• Sat 2 Nov 2019 15:00
    3163 visningar
    11 svar
    11
    3163

    Gravid, hur mycket vågar man ta i vid träning?

    Jag är gravid i snart vecka 8 och sedan jag plussade har jag blivit lite rädd för att ta i när jag tränar.

    Idag körde jag löpband på gym en stund. Drack mycket vatten och hade AC på, men trots det kände jag mig väldigt varm och svettig. Läst att det inte är bra för fostret att när man blir varm och svettas mycket. Samtidigt läser jag att det är bra med träning...

    Hur ska jag tänka här? Jag vill ju gärna träna men inte framkalla missfall liksom. Hur mycket vågar ni ta i?

  • Svar på tråden Gravid, hur mycket vågar man ta i vid träning?
  • Sat 2 Nov 2019 15:24
    #1

    Jag är träningsvan och kände mig rätt trygg med att träna på som vanligt. Man märker när det tar emot tycker jag, men jag har inte mått dåligt eller haft några komplikationer. Läste att mjölksyra var mindre bra så jag aktar mig för det, men annars kör jag på.

    Jag sprang Midnattsloppet 1mil i v 10.

    Helt individuellt per nivå så klart men gör det du mår bra av.

  • Sat 2 Nov 2019 15:24
    #2

    Jag är träningsvan och kände mig rätt trygg med att träna på som vanligt. Man märker när det tar emot tycker jag, men jag har inte mått dåligt eller haft några komplikationer. Läste att mjölksyra var mindre bra så jag aktar mig för det, men annars kör jag på.

    Jag sprang Midnattsloppet 1mil i v 10.

    Helt individuellt per nivå så klart men gör det du mår bra av.

  • Sat 2 Nov 2019 15:25
    #3

    Jag är träningsvan och kände mig rätt trygg med att träna på som vanligt. Man märker när det tar emot tycker jag, men jag har inte mått dåligt eller haft några komplikationer. Läste att mjölksyra var mindre bra så jag aktar mig för det, men annars kör jag på.

    Jag sprang Midnattsloppet 1mil i v 10.

    Helt individuellt per nivå så klart men gör det du mår bra av.

  • Anonym­tjej19­91
    Sat 2 Nov 2019 16:45
    #4

    Jag körde på som vanligt till illamåendet slog till och jag inte kunde äta som jag borde, då kändes det inte rätt mot varken bebis eller mig själv. Vet inte om det var rätt eller fel faktiskt, skulle ta upp det med barnmorskan om jag var du!

  • Sat 2 Nov 2019 16:53
    #5

    Jag har löptränat mycket och även tränat styrka flera gånger i veckan redan innan graviditeterna. Under mina tre graviditeter har jag varit väldigt aktiv och tränat ända fram till förlossningen. Sprang till ca vecka 17 och därefter gym några dagar i veckan + promenader. Har mått fantastiskt bra med detta! Viktigt att du lyssnar på kroppen, men tänk på att en graviditet inte är en sjukdom :)

  • Sat 2 Nov 2019 18:06
    #6

    Kvinnor blir gravida i varma länder med....

  • Anonym (Perni­lla)
    Sat 9 Nov 2019 18:09
    #7

    Jag tränar Crossfit (v.13) utan några problem. Man får lyssna på kroppen. Gör något ont senare, undvik den övningen, märker du att du mår dåligt av högintensivträning, ta det lite lugnare. Träning orsakar inte missfall.

  • BDN
    Sun 10 Nov 2019 05:15
    #8

    Träning kan inte framkalla missfall. Källa; 1177.

  • Anonym (..)
    Sun 10 Nov 2019 09:34
    #9

    Du kan antingen träna lite kortare pass med riktigt hög intensitet eller lite längre pass på medelintensitet.

    Det enda man egentligen bör undvika är långa högintensiva pass där kroppstemperat höjs för mycket, för det har i djurstudier visat på negativa utfall.

    Men kroppen blir faktiskt bättre på att reglera temperaturen när man är gravid. Så om du dricker ordentligt och har svala kläder och inte tränar i tropisk hetta så är det i stort ett obefintligt problem.

    Gymma är bra för att det både förbättrar glukosmetabolismen och för att du får naturliga pauser mellan seten. Där blir du aldrig för varm eftersom du hinner vila emellan. Dessutom går gym nästan alltid att anpassa efter en växande mage och får man tex foglossning så kan man välja att köra bara de övningar som fungerar och ändå täcka in stora delar av kroppen.

    Bra att du tränar! Fortsätt så!


    Forskare och läkare har detaljgranskat tex norska skidlandslaget när de varit gravida, och man kan träna riktigt mycket som gravid utan risk för bebisen. Men man ska äta och vila efter hur stor belastning man har.

  • Sun 10 Nov 2019 09:54
    #10

    Jag tränade inte, men fortsatte jobba som vanligt om inte kroppen sa ifrån och det gjorde ont..

    Jobbar inom tung industri, lyft på upp till 80 kg, upprepade lyft på 30 kg..

    Svettas och blir varm hela tiden..

  • felici­amaria­24
    Thu 14 Nov 2019 15:22
    #11

    Jag undrar om någon vet om man kan köra tex hip thrust som gravid (i första trimester när man inte har någon mage) , alltså lägga tung vikt över fiffi/nedre magen ?

Svar på tråden Gravid, hur mycket vågar man ta i vid träning?