• Anonym (Dax! Vakna!)

Dags att införa mansskatt!

Nu tycker jag att det är dags att införa mansskatt för att få bukt med mäns dåliga beteenden. Jag förstår att det kan vara provocerande skrivet men jag tycker faktiskt att män som kollektiv får ta ansvar för mäns handlingar. Tex våld mot barn, djur och kvinnor. Om vi inför mansskatt tror jag att männen skärper till sig. Nu måste samhället vakna och göra något åt detta! Det är dags för samhället att börja ta ansvar och mansskatt är en sak på det. Det går inte en enda dag utan att man läser om aggressiva män i pressen.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-11 00:00
    Men hallå eller? Ni som argumenterar emot mansskatt, det är dags att vakna nu! Någon form av konsekvens måste samhället ta till för att få bukt med eländet. Man läser varenda eviga dag män som begår brott. Inte sällan SD-politiker. Ibland fungerar ingenting annat än kollektiv bestraffning. Män behöver börja ta ansvar för andra mäns beteende. Tyvärr. Men nu är det så. Samhällskostnaden pga mäns kriminallitet och våld kostar oändliga summor. Pengar som hade kunnat gå till barnomsorg, djurskydd, äldreomsorg, sjukförsäkring osv. Men tydligen vill samhället prioritera annorlunda...
  • Svar på tråden Dags att införa mansskatt!
  • Anonym (37 år gammal man)
    Anonym (jag) skrev 2019-12-09 21:44:50 följande:

This!   Men vägen dit är lång troligen, undra därför på att alla (män) hittills bemött detta inlägg med tystnad. Plus att ingen ju vill  betala mer skatt öht.

Minns att det var samma snack om biltullar, ingen ville ha det heller med 1000 arga motargument. Men nu har vi dom ändå..  

Nej, om jag inte begår brott mot kvinnor vill jag inte betala straffskatt för att andra gör det. Helt enkelt därför att det strider mot mycket mycket grundläggande rättsprinciper!

Och därför att ? ? vi ? ? män om man tittar på politiska strömningar och opinionsmässiga åsikter samt faktiskt röstande faktiskt vill ha betydligt hårdare straff än ni kvinnor för olika brott!

De flesta normala män tycker att man kan låsa in våldsbrottslingar på livstid och kasta bort nyckeln ungefär.. Men S V MP Fi vill inte ha stränga straff..? Det ska gullas med brottslingar och sedan ska oskyldiga straffas med högra skatt i stället? Ungefär som att det skulle minska brotten? ? ?
  • Anonym (feministman)
    Anonym (Emmie) skrev 2019-12-09 21:47:56 följande:

Men herregud vad folk gick igång! TS har en poäng. Mäns våld är ett stort problem! Hur tycker ni att man ska bestraffa män som kollektiv om inte via mansskatt?

Får man framföra ett försiktigt förslag att man ska undvika kollektiv bestraffning över huvud taget?
  • Familjefaren

Det finns kvinnor som misshandlar sina barn med, samt kvinnor som slår sina män i förhållanden, och lesbiska kvinnor som slår sina flickvänner med för den delen. Ska de också beskattas?

• camomill

Vilket löjligt förslag. Vad ska denna skatt göra för att ändra mäns beteende?

Kollektiv bestraffning gynnar inte någon i samhället. Istället för man som idag, man tar fast gärningsmännen och ställer dem inför rätta.

• Anonym (37 år gammal man)
    camomill skrev 2019-12-10 11:21:12 följande:

Vilket löjligt förslag. Vad ska denna skatt göra för att ändra mäns beteende?

Inte en chans i världen att våldsamma män blir mindre våldsamma om icke våldsamma män tvingas betala en avgift.

Förslaget är så snurrigt så man häpnar
  • StevenDiese

Nu förstår jag inte.

Vi betalar väl redan mer?

• Anonym (Jo)
    Liberté skrev 2019-12-10 07:49:44 följande:

Skönt med lite feminazi på familjeliv..

så om män ska betala extra skatt för att andra (som dessutom betalar skadestånd för sitt våld ifall staten lyckas göra sitt jobb) borde då kvinnor betala extra för sjukvården eftersom de använder mer, är sjukare oftare samt kostar rejält när de ska föda ?

Högre sjukhus/medicin och vårdkostnader för kvinnor och män får högre skadestånd vid brott ? Det är alltså om jag förstår logiken rätt..

Du menar att ett barn är en kostnad och inte en investering för samhället? Jag har ploppat ur mig 3 kommande skattebetalare till Sverige. Kostnaden för detta var minimal då jag inte ens fick uppföljningsmöte över hur kvaddat mitt underliv faktiskt blev för mitt bidrag till Sveriges välfärd.
  • Mimosa86
    Tow2Mater skrev 2019-12-09 22:33:10 följande:

Kvinnor borde betala extra födsloskatt!

Absolut! Räkna av det mot de skatteintäkter mina barn kommer förse samhället med ;)

Sverige har gått pluss på mitt barnafödande OCH mitt förvärvsarbete. Så jag tar inte illa vid mig alls här :)
  • Anonym (jag)
    Studentpappa skrev 2019-12-10 06:12:47 följande:
    Nej, för logiken är helt borttappad, Och ett vettigt resonemang saknas helt. Det blandas in snömos ang vård och förlossning som inte alls hör till.

Förklara gärna mekanismen som leder till minskat våld, skulle vara intressant att höra hur incitamentet skulle fungera. Minskar det linjärt med varje procent eller hur fungerar det?
    Jämförelsen med supporterklubbar o dylikt i ett annat inlägg, där måste hela  klubben ta ansvar fastän kanske endast några få individer gjort nåt fel. Även om det bara är några är rötägg så tvingas ALLA stå för det. Vare sig dom vill det eller ej. Det är deras sätt att hantera det, o det har ju funkat! Det har blivit bättre! Det är logiken enligt mig. Så därför, kan en klubb hantera det, borde även staten kunna se till att fixa till det på nåt sätt.

Och det här med vård o förlossning tänker jag hör till bilden som helhet, för en del av dessa statens fiktiva mans-skattepengar kunde gå till det. Likväl som till övrig vård f ö, som som både du o jag kommer behöva nån gång i livet, vare sig vi vill det eller ej (så det måste inte inte vara just till kvinnovård menar jag).

Det teoretiska med din linjära minskning osv, hur skulle jag kunna svara på det. Vi är ju inte där..  men en motivation till förändring till det bättre.
  • Anonym (jag)
    klyban skrev 2019-12-10 06:58:15 följande:

Vilket samband, man väljer att köra på vägen.

Och jag väljer att INTE utföra våld mot kvinnor.
    Din poäng hade funkat bättre om det var att man var TVUNGEN att misshandla lite kvinnor på vägen till jobbet och för klara av att komma dit.

Såg även nån värdelös jämförelse med försäkringsbolag och premier.
    Har folk slutat tänka efter innan de skriver kan man verkligen undra med så värdelösa exempel.

Jaha. Så bara för att just du väljer att köra på vägen o inte utföra våld mot kvinnor, o då gäller det alla andra också....? 
Svar på tråden Dags att införa mansskatt!