• Anonym (Slösmaja?)

    Vad tycker ni är en rimlig månadskostnad på Ica för min familj?

    Jag och min sambo är inte överens

    Familjen består av:

    Man 35 år

    Kvinna 30 år

    Tonårsdotter varannan vecka

    Son 1 år bor heltid

    Ni kan svara allmänt vad ni tycker utifrån ovanstående om ni vill, vill ni veta mer detaljerat vad vi handlar på Ica, se nedan..

    Pengarna ska räcka till:

    - Mat (frukost, alla luncher utom tonåringens skolluncher, middag varav ibland lite finare, frukt och grönsaker, mellanmål, gröt till bebisen, burkmat till bebisen, klämmisar vid behov)

    - Blöjor och våtservetter till bebisen

    - Städartiklar som tvättmedel, sköljmedel, diskmaskinstabletter, osv

    - Hygienartiklar för hela familjen, tex schampo, balsam, duschcreme, ansiktstvätt, bindor, rakhyvlar osv.

    - Övriga förbrukningsartiklar som fryspåsar, bakplåtspapper, toalettpapper, hushållspapper osv

    - Någon gång ibland: fredagsmys, bakgrejer som vetemjöl, strösocker, kakao.

    Jag vill också gärna att vi inte tömmer kontot helt varje månad utan att det kan finnas kvar lite mot middagsbjudningar osv nån gång ibland.. eller mer avancerad bakning till födelsedagar osv.

    På ett ungefär.. vad låter som en rimlig summa att sätta in på Ica-kortet varje månad..?

  • Svar på tråden Vad tycker ni är en rimlig månadskostnad på Ica för min familj?
  • LoveRain
    Anonym (Slösmaja?) skrev 2019-12-06 22:47:48 följande:

    Lite blandade svar.. min man tycker precis 5000 och jag hamnar nog oftare över 8000.. antar att skillnaden ligger i planeringen så att så lite som möjligt blir kastat och lite vilka märken och hur ?fin? mat som lagas :-/


    5000 låter snålt. Enligt Konsumentverket skulle enbart mat för er familj gå på drygt 6500. Lägg till hygien (inkl blöjor) så är det runt 1500 till.
  • Moder1

    Vi är 2 vuxna 1 tonåring och en 10 åring.

    Vi lägger 6000 i månaden och då hade vi kunnat spara in på saker om vi velat

  • Anonym (C)

    Runt 8000 kr låter rimligt om ni vill kunna äta bra mat och ha någon middagsbjudning. Visst kan man äta billigare, men det är inte värt att hålla på att snåla.

  • riboflavin
    Anonym (Slösmaja?) skrev 2019-12-06 22:47:48 följande:

    Lite blandade svar.. min man tycker precis 5000 och jag hamnar nog oftare över 8000.. antar att skillnaden ligger i planeringen så att så lite som möjligt blir kastat och lite vilka märken och hur ?fin? mat som lagas :-/


    Ge mannen i uppdrag att planera och handla kommande månad för att ge honom lite mer överblick? Antagligen ligger en bra kompromiss någonstans mitt emellan era respektove siffror, bara det att det låter som om du är den som har praktisk erfarenhet.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (C) skrev 2019-12-07 09:34:12 följande:

    Runt 8000 kr låter rimligt om ni vill kunna äta bra mat och ha någon middagsbjudning. Visst kan man äta billigare, men det är inte värt att hålla på att snåla.


    Fast bra mat har sällan med priset att göra.
  • Anonym (C)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-07 09:55:33 följande:

    Fast bra mat har sällan med priset att göra.


    Kvalitet är oftast dyrare faktiskt. Gäller inte bara mat.
  • Anonym (food)

    klart det blir dyrt att handla på ica. Handlar uteslutande på willys. Willys egna blöjor = JÄTTEbra och mycket billigare än tex libro etc

  • Anonym (mumin)

    Gick in på Konsumentverkets budgetkalkyl för matkostnader. Enligt den kostar mat för en familj som er 6700 kronor i månaden (850+910+2470+2470). Den budgeten är dock generös då det ingår färska grönsaker och färsk frukt och en varierad matsedel. Tror dock man kan komma undan med lägre summa om man storhandlar, köper storpack, efter säsong och trävaror men då krävs det ansträngning. Med 6700 får man bra mat utan någon större ansträngning.

  • Anonym (Myten)
    Anonym (C) skrev 2019-12-07 11:05:47 följande:
    Kvalitet är oftast dyrare faktiskt. Gäller inte bara mat.
    Det är en myt som många som lägger mycket pengar på mat vill hålla fast vid.
    När jag lagar ex pannbiff med lök, gräddsås, potatis, kokta morötter och inlagd gurka hamnarr jag på en råvarukostnad på ca. 10 kr/portion.
    Dafgårds färdigmat 1st ca. 25:- mycket dyrare och mycket sämre mat.
    Även färdiga biffar/hamburgare blir dyrare MEN sämre.

    Det blir alltid bättre (om man kan laga mat) och billigare om man lägger ner lite tid och kärlek i både tillagningen och handlingen.
  • Anonym (a)
    Anonym (Myten) skrev 2019-12-07 12:04:42 följande:
    Det är en myt som många som lägger mycket pengar på mat vill hålla fast vid.
    När jag lagar ex pannbiff med lök, gräddsås, potatis, kokta morötter och inlagd gurka hamnarr jag på en råvarukostnad på ca. 10 kr/portion.
    Dafgårds färdigmat 1st ca. 25:- mycket dyrare och mycket sämre mat.
    Även färdiga biffar/hamburgare blir dyrare MEN sämre.

    Det blir alltid bättre (om man kan laga mat) och billigare om man lägger ner lite tid och kärlek i både tillagningen och handlingen.
    För det första var det ingen som sade att dyrare är bättre. Däremot att bra mat oftast kostar mer. Det är ju faktiskt så att tiden du lägger ner på maten också kostar på något vis. Antingen hade man kunnat jobba mer, men då ha mindre tid till matlagning, eller så tar man tiden från tex att umgås med barnen. I så fall kan man välja att betala mer för mat som lagas snabbare, men ändå har bra kvalitet.
Svar på tråden Vad tycker ni är en rimlig månadskostnad på Ica för min familj?