Vad blir det för mat?
Hel laxsida i ugn, chilimajo, nypotatis, sparris och sallad. Till efterrätt körsbärskaka, clafoutis, med vispgrädde.
Hel laxsida i ugn, chilimajo, nypotatis, sparris och sallad. Till efterrätt körsbärskaka, clafoutis, med vispgrädde.
Ost- och purjolökspaj med tunnskivad rökt skinka,mixad sallad. och källarfranska som jag precis rört ihop och som nu står i kylen och väntar på att bakas ut. Sönerna gjorde dajmglass igår, så det blir efterrätten tillsammans med grönsaksbondens jordgubbar, som nu sjunger på sista versen för i år.
Chili con carne med nachos som döttrarna ska laga till oss alla. Jag inskränker mig till att göra en frisk sallad med vattenmelon, rödlök, gurka, mynta och smulad fetaost
Det blir enligt planen åskväder, ösregn och kycklingsallad.
Idag blir det pastagratäng på pastaskuvar, tärnad bacon + lite falukorv som låg i frysen, lök, vitlök,paprika och gratängsås på matlagningsgrädde, chilisås, tomatpuré och riven vällagrad prästost. Sallad till.
Stekt halloumi, pommes frites från airfryern, tsatsiki och en mixad sallad.
Idag blir det panerad torskfilé med pommes frites från airfryern (makalös apparat!) paprikasalsa och aioli.
Idag är vi på besök hos goda vänner så det blir okända rätter till såväl lunch som middag, men jag misstänker(efter en titt på en uppslagen kokbok) att det kan bli skaldjurssoppa till lunch -vi är på västkusten. Värden är duktig vid grillen och deras terrass är underbar, så grillmat till middag är nog ett säkert kort.
Hemma i stan igen efter besök i Bohuslän. Tvättmaskinen går för högtryck och torkvindan är full med fladdrande tvätt - det blåser bra. I kväll återvänder vi till landet för några dagars avkoppling med barnen. Sen blir det jobb, skola och universitet.Härligt att träffa mina vovvar igen. Har saknat dem.
Maten då? Jo, vi är lata och har beställt budpizza - Margarita och Quattro stagione - och matleverans från ICA med hemkörning för att tas med till landet. Bekvämt värre!
Två falukorvsringar med äppelskivor, lök, senap och ost samt smashade potatisar.