Inlägg från: Alessia |Visa alla inlägg
  • Alessia

Vad blir det för mat?

I kväll får vi gäster här på landet så det fixas grillspett med fläskfile, bacon,lök och paprika. Till det orientaliskt ris dvs kryddat med saffran och russin och lite andra kryddor.. Gillar man inte det finns potatissallad också, Efterrätt blir jordgubbar med maränger och vispad grädde ripplad med lemon curd.

• Alessia
    Anonym (Zoom) skrev 2025-07-11 10:15:24 följande:
    Det där lät ju otroligt gott! När serveras middagen? Tungan ute

Här blir det nog kycklingklubbor med klyftpotatis. 
    Ja, grillspetten med det orientaliska riset var verkligen goda och gästerna åt ordentligt. Efterrätten med maränger jordgubbar och lemon curdgrädde kan jag verkligen rekommendera.  Så lättgjord och en perfekt söt och frisk avslutning. Kan tänka mig att hallon fungerar bra också.
  • Alessia

Mina döttrar gick igår eftermiddag till skogs för att leta blåbär till en paj, men kom i stället hem med nästan tre liter kantareller, så idag blir det kantarellpasta (linguine). Kantareller, lite schalottenlök, en skvätt vitt vin, grädde  och parmesan.
    Vi brukar numera ofta byta ut vispgrädde i såser och stuvningar mot havregrädde t ex Oatly imat och det blir och smakar i huvudsak lika bra som med den kaloristinna grädden.
    Tjejerna gör ett nytt försök med blåbär, så det kanske blir blåbärspaj efter pastan. Idag är det maken som fixar maten, men pajen har jag lovat att göra - om nu blåbären dyker upp förstås.

• Alessia

Idag är det min tur att laga middag här på landet.Jag välsignar den nya spisen som vi köpte i höstas + den stora "familjeairfryern" som min man införskaffade nu inför sommarvistelsen. Den har framför allt våra tonåringar lärt sig att använda till pommes frites och toast.  

Idag blir det helstekt kotlettrad med täcke av smör, panko, persilja och vitlök. Till den rostad, halverad nypotatis (airfryer!) och grönsakssås dvs blandade grönsaker ur fryspåse som kokas och mixas med creme fraiche, kalvbuljong på flaska, vatten och kryddor (färsk timjan, salt och svartpeppar). Lättkokta primörer till det. Grönsaksbonden har både finfin nypotatis samt fina ärtskidor i sitt stora växthus och späda morötter i knippen har jag sett att han har också, så jag tar hundarna och promenerar bort till honom.

PS Det blev en blåbärspaj efter kantarellpastan igår. Smaskens var det!

• Alessia

Idag blir det väldigt enkel middag, varma smörgåsar med osttäcke och diverse rester från helgen under. Kylskåpsrensning helt enkelt. Vi gör en sallad till.

• Alessia

På familjens begäran: kålpudding med rårörda lingon och kokt nypotatis. 
    Grönsaksbonden hade ny vitkål, små söta kålhuvuden. Kollade lingonen i skogen, de är svagt rosafärgade ännu, så det blir lingon från frysen.

Till eftermiddagsfikat blir det smulpaj med hasselnötter och krusbär. Färdigköpt vaniljsås till - väldigt bekvämt och just den kylda såsen är helt OK i smak och konsistens.

• Alessia

Hehe, det var lite väl optimistiskt att tro lingonen skulle vara klara.

Nja, jag HAR faktiskt ett par tre gånger just i mitten av juli plockat mogna lingon som växer bland stora berghällar i rent söderläge Det blir aldrig mycket lingon där, ett par liter på sin höjd, men har det varit bra väder med värme så kan  de vara så tidiga. Så inte i år, men en koll är ju aldrig fel. Nu blev det frysta lingon från Änglamark, för de egenplockade är slut sedan länge.

• Alessia

Fisksoppa på torsk, räkor, potatis, morötter, cocktailtomater, grädde, vitt vin och saffran. Vitlöksbröd till.

Svar på tråden Vad blir det för mat?