser? Kysser du trevliga kvinnor lite här och där för att kolla efter om hon duger? Och att bara säga att du "kan tänka dig att ligga"? 
    Förlåt mig, men du känns allt lite mansgrisig.

Jag skulle inte kyssa någon utan några som helst känslor med, än mindre ligga. För mig, personligen, tar du saker i fel följd.
    Men, jag kan inte tala för alla kvinnor. Såklart.

Du missade de centrala faktorerna. Det räcker inte med att hon är trevlig - hon måste ha något jag starkt gillar för att jag ska känna intresse. Långt ifrån alla kvinnor har det, iallafall vid en första anblick. Man kan också säga att hon ska vara speciell om man vill få det att låta mer romantiskt.

Om hon har dålig attityd eller ett icke tilltalande utseende så tar det bort mitt intresse. Sedan måste hon signalera intresse för mig, vilket de flesta inte gör.

Kyssar är givetvis ömsesidiga och föregås av blickar, leenden, ögonkontakt, bekräftelser och oskyldiga beröringar.

I den här tråden är jag öppen på ett sätt som män sällan är mot kvinnor.  Eftersom jag är anonym kan jag vara det. Jag vet att det låter manipulativt, cyniskt och politiskt inkorrekt. Fast vad det egentligen är är ärligt.

Ess skrev 2019-10-27 09:46:35 följande:
    Väldigt få köper konceptet att flytta in hos någon, och dessutom får det att fungera. Du får troligtvis räkna med att flytta till nytt när det blir aktuellt med en sammanflytt.
    Vill du ha mer än ett barn till?
    För jag ville i alla fall ha syskon till mina barn. Halvsyskon är inte alls samma sak.

Jag tror du har rätt stor chans att hitta en ny tjej, men du får va beredd på att jobba hårt för att få ihop det till att ens likna någon form av familj. För det är inte ovanligt att man lever parallella liv när det finns barn sen tidigare åt speciellt ena hållet. 

Gärna flera barn till i tät följd. Men att det blir som det tidigare kärnfamiljslivet är inte möjligt.

SandraEriksson92 skrev 2019-10-27 08:09:56 följande:

Du låter som en riktig mansgris. Varför skulle det vara attraktivt för en kvinna att bo i DITT hus? Så att du kan använda det emot henne sen? Du har väldigt konstiga krav, och det du har att erbjuda är knappast något unikt eller särskilt tilltalande. Fråga dig istället varför det tog slut med ditt ex.

Tack för din uppfattning. Är som sagt helt öppen här och då låter det inte bra. Och det är bra att veta hur det jag säger uppfattas.

För tydlighetens skull så vill jag ha en livspartner att bilda familj med och att dela resten av mitt liv med. Då måste förhållandet upplevas som rättvist åt båda håll.

• Anonym (Anna)
    Pope Joan II skrev 2019-10-27 11:28:17 följande:
    Jo, det är fel. Och eftersom det tyvärr finns en reell chans att önskan infrias är det viktigt att betona exakt hur idiotiskt det är. 
    Fast det kan funka vet du.
    Så det är nog upp till var och en att avgöra.
  • Anonym (Titti)
    Anonym (molnbank) skrev 2019-10-27 11:31:46 följande:

Det blir fel om man bara vänder åldersresonemanget utan sammanhang. Jag erbjuder en yngre kvinna som vill bilda familj en helhet. Jag är mognare och klokare än de flesta yngre män, jag vet vad jag vill, det blir inget "spel" och hon får en familj snabbare och med bättre ekonom än vad de flesta yngre män kan erbjuda. Priset hon får betala än att jag blir gammal före henne och hon kommer att få leva ett decennium som änka. Kvinnor förstår detta men många inser också att alternativet om man är 35-40 och singel kanske är att man aldrig kommer att träffa en man att bilda familj med. Det innebär ofta en tillvaro med jobb, resor, vänner och netflix som man säger att man trivs med men samtidigt har man en krypande känsla av meningslöshet. Och slutet på ålderdomen blir kanske ensam, och när man dör så är det inte alls säkert att det finns någon där som kan hålla en i handen.

Denna krönika är bra:

www.dn.se/kultur-noje/hanna-hellquist-jag-vill-dra-en-unge-i-vagn-pa-grusvagen-ute-pa-landet/

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Flikkan92 skrev 2019-10-27 09:38:06 följande:

För 4 år sedan träffade jag min sambo. Jag var då 23 och han 38 med 3 barn (7-11år). Vi är gifta idag med ett gemensamt barn. Så jo, självklart finns det kvinnor som kan ta sig an rollen som bonusmamma och bilda ny familj.

På barnaktiviteterna är jag för barnens skull. Signaturen hands up kan däremot hitta sådana som mig där :).

Alla män och kvinnor fungerar såklart inte på samma sätt men det finns generella mönster.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur går du från att tycka att hon är trevlig och vettig till att ta reda på hur hon kysser? Kysser du trevliga kvinnor lite här och där för att kolla efter om hon duger? Och att bara säga att du "kan tänka dig att ligga"? 
    Förlåt mig, men du känns allt lite mansgrisig.

Jag skulle inte kyssa någon utan några som helst känslor med, än mindre ligga. För mig, personligen, tar du saker i fel följd.
    Men, jag kan inte tala för alla kvinnor. Såklart.

Du missade de centrala faktorerna. Det räcker inte med att hon är trevlig - hon måste ha något jag starkt gillar för att jag ska känna intresse. Långt ifrån alla kvinnor har det, iallafall vid en första anblick. Man kan också säga att hon ska vara speciell om man vill få det att låta mer romantiskt.

Om hon har dålig attityd eller ett icke tilltalande utseende så tar det bort mitt intresse. Sedan måste hon signalera intresse för mig, vilket de flesta inte gör.

Kyssar är givetvis ömsesidiga och föregås av blickar, leenden, ögonkontakt, bekräftelser och oskyldiga beröringar.

I den här tråden är jag öppen på ett sätt som män sällan är mot kvinnor.  Eftersom jag är anonym kan jag vara det. Jag vet att det låter manipulativt, cyniskt och politiskt inkorrekt. Fast vad det egentligen är är ärligt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har fått redigera din kommentar och göra avbrott i den för att kunna bemöta dig.
    Ett tips är att svara ett inlägg i taget, det gör det mycket lättare om man vill återrepllikera.

Angående mitt åldersexempel, nej det blir inte fel. Det gör att du får känna på det du önskar din blivande fru!

Det du erbjuder en ung kvinna är inte det du kanske tror... i ärlighetens namn orkar jag inte ens bemöta det du skriver. Du får läsa mina äldre kommentarer  istället. De sammanfattar allt.
    Men måste ändå säga detta, du säger att hon får en familj snabbare. Med DINA ungar ja! Tänk om den unga kvinnan vill starta allt från början utan en man med allt detta redan i bagaget?

Och sin spaning om hur den barnlösa singelkvinnan känner och hur hennes framtid kommer utvecklas. Var hittade du den fantasin?

Länken är en betalsida, kan inte läsa krönikan.

--------------------------------------------------------------

Jaså, kan du berätta mer om de "generella mönstren"? Jag är uppriktigt nyfiken.

----------------------------------------------------------

Vet inte varför jag tog med det sista citatet faktiskt... jag har nog inget att tillägga där.
    Mer än att du generaliserar för mycket, denna gång om hur män "är".

Du vågar för att du är anonym säger du?
    Står du inte för allt detta irl?

--------------------------------------------------

Avslutet på denna långa kommentar blir följande:
    Tror du att någon kvinna ser dina barn som en fördel om det gäller ett eventuellt förhållande?
    För min del vore det en mardröm att bo ihop med två tonårstjejer (nåja, inte än men det kommer) och deras pappa. (Som högst troligt kommer försvara dem när det brinner i knutarna.)
    Även om du och din exfru har en bra relation idag så är det inget som garanterar att det så förblir. 

För mig existerar inga "bonusbarn" eller "bonus/biomödrar", för mig är det styvbarn och deras mammor. Själv skulle jag aldrig ta på mig någon som helst "vårdande" roll för någon annans barn.

Snälla du, VAKNA!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (molnbank) skrev 2019-10-27 11:31:46 följande:

Och i den här tråden kan jag vara helt ärlig och inte försköna någonting eftersom jag är helt anonym. En person med resurser är attraktivare än en person utan resurser. Om man måste välja mellan två enäggstvillingar och den har 25000 kr på banken och den andra har just vunnit en halv miljon på lotto - vilken väljer man?

Resurser är inte allt, utan en utvalsfaktor.

Denna krönika är bra:

Hopp!

Tack!

Gärna flera barn till i tät följd. Men att det blir som det tidigare kärnfamiljslivet är inte möjligt.

Tack för din uppfattning. Är som sagt helt öppen här och då låter det inte bra. Och det är bra att veta hur det jag säger uppfattas.

För tydlighetens skull så vill jag ha en livspartner att bilda familj med och att dela resten av mitt liv med. Då måste förhållandet upplevas som rättvist åt båda håll.

Så det är det du tänker att huset gör dig mer attraktiv för att det visar att du har en ok ekonomi? Intressant att höra. Jag trodde först att du menade att det var huset som sådant du tänkte skulle ge dig fördelar, att tjejerna skulle uppskatta att kunna flytta in hos dig. Men du menar då som ett sätt att visa din trygga ekonomi utan att behöva säga det högt?

Jag tänker som sagt inte alls så, så det var därför jag blev nyfiken. Tack så hemskt mycket för svaret, alltid intressant att få en bild av hur andra resonerar.
  • Anonym (My)

Hej molnbank,

Spännande frågeställning. Svarar utifrån mig och hoppas du kan ge respons på hur du tänker kring hur jag tänker. Jag är kvinna, singel och sökande, i det åldersspann du söker. Längtar efter ett familjeliv där familjen kommer först och skulle mycket väl kunna tänka mig någon som du. Dock skulle jag inte valt dig av de anledningar som du har presenterat här.

När det kommer till att skaffa barn med dig hade jag varit orolig för att chanserna är mindre för att bli gravid då din spermakvalité med större sannolikhet är sämre än en yngre mans. Och du är med största sannolikhet inte lika pigg längre och lär inte bli piggare med stigande ålder vilket skulle göra mig orolig för att du inte skulle kunna hålla igång lika mycket med barnen som jag önskade. Och fysikt med mig för den delen...

Jag ser det också som ett minus med att du har barn sedan innan. Jag vill hellre ha en kärnfamilj än en bonusfamilj, om jag fick välja.

Jag har god ekonomi själv och kan bygga allt jag vill ha så länge den man jag lever med har likvärdig ekonomi som mig. Om du har bättre ekonomi än mig är varken en fördel eller nackdel. Kanske mer en nackdel då jag vill ha ett jämställt förhållande även ekonomiskt, om jag fick välja.

Att du redan har hus och barn gör också att du är låst att bo på ett ställe. Och chanserna är ganska små att det är just det stället jag själv skulle vilja bo på. Med tanke på att dina barn går i skola, har aktiviteter och vänner där så är det svårt för dig att flytta på dig vilket förmodligen skulle vara en nackdel för mig.

Även om jag skulle spenderat tid med dina barn ihop med dig så kommer du även behöva egentid med dem vilket skulle medföra att jag och våra ev gemensamma barn skulle få mindre tid med dig vilket jag ser som en nackdel.

Vad gäller att säkra sitt kapital så skulle jag också velat säkra mitt vid ett ev uppbrott. Med förutsättningen att vi båda och våra ev gemensamma barn kan få det bra efter uppbrottet. Det handlar om sunt förnuft.

När det kommer till att du pga åldersskillnaden skulle dö innan mig så kan det ju vara så. Men jag kan lika gärna dö innan dig. Det är en ickefråga för mig. Jag har hellre några lyckliga år med en äldre man än att inte leva med honom alls om det är honom jag vill vara med. Mitt liv tar ju dessutom inte slut bara för att ditt gör det.

Dina fördelar för mig är att du är villig att skaffa barn med din nya partner, att du är familjeorienterad och sätter familjen och barnen först, att du inte är sugen på krogrundor och engångsligg och att du söker något seriöst och långvarigt.

Men tyvärr är inget av de saker du nämner något som skulle gett dig någon fördel gentemot en man i min egna ålder som vill samma saker. Det finns många killar runt min ålder som är trygga, vet vad dom vill, har tillräckligt god ekonomi och som vill bilda familj. Du var ju själv seriös och valde att bilda familj i den åldern. Skillnaden mellan dessa män och dig är att de inte kommer med de nackdelar som ditt "bagage" innebär. Men det säger inte att jag inte hade fallit för dig och velat ha ett liv med dig med allt vad det innebär. Men då väljer jag det livet med dig för att det är DIG jag vill ha, din personlighet jag tycker om och för att vi har samma värderingar, värdesätter samma saker och delar några intressen. Inte för din ekonomi, ditt hus och ditt redan existerande familjeliv.

Nu en fråga till dig. Hade du velat att en kvinna valde dig pga din ekonomi, hus, och ditt redan existerande "trygga familjeliv" än att hon väljer dig som person bortom allt det materiella och din redan existerande familjesituation? Hade du velat leva med henne om du vetat att hon inte hade valt DIG om du inte hade haft hus, pengar och barn?

Du säger att hon måste signalera ett intresse för dig. Vad menar du med det? Kan du utveckla?

Och en fråga till dig för min egen skull.

Hade du kunnat tänka dig att gifta om dig på nytt, framför vänner och familj? För det hade nog varit en deal-breaker för mig vid val av livspartner.

Du bör nog vara försiktig med att påstå att alla män tänker som du. Det är bara DU som tänker som du. Tex så hade en annan valt den enäggstvillingen man kände mest samhörighet med oavsett pengar på kontot. Jag personligen hade också hellre valt den som tjänat ihop sitt kapital än haft tur och vunnit det på lotto.

• Anonym (eeeeh)
    SandraEriksson92 skrev 2019-10-27 08:09:56 följande:

Du låter som en riktig mansgris. Varför skulle det vara attraktivt för en kvinna att bo i DITT hus? Så att du kan använda det emot henne sen? Du har väldigt konstiga krav, och det du har att erbjuda är knappast något unikt eller särskilt tilltalande. Fråga dig istället varför det tog slut med ditt ex.

För att då slipper en köpa ett eget hus? Att bara få flytta in till någon där allt är redan klart. Han har hus, bil osv. som kan tas del av gratis. Allt är inrett och en kan bara sätta sin egen touch på det...

Det är en enorm ynnest att bara få flytta ihop med någon karl så tycker jag, istället för att man skall bygga bo ihop. Föredrar ett färdigt bo att flytta in i alla dagar i veckan.

Jämför det med att behöva själv ta lån, handla massa grejer och att du kan lägga dina pengar på betydligt roligare grejer. 
  • Anonym (Absolut!)

[quote=79992479][quote-nick]Anonym (My) skrev 2019-10-27 22:29:28 följande:[/quote-nick]Hej molnbank,

Spännande frågeställning. Svarar utifrån mig och hoppas du kan ge respons på hur du tänker kring hur jag tänker. Jag är kvinna, singel och sökande, i det åldersspann du söker. Längtar efter ett familjeliv där familjen kommer först och skulle mycket väl kunna tänka mig någon som du. Dock skulle jag inte valt dig av de anledningar som du har presenterat här.

När det kommer till att skaffa barn med dig hade jag varit orolig för att chanserna är mindre för att bli gravid då din spermakvalité med större sannolikhet är sämre än en yngre mans. Och du är med största sannolikhet inte lika pigg längre och lär inte bli piggare med stigande ålder vilket skulle göra mig orolig för att du inte skulle kunna hålla igång lika mycket med barnen som jag önskade. Och fysikt med mig för den delen...

/quote]

@My, vilket bra svar! Jag har klippt bort det mesta du skrivit för att spara plats, men ditt inlägg är det absolut bästa jag läst i denna tråd idag. Ja, rentav det bästa svar jag läst i forumet överhuvudtaget idag! Du verkar vara en toppenkvinna alla kategorier, kära syster.

Svar på tråden Hitta ny partner