• Anonym (Ts)

    18000 kr på kontot, ska klara mig minst 3 mån

    Tips? Mina fasta utgifter är typ 7000 kr. Då räknade jag dock maten ganska högt så kan minsta ner det. Dock räknade jag inte med räkningarna som kommer ibland, ????.å.n (dock behöver jag nog inte behöva betala så mycket på dom pga sak ar inkomst) eller saker jag behöver köpa ibland. Tror ni jag klarar det? Har sån sjuk ångest. Ja jag söker jobb men svårt pga lever med rätt brutal psykisk ohälsa. (Just skickat in ansökan till a kassa men handläggningstiden är lång)

  • Svar på tråden 18000 kr på kontot, ska klara mig minst 3 mån
  • Jemp

    Ja matkostnaden är väldigt dyr. Tolkar det som att det bara är du själv?

    Måste du ha internet eller räcker telefonens? Vad är det för uppsägningstid där?

    Försök få in lite extrapengar med hund- eller barnpassning?

    Är du säker på att lånen går att minska avbetalningarna på? Kolla upp csn så du har koll

    Vad är det för akassa som har så lång handläggningstid? Har du alla papper som arbetsgivarintyg etc i ordning?

  • Anonym (Josefin)
    camomill skrev 2019-12-12 03:37:33 följande:
     
    Lite mer extrema tips:

    - Ring psyket och säg att du vill ta livet av dig. Där har du ett par dagar med mat och omvårdnad. Annars får du skada dig rejält och se till att bli inlagd. 
     
    Vilket rent idiotiskt tips!

    För det första: Sjukvården idag är ansträngd redan som den är. Ska man låtsas vara sjuk för att spara pengar så tar det resurser från någon som är sjuk på riktigt och verkligen behöver vården.

    För det andra: Det kostar pengar att vara inlagd också. Man behöver betala både för besök på akuten och varje vårddygn så gratis är det absolut inte. Dessutom har man kvar alla sina fasta kostnader hemma fast man vistas på sjukhus så någon besparing kan jag faktiskt inte se.

  • Anonym (Fabulous)

    Har inte haft inkomst sedan juli jag lever på några kronor i månaden äter potatis ris och morötter.

    Hur mycket vatten man kan leva på ingenting.

  • riboflavin

    Handläggningstiden för A-kassan är sällan så lång för helt vanliga ärenden. Jag blev godkänd (men var avstängd från ersättning i 45 dagar p.g.a egen uppsägning) samma vecka som jag skickade min ansökan (Akademikernas A-kassa). Så länge som de får alla underlag de behöver går det ofta ganska snabbt.

    Men det är bra att du planerar för att det kan ta tid. Bästa tipset är ju att hitta jobb, även om det bara är på timmar eller dryga ut med exempelvis hundpassning. Massor med folk behöver djurpassning över jul och nyår. Några hundralappar i veckan drygar ju ut kassan rejält.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Na)
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-12 02:02:45 följande:

    Tips? Mina fasta utgifter är typ 7000 kr. Då räknade jag dock maten ganska högt så kan minsta ner det. Dock räknade jag inte med räkningarna som kommer ibland, ????.å.n (dock behöver jag nog inte behöva betala så mycket på dom pga sak ar inkomst) eller saker jag behöver köpa ibland. Tror ni jag klarar det? Har sån sjuk ångest. Ja jag söker jobb men svårt pga lever med rätt brutal psykisk ohälsa. (Just skickat in ansökan till a kassa men handläggningstiden är lång)


    Varför ska du behöva leva på det i minst tre månader?:/

    Kan du inte bli sjukskriven om du lider av brutal psykisk ohälsa? Kan du få hjälp med det först istället innan du söker arbete ?
  • Anonym (Ts)
    riboflavin skrev 2019-12-12 11:44:10 följande:

    Handläggningstiden för A-kassan är sällan så lång för helt vanliga ärenden. Jag blev godkänd (men var avstängd från ersättning i 45 dagar p.g.a egen uppsägning) samma vecka som jag skickade min ansökan (Akademikernas A-kassa). Så länge som de får alla underlag de behöver går det ofta ganska snabbt.

    Men det är bra att du planerar för att det kan ta tid. Bästa tipset är ju att hitta jobb, även om det bara är på timmar eller dryga ut med exempelvis hundpassning. Massor med folk behöver djurpassning över jul och nyår. Några hundralappar i veckan drygar ju ut kassan rejält.


    Det är Alfakassan, dom har så lång handläggningstid.11 veckor stod det på hemsidan (grundersättning) men vet dom som fått vänta längre. Lagt ut annons om hundvakt men tyvärr inte får något svar än, och var några veckor sedan...
  • riboflavin
    Anonym (bubba) skrev 2019-12-12 12:11:44 följande:

    Sök försörjningsstöd.


    Med 18 papp på kontot idag och de utgifterna så är TS knappast berättigad försörjningsstöd inom tiden för handläggning av A-kassan. Om det sen drar ut ytterligare, då kan försörjningsstöd bli aktuellt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-12 11:06:14 följande:

    Nej nej, det är per månad.

    Mina utgifter är:

    Boende 2900 + typ 200 kr el

    Mat runt 2500 kr (ja kan ev minskas men tycker inte jag äter så dyr mat, är vegan)

    Internet 500 kr

    Vimla 90 kr

    Försäkring 200 kr

    A kassa 130 kr

    Djur 600 kr. (dock ej per månaden, maten räcker 2 månader)

    l.å.n. Borde jag lägga runt 1000 kr på men kan ju pausa det ett tag och lägga typ 300 kr på. Kommer nog behöva betala tillbaka till CSN snart också.

    Jag har inget av värdesatt sälja. Min dator är gammal, har ingen tv och mobilen behöver jag. Hade kanske fått max 1000 kr av den också.


    Så då har du alltså knappt 1500 kr till mat, hygien och annat per månad.

    Du har inga resekostnader eller liknande? Mediciner som måste inhandlas?

    Helt klart blir det ju tufft att köara sig i 3 månader, men om det bara är mat och vardagshygien så går det nog under en begränsad period även om det blir tufft.

    Om det känns för tufft kan du kanske ringa till telefon och internetföretag om det går att skjuta upp betalningsdatumet på de räkningarna och förklara orsaken.
  • Anonym (bubba)

    Förhoppningsvis kommer du inte vara arbetslös länge. I bästa fall har du jobb snart och kommer börja få in lön snart.

    Skulle vilja trycka på vikten med att du tar hand om din psykiska ohälsa. Blir du psykiskt starkare så kommer du orka jobba mer, prestera bättre på jobbet och få stadigare och högre inkomst.

    Baserat på egen erfarenhet så ger det mycket att aktivt jobba för sin rehabilitering. Ofta är man som pankast när man har som störst behov av sjukvård, rehabilitering och terapi vilket är synd men den krassa verkligheten. Det är då värt att jobba i steg och göra det man kan just då. Så fort man mår lite bättre eller får in lite mer pengar så tar man nästa steg.

  • camomill
    Anonym (Brumma) skrev 2019-12-12 10:36:24 följande:

    De här ?tipsen? är verkligen inte ok!!! För det första är det redan nog svårt för de som behöver hjälpen och platserna för att en frisk ska lura sig till dem för mat!

    Och hur kan man ?tipsa? någon att skada sig själv rejält!?


    Herregud lugna ner dig. Jag nämnde det som ett extremt tips och inte som något av de andra mer seriösa tipsen. Finns dessutom människor som gör mer tvivelaktiga saker, exempelvis skickar bluffakturor till myndigheter, lurar soc och dylikt.
    Anonym (Josefin) skrev 2019-12-12 11:32:34 följande:

    Vilket rent idiotiskt tips!

    För det första: Sjukvården idag är ansträngd redan som den är. Ska man låtsas vara sjuk för att spara pengar så tar det resurser från någon som är sjuk på riktigt och verkligen behöver vården.

    För det andra: Det kostar pengar att vara inlagd också. Man behöver betala både för besök på akuten och varje vårddygn så gratis är det absolut inte. Dessutom har man kvar alla sina fasta kostnader hemma fast man vistas på sjukhus så någon besparing kan jag faktiskt inte se.


    Lugna ner dig! Det nämndes inte som ett av de mer seriösa tipsen och jag har heller inte sagt att det är något som bör genomföras. Orka bli så uppjagad av vad någon skriver på ett forum. Har du inga andra problem här i livet att lägga energi på?
  • LoveRain

    Mitt bästa råd är att du absolut inte skaffar kreditkort eller andra lån med ränta. Om du absolut behöver låna pengar så Gärdet av någon vänlig själ i din omgivning som inte tar ränta. Att skaffa krediter när man har det knapert är att öka risken för framtida ekonomiska problem enormt mycket.

  • liiiiiie
    camomill skrev 2019-12-12 23:02:19 följande:

    Herregud lugna ner dig. Jag nämnde det som ett extremt tips och inte som något av de andra mer seriösa tipsen. Finns dessutom människor som gör mer tvivelaktiga saker, exempelvis skickar bluffakturor till myndigheter, lurar soc och dylikt.Lugna ner dig! Det nämndes inte som ett av de mer seriösa tipsen och jag har heller inte sagt att det är något som bör genomföras. Orka bli så uppjagad av vad någon skriver på ett forum. Har du inga andra problem här i livet att lägga energi på?


    Men varför ens skriva något så korkat? Du måste ju förstå att människor reagerar när du tipsar någon om att skada sig själv. Någon som dessutom lider av ?rätt brutal psykisk ohälsa?
  • Anonym (Josefin)
    camomill skrev 2019-12-12 23:02:19 följande:
    Herregud lugna ner dig. Jag nämnde det som ett extremt tips och inte som något av de andra mer seriösa tipsen. Finns dessutom människor som gör mer tvivelaktiga saker, exempelvis skickar bluffakturor till myndigheter, lurar soc och dylikt.
    Anonym (Josefin) skrev 2019-12-12 11:32:34 följande:

    Vilket rent idiotiskt tips!

    För det första: Sjukvården idag är ansträngd redan som den är. Ska man låtsas vara sjuk för att spara pengar så tar det resurser från någon som är sjuk på riktigt och verkligen behöver vården.

    För det andra: Det kostar pengar att vara inlagd också. Man behöver betala både för besök på akuten och varje vårddygn så gratis är det absolut inte. Dessutom har man kvar alla sina fasta kostnader hemma fast man vistas på sjukhus så någon besparing kan jag faktiskt inte se.


    Lugna ner dig! Det nämndes inte som ett av de mer seriösa tipsen och jag har heller inte sagt att det är något som bör genomföras. Orka bli så uppjagad av vad någon skriver på ett forum. Har du inga andra problem här i livet att lägga energi på?
    Skriver man på ett forum så får man liksom räkna med att människor svarar. Skriver man dessutom som du själv säger "ett extremt tips och inte som något av de andra mer seriösa tipsen" så får man räkna med det ännu mer. Håll idiottipsen för dig själv om du inte vill ha någon respons.

    Jag vänder det där sista tillbaka till dig, orka bli då uppjagad av vad någon skriver på ett forum.
  • AnnaZL

    Börja dumpstra mat så kan du få ner den kostnaden till nära noll.


    Det finns facebookgrupper om du behöver råd om hur en gör.

  • pennywisethedancingclown
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-12 11:06:14 följande:

    Nej nej, det är per månad.

    Mina utgifter är:

    Boende 2900 + typ 200 kr el

    Mat runt 2500 kr (ja kan ev minskas men tycker inte jag äter så dyr mat, är vegan)

    Internet 500 kr

    Vimla 90 kr

    Försäkring 200 kr

    A kassa 130 kr

    Djur 600 kr. (dock ej per månaden, maten räcker 2 månader)

    l.å.n. Borde jag lägga runt 1000 kr på men kan ju pausa det ett tag och lägga typ 300 kr på. Kommer nog behöva betala tillbaka till CSN snart också.

    Jag har inget av värdesatt sälja. Min dator är gammal, har ingen tv och mobilen behöver jag. Hade kanske fått max 1000 kr av den också.


    Börja laga mat från "portionen under tian", oftast vegansk mat och en veckas mat kostar ca 300.
  • Anonym (Kort datum)

    Hej!
    Gå till din närmsta butik och fråga om du kan få köpa grönsaker och frukt som närmar sig utgångsdatum.
    Köp torkade böner och linser i en invandrarbutik.
    Laga det som blir av dessa råvarorna och du kommer säkert att hamna på runt 1000:-/ månad i matkostnad.

  • Anonym (Hjälpsam)
    Anonym (Kort datum) skrev 2019-12-13 14:48:12 följande:

    Hej!
    Gå till din närmsta butik och fråga om du kan få köpa grönsaker och frukt som närmar sig utgångsdatum.
    Köp torkade böner och linser i en invandrarbutik.
    Laga det som blir av dessa råvarorna och du kommer säkert att hamna på runt 1000:-/ månad i matkostnad.


    Var inne på samma tanke, och tänkte föreslå rotsaker, kål och sådant - billigt, drygt, bra med näring, mättande - inte så kul kanske, men överlag bra val. Dessutom kan man koka fond på skalen, om man är på det humöret
  • Anonym (bubba)
    Anonym (Kort datum) skrev 2019-12-13 14:48:12 följande:

    Hej!

    Gå till din närmsta butik och fråga om du kan få köpa grönsaker och frukt som närmar sig utgångsdatum.

    Köp torkade böner och linser i en invandrarbutik.

    Laga det som blir av dessa råvarorna och du kommer säkert att hamna på runt 1000:-/ månad i matkostnad.


    Tror invandrarbutiker brukar ha bautapåsar med väldigt billigt kilopris. Annars kan jag tänka mig att potatis är en billig basgröda.

    Tror Lidl är den billigaste matvarubutiken av alla kedjor.
Svar på tråden 18000 kr på kontot, ska klara mig minst 3 mån