Inlägg från: Alessia |Visa alla inlägg
  • Alessia

Vad blir det för mat?

Fint väder idag så det blir grillspett med med fläskfilé, paprika, champinjoner och lök på terrassen. Ugnsstekta potatisklyftor och grönsallad till.

• Alessia

Pappardelle med räkor vitlök och färsk spenat. En av hundarna har födelsedag så det blir hemgjord prinsesstårta till dessert. Vi har alltid tårtkalas på hundars födelsedagar och de får alltid första biten under jubel och applåder....

• Alessia

Idag åt vi stekta fläsköttsbitar som marinerats i sweet chilisås, sojasås, färsk riven ingefära och limejuice. Ris och mixad sallad.

• Alessia

Varmt idag så mina två döttrar planerar att laga den spanska tomat-och grönsakssoppan gazpacho som ska ätas kall. De har just cyklat till grönsaksbonden ett par km bort för att köpa tomater. och paprika(men paprika tror jag inte att han odlar)
    Lunchen blir en enkel historia: salladsfat med böckling, ägghalvor och diverse grönsaker med frallor från frysen.

• Alessia

I kväll åt vi kycklingfilé i gräddig och kryddig tomatsås med lite basilikablad. Ris och sallad till. Det var gott. Min man lagade middagen och det här är en av hans paradrätter.

• Alessia

Min tur att laga middag , men kan man tänka sig! I frysen här ute på landet hittade jag en stor plastlåda med färdig kalops från i påskas. Det blir alltså kalops och rödbetor med nypotatis från grönsaksbonden..Det blir en härlig latdag idag för det regnar mest hela tiden.och det är en bra bok jag på gång. Det är bara hundarna som tycker att detta är ett förtjusande väder

• Alessia

Pankopanerade abborrfiléer i  örtgräddsky med rostad nypotatis och lättkokta späda grönsaker från grönsaksbonden ett par km bort. Jordgubbar med gräddmjölk till dessert.Fångade firrarna i går kväll, det var fin fångst, stora granna fiskar. Fiskelycka.

• Alessia

Mina båda söner gjorde en köttfärspaté igår. Nu har den vilat i kylen över natten så den intages med fransk potatissallad, cornichongurkor ooch grönsallad med jättegoda, söta tomater som vi köpt idag av grönsaksbonden.Det blir dessert också för ovanlighetens skull för vi har en Kjell på besök och han har både namnsdag och födelsedag idag. Han får en klassisk jordgubbstårta med mosade jordgubbar, vaniljkräm, vispad grädde och ett hav av jordgubbar på toppen.

Svar på tråden Vad blir det för mat?