• Anonym (Julklapp_styvförälder)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

• Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?
  • Anonym (Julklapp_styvförälder)
    Avenia skrev 2019-12-17 18:33:35 följande:

En sak jag reagerar på! Barn ska inte få kläder och skor i julklapp. Är ni dessutom häginkomsttagare kan du mycket väl köpa riktiga julklappar. Presentkort, biobiljetter, t.ex. om du inte hittar på prylar.

Varför kan man inte ge saker som barnet behöver i julklapp? 
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 18:54:07 följande:
    Varför kan man inte ge saker som barnet behöver i julklapp? 
    För att ni ändå står för det så det mer blir en present (sparade pengar) för er?
  • Anonym (ägg)

Jag tycker inte att det handlar om summan utan om intressen och mängd. Men du skulle ju kunna säga till din dotter att ni två ska ta en resa under nästa år och mannen skulle diskuterat det med dig först.

• Anonym (ägg)

En sak jag reagerar på! Barn ska inte få kläder och skor i julklapp. Är ni dessutom häginkomsttagare kan du mycket väl köpa riktiga julklappar. Presentkort, biobiljetter, t.ex. om du inte hittar på prylar.

Vad är det för trams?
  • Cheescake

Varför kan de inte få kläder och skor i julklapp?
  • Anonym (Välling)

Jag hade inte tyckt att det var ok. En häst tar jättemycket tid och pengar i många år framöver. Sånt ska man vara överens om oavsett när och till vem den köps (i synnerhet om man har gemensam ekonomi).

Idén att sätta in samma summa på din dotters sparkonto var ju lysande!

Håller fö med den som tycker att kläder är en trist julklapp till barn. Det köper ni väl till henne i vilket fall som helst? Till den som själv betalar sina kläder är det en annan sak, eller om man köper något speciellt som är önskat och som inte ryms i den vanliga klädbudgeten.

• Anonym (Abc)

Tycker det är väldigt viktigt att barn får saker de uppskattar och inte bara en massa saker för att man ska ge något de inte behöver. 

Vi köper ofta begagnat när det gäller saker som cyklar, skidor och viss idrottsutrustning. Eller att vi köper så billigt som möjligt. Till jul och födelsedag kan de få en ny cykel istället eller kanske exakt de träningsoverallsbyxor de önskar sig istället för några som vi bedömer som prisvärda. (Och vi är också höginkomsttagare båda två så handlar inte om vår privatekonomi utan om att lära barn att saker kostar och uppskatta saker.) Vi har också pratat med barnen så de är fullt medvetna om att de får färra klappar än de flesta de känner, men de är supernöjda med det som de får och är verkligen kul att handla åt dem för man vet att varenda pryl uppskattas. 
  • Anonym (ja)

Fast jag fattar inte varför man ska behöva vara överens med någon annan om vad man vill ge till sitt eget barn?

Om ts sagt nej, skulle pappan då inte fått ge sin dotter en häst, om han nu har råd och hon har tid? Vad är det som ska diskuteras? Så länge inte ts drabbas och måste betala mer i räkningar eller lägga tid på hästen själv så är det väl inget att diskutera om?

Det är hans barn och han väljer själv vad han vill ge sitt eget barn.

• Anonym (-)

Frågan är väl hur länge hon är intresserad av denna hästen? 70.000 + månadskostnader och ridgrejer. Stallplats, foder, måste åka ut varje dag och ta hand om denna hästen, veterinär och hovslagare, orkar dottern med detta när hon går i skolan. Är hon medveten om ansvaret, är pappan beredd på att ta ett stort ansvar?

Detta är något han skulle ha pratat med dig om absolut med tanke på att ni har gemensam ekonomi. En häst är inte billigt att ha.

Växte själv upp med egen häst och denna hästen tog upp all min fritid.

Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?