• Anonym (Undrande)

    Skillnad i att tro på Tomten vs Gud

    Läste en artikel på Aftonbladet om när vi bör avslöja för barnen om att Tomten inte finns. För att barnen inte ska hamna i socialt jobbiga situationer.

    För mig som är icketroende så ser jag inte skillnad på att tro på Gud eller tomten. Jag förstår historien bakom de båda mm. Så den behöver vi inte ta.

    Men ett barn som tror på gud skulle aldrig bli ifrågasatt så varför ska ett barn som tror på tomten?

  • Svar på tråden Skillnad i att tro på Tomten vs Gud
  • Trent
    Konservativ skrev 2019-12-07 12:33:11 följande:

    Den svarar inte på något.


    Exakt! Förklara nu hur ateismen ensam kan leda till en återvändsgränd.
  • Konservativ
    Trent skrev 2019-12-07 21:01:27 följande:

    Ring någon av mina förfäder som levde under "renässansen" och fråga vilken tid de lever i.


    Du har inget att säga? jag ville verkligen veta varför du tror att postmodernismen upphört. inte få namnet på efterföljande epok. vad i postmodernismen har fått ge vika?
  • Anonym (Gud och tomten)

    Alla vet att tomten inte finns. Men ingen vet om Gud finns. Ingen kan med säkerhet förneka Guds existens, eftersom ingen vet. Det är skillnaden.

  • Trent
    Konservativ skrev 2019-12-07 22:24:15 följande:

    Du har inget att säga? jag ville verkligen veta varför du tror att postmodernismen upphört. inte få namnet på efterföljande epok. vad i postmodernismen har fått ge vika?


    Ställ tydligare frågor.

    Svara på min fråga som jag ställde först om hur ateismen är en återvändsgränd så ska jag gladeligen svara på din. Och med svara menar jag inte att skriva självklarheter som att ateismen inte svarar på något.
  • Trent
    Anonym (Gud och tomten) skrev 2019-12-07 22:31:12 följande:

    Alla vet att tomten inte finns. Men ingen vet om Gud finns. Ingen kan med säkerhet förneka Guds existens, eftersom ingen vet. Det är skillnaden.


    Vem som helst kan med säkerhet förneka guds existens. Sen kan de ha fel. Men det är en annan sak.
  • Mascaraklumpar

    Skillnaden är att man (oftast) inte medvetet försöker lura barnet att Gud finns genom att klä ut sig, skriva ?god jul önskar Gud? på julklapparna och dylikt. Det finns vuxna människor som på riktigt tror på tomtar (inte jultomten, utan de gråa, arga smågubbarna som bor i skogen eller på gårdar) och det är inte konstigare än att det finns folk som tror på gud. Däremot blir det konstigt när alla utom en vet att versionen som dyker upp på julafton är en utklädd släkting.

  • Mrs Moneybags

    Folk brukar ju inte klä ut sig till Gud och gå runt och citera Bibeln. Däremot klär ju folk ut sig till tomten varje jul, det kan ju vem som helst se. Därmed är det lite lättare att avfärda tomten. 

    Tro är ju just det, TRO. Man tror för att man "vet" utan bevis. När man har upptäckt att det är grannen som klätt ut sig till tomten har man ju bevis för att han inte är äkta. När det gäller Gud är det inte lika enkelt. 

    Som tur är har vi trosfrihet i Sverige, så vi måste respektera att stora och små tror på Gud, tomten, Allah, Jahve, Krishna med flera. 

  • Konservativ
    Trent skrev 2019-12-07 22:48:17 följande:

    Ställ tydligare frågor.

    Svara på min fråga som jag ställde först om hur ateismen är en återvändsgränd så ska jag gladeligen svara på din. Och med svara menar jag inte att skriva självklarheter som att ateismen inte svarar på något.


    1. ateismen uppfyller inte människors andliga behov.

    2. ateister förökar sig för lite och blir därmed med tiden en liten minoritet.

    3. alla människor har en längtan efter Gud. det kan inte ateismen tillfredsställa. det är en variant av nummer ett.

    ärliga ateister borde hålla med 1 och 2
  • Anonym (sådär)
    Konservativ skrev 2019-12-09 13:04:35 följande:
    1. ateismen uppfyller inte människors andliga behov.

    2. ateister förökar sig för lite och blir därmed med tiden en liten minoritet.

    3. alla människor har en längtan efter Gud. det kan inte ateismen tillfredsställa. det är en variant av nummer ett.

    ärliga ateister borde hålla med 1 och 2
    1) Japp, men andligt behov är inte nödvändigtvis att tro på en gud. Alla har inte ett behov av att tro på en gudomlighet.

    2) Möjligen, men planeten är överbefolkat och det är nog på tiden att även religiösa fattar det

    3) Nej alla har absolut inte en önskan efter gud, det är bara patetiskt att tro det. Du verkar ha svårt att skilja på andlighet och gudstro.
  • Mandel
    Anonym (Undrande) skrev 2019-12-06 15:56:30 följande:

    Läste en artikel på Aftonbladet om när vi bör avslöja för barnen om att Tomten inte finns. För att barnen inte ska hamna i socialt jobbiga situationer.

    För mig som är icketroende så ser jag inte skillnad på att tro på Gud eller tomten. Jag förstår historien bakom de båda mm. Så den behöver vi inte ta.

    Men ett barn som tror på gud skulle aldrig bli ifrågasatt så varför ska ett barn som tror på tomten?


    Kan inte annat än hålla med i funderingen.

    Skulle jag som vuxen stenhårt vidhålla att jag är övertygad om att tomten finns skulle jag bli inlåst på avdelning, men att säga det samma om Gud är helt okej.
    Mycket märkligt!
    Sagofigur som sagofigur liksom.

    Sedan kan man ju även gräva ned sig i varför det bara är vissa religioner/gudar som det är ok att tro på. Varför jag inte skulle kunna få ha en egen liten gud och tillbe på mitt eget lilla vis och ha mina egna små kostregler osv. utan att hamna på samma lilla låsta rum.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Trent
    Konservativ skrev 2019-12-09 13:04:35 följande:

    1. ateismen uppfyller inte människors andliga behov.

    2. ateister förökar sig för lite och blir därmed med tiden en liten minoritet.

    3. alla människor har en längtan efter Gud. det kan inte ateismen tillfredsställa. det är en variant av nummer ett.

    ärliga ateister borde hålla med 1 och 2


    Du svarar ju inte ens på frågan. Jag trodde faktiskt att du skulle ha ett bra svar. Men jag håller till godo.

    1. Ateismen gör inte anspråk på att göra det. En ateist är inte heller bara ateist utan också en hel drös andra grejor. Ateism handlar om ett ställningstagande i en enda fråga. Ett ställningstagande som ateisten dessutom är beredd att ompröva vid ny bevisning.

    2. Jag har ingen aning om det stämmer och har svårt att se vad det överhuvudtaget har med ateismen att göra. Intressant dock att du tänker dig att ateismen strikt går i arv.

    3. Jag besvarar med ett lika grundlöst påstående: Ingen människa har en längtan efter gud.

    Angående postmodernismen så fick den aldrig genomslag i hela samhället. Det har dessutom alltid funnits en kritik mot kärnan i den postmodernistiska idén. Vad den ersatts av blir därför en meningslös fråga. Den finns fortfarande kvar och har sina påhejare precis som andra idéer.
  • KlantSmurfen
    Konservativ skrev 2019-12-09 13:04:35 följande: #38
    1. ateismen uppfyller inte människors andliga behov.

    2. ateister förökar sig för lite och blir därmed med tiden en liten minoritet.

    3. alla människor har en längtan efter Gud. det kan inte ateismen tillfredsställa. det är en variant av nummer ett.

    ärliga ateister borde hålla med 1 och 2
    1. BS. Man behöver inte religion för att uppfylla "andliga" behov.
    2. Källa?
    3. Enligt vem? Läs 1

    ärliga ateister borde hålla med 1 och 2
    Är inte det ett väldigt korkat påstående?
  • Håkan på Öland

    Tomten finns ju. Ser tomtar nästan varje dag när jag är inne i Kalmar. Fick tom en pepparkaka och ett glas glögg av en tomte i lördags på ett känt Kalmarvaruhus. För övrigt har jag sett tomtar i december varje år så länge jag kan minnas. Resten av året bor och jobbar de väl i tomteland var nu det ligger?
    Gud däremot kan jag inte påminna mig att jag har sett. Inte Djävulen heller för den delen även om vissa långfilmer har låtsas att Djävulen eller dess avkomma är med i filmen. Men det är självklart bara skådesperlare. Vem minns inte OMEN?  SkrattandeTomte

Svar på tråden Skillnad i att tro på Tomten vs Gud